Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Plaats reactie
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Herman »

heeft er iemand ervaring met het oppeppen van een lotus europa s van 200 hp tot 225 hp ?
verchil voelbaar ? ook in cruise of niet ? verbruik ?

dank.
Laatst gewijzigd door Herman op 12 nov 2008, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Europa opgewaardeerd

Bericht door Frederik »

Herman,

De Europa is een turbomotor wat wil zeggen dat deze makkelijk, goedkoop en snel enkele pk's bij kan krijgen. En het verschil is ZEKER voelbaar.

Kwa verbuik snijdt het mes echter aan twee kanten, het verbruik daalt als je dezelfde rijstyl hanteerd, maar extra pk's én dus een snellere wagen lokt wel sneller uit de pedaal wat dieper te duwen met een meerverbruik als gevolg.
Dus bij 'normaal' cruisen zou het verbruik moeten dalen.

www.power-plus.be is het bedrijf die al jaren mijn auto's chiptuned, ook mijn gewone atmosferische wagens. (A4 TDi, BMW 320d, BMW 325Ci...)

Ik moet binnenkort nog es langs, als je wil kan je mee ... Bij hen geldt niet tevreden geld terug ook zetten ze de wagen op de testbank voor en na.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Motortuning op de Europa ... iemand?

Bericht door Frederik »

Wat ik zou aanraden is vervangsportluchtfilter, eventueel uitlaatlijn en motortuning (chiptuning).

Met deze aanpassingen denk ik zelfs dat je kan gaan flirten met ~250pk
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Motortuning op de Europa ... iemand?

Bericht door Herman »

Herman schreef:heeft er iemand ervaring met het oppeppen van een lotus europa s van 200 hp tot 225 hp ?
verchil voelbaar ? ook in cruise of niet ? verbruik ?

dank.
nee frederik dat was de vraag niet...... ik vroeg of er iemand ervaring hier mee heeft, het oppeppen tot 225 pk gebeurt bij de europa s door het plaatsen van een nieuwe ecu computor en andere bougies.... dat is geen punt, maar wat is het verschil en is het wel de moeite ??? thats the q.,

een sport uitlaatje en een ander airfilter ja... dat helpt ook wel een ietsje en een paar pks meschien maar ik vind dat persoonlijk allemaal maar priet en verkoperspraatjes , moest ge elke leverancier van uitlaten en luchtfilters geloven dan hebt ge geen motor meer nodig en kunt ge met uw uitlaat alleen rijden-- nee het echte werk zit hem in de turboboost en fijne precieze motor tuning...

heb ik nu een stok in het kippenhok gegooid of niet ?????

ps. op mijn elise 111s heb ik ook een larrini sport uitlaat en sportluchtfilter, en het larrini geronk valt best wel mee, (ik vond dat het gleluid vroeger dit van mijn grasmachine sterk benaderde) maar of dit veel sheelt in pks dat weet ik niet zo zeker...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Motortuning op de Europa ... iemand?

Bericht door Frederik »

Ik denk niet dat Lotus U een stuurdoos van de S zal willen verkopen én als ze het al zouden willen, dan zal het U meer kosten dan "degelijke" chiptuning.

Dat is/was mijn punt :)

Chiptuning werkt ZEER goed, het is ook wat Lotus heeft gedaan met de S, maar de chiptuners kunnen het nog 'net' iets beter. Eigenlijk kunnen zij meer werken met specifiekere gegevens. Als Lotus een ECU ontwikkeld moet deze in Alaska (zeer koud) werken maar ook in Brazilië (zeer warm), ook moet de constructeur rekening houden met goede en minder goede brandstoffen. Dat alles zijn marges waar de chiptuners kunnen spelen.

Wat je zegt klopt inderdaad ivm luchtfilters en sportuitlaten, MAAR op turbomotoren maakt het wel meer verschil. Enja verkopers boffen graag, maar ik ben ervan overtuigd dat ze wel resultaat geven ALS ze degelijk zijn gemonteerd en dat ook de motor daarop is aangepast (oa. sturing). Om een verhaal kort te maken is de ideale combinatie uitlaat-luchtfilter-chiptuning, zie het als "als je de motor beter doet presteren moet ie ook beter kunnen ademen (in en uitlaat)".

Ik ben al jaren bezig in de auto en tuning sector, ik weet echt waarover ik spreek. Hopende toch iets te hebben kunnen bijdragen. Heb je vragen... ASK, er zijn geen domme vragen, wel domme antwoorden.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Motortuning op de Europa ... iemand?

