Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]
Waarde mede lotus-liefhebbers!
Een groet uit het prachtige Nederlandse Delft.
Sinds enkele maanden ben ik trotse bezitter van een (Belgische! ) Lotus Elan S2, en heb al de nodige sleutel uurtjes erop zitten...
Hoewel Delft prachtig is, is de omgeving dat zeker niet. De Elan zal dus zeker nog op de mooie Belgische wegen te bewonderen zijn.
Groet en veel veilige km's gewenst en wellicht tot ziens
Uw NL collega,
Henk-Jan
Een groet uit het prachtige Nederlandse Delft.
Sinds enkele maanden ben ik trotse bezitter van een (Belgische! ) Lotus Elan S2, en heb al de nodige sleutel uurtjes erop zitten...
Hoewel Delft prachtig is, is de omgeving dat zeker niet. De Elan zal dus zeker nog op de mooie Belgische wegen te bewonderen zijn.
Groet en veel veilige km's gewenst en wellicht tot ziens
Uw NL collega,
Henk-Jan
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen
HJ, welkom op het Belgische forum
Er zijn wel meerdere Nederlanders lid van het forum ... oa Olav Glasius
Er zijn wel meerdere Nederlanders lid van het forum ... oa Olav Glasius
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen
vind ik nu wel géén goede titel hoor.....
btw, er is een uitstap, toour op 5 oktober met de hollandse lotus club gepland die ook open is voor niet leden zie ik, weet u daar meer over ?
ps mvgr en ik ervaar géén hollanders als vijandig,,,, meschien ietsje pietsje "minder"bourgondisch dan vlamingen en ietsje pietsje méér krenterig- maar dat is een eigen levenstijl die door anderen meschien verkeerd beoordeeld wordt.
btw, er is een uitstap, toour op 5 oktober met de hollandse lotus club gepland die ook open is voor niet leden zie ik, weet u daar meer over ?
ps mvgr en ik ervaar géén hollanders als vijandig,,,, meschien ietsje pietsje "minder"bourgondisch dan vlamingen en ietsje pietsje méér krenterig- maar dat is een eigen levenstijl die door anderen meschien verkeerd beoordeeld wordt.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen
Oei ik had de titel nog niet opgemerkt ...
Vanwaar "vijandig"?
Omdat jullie onze mooie Lotussen komen opkopen?
Vanwaar "vijandig"?
Omdat jullie onze mooie Lotussen komen opkopen?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen
Grijns!
Ik zie dat iedereen z'n eigen invulling geeft. Ik bedoel er natuurlijk niks mee, maar mag wel graag wat reacties uitlokken
Overigens ben ik een halve zigeuner, 14 x in NL verhuisd, en zelfs een tijdje in Duitsland. En dat bourgondische komt wel goed hoor, wij zitten graag van 19.00 tot 02.00 aan tafel, waarbij zeker ook de Belgische keuken mij kan verleiden.
Vertel eens meer over 5 oktober?
Cheers!
HJ2
Ik zie dat iedereen z'n eigen invulling geeft. Ik bedoel er natuurlijk niks mee, maar mag wel graag wat reacties uitlokken
Overigens ben ik een halve zigeuner, 14 x in NL verhuisd, en zelfs een tijdje in Duitsland. En dat bourgondische komt wel goed hoor, wij zitten graag van 19.00 tot 02.00 aan tafel, waarbij zeker ook de Belgische keuken mij kan verleiden.
Vertel eens meer over 5 oktober?
Cheers!
HJ2
If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen
ik dacht dat "u " er juist mij meer ging kunnen over vertellen....
zie site: http://www.lotusclubholland.nl/ en ga dan naar "najaarsrit 5 oktober"
startpunt ergens in de buurt van Utrecht begrijp ik ? of ben ik verkeerd....
zie site: http://www.lotusclubholland.nl/ en ga dan naar "najaarsrit 5 oktober"
startpunt ergens in de buurt van Utrecht begrijp ik ? of ben ik verkeerd....
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: Elan S2 uit het vijandige holland ;-) ff voorstellen
Integendeel, helemaal goed begrepen, Utrecht it is.
