Exige S, Porsche GT3 of BMW M3?
- jokke_vlo
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
- Auto: Exige Cup 2xx (2010)
- Locatie: Tussen Oostende en Arlon
Re: Exige S of Porsche?
Al 3x voorgehad, en 1x naar spoed kunnen trekken. Is geen lachtertje.
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
- Naam: Ben
- Auto: geen
- Locatie: Gent
Re: Exige S of Porsche?
Ik lach daar niet mee, wel integendeel!, mijn beste vriendin heeft dat ook, tis daarom dat ik het zo goed weetjokke_vlo schreef:Al 3x voorgehad, en 1x naar spoed kunnen trekken. Is geen lachtertje.

Re: Exige S
de tweede M3 had een 3L met 286 pk en na 4jaar later een 3.2 met 320 pk een evolution met alleen groen van kleur van het zelfste model en het volgend model was een 3.2 V6 met 343pk en met tunning van bmw zelf 370pk met een SMG boite en nu de laatste m3 een 4L met V8 motor
wimvanbeeck schreef:BMW M3 heeft nooit een V 6 gehad, de eerste hadden zelfs een 4-cylindermolleke schreef:als je luxe wilt koop dan een M3 en als je fun en snelheid wil koop je een lotus en als je wat betaald van auto kwa waarde moet je eens vergelijken achter 3jaar wat is mijne m3 nog waard tegenover mijne lotus. heb ze allemaal had alleen de V8 niet wel al veel mee gereden met de V8 en dat is de minste m3 van de alle 4 en de leukste was de eerste V6 de 3000ccm met 286pk
- Benny
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:02
- Naam: Benny
- Auto: Exige S
- Locatie: Melsele
Re: Exige S of Porsche?
Heb zonet heel deze post gelezen en ik kan me ook niet van de mening ontdoen dat het antwoord inderdaad reeds op voorhand gekend was...
De mening van molleke over de vergelijking M3 - Exige kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb zelf ook drie M3's gehad, wel al vele jaren geleden dus van de oudere generaties, maar later ook nog wel eens gereden met de recentere. En ja, power is er inderdaad genoeg, maar de manier van rijden zeg maar de "handling" is niet vergelijkbaar met de Lotus.
Eigenlijk was de eerste respons van Frederik er al boenk op met "de beleving van de Lotus..."
Maar geen probleem jokke_vlo, men leert van zijn fouten
De mening van molleke over de vergelijking M3 - Exige kan ik alleen maar bevestigen. Ik heb zelf ook drie M3's gehad, wel al vele jaren geleden dus van de oudere generaties, maar later ook nog wel eens gereden met de recentere. En ja, power is er inderdaad genoeg, maar de manier van rijden zeg maar de "handling" is niet vergelijkbaar met de Lotus.
Eigenlijk was de eerste respons van Frederik er al boenk op met "de beleving van de Lotus..."
Maar geen probleem jokke_vlo, men leert van zijn fouten

- mindp0wer
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
- Locatie: Kermt
Re: Exige S of Porsche?
De nicht van mijn vrouw heeft een BMW-garage, die heeft al tweemaal gevraagd of ze eens met de Lotus mocht rijden
Tja dan heb je een BMW-garage en wil je een Lotus

