Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special
Geplaatst: 01 okt 2017, 13:52
Hoe is dat nu afgelopen met die lekkende oliekeerring op de aandrijfpoulie van de krukas?
probleem was natuurlijk opgelost voor we naar Frankrijk zijn geweest,
hieronder hoe dat is gebeurd
Een mogelijke oorzaak van lekkage, de te veel axiale speling van de krukas was al opgelost, met een nieuwe oliekeerring te plaatsen zou de lekkage waarschijnlijk nog niet opgelost zijn daar er een duidelijk sleetspoor te zien is op de as van die poulie,
sleetspoor op as van poulie de afsluitlip van de nieuwe keerring zou op dezelfde plaats terecht komen en waarschijnlijk niet mooi afdichten, een oplossing zou zijn de keerring een beetje te verplaatsen zodat de afsluitlip op een onbeschadigde gedeelte van de as zou komen is mogelijk want de keerring zit niet tegen een aanslag en zou dus een beetje dieper of minder diep kunnen gemonteerd worden
Hier moet de oliekeering in Maar dat kan toch niet want tussen de keerring en het tandwiel dat juist daar achter staat zit een meedraaiend plaatje, een olieslinger, dat zoals het woord zegt olie moet wegslingeren, dat tandwiel dat ook op de krukas vastzit drijft de distributieketting aan voor de 3 ( drie) nokkenassen, die ketting wordt overvloedig gesmeerd en om te vermijden dat er te veel olie op de keerring komt zit daar een plaatje tussen, dat olieslingerplaatje zou ook een mogelijke oorzaak zijn geweest van olielekkage als daar iets mis mee was geweest, maar is gecontroleerd en stond nog goed vast op zijn juiste plaats
Nu is de speling tussen de oliekeering en olieslinger maar 1 mm, te dicht is niet goed en te ver ook niet, dus de oliekeering een beetje opschuiven was dus geen goede oplossing
Foto van geplaatste oliekeerring Toen Lotje vanuit de USA bij mij terecht kwam, waren er veel reserveonderdelen bij, zo ook een reserve krukaspoulie, maar die heeft ook hetzelfde sleetspoor, dus zo ook niet te gebruiken, een oplossing is de as van de poulie laten afdraaien tot er terug een mooi glad oppervlak is, nadeel daarvan is dat er dan een andere maat oliekeerring moet worden gezocht, feitelijk eerst een andere maat keerring zoeken ( moeilijk) en dan as laten afdraaien tot de juiste maat, omslachtig, doen we dus niet
de originele keeringen zijn smal, 7mm, nadeel daarvan is dat ze gemakkelijk een beetje scheef kunnen komen te zitten bij montage, en dan gaan lekken, omdat er geen aanslag is waar ze tegen moeten komen, de nieuwe oliekeerringen voor de Twin Cam zijn nu veel breder 12 mm, zodat het veel moeilijker is om ze scheef te monteren, het is dus wenselijk om de nieuwe te gebruiken
Het probleem van uitgesleten assen komt geregeld voor, de technische evolutie stopt gelukkig niet en is met een heel goede oplossing gekomen, namelijk de SpeediSleeve De SpeediSleeve is een soort huls die over de beschadigde as wordt geschoven, is zonder speciaal gereedschap te monteren, omdat de huls maar 0,2 mm dik is kan dezelfde maat keerring gebruikt worden, zal dan een beetje meer knellen, de huls is ook van RVS ( RoestVrijStaal), voordeel van RVS is gladder dan metaal en veel harder, zal dus niet snel inslijten, alleen maar voordelen dus
Dus uitzoeken welke maat ik nodig heb en of die beschikbaar is want ze worden alleen in de gangbare standaardmaten gemaakt, van de Twin Cam zijn veel maten nog wel in inch, 1 inch 7/16 omrekenen in mm, en dat geeft 36,53 mm, een SpeediSleeve bestaat gelukkig in deze maat en ook in de gepaste lengte, een leverancier vinden was even zoeken, levertijd was echter 3 tot 5 weken
Bij de onderdelen die bij de koop van Lotje inbegrepen waren, waren buiten de reservepoulie ook 4 oliekeeringen voor de krukaspoulie, echter van de oude maat dus de smalle van 7 mm, heb die nooit gebruikt want bij de revisie van de motor is al een nieuwe brede gebruikt, ze kosten maar 4£ stuk, daar moet je het dus niet voor laten
Ik kon die oude smalle keerringen en die reservepoulie echter wel gebruiken voor een experimentje, want had Lotje wel nodig, ik had uitgezocht en er was ook plaats voor, dat het mogelijk was om tijdelijk 2 van die oude keerringen achter elkaar te monteren, de kans op lekkage was dus zeer klein, maar niet van lange duur, want de afsluitlip van een keerring moet toch olie krijgen om niet te warm te worden en te verbranden, dus die tweede keerring zal het zonder olie niet lang volhouden, voor een bepaalde tijd ( enkele weken) zou dat toch wel lukken
