Ieder jaar rond kerst ziet mijn auto er ongeveer hetzelfde uit; op pootjes, zonder bodywork en veel te veel onderdelen ernaast. Zo ook deze winter.
on a sidenote..
Ik deel graag waar ik mee bezig ben omdat ik op mijn beurt ook weer graag geínspireerd wordt door de activiteiten van anderen. Met het risico te veel en te vaak te posten, ook op seloc of mijn eigen build blog
www.eliseworks.com geef ik toch ook hier weer een update. Dit doorbreekt de stilte hier op het forum ook weer een beetje. Ik hoop dat anderen ook weer wat gaan plaatsen. Beter een levend forum waar iedereen actief op bijdraagt - hoe klein of onbenullig dan ook - of van grootse werken tot kleine mods - dan een stil forum waar iedereen misschien verwacht wereldschokkende zaken te moeten plaatsen om niet raar gevonden te worden. Kortom - waar ben jij mee bezig op dit moment?
..en terug
Nadat ik vorig jaar het subframe heb laten verzinken en de motor heb voorzien van andere nokkenas en deksel gepoedercoat e.d. is dit jaar de voorkant aan de beurt voor een paar ingrijpende werken.
Toen ik de wagen net had heb ik de ventilatorbox en het hele airco systeem verwijdered omdat het toch niet werkte en ik er geen vertrouwen in had dat ik deze ballast ooit nog aan het werk zou krijgen. Inmiddels kom ik er achter dat mijn rondetijden op de circuits met de jaren toch al langer worden en vind ik het tijd worden om wat comfort terug te bouwen. Wat extra massa moet dan maar. De airco komt terug.
De meeste leiding koppelingen waren compleet vastgelopen toen ik de boel demonteerde een paar jaar geleden en ook de ventilatorbox geheel vergaan.

- IMG_0585.JPG (449.49 KiB) 27886 keer bekeken
(Dit wordt een mal voor toekomstige reproductie)
Via de bekende verkoopkanalen heb ik de afgelopen maanden onderdelen verzameld om alles te vernieuwen. De vaste koudemiddel buizen in de sill staan er bekend om om te lekken - waarschijnlijk vooral als de airco wel gewerkt heeft en er condens tussen de isolatie en de alu buis ophoopt. Ik heb ze wel verwijderd om te vervangen door de fabrieksfix met slangen maar wellicht had dit niet eens gehoeven omdat deze buizen er nog vrij goed uitzagen. De nieuwe kachelbox en de compressor komt uit een nieuwe daartoe gestripte racewagen. Veel buizen en slangen van deroure en junks.
De perszijde van de ventilator is verwijderd en is opnieuw verzinkt:

- IMG_0453.JPG (415.78 KiB) 27898 keer bekeken

- IMG_0900.JPG (575.62 KiB) 27898 keer bekeken

- IMG_0942.JPG (277.49 KiB) 27898 keer bekeken
De nieuwe ventilator box - wel met een 'verkeerd' ventiel uit een 1zz toyota elise, maar die kan ik wisselen met mijn oude ventiel

- IMG_0451.JPG (302.6 KiB) 27898 keer bekeken
Omdat ik toch al richting de verzinker ging heb ik gelijktijdig het ruitenwisser mechaniek gestript en toegevoegd voor behandeling.

- IMG_0893 (1).JPG (528.71 KiB) 27898 keer bekeken

- IMG_0899.JPG (395.21 KiB) 27898 keer bekeken
De batch voor:

- IMG_0841.JPG (560.5 KiB) 27898 keer bekeken
De batch na:

- IMG_0943.JPG (671.55 KiB) 27898 keer bekeken
Ook in de afbeelding te zien, de onderdelen van een zijdelings project, een reserve versnellingsbak welke ik aan het voorbereiden ben om te zijner tijd uit te proberen met een langere C60 eindoverbrenging en gecontroleerde toleranties.

- IMG_0768.JPG (510.06 KiB) 27898 keer bekeken

- c64internals.jpg (184.43 KiB) 27898 keer bekeken
Terug naar de airco/verwarming setup; wordt het dan helemaal terug OEM? Bijna, alleen de verwarmingsmatrix wordt voorzien van een bypass klep zodat deze matrix niet
altijd van warm water wordt voorzien. Normaal is er alleen een luchtwisselklep welke de warmte toevoer reduceert (enigszins). Met een electronische schakeling zal de bypass klep alleen warm water toelaten tot de matrix als de warmtevraag op de dashboard draaiknop boven bijv. 20% open staat. Dit vertaalt zich in dat geval in een stuurspanning van méér dan 1,5 volt op de luchtklep servomotor welke gemeten wordt en vertaald in een aan/uit keuze van de bypass klep.
Omdat vrijwel alle airco onderdelen nieuw zijn wil ik overgaan naar de nieuwe standaard compressor olie van Lotus/Toyota voor het nieuwe koudemiddel R1234YF. Deze olie is óók geschikt voor de nog wel te gebruiken R134A vulling maar is al geschikt om later over te stappen zodra ik zeker weet dat alle sporen van de oude olie zijn verdwenen. De hergebruikte compressorpomp en de verdamper in de donor heaterbox zal ik eerst goed flushen met deze nieuwe olie. De nieuwe olie pag46-ND12 is wel te mixen met de oude pag46-8, maar het nieuwe gas verdraagt de oude olie niet omdat daar geen benodigde additieven in zitten. Het grote voordeel van het nieuwe gas is de sterk gereduceerde broeikas bijdrage, maar het is wel brandbaar. (Het schijnt dat je zelfs campinggaz zou kunnen gebruiken..) Sinds afgelopen jaar moeten alle nieuwe auto's af fabriek uitgevoerd worden met R1234YF koudemiddel.
Een laatste mod is de wisseling van de binnenste LED lampen (welke in de EU alleen mistachterlicht en achteruit inhouden) voor federal US units, deze hebben ook led halo's en branden ook altijd als de verlichting aan staat en kunnen ook als remlicht geschakeld worden.

- eu-vs-fed-led-rear.jpg (86.55 KiB) 27898 keer bekeken
Maar nu eerst - terug naar het kerstontbijt. Fijne dagen!