News from Lotus : The dawn of a new era

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
electroshock
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door electroshock »

Even de geschiedenis induiken en abstactie makend van britse paarden & DIN-paarden, of van de wijze waarop het gewicht gemeten is:

S1 (1976) 160bhp@6200rpm 898 kg 178 pk/ton
SE 264bhp@6500rpm 1305 kg 202 pk/ton
S4 264bhp@6500rpm 1339 kg 197 pk/ton
V8GT 355PS@6500rpm 1325 kg 268 pk/ton
V8 (2004) 350hp@6500rpm 1380 kg 254 pk/ton
EVORA (2009) 280PS@6400rpm 1380 kg (2+2) 203 pk/ton

Waarom zouden ze nu een Esprit lanceren ?
Destijds toen de Esprit uitkwam lanceerde Porsche zijn 260 pk-monsterlijk turbo en diverse V8-geweld uit Italië en de latere 928 cirkelden ook rond de 300 pk.
Zijn boterham verdiende Porsche met veel 'mindere' standaard flat-sixjes en doe daar later maar gerust de 924/944 bij. Nog net betaalbaar, sportief en de turbo was louter het uithangbord, omgeven met een soort aura dat afstraalde op de lagere regionen.

De Evora mag dus voor mij perfect doorgaan als herinterpretatie van de Esprit.
Qua vermogen/ton zit de Evora aan het begin van zijn carrière op het niveau van de SE, die ongeveer de middenmoot vormt van de volledige Esprit ontwikkeling.
Mij niet gelaten als ze een 400- of 500pk-monster op poten (wielen) zetten.
Maar de teneur in de pistonheads-commentaren is toch wel duidelijk.
Voor mij ook eerder 'nimble handling' & een instapversie graag.

Een nieuwe modelreeks hoger dan de Evora, betekent dat niet dat de Evora zelf een kort leven zal beschoren zijn ? Een uitdoofscenario zo snel als bij de Europa S & SE zou zonde zijn.

Daarentegen die 1380 kg drukken naar Elise-niveau, then we are talking.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
electroshock

In de pistonheads-commentaren wordt terecht verwezen naar Ginetta.
Terwijl TVR er niet meer is, Marcos er niet meer geraakte en niemand nog iets hoort van Noble heeft Ginetta precies niet stilgezeten.
OK, nog behoorlijk hoog bricolage-gehalte maar toch wel een spec-sheet om u tegen te zeggen.
De F400 met 3000 cc V6 en 410 bhp midengined en een gewicht van .... 1046kg.
De styling is nogal typisch brits or rather clumsy, maar toch:
http://ginettasupercars.com/the_cars_f400.asp?sub=cars
(blijkbaar luisterde hij in een vorig leven nog naar de naam Farbio GTS en je moest zo'n £ 100000,- voor neertellen).

En in entry level de G40 met 1800 cc Ford Zetec, een eerste reeks zou eerder dit jaar aan £ 24,950 de deur zijn uitgegaan.

ben
Naam: Ben
Auto: geen

Bericht door ben »

electroshock schreef:In de pistonheads-commentaren wordt terecht verwezen naar Ginetta.
Terwijl TVR er niet meer is, Marcos er niet meer geraakte en niemand nog iets hoort van Noble heeft Ginetta precies niet stilgezeten.
OK, nog behoorlijk hoog bricolage-gehalte maar toch wel een spec-sheet om u tegen te zeggen.
De F400 met 3000 cc V6 en 410 bhp midengined en een gewicht van .... 1046kg.
De styling is nogal typisch brits or rather clumsy, maar toch:
http://ginettasupercars.com/the_cars_f400.asp?sub=cars
(blijkbaar luisterde hij in een vorig leven nog naar de naam Farbio GTS en je moest zo'n £ 100000,- voor neertellen).

En in entry level de G40 met 1800 cc Ford Zetec, een eerste reeks zou eerder dit jaar aan £ 24,950 de deur zijn uitgegaan.

Wat een bloedmooie wagen! Dus die afgebeelde auto kost nauwelijks 25.000 pond??!!
T_085
Naam: Timothy
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door T_085 »

Er is zo een witte Farbio GTS hier in België, met GB nummerplaat.

Wist niet dat Ginetta een F400 had, ken enkel de G4, G20 en G50. Zeer mooie wagens. Al zag de road versie van de G50 er nogal plastiek uit. (goedkoop)

Er is ook nog die Farboud GTS, lijkt wel allemaal kopies van elkaar.
- Lotus Elise S 2009 (2009-2017)

https://www.instagram.com/sportscars_te/
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Bericht door Exploded »

electroshock schreef: De Evora mag dus voor mij perfect doorgaan als herinterpretatie van de Esprit.
Qua vermogen/ton zit de Evora aan het begin van zijn carrière op het niveau van de SE, die ongeveer de middenmoot vormt van de volledige Esprit ontwikkeling.
Ik val hier bijna van mijne stoel door het feit dat jij een Evora vergelijkt met een Esprit! :shock: Ik ben misschien niet geheel onpartijdig, en ik wil hier niemand beledigen, maar een Esprit is een Supercar, om niet te zeggen een Hypercar. Een Evora is dan in vergelijking "ocharme" een uit de kluiten gewassen Elise!
Jij gaat verdorie meer dan 20 jaar terug in de tijd en doet de vaststelling dat de Evora eigenlijk na 20 jaar verdere ontwikkeling van de industrie en materiaal ontwikkeling, dat die Evora eingelijk geen stap verder staat dan de Esprit... + een pak meer jaarlijkse taks kost + daarbij nog een stuk kleiner is dan een Esprit ook nog!!!
Akkoord de wegligging in een Evora is (standaard) stukken beter, maar wie de Bilstein kit voor de Esprit koopt, die gaat zijn eigen auto ook niet meer herkennen. Lotus heeft echt een zeer goede kit op de markt gebracht. Bedenk ook, dat je op tractiecontrole na, ALLE comfort ook hebt van een Evora in een 20 jaar oude Esprit. Nee sorry, ik kan je redenering echt niet volgen. De Evora zal een mooie comfortabele auto zijn en blijven, maar komt naar mijn gevoel nog niet aan de hielen van de (4cyl) Esprit.
electroshock

