KevinH schreef:
Bedankt voor de reacties!
Denk niet dat er een sensor is gebruikt, het toerental zat er zelfs enkele 100den naast. Volgens PPE geen invloed op de meting...
Bandenmaat is origineel.
Stoplichtsprint heb ik gedaan na YLD en dit was nagenoeg gelijk...(tenzij er een probleem is van de laatste weken)
Dus waarschijnlijk zal het niets zijn, maar wil het toch zeker weten. Desnoods met een tweede test...
Zodanig dat ik toch met mijn pk's kan stoefen é...

Ik ben er stilletjes aan van overtuigd dat het aan de testbank lag.
Je zegt dat ze geen sensor gebruikt hebben en eer enkele honderden rpm naast zaten.
De formule : P (vermogen) = M (koppel) x n (toerental) / 9849.
Ik zie een maximaal toerental van 6700tr, wat normaal 7000tr moet zijn en dus bij een koppel van 190 Nm.
Dus concreet : 300 tr/min x 190 Nm / 9849 = 5,7 kW = bijna 8 Pk.
Enkel en alleen "de sensor niet geplaatst" is al 8 Pk verschil.
Tel daar nog bijna :
- calibratie van de bank in orde??
- welke correctie voor aandrijfverliezen, ...
- juiste correctie naar DIN waarden??? (temperatuur, vochtigheid, baro druk)
- ...
Ik heb wat de indruk dat de testbank goed is voor vergelijkingsmetingen voor en na tuning, maar niet direct voor correcte waarden.
Mocht je echt 40 Pk missen, denk ik wel dat je het serieus zou merken en zou je wagen echt niet goed draaien.
@Yves,
Heb je bij Komo-Tec het bestand van de SuperFlow testbank ontvangen of enkel een print-out? Als je het bestand hebt gekregen, kan je via de website van SuperFlow "WinDyn viewer" downloaden zodat je zelf grafiekjes kan maken in elke richting je zelf wil. Mocht je de viewer niet vinden, kan ik je wel de nodige soft bezorgen.