Tja dan heb je een BMW-garage en wil je een Lotus


I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Exige S of Porsche?
Ik zal es een verhaaltje vertellen ...
In mijn vorige carrière mocht ik (toch ook als beetje BMW liefhebber) op een dag naar Belgische Racing Dynamics invoerder gaan voor een testrit en reportage van/met een full RD getunede M5.
Je moet weten dat die M5 (E39) standaard V8 met 400pk aan boord heeft, maar de reden ik naar daar geïnviteerd was was omdat die M5 het top-end motortuningpakket van RD gekregen had... prijskaartje : 1.200.000BEF (30.000€) deze wagen had toen +520pk.
De baas van de invoerder nam me eerst mee voor een verkennend testritje en hem kennende (hij rijdt nogal digitaal) ... was ik al onmiddelijk aan het zoeken waar ik me kon vastgrijpen, want ik had zeer grote verwachtingen van deze machine. Bij het starten van de motor kreeg ik al kippevel, een volledig aangepaste uitlaatlijn etc etc ... grommende V8 neigend naar het geluid van een nascar-wagen, zalig - dit begint al goed. We zijn in Izegem vertrokken langs de vaart en dan ginder vrij snel de snelweg op richting Doornik. Om eerlijk te zijn ... ik heb nooit gemerkt dat ik met +500pk op de baan was. Ok, die auto ging als een speer, maar dat merkte ik alleen maar aan de snelheidsmeter! Die ging indrukwekkend goed want ie ging even vlot omhoog van 100 naar 200 dan van 0 naar 100, nooit beleefde ik een 200 - 300km/u tegen dat tempo... maar ... het deed me helemaal niets! Enkel het zien gaan van de snelheidsmeter was indrukwekkend, al de rest stelde echt niets voor... We hebben toen iets meer dan 310km/u gedaan ... en ik was totaal niet onder de indruk!
De recente BMW M-en (op de CSL na) zijn fantastisch knappe, mooie, comfortabele snelle wagens, maar door hun extreem gewicht, hun uitmuntend afgewerkte comfortabele interieur, de overvloed aan technische snufjes laten de beleving én het snelheidsgevoel helemaal verdwijnen, de wagen rijdt alsware met u. Het gaspedaal trappen resulteert in een extreme versnelling gepaard met (indien getuned) een hemels geluid ... maar je voelt geen reet van (vergeef mij de woorden) ... je beleeft het alsware niet (niex). En de nieuwste M3 is van hetzelfde bedje ziek.
En daar knak ik dus echt op af.
Ik hem met menig exoten, powercars en speciale getunede wagens gereden en weinig wagens konden mij het rijplezier bieden als mijn (ouder) Lotuske. Ik verkies onmiddellijk een direct sturende, super baanliggende Lotus met 200pk boven een M3 met 343pk of 420pk... zonder gevoel.
Door mijn jarenlange carrière als auto- en tuningfotograaf heb ik veel referenties om mee te vergelijken en weinig merken / type wagens kunnen tippen aan de beleving, het rijplezier, de handling van een Lotus. (mijn palmares ? Lambo's Murci - Gallardo, Ferrari's 355 - 360 - 550 Maranello, TechArt oa. GT Street, Porsches ook de turbo's, zogoed als alle Brabussen (zelfde verhaal als BMW M, maar dan nog iets sneller), de Arden Jaguars, alle AMG's ... Aston Vantage/Vanquish ... en nog veel meer)
Die snelle Duitsers (op enkele specifieke types na (M3 CSL, Porsche GT3 - GT3RS...)) zijn gemaakt puur om over de autobahn te scheuren tegen topspeed, veel pk's, erg goed confort en vooral veel acceleratievermogen. Maar veel mensen vergeten dat we in België gewoon geen autobahn hebben. Ik scheur veel liever door een leuke bocht tegen goed tempo dan ik op de autosnelweg +200km/u ga bollen.
Het enige probleem is... dat de puurheid, het echte rijden, de beleving van een Lotus jammer genoeg niet kan ervaren met 1 simpele testrit.
Als je een circuitwagen zoekt dan ben je volgend mij helemaal fout met je BMW E92 en dit komt van iemand waarvan deze wagen zeer hoog op zijn verlanglijstje staat als daily.
In mijn vorige carrière mocht ik (toch ook als beetje BMW liefhebber) op een dag naar Belgische Racing Dynamics invoerder gaan voor een testrit en reportage van/met een full RD getunede M5.
Je moet weten dat die M5 (E39) standaard V8 met 400pk aan boord heeft, maar de reden ik naar daar geïnviteerd was was omdat die M5 het top-end motortuningpakket van RD gekregen had... prijskaartje : 1.200.000BEF (30.000€) deze wagen had toen +520pk.
De baas van de invoerder nam me eerst mee voor een verkennend testritje en hem kennende (hij rijdt nogal digitaal) ... was ik al onmiddelijk aan het zoeken waar ik me kon vastgrijpen, want ik had zeer grote verwachtingen van deze machine. Bij het starten van de motor kreeg ik al kippevel, een volledig aangepaste uitlaatlijn etc etc ... grommende V8 neigend naar het geluid van een nascar-wagen, zalig - dit begint al goed. We zijn in Izegem vertrokken langs de vaart en dan ginder vrij snel de snelweg op richting Doornik. Om eerlijk te zijn ... ik heb nooit gemerkt dat ik met +500pk op de baan was. Ok, die auto ging als een speer, maar dat merkte ik alleen maar aan de snelheidsmeter! Die ging indrukwekkend goed want ie ging even vlot omhoog van 100 naar 200 dan van 0 naar 100, nooit beleefde ik een 200 - 300km/u tegen dat tempo... maar ... het deed me helemaal niets! Enkel het zien gaan van de snelheidsmeter was indrukwekkend, al de rest stelde echt niets voor... We hebben toen iets meer dan 310km/u gedaan ... en ik was totaal niet onder de indruk!
De recente BMW M-en (op de CSL na) zijn fantastisch knappe, mooie, comfortabele snelle wagens, maar door hun extreem gewicht, hun uitmuntend afgewerkte comfortabele interieur, de overvloed aan technische snufjes laten de beleving én het snelheidsgevoel helemaal verdwijnen, de wagen rijdt alsware met u. Het gaspedaal trappen resulteert in een extreme versnelling gepaard met (indien getuned) een hemels geluid ... maar je voelt geen reet van (vergeef mij de woorden) ... je beleeft het alsware niet (niex). En de nieuwste M3 is van hetzelfde bedje ziek.
En daar knak ik dus echt op af.
Ik hem met menig exoten, powercars en speciale getunede wagens gereden en weinig wagens konden mij het rijplezier bieden als mijn (ouder) Lotuske. Ik verkies onmiddellijk een direct sturende, super baanliggende Lotus met 200pk boven een M3 met 343pk of 420pk... zonder gevoel.
Door mijn jarenlange carrière als auto- en tuningfotograaf heb ik veel referenties om mee te vergelijken en weinig merken / type wagens kunnen tippen aan de beleving, het rijplezier, de handling van een Lotus. (mijn palmares ? Lambo's Murci - Gallardo, Ferrari's 355 - 360 - 550 Maranello, TechArt oa. GT Street, Porsches ook de turbo's, zogoed als alle Brabussen (zelfde verhaal als BMW M, maar dan nog iets sneller), de Arden Jaguars, alle AMG's ... Aston Vantage/Vanquish ... en nog veel meer)
Die snelle Duitsers (op enkele specifieke types na (M3 CSL, Porsche GT3 - GT3RS...)) zijn gemaakt puur om over de autobahn te scheuren tegen topspeed, veel pk's, erg goed confort en vooral veel acceleratievermogen. Maar veel mensen vergeten dat we in België gewoon geen autobahn hebben. Ik scheur veel liever door een leuke bocht tegen goed tempo dan ik op de autosnelweg +200km/u ga bollen.
Het enige probleem is... dat de puurheid, het echte rijden, de beleving van een Lotus jammer genoeg niet kan ervaren met 1 simpele testrit.
Als je een circuitwagen zoekt dan ben je volgend mij helemaal fout met je BMW E92 en dit komt van iemand waarvan deze wagen zeer hoog op zijn verlanglijstje staat als daily.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Exige S of Porsche?
Nog verhaaltje ...
Toen ik mijn vorige Elan verkocht kwam er een kerel kijken samen met zijn kameraad. Zijn kameraad had speciaal om naar "die Lotus" te gaan kijken zijn getunede Toyota Supra (320pk standaard - volgens hem 400pk maar ik denk dat 350-360 realisitischer was geweest) van stal gehaald, kwestie van indruk te maken bij mij??
We hadden afgesproken aan de kerk van (ik denk) Vichte, kwestie van in het midden af te spreken + ik wil ook niet iedereen zomaar aan mijn deur. Na een gezellig praatje onder de kerktoren zei ik tegen de mogelijke koper "al ooit es meegereden met een Lotus", Neen zei em ... en ik nodigde hem uit om samen eens tot naar de industriezone in de buurt te rijden voor een proefritje.
Op het gemakje tot ginder gereden (om de motor nog wat op te warmen) en eens ginder aangekomen gestopt zodat hij kon overstappen bij mij... zegt zijn kameraad "ik volg je wel hé - om het eerst tot aan het rond punt?". Yeah right
... Ingestapt motors gestart en vertrokken. Eerste bocht in, Supra in mijn kont, na de 2e bocht zag ik hem al bijna niet meer rijden. Toen ik aankwam aan het rond punt had ik zelfs nog tijd over uit te stappen om te kijken hij hij eraankwam. Ok, toegeven ... ik ken die bochten uit mijn duimpje, maar met mijn 1600cc - 200pk was ik een PAK sneller dan hij met zijn opgepepte Supra 3200cc met 350pk.
De koper was neig onder de indruk evenals zijn kameraad, maar bleek nadien dat hij er de centen er niet voor had. Hij was op zoek naar "een koopje" en mijn Elan was perfect in orde. Alles in orde gezet, distributieriem, rollagers, rollementen ... Hans (forumlid) heeft hem dan overgenomen een paar maand later.
Moraal van het verhaal : veel mensen staren zich echt stekeblind op pk's, maar pk's maken de fun echt niet, tenzij je een stoplichtracer bent, en zeker al niet als ze in een zware te luxueuze Duitser of Amerkaan liggen.
Eigenlijk doet Lotus al sinds hun eerste model wat de moderne constructeurs nu pas ontdekt hebben maar ook een beetje noodgedwongen moeten doen. ipv extreem te investeren om die laatste pk uit hun motorblok te persen, extreem investeren in gewichtsverlies.
damn .. ik moet verkoper worden bij Lotus
Toen ik mijn vorige Elan verkocht kwam er een kerel kijken samen met zijn kameraad. Zijn kameraad had speciaal om naar "die Lotus" te gaan kijken zijn getunede Toyota Supra (320pk standaard - volgens hem 400pk maar ik denk dat 350-360 realisitischer was geweest) van stal gehaald, kwestie van indruk te maken bij mij??
We hadden afgesproken aan de kerk van (ik denk) Vichte, kwestie van in het midden af te spreken + ik wil ook niet iedereen zomaar aan mijn deur. Na een gezellig praatje onder de kerktoren zei ik tegen de mogelijke koper "al ooit es meegereden met een Lotus", Neen zei em ... en ik nodigde hem uit om samen eens tot naar de industriezone in de buurt te rijden voor een proefritje.
Op het gemakje tot ginder gereden (om de motor nog wat op te warmen) en eens ginder aangekomen gestopt zodat hij kon overstappen bij mij... zegt zijn kameraad "ik volg je wel hé - om het eerst tot aan het rond punt?". Yeah right

De koper was neig onder de indruk evenals zijn kameraad, maar bleek nadien dat hij er de centen er niet voor had. Hij was op zoek naar "een koopje" en mijn Elan was perfect in orde. Alles in orde gezet, distributieriem, rollagers, rollementen ... Hans (forumlid) heeft hem dan overgenomen een paar maand later.
Moraal van het verhaal : veel mensen staren zich echt stekeblind op pk's, maar pk's maken de fun echt niet, tenzij je een stoplichtracer bent, en zeker al niet als ze in een zware te luxueuze Duitser of Amerkaan liggen.
Eigenlijk doet Lotus al sinds hun eerste model wat de moderne constructeurs nu pas ontdekt hebben maar ook een beetje noodgedwongen moeten doen. ipv extreem te investeren om die laatste pk uit hun motorblok te persen, extreem investeren in gewichtsverlies.
damn .. ik moet verkoper worden bij Lotus

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
- Naam: Stijn
- Auto: Dax Rush, Elise S1
- Locatie: Sijsele (Belgium)
Re: Exige S of Porsche?
Inderdaad, dat was ook m'n gedacht bij het lezen van deze verhaaltjesFrederik schreef:damn .. ik moet verkoper worden bij Lotus

Maar 1000% gelijk heb je

De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
- Benny
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:02
- Naam: Benny
- Auto: Exige S
- Locatie: Melsele
Re: Exige S of Porsche?
Volledig mee eens ! De E30 M3's die ik zelf heb gehad, Evo 2 en Sportevo met respectievelijk "slechts" 220 en 238 pk hebben me steeds meer plezier gegeven als de latere dikke 3L + versies die ik geprobeerd heb. Deze versie's gaven nog echte rijsensaties, maar totaal niet meer vergelijkbaar met de huidige waar de feeling volledig zoek is. (of je moet idd voor de hard core CSL gaan)Frederik schreef:
Moraal van het verhaal : veel mensen staren zich echt stekeblind op pk's, maar pk's maken de fun echt niet, tenzij je een stoplichtracer bent, en zeker al niet als ze in een zware te luxueuze Duitser of Amerkaan liggen.
In een Lotus stappen is net zoals een perfect passende jas aandoen, je voelt onmiddelijk het één worden, en dat geeft die "beleving"

- T_085
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 19:33
- Naam: Timothy
- Auto: Exige Cup 260
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: Exige S, Porsche GT3 of BMW M3?
Mocht ik budget hebben voor één van de drie wagens in het topic, dan zou ik gaan voor een Exige 260Cup of Exige S met eventueel komotec 280.
Ik heb al een stukje gereden met een Exige S performance pack en dat was al
op de weg.
Natuurlijk heeft iedereen een andere smaak, maar ik ben niet echt fan van Duitse wagens in het algemeen, wat niet wil zeggen dat deze wagens niet super zijn. Een M3 en zeker een GT3 zijn toch wel voor de meeste mensen droomwagens met de daarbij behorende prestaties.
Je moet voor jezelf uitmaken met welke auto je het meeste feeling hebt en je zeker niet laten beinvloeden door je omgeving.
Zoals al eerder aangehaald zijn meer pk's niet altijd de beste keuze, zelfs met mijn 136pk heb ik spijtiggenoeg al een klantenkaart met spaarzegeltjes bij de lokale politie en toch ben ik geen cowboy of johnny op de baan
Ik heb al een stukje gereden met een Exige S performance pack en dat was al

Natuurlijk heeft iedereen een andere smaak, maar ik ben niet echt fan van Duitse wagens in het algemeen, wat niet wil zeggen dat deze wagens niet super zijn. Een M3 en zeker een GT3 zijn toch wel voor de meeste mensen droomwagens met de daarbij behorende prestaties.
Je moet voor jezelf uitmaken met welke auto je het meeste feeling hebt en je zeker niet laten beinvloeden door je omgeving.
Zoals al eerder aangehaald zijn meer pk's niet altijd de beste keuze, zelfs met mijn 136pk heb ik spijtiggenoeg al een klantenkaart met spaarzegeltjes bij de lokale politie en toch ben ik geen cowboy of johnny op de baan