@ Ben & T_085
Farboud Sports cars was started in 2004 by Arash. (...) In April 2007 it was announced that the company would be renamed Farbio Sports Cars. Farbio Sports cars were acquired by iconic British car marque Ginetta in March 2010. The top of the line Farbio GTS400 has now been rebadged as the Ginetta F400.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arash_Farb ... ports_Cars
De Farboud kreeg destijds bij evo een behoorlijk positieve review.
(die € 25000,- was voor die G40, NIET voorde F400, prijzen zie ik daarvan nergens, maar de oude TVR-invoerder in België staat wel vermeld op de GInetta-site).

Apropos dawn of the new: ik las juist (OK ondertussen al weer oud nieuws) dat Range Rover weg is met een potentiële Lotus-benaming: Lotus Evoque.
Dat had mooi kunnen klinken. Misschien hoogtijd dat Bahars duurbetaalde assistenten het woordenboek er eens bijpakken en heelwat E-namen laten trademarken.
Anderzijds met Lutz achter de schermen (de man wordt toch geroemd om zijn talrijke contacten en inzicht in de automotivesector) zouden ze die eventuele Range wel eens kunnen rebadgen met een Lotus-logo, dan kan het alsnog. ;)

@ Exploded
Mea culpa, de vergelijking Esprit/Evora is inderdaad wat kort door de bocht :oops:
De supercar-status heeft hij zeker (nog) niet. Maar als ik Jokke Vlo's review van eerder deze week goed begrijp mits een wat straffere motor er in ...
Ik zag het eerder positief, de Evora lijkt toch een wagen met een enorm ontwikkelingspotentieel (maar dan heb ik alleen over de wagen zelf, in Bahar-taal zal bedoeld zijn met ontwikkelingspotentieel de groei in productiecijfers :D ).

electroshock

co-driver schreef: Ge moogd da 'ontcijf'eren' en binnen 14 dagen een 'sluitend' antwoord geven :roll:
Gotcha !
It's definitively the
"Lotus Eraser"
awaiting us at Paris Motor Show.
:lol: :lol: :lol:

Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Leuke discussies hier allemaal ...

Prachtig om volgen, ik moet zeggen "bravo Lotus" mission accomplished. "iedereen" heeft het er over.

Nu hopen dat het allemaal posities blijft en ze het ginder in Hethel (financieel) kunnen blijven bokken.
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

knal:
http://www.autogespot.com/nl/item/8309/ ... ouwen.html

Lotus gaat een nieuwe supercar bouwen

Het hoge woord is eruit bij de bazen in Hethel. Natuurlijk wisten we allang dat Lotus bezig was met de ontwikkeling van een nieuwe supercar maar nu heeft de autobouwer officieel laten weten dat men inderdaad een nieuwe auto aan het ontwikkelen is. De auto zal in september worden onthuld in Parijs op de autoshow. Precies 35 jaar geleden werd de historische Lotus Esprit onthuld in Parijs en dit jaar zal dus de opvolger van de Esprit getoond gaan worden.
De langverwachte opvolger mogen we wel zeggen want het heeft even geduurd voordat Lotus zelf kwam melden dat er een mooie opvolger zou komen. Met de 'nieuwe' Esprit wil Lotus zich in een hoger segment gaan wagen. We moeten dan denken aan een auto die kan concurreren met de huidige generatie van Ferrari's en Aston Martins. Spannend dus! Wat we concreet kunnen gaan verwachten heeft het bedrijf niet laten weten. Wel gaat men door op de filosofie van Colin Chapman om wederom een lichtgewicht sportauto neer te zetten. Qua prijs moeten we dan gaan denken aan bedragen tussen de 80.000 en 110.000 Britse ponden. Zeventraps versnellingsbakken met dubbele koppeling, actieve aerodynamica, variabele dempers en hybride-technologie zijn een aantal steekwoorden die Datuk Mohd Nadzmi Mohd Salleh, voorzitter van Proton en Lotus, heeft laten vallen.

De verkopen moeten stijgen, van de huidige 2000-2500 auto's, naar 6000-8000 auto's per jaar binnen een periode van vijf jaar. Daarnaast moet Lotus in meer landen auto's gaan verkopen. Lotus kent op dit moment in dertig landen dealers maar dat moeten er 55 gaan worden. Vooral het Midden Oosten is een enorme kans voor Lotus. In Europa wil Lotus juist de markt opnieuw gaan inrichten qua dealers.
electroshock

Ik zat gisteren teveel aan de single malt en af en toe rook ik ook passief stevig mee.
Het is dus allemaal wat mistig boven in mijn hoofd.
Het kan dus ook wel Lotus Erazor worden, ik zie het niet meer goed. :?
joe colombo's solution to all problems.jpg
Ik ga mij intussentijd toch even wagen aan een letterlijke vergelijking tussen de Hypercar & de uit de kluiten gewassen Elise. ;)
Je kan de Evora toch moeilijk in de line-up van Elan+2, Elite MkII en Eclat/excel plaatsen ?
esprit vs evora seethrough.JPG
esprit vs evora.JPG
Hoorde ik daar iets waaien over een V10 4,8 met 560 pk uit de Lexus LF-A ?
Er komt precies een einde aan de komkommertijd.

Plaats reactie