Tegendruk is bij een turbomotor juist wat je niet wilt hebben, vandaar de grotere uitlaten, andere downpipe, kat vervangers... allemaal zaken om de motor vrijer te laten ademen.
De S2 heeft met zijn pre cat en main cat zelfs zo veel restricties dat de boost niet hoger komt dat 0.8 of daaromtrend. Niet zo erg, want stock draait de boel op 0.67 bar, en dat haalt de wagen gemakkelijk.
Als je nu net zo lang restricties wegneemt uit het uitlaattraject totdat je zeg maar Everest condities uitlaatgassen kunt wegvoeren (0.96 bar), dan ben je blij, want je top-end vermogen neemt toe tot ca. 200 PK. Dat lukt al door de main cat weg te halen en het eerste uitlaatsegment te vervangen zonder een platgeslagen sectie om tussen de prongeron en carter / chassis door te komen (zoals waarschijnlijk bij de FVH uitlaat. Geen grotere uitlaat nodig idd, en minder (maar niet 0 !) kans op boostcreep inderdaad.
Maar dan. Waarom zou je dan nog wat willen doen aan je uitlaat? Waarom een 2.25" of zelfs een 2.5" uitlaat plaatsen?Je haalt immers al de 0.96 bar en je top-end vermogen. Wel, de reden is simpel: Alles wat je nu nog verbetert aan de uitlaat flow / wegnemen van restricties, zorgt er voor dat je sneller de 0.96 bar bereikt. m.a.w. je turbo spoelt veel sneller op en je hebt veel eerder plezier van je 0.96 bar. Omdat dat voordeel juist in de lagere toerentallen zit, neemt je drivability ook toe, je turbo gat neemt af. Het top end vermogen blijft echter gelijk.
Als je kijkt naar een dyno uitdraai, dan wil je behalve een hoge piek en een nette lijn daarnaartoe zoveel mogelijk oppervlakte hebben onder de lijn. Een grotere uitlaat zorgt voor meer oppervlakte onder de lijn aan de linker kant van je plaatje. Het is maar even een korte toeristische omschrijving, maar het beantwoordt hopelijk wel je vraag.
Wil je meer top end vermogen, dan moet er meer gebeuren dan de turbo wat vrijer laten ademen. Dan moet de turbo druk omhoog, wat overigens prima kan met de stock turbo (tot 1.4 bar oid) Alleen houden de brandstof injectoren het allemaal niet meer bij dan. Boven de 1 bar spuiten ze te weinig in en de motor gaat arm lopen. Vandaar de restrictie met Everest en Elysum onder de 1 bar! Zelfs de Elysum op onze switchers geven eigenlijk niet meer top end vermogen, of althans verwaarloosbaar. Echter in het middenbereik loopt de motor zeer brandstofrijk en de Elysum haalt hier (wat)meer vermogen door de motor in dit bereik wat armer te laten lopen. Wil je dit doorbreken dan moet je andere injectoren hebben die meer inspuiten, maar dan komt het volgende probleem, je MAP sensor gaat niet verder dan 1 bar (overdruk) dus ook die moet je aanpassen om je ecu te foppen. Eigenlijk moet je dan dus een halltech of andere vrij programmeerbare ecu plaatsen om je boostcurve netjes te krijgen.
Dan eindig je rond de 300 PK met je stock turbo. allemaal met de 1.6. Meer kan zelfs ook, maar dan moet je een andere turbo plaatsen en ga je naar de 400 PK, Kun je lekker strepen trekken... maar leuk rijden is er dan niet meer bij. Ik neem aan dat je de video's van 'the beast' kent? Ik denk zelf dat alles boven de 240 PK een waste of time & money is. Je kunt beter geld steken om je vermogen eerder te krijgen. Top-end is totaal niet belangrijk. Hence de vele topics op LEC met uitlaten, downpipes en wat dies meer
