Re: Serge - 1967 Lotus Europa S1
Geplaatst: 23 apr 2013, 17:43
Hugo,
achter de schermen is het hier soms ook maar een rommelboeltje hoor. Ik probeer het allemaal wat netjes te houden, maar vaak ontbreekt me de tijd om op te ruimen, dus moet ik af en toe eens een opruim-uurtje inlassen.
Ik zal sowieso alle lagers vervangen in de auto. Hoogstwaarschijnlijk ga ik de steekas ook wat laten afdraaien zodat ik binnen én buiten lagers met binnendiameter van 30mm kan gebruiken. Heeft enkele voordelen: Geen speciale lagers meer (Richard laat de zijne ook uitdraaien), en hierdoor ook goedkoper. Een eenmalige kost van het laten uitdraaien tov opstapelende kosten van dure lagers.
Ik ken ook de oplossingen met de conische lagers of het gebruik van corvair of bmw delen, maar aangezien ik een FIA en FIVA paspoort wil kunnen aanvragen op mijn auto, zal ik proberen de problemen te elimineren met de basisbestanddelen. Het gebruik van een veiligheidspin en de juiste loctite voor de steekas zal al veel helpen. Ook ga ik gebruik maken van gehard staal voor de spacers tussen de lagers en tussen de lager en de naaf.
Ik ben ook aan het twijfelen om in de achterste lagerbehuizing een stalen bus in te laten persen thv de lagers. Ik hoor ook veel horrorverhalen dat het aluminium waar de lager in past veel te verduren krijgt waardoor de opening voor de lager veel te groot wordt en er hierdoor weer speling op het geheel komt. Heb jij hier enige ervaring mee?
Groeten,
Serge
achter de schermen is het hier soms ook maar een rommelboeltje hoor. Ik probeer het allemaal wat netjes te houden, maar vaak ontbreekt me de tijd om op te ruimen, dus moet ik af en toe eens een opruim-uurtje inlassen.
Ik zal sowieso alle lagers vervangen in de auto. Hoogstwaarschijnlijk ga ik de steekas ook wat laten afdraaien zodat ik binnen én buiten lagers met binnendiameter van 30mm kan gebruiken. Heeft enkele voordelen: Geen speciale lagers meer (Richard laat de zijne ook uitdraaien), en hierdoor ook goedkoper. Een eenmalige kost van het laten uitdraaien tov opstapelende kosten van dure lagers.
Ik ken ook de oplossingen met de conische lagers of het gebruik van corvair of bmw delen, maar aangezien ik een FIA en FIVA paspoort wil kunnen aanvragen op mijn auto, zal ik proberen de problemen te elimineren met de basisbestanddelen. Het gebruik van een veiligheidspin en de juiste loctite voor de steekas zal al veel helpen. Ook ga ik gebruik maken van gehard staal voor de spacers tussen de lagers en tussen de lager en de naaf.
Ik ben ook aan het twijfelen om in de achterste lagerbehuizing een stalen bus in te laten persen thv de lagers. Ik hoor ook veel horrorverhalen dat het aluminium waar de lager in past veel te verduren krijgt waardoor de opening voor de lager veel te groot wordt en er hierdoor weer speling op het geheel komt. Heb jij hier enige ervaring mee?
Groeten,
Serge