Door mij nog niet gespot, ik ben nog geen lid van de Lotusclub NL, vandaar
Door mij nog niet gespot, ik ben nog geen lid van de Lotusclub NL, vandaar
If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]
Zo, ff een korte update wat ik met de Elan heb uitgespookt voor de overige Elan liefhebbers alhier
Hier komt hij de straat in, nog vers uit Belgie met ditto kenteken en bestuurder
Daarna vlot in mijn garage geparkeerd en het kenteken aan de rechtmatige eigenaar meeggeven. Dit was voor mij een hele verassing, want in NL zijn die zaken anders geregeld.. De import was zo echter gemakkelijk geregeld. Oude eigenaar kon nog een laatste mooie rit maken naar Delft, kenteken eraf, kop koffie, waarna ik hem weer keurig in Brussel heb afgezet mijt mijn blitse Suzuki Swift (mooi he?, zonder kentekenplaat...)
Daarna langs de RDW met tijdelijke kentekenplaten, de eerste rit in mijn (bijna) eigen bezit. Heerlijk! Keuren was geen probleem, alleen het CO gehalte was aan de hoge kant. De vriendelijke meneer vroeg: "Hij heeft zeker lang stil gestaan he? ... Geef dan maar even wat meer gas hoor..." (phew)
Bij 1 van de eerste snelwegritten ineens een kleine schok door de wagen en een inzakkende voltmeter... Shittus! Dynamo naar de kl* of misschien een riem geknapt. Op het eerste gezicht niks mis met de riem, totdat ik nogmaals bij daglicht keek. Zt daar nog een pulley? Verrek, hoe hebben zie die daar gekregen? Afijn de eerste echte reparatie is een feit: Riem vervangen en zoals 't hoort gelijk beide vervangen
Links onder de distributiekap zie je'm lopen... Hoe kom ik daar nu weer in vredesnaam bij? (let wel: Ik had nog nauwelijks sleutelervaring, dus dit was best wel een uitdaging... toen ...)
Ah! ZO dus ongeveer:
Note to self: Als je de spanbout van de aircopomp er helemaal afdraait komt je ratel klem te zitten en moet je de hele pomp loshalen... grrr.
En als je de bout helemaal los haalt moet je (geleend van LEC) vingers als varkenstieten hebben om het verrekte ding weer terug te krijgen.
Alles is goed gekomen, het was een educatieve happening
Bij mijn eerste langere rit is 1 van de waterslangen gescheurd. Dat soort zaken kunnen je beter maar 1x overkomen, dus actie geboden en in Engeland een volledige set silicone slangen besteld met RVS slangeklemmen.
gegarandeerd inbouwplezier dus:
Voor:
Tijdens: (het lijkt wel een operatie-scene uit E.R.)
He! Volgens mij heb ik hier van gelezen. De roemruchte doorrottende heatervalve... Hmmzzz... Hij doet het nog goed, geen problemen. Toch gelijk maar vervangen voor een splinternieuwe, dit maal geheel uit kunstof... geen problemen meer van deze bugger te verwachten
En verder:
Dat begint al ergens op te lijken Gelijk maar even alles schoonmaken wat ik tegenkom, nu kom ik er tenminste goed bij
Voila! Schoon, blinkend, operatie geslaagd, patiënt gezondverklaard aan zijn watersysteem, en voorzien van vers vocht van goede kwaliteit
Ik hoef niet meer bang te zijn voor een lekke slang voorlopig Uit voorzorg ook de dop vervangen van het koelreservoir (hier zit een overdrukventiel in) en het koelreservoir van binnen geheel gereinigd. (we have a bleeder!)
Uiteraard ook het blok lekker schoongespoeld met een reinigingsmiddel alvorens af te vullen met een eersteklas long life koelmiddel.
Wel nu: Na wat ritjes valt mij op dat er wel wat olie zit op het (net schoongemaakte) blok! Een korte studie op LEC leert mij dat dit waarschijnlijk de pakkingen zijn van de cam-angle sensor en de dop op de andere cam zijde.
Dat is verreweg de goedkooppste fix voor een olielekkage die ik ga tegenkomen denk ik. 2 ringen van 50 cent en wat uurtjes werk. Sindsdien is het blok helemaal brandschoon en lekvrij! Vooraf goed de positie van de CAS gemerkt. Voor het precisiewerk doe ik dat met een krasje van een scalpel (lijkt het nog meer op E.R.)(foto's van voor de hose swap )
Wordt vervolgd, nu eerst een welverdiend glas wijn inschenken...
