BDC Peter - Elan M100
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: BDC Peter - Elan M100
Ik heb al horen waaien dat als je een te dikke neemt (zonder verdere aanpassingen) dit nadelig zou zijn wat betreft prestaties. Of dit waar is weet ik niet, maar een turbo heeft altijd wat tegendruk nodig, en door een dikkere buis geef je hem wat meer (teveel?) ademruimte.
Die Piper ken ik niet, die van op die ebay is een Peco, zou zeer goed zijn... op Lotus Elan Central zijn ze daar ZEER te spreken over.
Bel es met mijn complimenten naar FVH Motors, hij heeft ook een inox uitlaatlijn tegen een scherpe prijs EN ... altijd in stock. Ik heb die en ben er ZEER tevreden over.
Die Piper ken ik niet, die van op die ebay is een Peco, zou zeer goed zijn... op Lotus Elan Central zijn ze daar ZEER te spreken over.
Bel es met mijn complimenten naar FVH Motors, hij heeft ook een inox uitlaatlijn tegen een scherpe prijs EN ... altijd in stock. Ik heb die en ben er ZEER tevreden over.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: BDC Peter - Elan M100
Piper zou mijn eerste keuze zijn gezien de positieve ervaringen op LEC.
2e keuze zou Peco zijn (heb ik zelf), maar zonder kat is die wel een beetje luid (ik vind het zelf OK) Peco wordt tegenwoordig verkocht onder een andere merknaam op Ebay, maar het is dezelfde kit.
Voordeel van deze beide systemen is dat de kinderziektes eruit zijn gehaald (zoals rammellen tegen de achterwielophanging of een te scherpe bocht bij de prongeron)
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet weet hoe goed Skytune dit voor elkaar heeft. Voor de MR2 waren ze destijds prima.
Qua diameter zou ik met de standaard turbo voor 2,25" gaan, niet groter (zinloos) Groter gaat ten koste van je bodemvrijheid en past niet meer zo lekker allemaal als 2,25"wat ruim voldoende is voor de standaard turbo.
De echte bottelneck (kleinste diameter) blijft dan de pre-kat. Ik zou het piper systeem nemen met een PCE (pre-cat eliminator) die stromingstechnisch veel beter in elkaar steekt dan de pre-kat van Isuzu. Als het nodig is een sport kat erbij, maar liever niet natuurlijk.
Let wel: bij het weglaten van kat/ pre-kat - PCE krijg je steeds wat decibellen cadeau
Het tegendrukverhaal van Frederik is nauw gerelateerd aan boostcreep! De interne wastegate van de turbo (die het toerental van de turbo in het optimale werkgebied houdt) is gedimensioneerd op een bepaalde uitlaatdiameter wat een bepaalde tegendruk (restrictie) geeft. Bij een grotere uitlaat is die tegendruk weg (ook al bij een 2,25") waardoor de turbo sneller opspoelt en je wat newtonmeters cadeau krijgt. De balans van de toerenregelimng i echter verstoord waardoor ca. 75% van de upgraders te maken krijgt met boostcreep. Het toerental en dus de boost van de turbo wordt dan te hoog waarna boven de 1 bar de computer de brandstoftoevoer afknipt en jij je het lazerus schrikt.
Dit is op te lossen door de wastegate te porten (op te boren) wardoor deze weer in verhouding is met de uitlaat en weer keurig innen de regeling valt. Ik heb dit onlangs zelf gedaan:
http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... 79&t=16507
Veel werk, maar nu rijdt de wagen perfect en 'hangt' heerlijk aan het gas
Let op: Het porten van de wastegate geeft je dus geen vermogenswinst, maar dient puur om de regeling van je turbo weer in het gareel te krijgen.
Ik wil je adviseren om er gelijk een everest EPROM in te zetten, mocht je die nog niet hebben.
Zo. gen zin meer om te typen. Bel maar als je verdere info / uitleg wilt hebben.
2e keuze zou Peco zijn (heb ik zelf), maar zonder kat is die wel een beetje luid (ik vind het zelf OK) Peco wordt tegenwoordig verkocht onder een andere merknaam op Ebay, maar het is dezelfde kit.
Voordeel van deze beide systemen is dat de kinderziektes eruit zijn gehaald (zoals rammellen tegen de achterwielophanging of een te scherpe bocht bij de prongeron)
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet weet hoe goed Skytune dit voor elkaar heeft. Voor de MR2 waren ze destijds prima.
Qua diameter zou ik met de standaard turbo voor 2,25" gaan, niet groter (zinloos) Groter gaat ten koste van je bodemvrijheid en past niet meer zo lekker allemaal als 2,25"wat ruim voldoende is voor de standaard turbo.
