Pagina 66 van 78

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 01 jun 2011, 10:19
door jokke_vlo
Ik heb geen andere ophanging hoor. Buiten de uitlijning (wat ni meer dan een afstelling is) is die auto gewoon standaard (zo gekocht van vorige eigenaar).
Je moet weten dat ze die af fabriek leveren met de instellingen voor, met alle respect, zondagsrijders. Maw ne poser die niet aan een stuur kan draaien moet er zo veilig mogelijk (lees massaal onderstuur) mee op de baan kunnen. Ik was met die instelling echt ongelukkig. Nu heb ik hem laten uitlijnen en afstellen bij Prospeed, en ik moet zeggen: net een Exige !!! Ik heb gewoon een andere wagen terug gekregen. Hiermee is het nogmaals duidelijk hoe belangrijk de afstelling van een wagen is en waarom men(op een hoger niveau) altijd spreekt over "afstelling" van de wagen. In F1 hoor je minder over vermogen maar meer over afstelling, ik begrijp nu ook veel beter waarom. Het maakt je op circuit veel sneller dan dat extra peekaatje.

Op de weg is hij wat zachter dan de Exige waar ik, zoals je weet, ook heel veel km op gewone baan mee deed. Ik hou ervan, maar dat zal niet iedereen doen ;)

De sound van die kar, die atmo motor, het scherpe insturen ALS ik kan ben ik ermee ondeweg. Alleen hangt hij zo extreem laag, dat ik mijn parcours wel moet uikiezen, verkeersdrempels zijn een ramp, er zijn er bij die ik echt niet over raak.

Al bij al ligt de wagen kort bij de Exige, waarbij de Exige toch nog meer hardcore was en je nog meer feedback en fun gaf.

Moet wel zeggen dat de Kever een pak "praktischer" is.

Tot aan 270 per uur heb ik geen problemen met het camber, het is net leuker om zo scherp te kunnen insturen en veel feedback uit het stuur te krijgen.
Vanaf 250/270 per uur speelt het camber wel op en wordt de auto onstabiel, iets dat je niet hebt met het camber af fabriek. Dat is zo stabiel als wat tegen boven de 300.

Nu goed ik kan daar perfect mee leven. De maximale snelheid (Spa) die ik op circuit haal is +/- 245

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 01 jun 2011, 10:50
door Frederik
jokke_vlo schreef:Ik heb geen andere ophanging hoor. Buiten de uitlijning (wat ni meer dan een afstelling is) is die auto gewoon standaard (zo gekocht van vorige eigenaar).
Je moet weten dat ze die af fabriek leveren met de instellingen voor, met alle respect, zondagsrijders. Maw ne poser die niet aan een stuur kan draaien moet er zo veilig mogelijk (lees massaal onderstuur) mee op de baan kunnen. Ik was met die instelling echt ongelukkig.
Is ook normaal hé, bijna het voltallige publiek dat Porsche koopt, zijn geen wereldschokkende rijtalenten. Met alle respect daarvoor natuurlijk ... niet iedereen koopt zijn wagen om op circuit of de limiet te gaan rijden.

Gelukkig kan de wagen genoeg getweaked worden dat een freak WEL voldoening haalt. Dat is volgens mij een der verschillen tussen je Porsche en je Exige. Waar de Exige veel meer circuit-afgesteld stond is je Porsche eerder afgesteld als kilometervreter.

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 01 jun 2011, 11:05
door jokke_vlo
Klopt, zo was dat;)

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 01 jun 2011, 12:36
door KoenC
Vorig jaar het voorstel gekregen om eens een "fun"dag op Zolder te houden. Wim Coeckelbergs (Racing for Belgium en vorig jaar winnaar met in de F1 SuperLeague met de Anderlecht wagen) zou dan met een van zijn ingenieurs eens meekomen. Samen met een grote vrachtwagen (ex Redbull F1 truck ... indrukwekkende) met alle apparatuur in om de wagens af te stellen.
Gewoon om te bewijzen dat je dmv afstelling veel sneller kan.We weten dit natuurlijk allemaal maar slechts enkelen hebben dit ondervonden...
Misschien moet ik dat idee eens herlanceren? :roll:

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 01 jun 2011, 13:15
door jokke_vlo
Idd, je moet het ondervinden eer je het kan geloven. Het verschil is enorm...........

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 09 jun 2011, 11:42
door jokke_vlo




Gisteren gaan rijden op Mettet, met Racb, er waren trouwens redelijk wat Lotus aanwezig, waaronder ook een 2-eleven (rode) en een rode Exige S van FVH.

Mensen van hier?

Spijtig genoeg, ook op dit circuit, was ik met de kever merkelijk sneller dan de Lotus (1.11.88 en verkeersvrij zat er zelfs 1.10.8 in). Tijden zoals altijd met GPS en racelogic ;)

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 10 jun 2011, 10:44
door bartvdb
is het nog leuk om enkel te kijken WAAR je voorbij-kan en niet OF je voorbij kunt ? wat een (lekker) beest is die gt3 rs toch zo (schijnbaar) makkelijk alles degraderen alsof het fietsers zijn . merci vo de filmkes heb er weer van genoten . keep it safe . groeten van bart

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 10 jun 2011, 10:54
door jokke_vlo
Er was daar nu ook niet echt veel concurrentie.... ;) maar tis wel zo dat de auto heel goed gaat en op de gemiddelde trackday je alleen tegen jezelf en je chrono rijdt.

Ik probeer regelmatig af te spreken (zie voorgaande filmpjes) met snelle(re) jongens om dan wat te sparren samen.

Ondertussen groeit de zin om eens, voor het plezier, een VW fun cup te rijden........allemaal dezelfde wagens waar je je als piloot moet bewijzen. Want met een snelle wagen is het "makkelijk" (denkt men).

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 10 jun 2011, 11:18
door Capitol
Hoeveel sneller dan met de Exige?

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 10 jun 2011, 11:32
door jokke_vlo
Er was druk verkeer, dus moeilijk in te schatten, maar zelfs dan was het een stuk sneller.

Met de Exige reed ik 1.13.6 op slick banden en 1.14.2 op semi.
Nu op semi in verkeer: 1.12.2, en op slick 1.11.66

Als ik de racelogic mijn snelste ronde laat uitmeten kom ik op 1.10.68 . Bij lege baan op slicks moet een 1.10.00 haalbaar zijn temeer dat alle tijden met passagier waren (80kg extra gewicht) en je zonder passagier zowieso minimum en halve seconde sneller bent.