Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door HJ2 »

Waarde mede lotus-liefhebbers!
Een groet uit het prachtige Nederlandse Delft.

Sinds enkele maanden ben ik trotse bezitter van een (Belgische! :o ) Lotus Elan S2, en heb al de nodige sleutel uurtjes erop zitten... :D

Hoewel Delft prachtig is, is de omgeving dat zeker niet. De Elan zal dus zeker nog op de mooie Belgische wegen te bewonderen zijn.

Groet en veel veilige km's gewenst en wellicht tot ziens
Uw NL collega,

Henk-Jan
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen

Bericht door Frederik »

HJ, welkom op het Belgische forum :)

Er zijn wel meerdere Nederlanders lid van het forum ... oa Olav Glasius :shock:
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen

Bericht door Herman »

vind ik nu wel géén goede titel hoor.....

btw, er is een uitstap, toour op 5 oktober met de hollandse lotus club gepland die ook open is voor niet leden zie ik, weet u daar meer over ?

ps mvgr en ik ervaar géén hollanders als vijandig,,,, meschien ietsje pietsje "minder"bourgondisch dan vlamingen en ietsje pietsje méér krenterig- maar dat is een eigen levenstijl die door anderen meschien verkeerd beoordeeld wordt.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen

Bericht door Frederik »

Oei ik had de titel nog niet opgemerkt ...

Vanwaar "vijandig"?

Omdat jullie onze mooie Lotussen komen opkopen? :) :) :)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen

Bericht door HJ2 »

Grijns! :D

Ik zie dat iedereen z'n eigen invulling geeft. Ik bedoel er natuurlijk niks mee, maar mag wel graag wat reacties uitlokken ;)

Overigens ben ik een halve zigeuner, 14 x in NL verhuisd, en zelfs een tijdje in Duitsland. En dat bourgondische komt wel goed hoor, wij zitten graag van 19.00 tot 02.00 aan tafel, waarbij zeker ook de Belgische keuken mij kan verleiden.

Vertel eens meer over 5 oktober?
Cheers!
HJ2
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen

Bericht door Herman »

ik dacht dat "u " er juist mij meer ging kunnen over vertellen....

zie site: http://www.lotusclubholland.nl/ en ga dan naar "najaarsrit 5 oktober"

startpunt ergens in de buurt van Utrecht begrijp ik ? of ben ik verkeerd....
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen

Bericht door HJ2 »

Integendeel, helemaal goed begrepen, Utrecht it is.
Door mij nog niet gespot, ik ben nog geen lid van de Lotusclub NL, vandaar ;-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door HJ2 »

Zo, ff een korte update wat ik met de Elan heb uitgespookt voor de overige Elan liefhebbers alhier 8-)

Hier komt hij de straat in, nog vers uit Belgie met ditto kenteken en bestuurder :-)

Afbeelding

Daarna vlot in mijn garage geparkeerd en het kenteken aan de rechtmatige eigenaar meeggeven. Dit was voor mij een hele verassing, want in NL zijn die zaken anders geregeld.. De import was zo echter gemakkelijk geregeld. Oude eigenaar kon nog een laatste mooie rit maken naar Delft, kenteken eraf, kop koffie, waarna ik hem weer keurig in Brussel heb afgezet mijt mijn blitse Suzuki Swift :? (mooi he?, zonder kentekenplaat...)

Afbeelding

Daarna langs de RDW met tijdelijke kentekenplaten, de eerste rit in mijn (bijna) eigen bezit. Heerlijk! Keuren was geen probleem, alleen het CO gehalte was aan de hoge kant. De vriendelijke meneer vroeg: "Hij heeft zeker lang stil gestaan he? ... Geef dan maar even wat meer gas hoor..." (phew)

Bij 1 van de eerste snelwegritten ineens een kleine schok door de wagen en een inzakkende voltmeter... Shittus! Dynamo naar de kl* of misschien een riem geknapt. Op het eerste gezicht niks mis met de riem, totdat ik nogmaals bij daglicht keek. Zt daar nog een pulley? Verrek, hoe hebben zie die daar gekregen? Afijn de eerste echte reparatie is een feit: Riem vervangen en zoals 't hoort gelijk beide vervangen

Links onder de distributiekap zie je'm lopen... Hoe kom ik daar nu weer in vredesnaam bij? (let wel: Ik had nog nauwelijks sleutelervaring, dus dit was best wel een uitdaging... toen ...)

Afbeelding

Ah! ZO dus ongeveer:

Afbeelding

Note to self: Als je de spanbout van de aircopomp er helemaal afdraait komt je ratel klem te zitten en moet je de hele pomp loshalen... grrr.
En als je de bout helemaal los haalt moet je (geleend van LEC) vingers als varkenstieten hebben om het verrekte ding weer terug te krijgen.

Afbeelding

Alles is goed gekomen, het was een educatieve happening :mrgreen:

Bij mijn eerste langere rit is 1 van de waterslangen gescheurd. Dat soort zaken kunnen je beter maar 1x overkomen, dus actie geboden en in Engeland een volledige set silicone slangen besteld met RVS slangeklemmen.

gegarandeerd inbouwplezier dus:
Voor:

Afbeelding

Tijdens: (het lijkt wel een operatie-scene uit E.R.)

Afbeelding

Afbeelding

He! Volgens mij heb ik hier van gelezen. De roemruchte doorrottende heatervalve... Hmmzzz... Hij doet het nog goed, geen problemen. Toch gelijk maar vervangen voor een splinternieuwe, dit maal geheel uit kunstof... geen problemen meer van deze bugger te verwachten ;-)

Afbeelding

En verder:

Afbeelding

Dat begint al ergens op te lijken :-) Gelijk maar even alles schoonmaken wat ik tegenkom, nu kom ik er tenminste goed bij :-)

Afbeelding

Voila! Schoon, blinkend, operatie geslaagd, patiënt gezondverklaard aan zijn watersysteem, en voorzien van vers vocht van goede kwaliteit :D

Afbeelding

Ik hoef niet meer bang te zijn voor een lekke slang voorlopig ;) Uit voorzorg ook de dop vervangen van het koelreservoir (hier zit een overdrukventiel in) en het koelreservoir van binnen geheel gereinigd. (we have a bleeder!)

Afbeelding

Uiteraard ook het blok lekker schoongespoeld met een reinigingsmiddel alvorens af te vullen met een eersteklas long life koelmiddel.

Wel nu: Na wat ritjes valt mij op dat er wel wat olie zit op het (net schoongemaakte) blok! Een korte studie op LEC leert mij dat dit waarschijnlijk de pakkingen zijn van de cam-angle sensor en de dop op de andere cam zijde.

Dat is verreweg de goedkooppste fix voor een olielekkage die ik ga tegenkomen denk ik. 2 ringen van 50 cent en wat uurtjes werk. Sindsdien is het blok helemaal brandschoon en lekvrij! Vooraf goed de positie van de CAS gemerkt. Voor het precisiewerk doe ik dat met een krasje van een scalpel (lijkt het nog meer op E.R.)(foto's van voor de hose swap ;) )

Afbeelding

Afbeelding








Wordt vervolgd, nu eerst een welverdiend glas wijn inschenken...
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door ovi »

Mooi verhaal en zeer educatief voor ons Elanrijders!
Ik zal binnenkort het vervangen van de koppelingskabel uitleggen! :lol:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]

Bericht door Frederik »

Henk-Jan,

Welk nummertje heeft uw Elan S2?
Plaats reactie