Pagina 1 van 1

Lotus vraagt patent aan voor eigen DSG versnellingsbak!

Geplaatst: 08 jan 2010, 00:26
door Frederik
Lotus vraagt patent aan voor eigen 'lichte' DSG versnellingsbak
07/01/2010

Lotus werkt in het geheim aan een lichtgewicht 7-gangs DSG versnellingsbak. Dat blijkt uit een patentaanvraag dat het Britse merk eind vorig jaar heeft ingediend. Het document is ondertekend en dateert dus van Oktober 2009, dat leert ons dat men reeds in gevorderde stadia zitten met de ontwikkeling.

Zoals we allen als Lotusfanaat wel weten, is de grote troef bij Lotus een compacte maar vooral lichte sportieve wagen met een relatief bescheiden motor, dewelke door hun licht gewicht erg snel zijn. Om de prestaties naar een nog nog hoger level te brengen ontwikkeld Lotus dus zelf een DSG versnellingsbak. Uiteraard kon Lotus natuurlijk ook een DSG versnellingsbak inkopen bij een andere constructeur, maar ze zijn van mening dat toch nog iets beter te kunnen maar vooral gewicht te besparen. Een lichtgewicht DSG versnellingsbak, net iets wat helemaal in de Lotus-filosofie past.

Het is nog niet duidelijk voor welke Lotus de DSG versnellingsbak bestemd is, misschien de nieuwe Esprit maar eigenlijk hoop ik optioneel te bestellen op alle toekomstige modellen? Ik ben alvast een grote van fan!

EDIT :

However, in its application Lotus Cars engineer James Turner states: "There is a need for a more compact design of transmission unit, with fewer parts".

AutoCar.co.uk spreekt over de nieuwe Elise MKIII waar de DSG versnellingsbak principieel perfect zou in passen. Andere bronnen hebben het over de Evora.
lotus_dual_clutch_schema.jpg
Patentaanvraag : http://v3.espacenet.com/publicationDeta ... cale=en_gb

Re: Lotus vraagt patent aan voor eigen DSG versnellingsbak!

Geplaatst: 08 jan 2010, 11:12
door HJ2
Gaaf!

DSG's zijn idd veel te zwaar.
Spyker had er ook problemen mee (ben ff in de fabriek geweest :-))
Maar die hebben het probleem dat ze ook nog het vermogen van die Audi 8cyl. moeten overbrengen...

Re: Lotus vraagt patent aan voor eigen DSG versnellingsbak!

Geplaatst: 16 jan 2010, 18:22
door co-driver
De DSG versnellingbak is ontwikkeld door Lotus Engineering en toepasbaar bij zowel voor- als achterwielaandrijving . De is vooral bestemd om aan klanten van Lotus Engineering verkocht te worden .
Volgens die zelfde bron zijn er geen concrete plannen om de DSG -box in Lotus wagens te gebruiken :?
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... ts/246304/

The Lotus source confirmed that the company has no plans to use the gearbox in any Lotuscars . (bron : Autocar)

T' nie den eerste maal dat ze bij Lotus iets ontkennen ....... :roll:

Re: Lotus vraagt patent aan voor eigen DSG versnellingsbak!

Geplaatst: 18 jan 2010, 11:55
door B-Art
Waar is het gedachtengoed van Lotus naartoe?
Performance through Lightweight!
:roll:

Staan we echt te wachten op een 7traps DSG? Laten we hopen dat die zoals dat Lotus zegt bestemd is voor derden :-)

Re: Lotus vraagt patent aan voor eigen DSG versnellingsbak!

Geplaatst: 18 jan 2010, 12:53
door Frederik
B-Art schreef:Waar is het gedachtengoed van Lotus naartoe?
Performance through Lightweight!:roll:
Lees es goed, Lotus werkt aan "een lichte DSG"...
B-Art schreef:Staan we echt te wachten op een 7traps DSG? Laten we hopen dat die zoals dat Lotus zegt bestemd is voor derden :-)
Ik zie niet in wat er fout aan een DSG versnellingsbak, moest de nieuwe Elise een DSG hebben dan zou ik dat zeker en vast overwegen.

Een standaard versnellingsbak heeft ook zijn gewicht. Als Lotus het mechanisme lichter kan maken, want daar komt het op neer, dan zijn we goed bezig. Ik ben FAN ;-)

Re: Lotus vraagt patent aan voor eigen DSG versnellingsbak!

Geplaatst: 18 jan 2010, 14:18
door B-Art
Frederik schreef:
B-Art schreef:Waar is het gedachtengoed van Lotus naartoe?
Performance through Lightweight!:roll:
Lees es goed, Lotus werkt aan "een lichte DSG"...
Een "lightweight" 7 traps DSG blijft onder alle condities zwaarder dan een "lightweight" manuele 6 gezien die eenvoudiger en compacter is.

Re: Lotus vraagt patent aan voor eigen DSG versnellingsbak!

Geplaatst: 18 jan 2010, 16:15
door Frederik
B-Art schreef:
Frederik schreef:
B-Art schreef:Waar is het gedachtengoed van Lotus naartoe?
Performance through Lightweight!:roll:
Lees es goed, Lotus werkt aan "een lichte DSG"...
Een "lightweight" 7 traps DSG blijft onder alle condities zwaarder dan een "lightweight" manuele 6 gezien die eenvoudiger en compacter is.
true!

Maar als Lotus een DSG kan maken dat 30% lichter is dan past dit volgens mij perfect in "Performance through Lightweight". Niet?

DSG/CVT enzo is volgens mij toch DE toekomst.