Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

sinds zaterdag terug van wat waarschijnlijk onze laatste vakantietrip met Lotje is geweest van dit jaar, deze 13 daagse trip ging in de eerste helft van september 2016 naar de Provence, omgeving Mont Ventoux, waarom? Heb een 20 tal jaar geleden toen ik nog wielertoerist was een aantal Franse cols gedaan, Tourmalet, Alpe Duez enz en ook de Mont Ventoux :) , nu waag ik mij daar niet meer aan :( maar wil een aantal nu wel doen met Lotje :lol:
begin september als het schooljaar terug begonnen is, is het niet meer zo druk in de Provence en nog heel veel kans op mooi weer, dus ideale periode

ook had ik al lang een bezoek gepland aan Marc Hoogenkamp zijn Litlle Lotus Museum dat daar ook in de omgeving is , dat een onlangs teruggevonden werkcollega in die omgeving ook in die periode verbleef was aardig meegenomen, konden we eens bijpraten :D

we hadden een mooie camping gevonden, wel klein maar niet druk, van de 17 beschikbare plaatsen waren er maar een 4 tal bezet, maar wel een prachtig uitzicht op de vallei en de Mont Ventoux
001.jpg
001.jpg (925.78 KiB) 5095 keer bekeken
maar eerst de beklimming van de Mont Ventoux, is feitelijk wel niet de juiste naam, de berg heet wel Mont Ventoux, maar de weg die over de top gaat heet feitelijk " col des Tempetes" vrij vertaald " de pas van de onweders", deze col is langs 3 kanten te beklimmen maar de echte klim en beroemdste is deze vanuit het plaatsje BEDOIN, het is ook deze zijde die gebruikt word tijdens de tour de France, gevolg is natuurlijk dat die ook door veel fietsers wordt gedaan :)

bijna op de top nog even volhouden
01.jpg
01.jpg (916.3 KiB) 5095 keer bekeken
boven bij het niet meer gebruikte weerstaion
02.jpg
02.jpg (532.54 KiB) 5095 keer bekeken
nog wat zichten van op de top
04.jpg
04.jpg (589.21 KiB) 5095 keer bekeken
03.jpg
03.jpg (867.01 KiB) 5095 keer bekeken
in het terug afdalen gestopt bij het monument van Tom SIMPSON ( overleed in zijn trui van werelkampioen in 1967 op 1;5 km van de top tijdens een rit van de Tour de France)
05.jpg
05.jpg (967.91 KiB) 5095 keer bekeken
en ook nog gestopt om iets te drinken en te bekomen van de inspanning :lol: bij Chalet Reynard, een 6 tal km onder de top, daar werd ook een evenement aangekondigd van een rassemblement ( bijeenkomst) van exclusieve auto's ( waaronder natuurlijk ook Lotus) die vanaf daar naar de top zouden rijden en demo's geven op het stuk weg van 6 km tot de top dat voor het andere verkeer zou afgesloten worden
06.jpg
06.jpg (646.6 KiB) 5095 keer bekeken
er werd nog overwogen om tot die dag nog te blijven en misschien eventueel mee te doen met Lotje, maar de weersvoorspelling was voor die dagen niet zo goed, en het kan op de top van de Ventoux hard waaien, ook dit jaar werd de tourrit naar de top van de Ventoux ook geschrapt wegens de stormwind en eindigde aan Chalet Reynard, was daar dat Froome het op een lopen zette :lol:

we zijn dus niet tot die dag gebleven :(
van het bezoek aan Marc Hoogenkamp schrijf ik wel in een volgend bericht met uiteraard foto's
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Filmpje van die dag zondag 18 september 2016 van de bijeenkomst van supercars op de laatste 6 km van de klim naar de top naar de Mont Ventoux, wel spijtig dat de top in de wolken zit, gebeurd geregeld is wel 1912 meter hoog

https://youtu.be/FpBMDP6rUag
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Toen ik bijna op de top was had ik er toch een mooi zicht op
image.jpeg
image.jpeg (113.25 KiB) 5088 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Hugo schreef:Toen ik bijna op de top was had ik er toch een mooi zicht op
image.jpeg
Zalig, en die toren mag er ook zijn :)
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Bezoek aan Marc Hogenkamp

Marc is een Brusselaar die in het plaatsje St Martin de Castillon ( bij Abt) een restaurant en B&B uitbaat, Marc heeft daar ook een klein Lotus Museum, het gaat voornamelijk over een grote verzameling miniaturen, boeken, memorablia, ook enkele originele onderdelen van Lotus Formule 1 auto,s, Marc verzameld al bijna 50 jaar alles wat maar ook met Lotus te maken heeft
Bijna van elke race of straatauto,s die Lotus ooit gemaakt heeft of Formuleauto,s waar Lotus ooit mee heeft geraced, heeft Marc een miniatuur model in verschillende uitvoeringen en sponserkleuren

Heb wel wat foto,s bijgevoegd, maar je moet dat feitelijk in het echt zien, is gewoonweg schitterend

Alles is ook ordentelijk tentoongesteld in verschillende vitrinekasten, een kast van Jim Clark, 1 van Jochen Rindt, ook 1 van Senna in zijn Lotusperiode, en ga zo maar verder

Zo heeft Marc van een Lotus Europa classic, verschillende modellen en kleuren, ook in verschillende schalen, 1:9, 1:18, 1:43 en ga zo maar verder, ook in verschillende uitvoeringen, heb ze eens proberen te tellen, ik kwam aan een kleine 35 modelautotjes van de de Lotus Europa, hij miste ( volgens hem voorlopig) nog wel een exemplaar in de schaal 1:1, maar die heb ik wel ;)

We zijn tweemaal met Lotje naar Marc geweest, was telkens een ritje van een 100 km heen en weer door de mooie Provence, de eerste keer was om al eens kennis te en af te spreken voor zaterdag 10 september, wat op die dag zouden een 14 tal Lotussen ook het museum bezoeken en daar ook blijven middagmalen, had die zaterdag met Marc afgesroken dat we al om 11 uur daar zouden zijn, konden het museum dan een rustig bekijken, en dan rond 12:30 uur de Lotussen zien aankomen, er was wel een zwarte Ferrari bij met een nummerplaat uit Dubai, werd wel even apart gezet

Marc heeft van die bijeenkomst ook nog een kleine 50 foto,s op mijn FB-account gezet, liefhebbers kunnen die daar bekijken
14292372_10210740212844261_3759577763481698382_n.jpg
14292372_10210740212844261_3759577763481698382_n.jpg (92.37 KiB) 5046 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (985.12 KiB) 5046 keer bekeken
002.jpg
002.jpg (688.28 KiB) 5046 keer bekeken
003.jpg
003.jpg (328.12 KiB) 5046 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (683.67 KiB) 5046 keer bekeken
0005.jpg
0005.jpg (452.28 KiB) 5046 keer bekeken
14257504_10210740186683607_6804594688855490250_o.jpg
14257504_10210740186683607_6804594688855490250_o.jpg (140.87 KiB) 5046 keer bekeken
1111.jpg
1111.jpg (902.25 KiB) 5046 keer bekeken
2222.jpg
2222.jpg (902.38 KiB) 5046 keer bekeken
3333.jpg
3333.jpg (911.12 KiB) 5046 keer bekeken
4444.jpg
4444.jpg (959.06 KiB) 5046 keer bekeken
11.jpg
11.jpg (906.53 KiB) 5044 keer bekeken
Elise
Berichten: 228
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:14
Auto: Elise MK II - Matra 530
Locatie: Heule - Sente

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Elise »

Stom dat ik dit nu pas te weten kom, ben in de maand juni 10 dagen in Abt geweest met de Lotus Elise.
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Elise schreef:Stom dat ik dit nu pas te weten kom, ben in de maand juni 10 dagen in Abt geweest met de Lotus Elise.
idd spijtig want is maar kwartiertje rijden van Abt, en is echt de moeite waard, en Marc ontvangt graag elke Lotusliefhebber
volgende keer misschien?
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

De beklimming van de Mont Ventoux vanuit het plaatsje Bedoin

In tegenstelling tot wat meestal gedacht wordt ligt de bakermat van autosport niet in de UK, maar in Frankrijk, zo vond de eerste autorace plaats in 1894 tussen Parijs en Rouen ( 128 km),

ook de eerste course de cote ( heuvelklim) werd in Frankrijk gereden, een heuvelklim kan je best vergelijken met een tijdrit, iedere deelnemer vertrekt op een bepaalde tijd na de vorige deelnemer, wie de snelste tijd heeft wint, voor een heuvelklim word een steigend en bochtig parcours gekozen

Zo werd ook op de klim vanuit Bedoin naar de top van de Mont Ventoux van ongeveer 21,5 km reeds in 1902 ingericht als "course de cote" deze weg was toen nog wel niet verhard, dat zou pas in de dertiger jaren gebeuren

De Mont Ventoux is nu zeer bekend bij wielrenners en wielertoeristen, maar was vroeger een monument in de autosport, de wedstrijd telde ook een groot aantal jaren mee voor het Europees kampioenschap

De beroeps wielrenners, genre Quintana, Froome enz, hebben voor deze klim zo goed als 1 uur nodig, ( record staat op naam van Iban Mayo in ongeveer 55 min, een geoefend wielertoerist lukt dat wel in minder dan 2 uur, de meesten moeten langer afzien om boven te geraken

Maar terug naar de auto,s, in 1902 had de winnende auto nog 27:17 minuten nodig om boven te geraken, natuurlijk werden alle jaren snellere tijden genoteerd, de laatste editie over deze afstand in 1973 ging naar een Formule 2 March 722 met een 2 liter Ford Cosworth in een tijd van 9:03 minuten, gemiddelde snelheid van 142 km/uur, alhoewel de weg behoorlijk omhoog gaat en er niet zoals in andere beklimmingen veel scherpe bochten inzitten, werden op sommige zo goed als recht stukken, snelheden gehaald van meer dan 200 km/ uur, het parcours was ook veel te lang om voldoende te beveiligen, en uit veiligheidsoverwegingen werd beslist om de wedstrijd in deze vorm te schrappen, later werden nog wel een antal wedstrijden gereden op een sterk ingekort gedeelte van het originele parcours zodat vergelijkingen niet kunnen

Nu worden geen officiele autowedstrijden meer gereden op de Ventoux, soms nog wel een beperkte historique, maar het is feitelijk niet verantwoord en te duur om de weg nog voor 1 of meerdere dagen voor het verkeer af te sluiten

Maar ter herinnering aan dit glorierijk verleden heeft het gemeente bestuur van Bedoin een schuilhuisje, zo ongeveer halverwege de klim ingericht als gedenkmuseum, natuurlijk ben ik daar gestopt om dat eens te bekijken, de officiele vertrekstreep bestaat ook nog want is aangebracht in marmeren stenen die in het wegdek zijn aangebracht + plus een gedenkplaat aan de muur, juist bij het buitenrijden van Bedoin, een 100 voor de garage aan de linkerkant, wel vergeten foto van te nemen
1.jpg
1.jpg (896.48 KiB) 4972 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (724.79 KiB) 4972 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (920.74 KiB) 4972 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (853.47 KiB) 4972 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (866.77 KiB) 4972 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (915.96 KiB) 4972 keer bekeken
foto van de gedenkplaat van wat waarschijnlijk voor altijd de snelste beklimming van de Mont Ventoux zal zijn geweest zijn
http://cities.reseaudesvilles.fr/cities ... 65krwk.pdf
Bijlagen
5.jpg
5.jpg (799.31 KiB) 4972 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (745.86 KiB) 4972 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

op de laatste dag was er toch nog een verassing

enkele glazen rode wijn per dag zou goed zijn de gezondheid :D daarom neem ik op vakantietrips altijd wat voorraad mee van de lokale productie :D

zo waren we ook de laatste dag van ons verblijf in de Provence in de cave (wijnkelder) van Bedoin om enekel wijnen te proeven en eventueel aan te kopen :) , toen we terug buiten kwamen stond er een persoon rond Lotje te draaien, hij sprak mij aan en vertelde dat een vriend van hem ook een Lotus Europa aan het restaureren was, hij had hem al gebeld om naar daar te komen zien, maar kon niet want was nog aan het werk, na nog wat over en weer gepraat en gebeld werd er afgesproken dat ik rond 17 uur daar terug zou zijn, hij zou dan mijn Europa kunnen bekijken en daarna zou ik zijn restauratie project ook kunnen bewonderen :)

om 17 uur was ik daar zoals afgesproken terug, ze stonden mij met twee al op te wachten met een witte Porsche Boxster, na een korte kennismaking reden we samen naar zijn woonplaats in Mormoiron, een 5 tal km daar vandaan

in een aanpalende garage stond zijn restauratie project,
hij had die gekocht in 2013 en moest volledig gerestaureerd worden
het was 1 van de eerste Lotus Europa Specials van 1972, wel de Amerikaanse uitvoering, met om milieuredenen de geknepen versie van de Twin Cam motor, met dus de zuinige Stromberg carburateurs, ook nog met de Renault versnellingsbak type 352 ( 4 versnellngen) en nog de kleine remtrommels achteraan, grotere remtrommels kwamen pas vanaf 1973, de 5 bak type 365, was toen optioneel, later werd die standaard

de restauratie was zoals het hoort, body off, het chassis met motor ophanging en aandrijving was zo goed als klaar, ook de body was al gespoten in het zwart, zwart is wel mooi, maar daar horen wel de gouden biesjes bij van de JPS uitvoering, alhoewel ik voor te toeren in de Provence geen zwarte auto zonder airco zou prefereren :(

hij vond mijn Lotje in haar gele kleur toch heel mooi, en hij vroeg of ik wou blijven tot 18 uur, zijn vrouw zou dan thuiskomen om te zeggen wat ze vond van een gele Europa, toen die vrouw mijn Lotje zag en eens goed bekeken had zowel binnen als buiten, gingen ze toch nog eens met elkaar goed bespreken of overspuiten mogelijk was, zijn vrouw was toch voorstander van een lichtere kleur :)

hieronder wat foto's van zijn project, was wat donker in zijn werkplaats, enkele foto's zijn maar bruikbaar, heel de kale body moest nog terug gemonteerd worden, had ook daar alle stukken nog niet in huis, dacht daar toch nog een tweetal jaar voor nodig te hebben, we gingen contact houden met elkaar
01.jpg
01.jpg (710 KiB) 4923 keer bekeken
02.jpg
02.jpg (798.42 KiB) 4923 keer bekeken
03.jpg
03.jpg (837.27 KiB) 4923 keer bekeken

de volgende dag was het tijdstip aangebroken om huiswaarts te keren, rustig aan, heb de tijd, steekt niet op een dag meer of minder, neem ook nooit tolwegen wegens te duur omdat ik wegens meer dan 3 meter hoogte en de aanhanger in de dure klasse 3 val; rij trouwens met de aanhanger zelden sneller dan 90km/uur, dus zoveel tijdswinst zit daar niet op

alles klaar voor vertrek
06.jpg
06.jpg (764.95 KiB) 4923 keer bekeken
nog even langs de wijnkelder om te laden, wegens plaats en gewichtsproblemen gaan er ook enkele kartons in Lotje :lol:
04.jpg
04.jpg (781.88 KiB) 4923 keer bekeken
als we niet langs Luxemburg afkomen of oprijden is onze vaste overnachtingsplaats een klein dorpje op 450 km van thuis ( 1 dag rijden) waar we al zeker 25 jaar geregeld overnachten, is rustig, is plaats, is veel schaduw als het warm is en op 200 meter is s 'morgens een boulangerie met verse baguette/croissants :D

bij een bruggetje over de Seine die daar nog maar een 10 tal m breed is
05.jpg
05.jpg (829.37 KiB) 4923 keer bekeken
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Emiel »

Wat zijn je ervaringen toch super om te lezen Hugo :)
Plaats reactie