De echte bottelneck (kleinste diameter) blijft dan de pre-kat. Ik zou het piper systeem nemen met een PCE (pre-cat eliminator) die stromingstechnisch veel beter in elkaar steekt dan de pre-kat van Isuzu. Als het nodig is een sport kat erbij, maar liever niet natuurlijk.
Let wel: bij het weglaten van kat/ pre-kat - PCE krijg je steeds wat decibellen cadeau
Het tegendrukverhaal van Frederik is nauw gerelateerd aan boostcreep! De interne wastegate van de turbo (die het toerental van de turbo in het optimale werkgebied houdt) is gedimensioneerd op een bepaalde uitlaatdiameter wat een bepaalde tegendruk (restrictie) geeft. Bij een grotere uitlaat is die tegendruk weg (ook al bij een 2,25") waardoor de turbo sneller opspoelt en je wat newtonmeters cadeau krijgt. De balans van de toerenregelimng i echter verstoord waardoor ca. 75% van de upgraders te maken krijgt met boostcreep. Het toerental en dus de boost van de turbo wordt dan te hoog waarna boven de 1 bar de computer de brandstoftoevoer afknipt en jij je het lazerus schrikt.
Dit is op te lossen door de wastegate te porten (op te boren) wardoor deze weer in verhouding is met de uitlaat en weer keurig innen de regeling valt. Ik heb dit onlangs zelf gedaan:
http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... 79&t=16507
Veel werk, maar nu rijdt de wagen perfect en 'hangt' heerlijk aan het gas
Let op: Het porten van de wastegate geeft je dus geen vermogenswinst, maar dient puur om de regeling van je turbo weer in het gareel te krijgen.
Ik wil je adviseren om er gelijk een everest EPROM in te zetten, mocht je die nog niet hebben.
Zo. gen zin meer om te typen. Bel maar als je verdere info / uitleg wilt hebben.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: BDC Peter - Elan M100
Haha... ja zo kan men wel wat A4tjes voltikken.
Zelf heb ik geen ervaring met de Piper en Peco, maar ik ben ZEER tevreden met de FVH uitlaat. De reden dat ik niet verder ben gaan kijken is de Belgische keuring. Zoals u weet heb je daarvoor in België de juiste papieren nodig en de FVH uitlaat + lijn is identiek aan de originele, maar in inox EN iets andere demper (intern). Gezien ik deze uitlaat ook op mijn vorige Elan had en ik uiterst tevreden was heb ik onmiddellijk weer deze gekozen.
Op mijn vorige Elan (op de uitlaat na niets aangepast) nooit problemen, geen boostcreep, geen vermogensproblemen dat ding ging enorm goed. (179pk op de testbank)
Op mijn huidige Elan met een regelbare Mountainchip ook geen problemen, geen boostcreep en geen andere problemen. Ik kan 105% voluitgaan zonder dat ik foutmeldingen krijg of de motor in beveiliging gaat. Moet nogaltijd es op de testbank, mijn vbox geeft me +-220pk aan.
Als ik zie dat HJ2 (en bepaalde andere op LEC) met een Peco WEL problemen hebben durf ik aannemen dat de FVH uitlaat een betere keuze is. Ik heb het -persoonlijk- niet zo voor aan mijn turbo en/of wastegate te gaan vijlen/boren. Ik vind het nogal tricky, los daarvan veel respect voor HJ2 om dat op je eentje als hobbyist aan te passen en op te lossen.
Elk zijn eigen idee op de zaak, maar ik wil je de twee zijden van de medaille geven. Aan u de keuze
Zelf heb ik geen ervaring met de Piper en Peco, maar ik ben ZEER tevreden met de FVH uitlaat. De reden dat ik niet verder ben gaan kijken is de Belgische keuring. Zoals u weet heb je daarvoor in België de juiste papieren nodig en de FVH uitlaat + lijn is identiek aan de originele, maar in inox EN iets andere demper (intern). Gezien ik deze uitlaat ook op mijn vorige Elan had en ik uiterst tevreden was heb ik onmiddellijk weer deze gekozen.
Op mijn vorige Elan (op de uitlaat na niets aangepast) nooit problemen, geen boostcreep, geen vermogensproblemen dat ding ging enorm goed. (179pk op de testbank)
Op mijn huidige Elan met een regelbare Mountainchip ook geen problemen, geen boostcreep en geen andere problemen. Ik kan 105% voluitgaan zonder dat ik foutmeldingen krijg of de motor in beveiliging gaat. Moet nogaltijd es op de testbank, mijn vbox geeft me +-220pk aan.
Als ik zie dat HJ2 (en bepaalde andere op LEC) met een Peco WEL problemen hebben durf ik aannemen dat de FVH uitlaat een betere keuze is. Ik heb het -persoonlijk- niet zo voor aan mijn turbo en/of wastegate te gaan vijlen/boren. Ik vind het nogal tricky, los daarvan veel respect voor HJ2 om dat op je eentje als hobbyist aan te passen en op te lossen.
Elk zijn eigen idee op de zaak, maar ik wil je de twee zijden van de medaille geven. Aan u de keuze
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: BDC Peter - Elan M100
Let wel: Ik heb mijn pre-kat leeggehaald waardoor de restrictie een stuk kleiner is geworden. Hoe kleiner de restrictie, hoe groter de kans op boostcreep.
Sommigen hebben geluk, en hebben slechts weinig boostcreep (b.v. tot 0.92 bar) dan gaat hij als de brandweer zonder dat de ecu ingrijpt. De wastegate zit duidelijk op het randje van zijn regelbereik bij vol open.
Ik heb nu datzelfde, alleen met iets meer werk en zeer stabiel wat toerenregeling van de turbo betreft. (ik zit weer mooi in het midden van de balans van de regeling
Het porten van de wastegate zelf is maar een half uurtje werk. Het uit en weer inbouwen daarentegen....
Sommigen hebben geluk, en hebben slechts weinig boostcreep (b.v. tot 0.92 bar) dan gaat hij als de brandweer zonder dat de ecu ingrijpt. De wastegate zit duidelijk op het randje van zijn regelbereik bij vol open.
Ik heb nu datzelfde, alleen met iets meer werk en zeer stabiel wat toerenregeling van de turbo betreft. (ik zit weer mooi in het midden van de balans van de regeling
Het porten van de wastegate zelf is maar een half uurtje werk. Het uit en weer inbouwen daarentegen....
If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: BDC Peter - Elan M100
Welke diameter heeft de FVH uitlaat eigenlijk Frederik?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: BDC Peter - Elan M100
Om eerlijk te zijn ... geen idee 'denk' (bijna zeker) zelfde als origineel.HJ2 schreef:Welke diameter heeft de FVH uitlaat eigenlijk Frederik?
Hier staat foto : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 9&p=73#p73 (beetje naar beneden scrollen)
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: BDC Peter - Elan M100
OK, dat ziet er op de foto iig uit als een originele diameter.
Als je niet gelijk wilt upgraden is dat natuurlijk ook een goede optie om te overwegen.
Als je wel van plan bent om upgrades te gaan doen en toch de uitlaat moet vervangen.... zou ik 't wel weten
Als je niet gelijk wilt upgraden is dat natuurlijk ook een goede optie om te overwegen.
Als je wel van plan bent om upgrades te gaan doen en toch de uitlaat moet vervangen.... zou ik 't wel weten
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: BDC Peter - Elan M100
Ik denk het ook. (diameter)HJ2 schreef:OK, dat ziet er op de foto iig uit als een originele diameter.
Als je niet gelijk wilt upgraden is dat natuurlijk ook een goede optie om te overwegen.
Als je wel van plan bent om upgrades te gaan doen en toch de uitlaat moet vervangen.... zou ik 't wel weten
Maar ik ben niet overtuigd dat een Peco of Piper beter is gezien ik perfecte resultaten haal met mijn mountainchip in combinatie met een K&N en FVH uitlaat.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Peter D
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
- Naam: Peter
- Auto: Elan M100
- Locatie: Landen
Re: BDC Peter - Elan M100
Net even gebeld met FVH, maar er nam niemand op.
Dan maar eens geïnformeerd bij Thierry.
(is voor mij op 10 Km na toch even ver, en ben er altijd heel goed geholpen)
Afpsraak gemaakt om de uitlaat een voorlopige herstelling te geven (overbrugging van de cat) zodat ik Limburg Tour kan mee rijden.
De inox lijn komt er dan onder tegen Ypres Lotus Day.
Dan maar eens geïnformeerd bij Thierry.
(is voor mij op 10 Km na toch even ver, en ben er altijd heel goed geholpen)
Afpsraak gemaakt om de uitlaat een voorlopige herstelling te geven (overbrugging van de cat) zodat ik Limburg Tour kan mee rijden.
De inox lijn komt er dan onder tegen Ypres Lotus Day.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: BDC Peter - Elan M100
Goed zo!
Dat is voor nu verreweg de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing
(nu maar hopen dat je geen boostcreep krijgt
Dat is voor nu verreweg de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing
(nu maar hopen dat je geen boostcreep krijgt
If you always do what you always did, you always get what you always got.