TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas?
- mindp0wer
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Goed dat alles dan toch in orde komt, waarom was je nu eigenlijk weer begonnen aan de achterclam? Een heel verhaal ... 

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
-
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
mindp0wer schreef:Goed dat alles dan toch in orde komt, waarom was je nu eigenlijk weer begonnen aan de achterclam? Een heel verhaal ...

Omdat er een olielek was ergens....
En dan maar ineens doorbijten zeker. Nog een weekje geduld en dan kan ik terug beginnen opbouwen.
Gelukkig hebben we nog 2 andere heilige koeien...

Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Opgepast!ddez schreef: De trekbouten die de motor in elkaar houden worden ook vervangen door nieuwe evenals de olie ladder.

Een weinig gekend probleem van deze motoren is dat origineel de kopbouten iets te lang zijn waardoor de kop eigenlijk niet vast genoeg kan getrokken worden en dus veel problemen met de koppakdichtingen.
Woensdag ben ik een koppakdichting van een MG gaan vervangen "waar dus ook deze motor inzit" en deze had ook nieuwe bouten liggen.
Ze waren dus wel degelijk 4 mm korter!

Je kan ook van de bouten 4 mm afslijpen en ze terug gebruiken.

De theorieneukerkes gaan hier nu weer zeveren dat het rekbouten zijn en je ze NOOIT mag terug gebruiken maar als je al meer dan 50 koppakdichtingen vervangen hebt en nog nooit geen nieuwe bouten gebruikt hebt zeg ik dat het dikke zever is. Ik heb zelf een tijdje voor een garage koppakdichtingen vervangen en ook hier moest ik steeds de kopbouten terug gebruiken.

Enkel als ik de motor van een oldtimer reviseer vervang ik ze.

-
Hij draait terug...
Net de garage aan de lijn gehad met het nieuws dat de motor terug aan het draaien is. Wel zit er blijkbaar nogal veel vocht in de Larini want er komt nog veel rook uit.
Koelcircuit nog eens goed ontluchten en wat zaken nakijken en ik mag hem terug gaan ophalen.
En dan kan ik weer aan de slag
Clam erop zetten, poetsen, Batterij wat netter wegwerken (eerst nieuwe batterij halen, want die kleine van Oddysey is stuk gegaan)
Nieuwe remschijven en blokken steken... (en inrijden...
)
Het mag nog enkele dagen regenen voor mij, maar dan veel zon verdorie...
Dirk

Net de garage aan de lijn gehad met het nieuws dat de motor terug aan het draaien is. Wel zit er blijkbaar nogal veel vocht in de Larini want er komt nog veel rook uit.
Koelcircuit nog eens goed ontluchten en wat zaken nakijken en ik mag hem terug gaan ophalen.
En dan kan ik weer aan de slag

Clam erop zetten, poetsen, Batterij wat netter wegwerken (eerst nieuwe batterij halen, want die kleine van Oddysey is stuk gegaan)
Nieuwe remschijven en blokken steken... (en inrijden...

Het mag nog enkele dagen regenen voor mij, maar dan veel zon verdorie...
Dirk
- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Ivo,ovi schreef:De theorieneukerkes gaan hier nu weer zeveren dat het rekbouten zijn en je ze NOOIT mag terug gebruiken maar als je al meer dan 50 koppakdichtingen vervangen hebt en nog nooit geen nieuwe bouten gebruikt hebt zeg ik dat het dikke zever is.
Ik ben een theorieneuker

Als je weet wat een werk het is om een Elise uit elkaar te halen, denk ik dat je niet op 100 € moet kijken om een setje rekbouten te vervangen.
Mijn bescheiden theorie

I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
Erwin schreef:Ivo,
Ik ben een theorieneuker![]()
Als je weet wat een werk het is om een Elise uit elkaar te halen, denk ik dat je niet op 100 € moet kijken om een setje rekbouten te vervangen.
Mijn bescheiden theorie

Groot gelijk Erwin, en bij een Elise of een andere waardevolle auto zou ik het ook doen!

