jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
KoenC
Auto: 997 GT3

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Bericht door KoenC »

jokke_vlo schreef:Heb nog een onboard filmke met instructeur die met momenten mijn stuur vastheeft wanneer we op gaan in de achtervolging van full race Porsches :)
tonen aub. Die mens was dus niet op zijn gemak ;-)
[color=#FF4000]Growing up is inevitable, Growing old is optional![/color]
[color=#00BFFF]Racing is life. Anything before or after is just waiting.[/color]
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Mijn beste tijd 2.50.98 er was wel veel verkeer waardoor ik meestal ergens tussen 2.52 en 2.55 draaide.

Ik rijd met een baanlegale versie op straatlegale semi's. Als het weer trouwens ok is, kom ik naar de Verhiest trackday in April.
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Bericht door Exploded »

2.50 :shock: Dat is echt heel snel hoor. Als je een keer onder de "magische" 3 geraakt en je moet er dan nog hele seconden af doen, dan worden het lange, moeilijke en dure seconden. :roll:
En wat denk je zelf, zijn het vooral de pk's in rechte lijn die het verschil maken of zit er toch veel meer verschil de (snelle?) bochten?
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Ik denk dat het echt komt door de Lotus en nu zever ik niet. Zo een Porsche wordt geprezen voor zijn direct stuurgedrag, maar ik vind dat "sponzig" tov een Lotus. Als er zo een paar Porsche rijders van die verhalen komen vertellen tegen mij dan slaan ze altijd groen uit met mijn nuchtere commentaar.

De P heeft 415pk voor 1400kg, dus eigenlijk is dat geen echt snelle wagen on track. De leerschool die Lotus heet zal de belangrijkste les zijn in combinatie met het af en toe luisteren naar mensen die het beter weten. Ik zal straks een filmke posten met de instructeur, waarin je ziet dat ik propere lijnen wil rijden en hij me leert de koerslijnen te nemen (over de curbs) waardoor we twee race Porsche "pakken".

Zo een Porsche moet je gewoon wat anders rijden en dan is hij razend efficiënt, op Spa is de combinatie koppel met de enorme grip op "zachte" snelle bochten natuurlijk een voordeel.....

Ik heb op een filmke ook ergens een rondje opgenomen van 2.52 en ik weet zeker dat ik op de semi's nog seconden moet afpitsen. Laat ons zeggen dat onder de 2.50 zeker en vast dit jaar nog gebeurd. Het was mijn eerste keer dus hier en daar nog met een ei in de broek.

- Raidillion kan sneller (en dat pak je lang mee)
- Pouhon (niet meer op film) nam ik in laatste stint 10km per uur sneller dus das ook nog winst (194 tov 184)
- Blanchimont 2 neem ik nog iets te traag.

Tel je dat op moet ik ruim onder de 2.50 kunnen landen.

Filmkes:

Laatst gewijzigd door jokke_vlo op 23 mar 2011, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Johan,
Ik vermoed dat de P het voordeel van de pk's geniet op het snelle Spa. Da's wellicht anders op de kleinere circuits. Maar FastEleven is bijzonder benieuwd hoeveel sneller die P nu is tov je Exige ?

Op basis van de helm lijkt het niet Nico die de instructie gaf. Heeft hij al met de P gereden en welke tijden zet hij dan neer ?

FastEleven is curieus naar de vergelijking tussen beide auto's :roll:
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Op Abbeville, een Lotus circuit ben ik ietske sneller met de Porsche....
De vergelijking heb ik al eens uitgebreid beschreven en die blijft wel wat zo.

De beleving, het directe stuurgedrag, de underdog positie, de zitpositie, de rijfun is gewoon hoger bij de Lotus !

De Porsche heeft zijn betrouwbaarheid mee, maar door de wagen te leren kennen ga ik hem toch ook appreciëren voor zijn enorme motriciteit. Je moet echt leren om met die rugzak om te gaan. En ja mechanisch: die boite ! dat is toch wel een teer punt van de Exige.... de snelheid die je verliest met het schakelen met de Lotus is enorm.
Jeroenbox
Naam: Henniez
Auto: Exige S, Caterham

Bericht door Jeroenbox »

ziet er goed uit Jokke! helemaal eens dat het nog wel een paar seconden sneller kan. beetje later remmen helpt al.

Pouhon is denk ik wel een van de mooiste bochten om helemaal goed te krijgen. Als dat lukt is het echt geweldig. ik zag een puike bocht van je op het filmpje (3 handen aan het stuur). allebei de bochten aan elkaar gelegd tot een grote bocht op hoge snelheid. Kunst daar is het insturen bij de eerste bocht en dan de tweede het uitaccelereren (je kan daar veel uitlopen einde tweede bocht)

Blanchimont hoor ik je gas beetje lossen. waarom doe je dat? ik wordt in die bocht altijd een beetje bang omdat het heel erg hard gaat en je heel precies aan die bocht moet beginnen. Lijkt me met de P ook wel erg hard gaan daar en je hebt verkeer.

ik ben zelf meest bezig nog met Bruxelles, de kurketrekker. je wordt daar naar buiten geduwd en gestraft als je vroeg op het gas gaat maar dat wachten is zo ontzettend moeilijk.

Raidillon stuur je mooi aan. kan iets eerder naar links sturen onder (zwaar) dus eerder sturen in de bocht. dan vlieg je niet helemaal links over die kerbs. wel altijd proberen twee van je wielen op de baan te houden (strafseconden in een race als je er naast gaat). Boven op eau rouge kun je beter niet meer sturen trouwens. Links en rechts nu heel veel plek.

die kerbs hoef je niet bang voor te zijn. het is beetje als skieen. als je druk hebt op de wielen (dal ski) ga je liever niet over een kerb want dat is slecht. meeste kerbs die je neemt liggen echter aan de binnenkant en dan heb je weinig druk daar en weinig problemen met het materiaal. dat groen is erg glad als het vochtig is en dat zwiep je zomaar de vangrail in.
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Dat is idd een zeer mooie analyse van de "feiten" :). Blanchimont twee volledig planken op semi's dat gaat niet. En ik reed daar echt redelijk hard, het stuk van Blanchimont twee tot en met de source, ben ik altijd een pak auto's gaan halen, ook de race Porsches.

Raidillion dat is trainen, trainen en nog eens trainen. Ik laat daar nu met gemak tussen 1 en 2 secondes liggen. Kan naar vijfde, gas lossen, insturen en ergens op een recht "moment" in vierde gooien en naar boven.... maar ik moet u ni vertellen dat ge uw moves daar best helemaal juist doet. Iets te weinig tussengas en uw bestelling wordt in de muur afgeleverd ;).

Later remmen naar Combes kan zeker nog. (halve seconde). Bruxelles valt wel mee, ik kan er zeker en vast "voller" op de gas bij het uitkomen, maar daar zijn het echt de cohones die mankeren. Gaat het mis, de muur ligt een meter naast de curbs.

Pouhon komt wel goed dat is al beter dan gemiddeld. (kom die aan 194 km/u uit als ik hem goed neem).

Op weg naar de eerste Blanchimont laat ik heel veel tijd liggen ! (vroeger snijden, vroeger planken)......

Uw analyse is sterk !
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

Mooi dat de P goed bevalt, ik heb afgelopen vrijdag nog 997 GT3 rijder zijn leven zuur gemaakt door hem toch wel netjes aan de kant te duwen met de Exige 8-)
Dit was op Zandvoort, ik weet haast wel zeker dat op Spa een P in het voordeel is..
Maar goed, mijn dag kon natuurlijk niet meer stuk ;) zeker nadat de P rijder even verhaal kwam halen wat voor motor er in de Exige zat..

-Standaard Exige 2010 model met performance pack 240pk en 46mm Nitron onderstel met Yokohama AD08 banden.
-Standaard 997 GT3 (fase 1) met 415pk en Toyo R888 banden
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

De Exige is snel hé Hans ! En op clubcircuits moet hij niet onderdoen !

In GT3 rijders heb je alle soorten hé, je moet naar de chauffeur kijken ;) Zie filmpje op Spa, hoeveel race bolides gaan er daar niet aan. Wagens waar je 2.40 en zelfs lager KAN meer rijden op Spa.....

Nico Verdonck draaide met mijn cup 2.55 op Spa, Rasse draait daar op zijn gestripte, verlaagde exige nog iets onder. Die tijden als amateurke op Spa al direct rijdbaar. Er reden daar gisteren GT3RS rijders rond waarvan ik heel zeker ben dat je zo op Spa ferm op hun doos geeft.

Maar weet je wat: De exige is gewoon de LEUKSTE wagen om mee te rijden, dat telt (en ik meen dat).
Plaats reactie