Dat lukte zoals verwacht wel, en kon dus rijden, en toen de SpeediSleeve beschikbaar was is die gemonteerd op de originele krukaspoulie en dus nu definitief met succes gemonteerd, de originele poulie is trouwens samen met de krukas gebalanceerd en het is dus aangeraden van die poulie te blijven gebruiken
reserve poulie en de poulie met de gemonteerde Speedi Sleeve
de poulie met keerring voor montage, wel eerst de keerring monteren en daarna de poulie, op de foto staat ook nog een oude smalle keerring ( is wel niet de juiste, is maar om het verschil in dikte aan te tonen) De Speedi Sleeve is eenvoudig te monteren, de binnenafmeting is een klein beetje minder ( 0,01 tot0,05 mm) dan de buitenmaat van de as waar die op moet, de SpeediSleeve moet natuurlijk spannen om de as om te vermijden dat er langs daar lekkage kan ontstaan, dat maakt dat de SpeediSleeve wel met kracht over de as moet worden geschoven, de huls is maar 0,2 mm dik en wordt een beetje opgerekt tijdens montage, de SpeediSleeve is voor het opslagen voorzien van een opgezette rand, de bijgeleverde bus wordt dan over de SpeediSleeve geschoven en met een hamer op zijn plaats geklopt, wel de juiste plaats goed op voorhand bepalen want terugschuiven kan niet, als het mogelijk is om die opstaande rand te laten staan is het aangeraden dat te doen, als die slagrand in de weg zit kan die er af, er is een breeklijn voorzien waarop die rand zal afbreken als men daar met een tang aan wringt, zoiets als het deksel van een sardineblik, moet wel voorzichtig gebeuren want men kan eventueel het blijvend gedeelte beschadigen of vervormen
In mijn geval staat die rand niet in de weg en blijft die dus zitten
alles terug gemonteerd met de v-riem voor aandrijving van de waterpomppoulie (bovenaan met de 4 boutjes) alhoewel ze alleen langs boven niet zichtbaar zijn, toch een likje verf opgezet
http://www.brammer.nl/Downloads/CR_speedi_sleeves.pdf
probleem was natuurlijk opgelost voor we naar Frankrijk zijn geweest,
hieronder hoe dat is gebeurd
Een mogelijke oorzaak van lekkage, de te veel axiale speling van de krukas was al opgelost, met een nieuwe oliekeerring te plaatsen zou de lekkage waarschijnlijk nog niet opgelost zijn daar er een duidelijk sleetspoor te zien is op de as van die poulie,
sleetspoor op as van poulie de afsluitlip van de nieuwe keerring zou op dezelfde plaats terecht komen en waarschijnlijk niet mooi afdichten, een oplossing zou zijn de keerring een beetje te verplaatsen zodat de afsluitlip op een onbeschadigde gedeelte van de as zou komen is mogelijk want de keerring zit niet tegen een aanslag en zou dus een beetje dieper of minder diep kunnen gemonteerd worden
Hier moet de oliekeering in Maar dat kan toch niet want tussen de keerring en het tandwiel dat juist daar achter staat zit een meedraaiend plaatje, een olieslinger, dat zoals het woord zegt olie moet wegslingeren, dat tandwiel dat ook op de krukas vastzit drijft de distributieketting aan voor de 3 ( drie) nokkenassen, die ketting wordt overvloedig gesmeerd en om te vermijden dat er te veel olie op de keerring komt zit daar een plaatje tussen, dat olieslingerplaatje zou ook een mogelijke oorzaak zijn geweest van olielekkage als daar iets mis mee was geweest, maar is gecontroleerd en stond nog goed vast op zijn juiste plaats
Nu is de speling tussen de oliekeering en olieslinger maar 1 mm, te dicht is niet goed en te ver ook niet, dus de oliekeering een beetje opschuiven was dus geen goede oplossing
Foto van geplaatste oliekeerring Toen Lotje vanuit de USA bij mij terecht kwam, waren er veel reserveonderdelen bij, zo ook een reserve krukaspoulie, maar die heeft ook hetzelfde sleetspoor, dus zo ook niet te gebruiken, een oplossing is de as van de poulie laten afdraaien tot er terug een mooi glad oppervlak is, nadeel daarvan is dat er dan een andere maat oliekeerring moet worden gezocht, feitelijk eerst een andere maat keerring zoeken ( moeilijk) en dan as laten afdraaien tot de juiste maat, omslachtig, doen we dus niet