80% van de sjoint cullaskes die ik gestoken heb zijn van oude otokes en dan ook nog is regelmatig van mensen die niet veel centjes hebben en die probeer ik dan ook zo goedkoop mogelijk te helpen. Ik reviseer dus wel de volledige cilinderkop maar in zo'n geval dus niet de bouten. Aangezien ik nog nooit een motor terug moeten opnieuw doen heb en de meeste daar toch nog jaren mee rijden kan ik dus gerust zeggen dat ik hier heel zeker van ben maar dat in theorie het natuurlijk altijd beter is maar dat is zo met veel dingen....
Bij de Rover K-motor die in de MG en Elise zit moet je dus wel oppassen omdat die dus blijkbaar origineel iets te lang zijn! Dus 4 mm eraf of nieuwe!!!
Ook bij de meeste MG techneuten is dit probleem blijkbaar bijna niet geweten heb ik nu ondervonden dus daarom dat ik het ook hier even plaats.

Als de MG racer nog eens een sjoint cullas heeft zullen we eens meten of de bouten wel degelijk ook nog eens langer worden/blijven doordat ze gebruikt zijn en dan kunnen we hier ook weer iets van leren.

- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Ivo,
Ik begrijp je redenering, maar 4 mm is toch wel verdoemd veel dat ze te lang zouden zijn. Dan hou je toch helemaal geen voorspanning meer over op je bouten.
Enfin, als je ze vervangt door nieuwe is het probleem helemaal van de kaart en enkel nog maar tevreden Elise-rijders over.
Nu nog de zon!
Ik begrijp je redenering, maar 4 mm is toch wel verdoemd veel dat ze te lang zouden zijn. Dan hou je toch helemaal geen voorspanning meer over op je bouten.
Enfin, als je ze vervangt door nieuwe is het probleem helemaal van de kaart en enkel nog maar tevreden Elise-rijders over.
Nu nog de zon!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
Toen ik mee de koppakdichting van de MG ZR racer gaan vervangen ben liet ik dat even vallen en ondanks dat dat daar allemaal zo'n beetje mechaniekers waren met "ervaring" hadden ze dat nog niet gehoord!Erwin schreef:Ivo,
Nu nog de zon!

Die kerel had dus nieuwe bouten en we hebben ze naast elkaar gehouden en wel degelijk 4 mm korter!!!

Dat is dus één van de redenen dat die koppakdichtingen het zo vlug begeven daar de kop eigenlijk origineel niet op de juiste spanning aangetrokken is!
-
Even mijn topic terug claimen
De auto is terug van de dokter...
De rekening viel nog mee, en ja Ivo er zitten nieuwe bouten in die... 4 mm korter zijn.
De carter is ook eraf geweest en daar zat toch heel wat mayonaise in (zonder frieten) en dus hebben ze het hele blok netjes proper gemaakt. Alle kanaaltjes onder druk leeggespoten.
Ook de klepstoters hadden wat werk nodig, dus die zijn ook allemaal gekuist en leeg gemaakt.
Ze draait weer als een (zwitsers) klokje.
Morgen beginnen met heropbouw. Eerst de schijven en blokken nog vervangen en dan de achterclam er terug op zetten. Nog een 10 tal uurtjes werk gok ik...
Hopelijk na het weeked (Hey mannen het wordt goed weer!!!) terug op de weg ermee...
Ik leef in hoop...

De auto is terug van de dokter...
De rekening viel nog mee, en ja Ivo er zitten nieuwe bouten in die... 4 mm korter zijn.
De carter is ook eraf geweest en daar zat toch heel wat mayonaise in (zonder frieten) en dus hebben ze het hele blok netjes proper gemaakt. Alle kanaaltjes onder druk leeggespoten.
Ook de klepstoters hadden wat werk nodig, dus die zijn ook allemaal gekuist en leeg gemaakt.
Ze draait weer als een (zwitsers) klokje.
Morgen beginnen met heropbouw. Eerst de schijven en blokken nog vervangen en dan de achterclam er terug op zetten. Nog een 10 tal uurtjes werk gok ik...
Hopelijk na het weeked (Hey mannen het wordt goed weer!!!) terug op de weg ermee...
Ik leef in hoop...
- ovi
Das verstandig!ddez schreef:De rekening viel nog mee, en ja Ivo er zitten nieuwe bouten in die... 4 mm korter zijn.