FIA REGELS VOOR 2010

Alles over Lotus in de motorsport
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vic
Berichten: 371
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:27
Naam: Jean-Marc
Auto: Elan- Exige - Evora
Locatie: Wavre

FIA REGELS VOOR 2010

Bericht door vic »

Hoewel de nieuwe regels voor 2010 niet zo ingrijpend zijn als de nieuwe regels van 2009 waren, hebben ze wel degelijk impact op de strategie voor alle teams. Hierbij volgt een overzicht van de grootste door de FIA gemaakte veranderingen:

26 auto’s
In 2010 zullen er in totaal maximaal 26 auto’s aan de start verschijnen van de races. In 2009 waren dit er maximaal 20 auto’s. De door de FIA benoemde teams zijn: McLaren-Ferrari-Renault-ForceIndia-RedBull-TorroRosso-Mercedes-Lotus-Virgin-Sauber-Williams-USF1-Campos. Dit heeft gevolgen voor de kwalificatieprocedure. In 2009 moesten in Q1 en Q2 er vijf auto’s afvallen, nu worden dat er in Q1 en Q2 elk acht. De Q3 blijft ongewijzigd met tien coureurs die voor de pole zullen strijden. Zij het wel met een ultra lichte auto.
the_fia.jpg
Tanken

De grootste verandering in 2010 is het verbieden van het tanken tijdens de race. Deze ban zal voor het eerst sinds 1993 weer van toepassing zijn. De auto’s zullen nog wel pit stops gaan maken om banden te wisselen. Nog steeds zullen er tijdens de race twee verschillende compounds gebruikt moeten worden. Natuurlijk zullen deze stops veel sneller zijn dan de gebruikelijke 8 seconden. Zeer waarschijnlijk zullen ze plaatsvinden onder de 4 seconden. De auto’s zullen in 2010 dus een veel grotere tankinhoud moeten krijgen. De huidige tankinhoud ligt rond de 80liter, deze zal naar ongeveer 250liter gebracht moeten worden. Deze verandering heeft grote gevolgen voor de gewichtsverdeling en voor de slijtage van bijvoorbeeld banden en remmen. Om deze grotere tanks te kunnen plaatsen, zullen de auto’s zeer waarschijnlijk een breder bodywork krijgen en een langere wielbasis. Ook de kwalificatie zal belangrijker worden aangezien er niet meer met de inhoud van de tank gespeeld kan worden.
petrobras_refuelling_2006.jpg
Puntensysteem
In tegenstelling van het systeem dat voor de top acht een verdeling kent van 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 punten zullen er in 2010 voor de eerste tien plaatsen punten worden verdeeld. Dit omdat er in 2010 met dertien teams zal worden gereden. De puntenverdeling wordt dan als volgt 25, 20, 15, 10, 8, 6, 5, 3, 2, 1 punten. Er zal in 2010 dan ook niet met medailles en meeste gewonnen wedstrijden worden gerekend.

Gewicht
Het minimum gewicht van de auto’s was in 2009 minimaal 605kg. In het nieuwe seizoen 2010 zal het minimumgewicht worden gemeten op 620kg. Het idee is eigenlijk een left-over van het KERS systeem dat de rijders met een zwaarder gewicht een nadeel bracht. Deze rijders waren minder flexibel in het verdelen van gewicht dat met KERS gemoeid ging. De teams hebben echter besloten dat er in 2010 geen KERS meer zal worden gebruikt. De regel van het minimumgewicht van 620kg blijft echter van kracht.

Smallere voorbanden
In 2009 zagen we al de terugkeer van de slick banden, echter zonder aanpassing van de maat. Feit is dat bij deze verandering de voorbanden in vergelijking met de achterbanden meer grip kregen. Om een betere balans te kunnen krijgen zal de maat van de voorbanden worden teruggebracht van een breedte van 270mm naar 245mm. Ook zullen de auto’s dit jaar door Bridgestone worden uitgerust met hardere banden, aangezien de auto’s bij de start zwaarder zullen zijn dan doorgaans, in verband met het tankverbod.
bridgestone2009tyres2.jpg
bridgestone2009tyres2.jpg (26.76 KiB) 2181 keer bekeken
Geen wheel fairings
Teams is niet langer toegestaan om de zogenaamde wheel fairings te gebruiken. De deksels die via de moer op de velg worden geplaatst zijn in 2010 verboden. Het verbieden van dit materiaal maakt het teams moeilijker de remmen te koelen, maar het maakt ook de lucht achter de auto minder turbulent, wat inhalen moet bevorderen. Ook is het weer een ding minder wat mis kan gaan tijdens de pitstop en de fairing kan ook niet op de racebaan blijven liggen.
wheelfairing.jpg
Testen
Als een van de teams verklaard dat een van haar vaste rijders wordt vervangen door een coureur die geen ervaring heeft opgedaan in de afgelopen twee kalenderjaren in de F1, dan mag deze in totaal een volle dag testen op een door de FIA goedgekeurd circuit dat niet op de F1 kalender staat. De auto mag dan de 2010 specificatie zijn. De regel geld alleen als die coureur daadwerkelijk deel gaat nemen aan races. De maatregel is genomen om situaties te voorkomen als met Jaime Alguarsuari die voor Toro Rosso deelnam aan races met alleen een rechtelijn test achter de kiezen. Een ander verandering is dat er in 2010 in totaal acht hele dagen zogenaamde ‘straight-line-aero' testen mogen worden gedaan in tegenstelling tot zes dagen in 2009. Een team krijgt nu ook de optie om een of al deze dagen te wisselen voor een 1:1 windtunnel test van 4 uren. Dit in tegenstelling van een 60% schaalmodel in 2009.
Lotus_F1_Racing_wind_tunnel_model_C.jpg
Bron: Formule1.com
Laatst gewijzigd door Frederik op 29 dec 2009, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: beetje aangepast en foto's bijgeplaatst :) - thx JP!
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: FIA REGELS VOOR 2010

Bericht door mindp0wer »

Zou er dan nu harder gevochten gaan worden voor de eerste 3 plaatsen? Het puntenverschil is nu toch wel een stuk hoger ...
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Plaats reactie