de originele keeringen zijn smal, 7mm, nadeel daarvan is dat ze gemakkelijk een beetje scheef kunnen komen te zitten bij montage, en dan gaan lekken, omdat er geen aanslag is waar ze tegen moeten komen, de nieuwe oliekeerringen voor de Twin Cam zijn nu veel breder 12 mm, zodat het veel moeilijker is om ze scheef te monteren, het is dus wenselijk om de nieuwe te gebruiken
Het probleem van uitgesleten assen komt geregeld voor, de technische evolutie stopt gelukkig niet en is met een heel goede oplossing gekomen, namelijk de SpeediSleeve De SpeediSleeve is een soort huls die over de beschadigde as wordt geschoven, is zonder speciaal gereedschap te monteren, omdat de huls maar 0,2 mm dik is kan dezelfde maat keerring gebruikt worden, zal dan een beetje meer knellen, de huls is ook van RVS ( RoestVrijStaal), voordeel van RVS is gladder dan metaal en veel harder, zal dus niet snel inslijten, alleen maar voordelen dus
Dus uitzoeken welke maat ik nodig heb en of die beschikbaar is want ze worden alleen in de gangbare standaardmaten gemaakt, van de Twin Cam zijn veel maten nog wel in inch, 1 inch 7/16 omrekenen in mm, en dat geeft 36,53 mm, een SpeediSleeve bestaat gelukkig in deze maat en ook in de gepaste lengte, een leverancier vinden was even zoeken, levertijd was echter 3 tot 5 weken
Bij de onderdelen die bij de koop van Lotje inbegrepen waren, waren buiten de reservepoulie ook 4 oliekeeringen voor de krukaspoulie, echter van de oude maat dus de smalle van 7 mm, heb die nooit gebruikt want bij de revisie van de motor is al een nieuwe brede gebruikt, ze kosten maar 4£ stuk, daar moet je het dus niet voor laten
Ik kon die oude smalle keerringen en die reservepoulie echter wel gebruiken voor een experimentje, want had Lotje wel nodig, ik had uitgezocht en er was ook plaats voor, dat het mogelijk was om tijdelijk 2 van die oude keerringen achter elkaar te monteren, de kans op lekkage was dus zeer klein, maar niet van lange duur, want de afsluitlip van een keerring moet toch olie krijgen om niet te warm te worden en te verbranden, dus die tweede keerring zal het zonder olie niet lang volhouden, voor een bepaalde tijd ( enkele weken) zou dat toch wel lukken
Dat lukte zoals verwacht wel, en kon dus rijden, en toen de SpeediSleeve beschikbaar was is die gemonteerd op de originele krukaspoulie en dus nu definitief met succes gemonteerd, de originele poulie is trouwens samen met de krukas gebalanceerd en het is dus aangeraden van die poulie te blijven gebruiken
reserve poulie en de poulie met de gemonteerde Speedi Sleeve
de poulie met keerring voor montage, wel eerst de keerring monteren en daarna de poulie, op de foto staat ook nog een oude smalle keerring ( is wel niet de juiste, is maar om het verschil in dikte aan te tonen) De Speedi Sleeve is eenvoudig te monteren, de binnenafmeting is een klein beetje minder ( 0,01 tot0,05 mm) dan de buitenmaat van de as waar die op moet, de SpeediSleeve moet natuurlijk spannen om de as om te vermijden dat er langs daar lekkage kan ontstaan, dat maakt dat de SpeediSleeve wel met kracht over de as moet worden geschoven, de huls is maar 0,2 mm dik en wordt een beetje opgerekt tijdens montage, de SpeediSleeve is voor het opslagen voorzien van een opgezette rand, de bijgeleverde bus wordt dan over de SpeediSleeve geschoven en met een hamer op zijn plaats geklopt, wel de juiste plaats goed op voorhand bepalen want terugschuiven kan niet, als het mogelijk is om die opstaande rand te laten staan is het aangeraden dat te doen, als die slagrand in de weg zit kan die er af, er is een breeklijn voorzien waarop die rand zal afbreken als men daar met een tang aan wringt, zoiets als het deksel van een sardineblik, moet wel voorzichtig gebeuren want men kan eventueel het blijvend gedeelte beschadigen of vervormen
In mijn geval staat die rand niet in de weg en blijft die dus zitten
alles terug gemonteerd met de v-riem voor aandrijving van de waterpomppoulie (bovenaan met de 4 boutjes) alhoewel ze alleen langs boven niet zichtbaar zijn, toch een likje verf opgezet
http://www.brammer.nl/Downloads/CR_speedi_sleeves.pdf