Ombouw RHD => LHD: legaal of niet ?
Geplaatst: 05 aug 2009, 10:26
Als vervolg op het topic "Elise verkoper te Ghoy - ervaringen? " start ik een nieuwe post om het vorige niet te vervuilen gezien het er enkel indirect mee te maken heeft.
Er doet een "gerucht" de ronde die zegt dat een ombouw van RHD naar LHD onmogelijk of zelfs illegaal zou zijn. Dit leek me vreemd aangezien ik exact een jaar geleden contact heb opgenomen met de Federale overheidsdienst mobiliteit en Vervoer en met FKM en dat beide confirmeerde dat er geen probleem was.
Daarom heb ik ook de stap gezet en ben ik vorig jaar een wagen in de Uk gaan halen welke ondertussen is omgebouwd en ingeschreven.
Om absolute duidelijkheid te scheppen heb ik opnieuw contact opgenomen met "F.o.d. Mobiliteit en Vervoer" en die dienst is uitermate professioneel en heeft me binnen de dag antwoord gestuurd, zéér vriendelijke mensen.
Het antwoord dat ik heb ontvangen is het volgende:
Voor elke verbouwing aan een voertuig heeft u het akkoord van de constructeur of zijn mandataris nodig. Wij hebben hier gisteren een antwoord voor naar Lotus België gestuurd.
Dit akkoord heb je namelijk nergens nodig om de wagen te keuren of in te schrijven,heeft het enkel invloed op de garantie die je de eerste jaren hebt? Als antwoord kreeg ik hierop:
Het zou mij verwonderen dat de technische controle u hiervoor gaat
afkeuren, ze kunnen geen onderscheid maken of het voertuig origneel RHD of LHD is.
Noch denk ik dat de constructeur of zijn mandataris er iets op tegen zou
hebben als men van RHD naar LHD overgaat.
De "F.o.d. Mobiliteit en Vervoer" ziet geen graten in dit proces, zolang de ombouw op een professionele manier verloopt zal de wagen de testen doorstaan van de technische controle. Om eerlijk te zijn zie ik ook geen echte reden om dit proces te vrebieden.
Zelfs de dealers krijgen een hoop bijkomende klanten, je merkt het ook hier op het forum dat een groot deel via deze weg met een Lotus kan rijden terwijl ze anders eerder zouden kiezen voor een goedkoper alternatief. Ofwel neem je een duurdere versie, Zo heb ik nu een Exige voor de prijs van een Elise. Als ook de Dealers er wel bij varen en de lotus gemeenschap groter wordt, hoe meer zielen hoe meer vreugd, zie ik enkel het positieve aan deze evolutie, niet?
Er doet een "gerucht" de ronde die zegt dat een ombouw van RHD naar LHD onmogelijk of zelfs illegaal zou zijn. Dit leek me vreemd aangezien ik exact een jaar geleden contact heb opgenomen met de Federale overheidsdienst mobiliteit en Vervoer en met FKM en dat beide confirmeerde dat er geen probleem was.
Daarom heb ik ook de stap gezet en ben ik vorig jaar een wagen in de Uk gaan halen welke ondertussen is omgebouwd en ingeschreven.
Om absolute duidelijkheid te scheppen heb ik opnieuw contact opgenomen met "F.o.d. Mobiliteit en Vervoer" en die dienst is uitermate professioneel en heeft me binnen de dag antwoord gestuurd, zéér vriendelijke mensen.
Het antwoord dat ik heb ontvangen is het volgende:
Voor elke verbouwing aan een voertuig heeft u het akkoord van de constructeur of zijn mandataris nodig. Wij hebben hier gisteren een antwoord voor naar Lotus België gestuurd.
Dit akkoord heb je namelijk nergens nodig om de wagen te keuren of in te schrijven,heeft het enkel invloed op de garantie die je de eerste jaren hebt? Als antwoord kreeg ik hierop:
Het zou mij verwonderen dat de technische controle u hiervoor gaat
afkeuren, ze kunnen geen onderscheid maken of het voertuig origneel RHD of LHD is.
Noch denk ik dat de constructeur of zijn mandataris er iets op tegen zou
hebben als men van RHD naar LHD overgaat.
De "F.o.d. Mobiliteit en Vervoer" ziet geen graten in dit proces, zolang de ombouw op een professionele manier verloopt zal de wagen de testen doorstaan van de technische controle. Om eerlijk te zijn zie ik ook geen echte reden om dit proces te vrebieden.
Zelfs de dealers krijgen een hoop bijkomende klanten, je merkt het ook hier op het forum dat een groot deel via deze weg met een Lotus kan rijden terwijl ze anders eerder zouden kiezen voor een goedkoper alternatief. Ofwel neem je een duurdere versie, Zo heb ik nu een Exige voor de prijs van een Elise. Als ook de Dealers er wel bij varen en de lotus gemeenschap groter wordt, hoe meer zielen hoe meer vreugd, zie ik enkel het positieve aan deze evolutie, niet?