Ik loop al enkele maanden met de volgende vraag :
In 1964 wonnen Peter Hughes & Bill Young de East African Safari met een Ford Cortina GT. Ik heb deze in 1:18 staan bij mijn Lotus collectie maar verschillende bronnen spreken zich echter tegen, bepaalde bronnen beweren dat er een Lotus motor in die wagen zat, terwijl andere dit dan weer tegenspreken. Het is inderdaad geen Lotus Cortina, maar de geprepareerde Cortina GT zou een Lotus motor aan boord hebben gehad.
Een mythe of de waarheid?
Weet iemand het antwoord op dit mysterie? Er moeten hier toch ook wat oudere Lotusliefhebbers mét een passie voor de de Rallysport hier zitten?
Of zou ik eens mailen naar Classic Team Lotus?
Cortina GT Rally Safari 1964 - Lotusmotor of niet?
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: Cortina GT Rally Safari 1964 - Lotusmotor of niet?
op het net staat er een tweedehandse (echte) te koop van 67 en er staat deze tekst bij...
Introduced in April 1963 the Ford Cortina GT ostensibly used the same monocoque bodyshell as its lesser siblings. Powered by a Cosworth tuned `pre-crossflow' 1500cc OHV four-cylinder engine that developed some 78bhp and 97lbft of torque, the newcomer also benefited from a strengthened gearbox, heavy-duty clutch and disc / drum brakes. Riding on stiffened suspension (McPherson strut independent front / semi-elliptic `live' rear) and widened wheels, it was soon homologated for Group 2 rallying (indeed Pat Moss found herself driving a GT on the Tulip Rally just weeks after the model's official release). Progressively developed by Ford UK's Boreham Airfield-based Competitions Department, the Cortina moved up to Group 1 events during 1964. Once fitted with `export specification' reinforced bodyshells the Works cars proved far tougher than predicted, Peter Hughes winning that year's East African Safari and Vic Elford claiming victory in the Touring Class of the Alpine Rally and third overall on the RAC Rally. However, the Cortina GT's greatest exponent was the then privateer Roger Clark who topped the podium on the Scottish Rally (1964, 1965) and Gulf London Rally (1965) before Ford signed him up.
Introduced in April 1963 the Ford Cortina GT ostensibly used the same monocoque bodyshell as its lesser siblings. Powered by a Cosworth tuned `pre-crossflow' 1500cc OHV four-cylinder engine that developed some 78bhp and 97lbft of torque, the newcomer also benefited from a strengthened gearbox, heavy-duty clutch and disc / drum brakes. Riding on stiffened suspension (McPherson strut independent front / semi-elliptic `live' rear) and widened wheels, it was soon homologated for Group 2 rallying (indeed Pat Moss found herself driving a GT on the Tulip Rally just weeks after the model's official release). Progressively developed by Ford UK's Boreham Airfield-based Competitions Department, the Cortina moved up to Group 1 events during 1964. Once fitted with `export specification' reinforced bodyshells the Works cars proved far tougher than predicted, Peter Hughes winning that year's East African Safari and Vic Elford claiming victory in the Touring Class of the Alpine Rally and third overall on the RAC Rally. However, the Cortina GT's greatest exponent was the then privateer Roger Clark who topped the podium on the Scottish Rally (1964, 1965) and Gulf London Rally (1965) before Ford signed him up.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Cortina GT Rally Safari 1964 - Lotusmotor of niet?
Ja, Herman, de GT's zijn Ford Cortina's ... maar bepaalde bronnen spreken elkaar tegen dat in de GT van Peter Hughes een Lotus motor zou hebben gezeten 

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Cortina GT Rally Safari 1964 - Lotusmotor of niet?
In het boek " LOTUS Twin Cam Engine " van Miles Wilkins kan men vinden dat na de testperiode de productie van deze motor begon februari/maart 1963 en verder: ik citeer
" Fortunately for Fred Bushell, the dealers and Ford, the Elan and the Cortina-Lotus began to be produced in sufficient quantities from june 1963 to retrieve the sticky situation, and in 1964 Cheshunt produced 1762 cars, 567 wich were Lotus-Cortinas"
dus technisch is het mogelijk dat er in de Cortina GT van een eerder productiejaar een Lotus-Ford Twin Cam was gestoken, maar dat de wagen de beschildering en homologatie van de GT behield.
Ik heb ook nog wel ergens een boek van de eerste rally-jaren van Ford als ik het terugvind zal ik eens nakijken of daar iets in terug te vinden is
" Fortunately for Fred Bushell, the dealers and Ford, the Elan and the Cortina-Lotus began to be produced in sufficient quantities from june 1963 to retrieve the sticky situation, and in 1964 Cheshunt produced 1762 cars, 567 wich were Lotus-Cortinas"
dus technisch is het mogelijk dat er in de Cortina GT van een eerder productiejaar een Lotus-Ford Twin Cam was gestoken, maar dat de wagen de beschildering en homologatie van de GT behield.
Ik heb ook nog wel ergens een boek van de eerste rally-jaren van Ford als ik het terugvind zal ik eens nakijken of daar iets in terug te vinden is
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 08 nov 2008, 19:34
- Naam: Lieven
- Auto: Exige
Re: Cortina GT Rally Safari 1964 - Lotusmotor of niet?
De serie Cortina GT's hadden de 1.5L motor van de Ford Consul 315. Deze viercylinder motor was voorzien van een weber carburator van 84 pk (bron: de complete oldtimerencyclopedie).
De Lotus Cortina werd geassembleerd by Ford, maar de motor en bodypaint+logo's werden bij Lotus toegevoegd. Deze waren trouwens allemaal in wit-groen. Sommige Lotus Cortina's werden echter volledig door Ford geassembleerd (incl. Lotus motor), en in rode kleur afgewerkt (zonder Lotus logo). Deze Cortina's werden niet gecommercialiseerd, maar enkel door Ford ingezet in competitie (bron: wikipedia).
Het verhaal van Frederik zal dus wel kloppen.
Lieven
De Lotus Cortina werd geassembleerd by Ford, maar de motor en bodypaint+logo's werden bij Lotus toegevoegd. Deze waren trouwens allemaal in wit-groen. Sommige Lotus Cortina's werden echter volledig door Ford geassembleerd (incl. Lotus motor), en in rode kleur afgewerkt (zonder Lotus logo). Deze Cortina's werden niet gecommercialiseerd, maar enkel door Ford ingezet in competitie (bron: wikipedia).
Het verhaal van Frederik zal dus wel kloppen.
Lieven
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Cortina GT Rally Safari 1964 - Lotusmotor of niet?
in verband met dit raadsel heb ik nog het volgende gevonden
uit het boek van de LOTUS Twin Cam Engine
dat de nodige 1000 geproduceerde wagens nodig voor homologatie niet tijdig klaar kwam en men daarom mat Cortina's reed met Lotus motor, maar ze werden als GT ingeschreven, wat wel niet helemaal volgens de regels was maar toen keek men niet zo nauw
ook in een uittreksel uit het boek Fords Competion Cars is ook niet op te maken welke motor in de Safari Cortina stak.
uit het boek van de LOTUS Twin Cam Engine
dat de nodige 1000 geproduceerde wagens nodig voor homologatie niet tijdig klaar kwam en men daarom mat Cortina's reed met Lotus motor, maar ze werden als GT ingeschreven, wat wel niet helemaal volgens de regels was maar toen keek men niet zo nauw
ook in een uittreksel uit het boek Fords Competion Cars is ook niet op te maken welke motor in de Safari Cortina stak.