Bericht door Frederik »

Zal ik u eens een ritje met mijn Elan laten maken? Doe daarna eens eentje met de Elan van Bruno (drazicjazz) dan zal je zien wat ik bedoel :) (= perfect vergelijk)

Lees maar : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... p=444#p444

Oja ... het verschil zit hem in chiptuning, uitlaatlijn en intake (luchtfilter) :)

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Motortuning op de Europa ... iemand?

Bericht door Frederik »

Herman schreef:nee frederik dat was de vraag niet...... ik vroeg of er iemand ervaring hier mee heeft, het oppeppen tot 225 pk gebeurt bij de europa s door het plaatsen van een nieuwe ecu computor en andere bougies.... dat is geen punt, maar wat is het verschil en is het wel de moeite ??? thats the q.,
25pk op 200pk dat is meer dan 10% dat is echt wel voelbaar.

OK, je Golf wordt geen Porsche (hmm, geen echt juist vergelijk maar 't gaat om "het principe") maar je zal toch wel verschil merken als je naast een andere Europa komt te staan of iets gelijkaardigs.

En hoemeer PK hoemeer fun :)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa van 200pk naar 225pk (S) ... iemand?

Bericht door Herman »

Frederik schreef:Chiptuning werkt ZEER goed, het is ook wat Lotus heeft gedaan met de S, maar de chiptuners kunnen het nog 'net' iets beter. Eigenlijk kunnen zij meer werken met specifiekere gegevens. Als Lotus een ECU ontwikkeld moet deze in Alaska (zeer koud) werken maar ook in Brazilië (zeer warm)
dedju, ik rij nogal veel naar alaska de laatste tijd daar ik er aan het bouwen ben.

ter info :de nieuwe lotus europas zijn altijd S versies en 200 pk, er is een extra versie die er aan komt die SE heet en 225 pk zal hebben, een andere ECU computor en een andere grotere turbolader, andere remschijven en klauwen en andere wielen, en een paar dingetjes in de interior, maar ik weet niet of er reeds SE versies geleverd zijn, er is een upgrade kit beschikbaar met andere remmen enzvt maar aan een dikke flinke lotus prijs,een simpele upgrade zou volgens bronnen ook kunnen ,zo zou enkel de ecu computor en de 4 bougies moeten vervangen worden voor de upgrade tot 225 pk te bekomen, al gauw iets van een kleine 1000 euro werk en btw in, denk ik. maar nog een pak goedkoper dan de grote upgrade met wilen en remmen.....
Bijlagen
alaska..jpg
alaska..jpg (23.32 KiB) 8441 keer bekeken
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa van 200pk naar 225pk (S) ... iemand?

Bericht door Herman »

re: quote (I know Thorney is no longer mapping Europas as the Lotus/Bosch ECU was too hard to crack and the results varied massively. The only viable ECU tuning at present is the upgraded ECU from Lotus. ) (bericht uit de uk)

Dus het was duidelijk voor mij, ik heb nu finaal geopteerd voor een andere nieuwe uprated 225 hp ecu
en deze nu besteld bij lotus, zo zal ik de 225 hp halen, en sommigen beweren dat met een Miltek uitlaat er nog wat pk's meer vrijkomen.
maar dat is meschien voor later.....
Scartie
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2008, 10:25
Auto: Elan S4/Speedster Turbo
Locatie: Kruishoutem

Re: Europa van 200pk naar 225pk (S) ... iemand?

Bericht door Scartie »

Herman,

Ik geloof dat Frank van FVH Motors uit Waregem die upgrade tot 225 pk gedaan heeft op zijn Europa S. Misschien moet je het eens aan hem vragen of er een duidelijk verschil merkbaar is.
In wezen is dit dezelfde motor als in mijn Opel Speedster Turbo en ik ben nog steeds van plan om de mijne te "chiptunen" bij Heinz in Aalst. Zij zouden er al heel wat gedaan hebben en halen 240 PK.
Als er iemand ervaringen heeft met de 2 liter turbo van Opel, laat maar weten.
ik ben in alle geval al begonnen met een K&N sportluchtifilter te monteren. Voor het tunen moet ik nog wat sparen.... Fortis niewaar.
Het is wel een feit dat ik aan mijn gechiptunde Audi A6 2.0 TDI merk dat er toch een duidelijk verschil merkbaar is met de standaard versie. Zeer positief verschil bedoel ik natuurlijk !

Greetz
Scartie
Allez gauw !
Plaats reactie