Hier komt hij de straat in, nog vers uit Belgie met ditto kenteken en bestuurder
Daarna vlot in mijn garage geparkeerd en het kenteken aan de rechtmatige eigenaar meeggeven. Dit was voor mij een hele verassing, want in NL zijn die zaken anders geregeld.. De import was zo echter gemakkelijk geregeld. Oude eigenaar kon nog een laatste mooie rit maken naar Delft, kenteken eraf, kop koffie, waarna ik hem weer keurig in Brussel heb afgezet mijt mijn blitse Suzuki Swift (mooi he?, zonder kentekenplaat...)
Daarna langs de RDW met tijdelijke kentekenplaten, de eerste rit in mijn (bijna) eigen bezit. Heerlijk! Keuren was geen probleem, alleen het CO gehalte was aan de hoge kant. De vriendelijke meneer vroeg: "Hij heeft zeker lang stil gestaan he? ... Geef dan maar even wat meer gas hoor..." (phew)
Bij 1 van de eerste snelwegritten ineens een kleine schok door de wagen en een inzakkende voltmeter... Shittus! Dynamo naar de kl* of misschien een riem geknapt. Op het eerste gezicht niks mis met de riem, totdat ik nogmaals bij daglicht keek. Zt daar nog een pulley? Verrek, hoe hebben zie die daar gekregen? Afijn de eerste echte reparatie is een feit: Riem vervangen en zoals 't hoort gelijk beide vervangen
Links onder de distributiekap zie je'm lopen... Hoe kom ik daar nu weer in vredesnaam bij? (let wel: Ik had nog nauwelijks sleutelervaring, dus dit was best wel een uitdaging... toen ...)
Ah! ZO dus ongeveer:
Note to self: Als je de spanbout van de aircopomp er helemaal afdraait komt je ratel klem te zitten en moet je de hele pomp loshalen... grrr.
En als je de bout helemaal los haalt moet je (geleend van LEC) vingers als varkenstieten hebben om het verrekte ding weer terug te krijgen.
Alles is goed gekomen, het was een educatieve happening
Bij mijn eerste langere rit is 1 van de waterslangen gescheurd. Dat soort zaken kunnen je beter maar 1x overkomen, dus actie geboden en in Engeland een volledige set silicone slangen besteld met RVS slangeklemmen.
gegarandeerd inbouwplezier dus:
Voor:
Tijdens: (het lijkt wel een operatie-scene uit E.R.)
He! Volgens mij heb ik hier van gelezen. De roemruchte doorrottende heatervalve... Hmmzzz... Hij doet het nog goed, geen problemen. Toch gelijk maar vervangen voor een splinternieuwe, dit maal geheel uit kunstof... geen problemen meer van deze bugger te verwachten
En verder:
Dat begint al ergens op te lijken Gelijk maar even alles schoonmaken wat ik tegenkom, nu kom ik er tenminste goed bij
Voila! Schoon, blinkend, operatie geslaagd, patiënt gezondverklaard aan zijn watersysteem, en voorzien van vers vocht van goede kwaliteit
Ik hoef niet meer bang te zijn voor een lekke slang voorlopig Uit voorzorg ook de dop vervangen van het koelreservoir (hier zit een overdrukventiel in) en het koelreservoir van binnen geheel gereinigd. (we have a bleeder!)
Uiteraard ook het blok lekker schoongespoeld met een reinigingsmiddel alvorens af te vullen met een eersteklas long life koelmiddel.
Wel nu: Na wat ritjes valt mij op dat er wel wat olie zit op het (net schoongemaakte) blok! Een korte studie op LEC leert mij dat dit waarschijnlijk de pakkingen zijn van de cam-angle sensor en de dop op de andere cam zijde.
Dat is verreweg de goedkooppste fix voor een olielekkage die ik ga tegenkomen denk ik. 2 ringen van 50 cent en wat uurtjes werk. Sindsdien is het blok helemaal brandschoon en lekvrij! Vooraf goed de positie van de CAS gemerkt. Voor het precisiewerk doe ik dat met een krasje van een scalpel (lijkt het nog meer op E.R.)(foto's van voor de hose swap )
Wordt vervolgd, nu eerst een welverdiend glas wijn inschenken...
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]
Mooi verhaal en zeer educatief voor ons Elanrijders!
Ik zal binnenkort het vervangen van de koppelingskabel uitleggen!
Ik zal binnenkort het vervangen van de koppelingskabel uitleggen!
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Henk-Jan aka HJ2 [Elan M100]
Henk-Jan,
Welk nummertje heeft uw Elan S2?
Welk nummertje heeft uw Elan S2?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic