BDC Peter - Elan M100

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Frederik »

Ik heb al horen waaien dat als je een te dikke neemt (zonder verdere aanpassingen) dit nadelig zou zijn wat betreft prestaties. Of dit waar is weet ik niet, maar een turbo heeft altijd wat tegendruk nodig, en door een dikkere buis geef je hem wat meer (teveel?) ademruimte.

Die Piper ken ik niet, die van op die ebay is een Peco, zou zeer goed zijn... op Lotus Elan Central zijn ze daar ZEER te spreken over.

Bel es met mijn complimenten naar FVH Motors, hij heeft ook een inox uitlaatlijn tegen een scherpe prijs EN ... altijd in stock. Ik heb die en ben er ZEER tevreden over.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door HJ2 »

Piper zou mijn eerste keuze zijn gezien de positieve ervaringen op LEC.

2e keuze zou Peco zijn (heb ik zelf), maar zonder kat is die wel een beetje luid (ik vind het zelf OK) Peco wordt tegenwoordig verkocht onder een andere merknaam op Ebay, maar het is dezelfde kit.

Voordeel van deze beide systemen is dat de kinderziektes eruit zijn gehaald (zoals rammellen tegen de achterwielophanging of een te scherpe bocht bij de prongeron)

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet weet hoe goed Skytune dit voor elkaar heeft. Voor de MR2 waren ze destijds prima.

Qua diameter zou ik met de standaard turbo voor 2,25" gaan, niet groter (zinloos) Groter gaat ten koste van je bodemvrijheid en past niet meer zo lekker allemaal als 2,25"wat ruim voldoende is voor de standaard turbo.

De echte bottelneck (kleinste diameter) blijft dan de pre-kat. Ik zou het piper systeem nemen met een PCE (pre-cat eliminator) die stromingstechnisch veel beter in elkaar steekt dan de pre-kat van Isuzu. Als het nodig is een sport kat erbij, maar liever niet natuurlijk.

Let wel: bij het weglaten van kat/ pre-kat - PCE krijg je steeds wat decibellen cadeau :-)

Het tegendrukverhaal van Frederik is nauw gerelateerd aan boostcreep! De interne wastegate van de turbo (die het toerental van de turbo in het optimale werkgebied houdt) is gedimensioneerd op een bepaalde uitlaatdiameter wat een bepaalde tegendruk (restrictie) geeft. Bij een grotere uitlaat is die tegendruk weg (ook al bij een 2,25") waardoor de turbo sneller opspoelt en je wat newtonmeters cadeau krijgt. De balans van de toerenregelimng i echter verstoord waardoor ca. 75% van de upgraders te maken krijgt met boostcreep. Het toerental en dus de boost van de turbo wordt dan te hoog waarna boven de 1 bar de computer de brandstoftoevoer afknipt en jij je het lazerus schrikt.

Dit is op te lossen door de wastegate te porten (op te boren) wardoor deze weer in verhouding is met de uitlaat en weer keurig innen de regeling valt. Ik heb dit onlangs zelf gedaan:

http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... 79&t=16507

Veel werk, maar nu rijdt de wagen perfect en 'hangt' heerlijk aan het gas
Let op: Het porten van de wastegate geeft je dus geen vermogenswinst, maar dient puur om de regeling van je turbo weer in het gareel te krijgen.

Ik wil je adviseren om er gelijk een everest EPROM in te zetten, mocht je die nog niet hebben.

Zo. gen zin meer om te typen. Bel maar als je verdere info / uitleg wilt hebben.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Frederik »

Haha... ja zo kan men wel wat A4tjes voltikken.

Zelf heb ik geen ervaring met de Piper en Peco, maar ik ben ZEER tevreden met de FVH uitlaat. De reden dat ik niet verder ben gaan kijken is de Belgische keuring. Zoals u weet heb je daarvoor in België de juiste papieren nodig en de FVH uitlaat + lijn is identiek aan de originele, maar in inox EN iets andere demper (intern). Gezien ik deze uitlaat ook op mijn vorige Elan had en ik uiterst tevreden was heb ik onmiddellijk weer deze gekozen.

Op mijn vorige Elan (op de uitlaat na niets aangepast) nooit problemen, geen boostcreep, geen vermogensproblemen dat ding ging enorm goed. (179pk op de testbank)

Op mijn huidige Elan met een regelbare Mountainchip ook geen problemen, geen boostcreep en geen andere problemen. Ik kan 105% voluitgaan zonder dat ik foutmeldingen krijg of de motor in beveiliging gaat. Moet nogaltijd es op de testbank, mijn vbox geeft me +-220pk aan.

Als ik zie dat HJ2 (en bepaalde andere op LEC) met een Peco WEL problemen hebben durf ik aannemen dat de FVH uitlaat een betere keuze is. Ik heb het -persoonlijk- niet zo voor aan mijn turbo en/of wastegate te gaan vijlen/boren. Ik vind het nogal tricky, los daarvan veel respect voor HJ2 om dat op je eentje als hobbyist aan te passen en op te lossen.

Elk zijn eigen idee op de zaak, maar ik wil je de twee zijden van de medaille geven. Aan u de keuze :-)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door HJ2 »

Let wel: Ik heb mijn pre-kat leeggehaald waardoor de restrictie een stuk kleiner is geworden. Hoe kleiner de restrictie, hoe groter de kans op boostcreep.

Sommigen hebben geluk, en hebben slechts weinig boostcreep (b.v. tot 0.92 bar) dan gaat hij als de brandweer zonder dat de ecu ingrijpt. De wastegate zit duidelijk op het randje van zijn regelbereik bij vol open.

Ik heb nu datzelfde, alleen met iets meer werk :lol: en zeer stabiel wat toerenregeling van de turbo betreft. (ik zit weer mooi in het midden van de balans van de regeling

Het porten van de wastegate zelf is maar een half uurtje werk. Het uit en weer inbouwen daarentegen.... :roll:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door HJ2 »

Welke diameter heeft de FVH uitlaat eigenlijk Frederik?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Welke diameter heeft de FVH uitlaat eigenlijk Frederik?
Om eerlijk te zijn ... geen idee :-) 'denk' (bijna zeker) zelfde als origineel.

Hier staat foto : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 9&p=73#p73 (beetje naar beneden scrollen)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door HJ2 »

OK, dat ziet er op de foto iig uit als een originele diameter.

Als je niet gelijk wilt upgraden is dat natuurlijk ook een goede optie om te overwegen.
Als je wel van plan bent om upgrades te gaan doen en toch de uitlaat moet vervangen.... zou ik 't wel weten ;-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:OK, dat ziet er op de foto iig uit als een originele diameter.

Als je niet gelijk wilt upgraden is dat natuurlijk ook een goede optie om te overwegen.
Als je wel van plan bent om upgrades te gaan doen en toch de uitlaat moet vervangen.... zou ik 't wel weten ;-)
Ik denk het ook. (diameter)

Maar ik ben niet overtuigd dat een Peco of Piper beter is gezien ik perfecte resultaten haal met mijn mountainchip in combinatie met een K&N en FVH uitlaat. :-)
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Peter D »

Net even gebeld met FVH, maar er nam niemand op.
Dan maar eens geïnformeerd bij Thierry.
(is voor mij op 10 Km na toch even ver, en ben er altijd heel goed geholpen)
Afpsraak gemaakt om de uitlaat een voorlopige herstelling te geven (overbrugging van de cat) zodat ik Limburg Tour kan mee rijden.
De inox lijn komt er dan onder tegen Ypres Lotus Day.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door HJ2 »

Goed zo!

Dat is voor nu verreweg de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing
(nu maar hopen dat je geen boostcreep krijgt ;-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie