Morgen haal ik mijn Elise 111R op en ik vraag me af welke bandenmaat ik voor moet kiezen als ik ga vervangen. Ik ga m voorlopig met name op straat rijden. Wat is dan verstandig?
175-55-16 vs. 185-55-16 vs.195-50-16 (dit zit er nu om)
Ik wil me niet constant storen aan onderstuur maar zit ook niet te wachten op plotseling overstuur.
Volgende vraag wordt natuurlijk merk en type maar een stap tegelijk
- het is alleen onmogelijk totdat iemand het gedaan heeft -
Ik heb de AO48, 195 maat voor. Een super band! Laatst op Zandvoort de grens van de band opgezocht. Wat kan je daar enorm hard mee door de bocht...
Na Zandvoort heb ik de achterbanden vervangen. Er is circa 15000km mee gereden.
Met nat weer beetje oppassen. Regen is niet zo erg maar grote diepe plassen wel. Snelheid aanpassen dus. Zelf nog geen aquaplaning gehad btw.
En wat staat die band mooi onder de Elise...
Ik heb vorig jaar ook de AD08's laten leggen. Super band.
De AO48 is de allerbeste, maar enkel met droog weer (zeer gevaarlijk voor aquaplanning) en slijt zeer snel. Ik heb er 10000 km mee gereden en hij was volledig op.
Het probleem met de AD08 is dat deze (vorig jaar toch) niet leverbaar was in de 195 maat, ik heb een 205 en dat kan dan weer problemen bezorgen voor de keuring.
Ik zou zeker voor de 195 gaan en niet voor de 175, de 175 zal iets lichter sturen maar kan ook eerder onderstuur veroorzaken.
The difference between men and boys is the price of their toys!
vital schreef:
Het probleem met de AD08 is dat deze (vorig jaar toch) niet leverbaar was in de 195 maat, ik heb een 205 en dat kan dan weer problemen bezorgen voor de keuring.
Een 205/45 is geen enkel probleem voor de keuring.
De A048 kan dan wel fantastisch zijn op circuit, maar voor op de baan ben ik er
geen fan van. Het is soms moeilijk om daar genoeg warmte in te krijgen bij gewoon baangebruik en dat kan soms tricky zijn.
Dus de ad08 205 past op de standaard Exige (voorste) velg.
Is dat dezelfde als bij een elise sc, namelijk 6j x 16 ?
Of welke voorste velg maat is nodig voor deze band ?
Het zou verdomd goed zijn mocht die ook op de bestaande velg passen waar nu de ad07 175 op ligt. Dan is een extra aankoop van velgen niet nodig.
Of klopt dit niet
peter schreef:Dus de ad08 205 past op de standaard Exige (voorste) velg.
Is dat dezelfde als bij een elise sc, namelijk 6j x 16 ?
Of welke voorste velg maat is nodig voor deze band ?
Het zou verdomd goed zijn mocht die ook op de bestaande velg passen waar nu de ad07 175 op ligt. Dan is een extra aankoop van velgen niet nodig.
Of klopt dit niet
Een Exige velg is 6,5J of 7J. Bij mij ligt de 205 op een 7J en dat is perfect.
Op een 6J zou ik zeker geen 205 leggen. Dat is niet aangewezen.
Oeps, dat betekend "ook" nieuwe velgen.
Dat is jammer, toch bedankt voor de info thiva !
Ik veronderstel dat die exige velgen ook op de elise passen.
Als de ad07 175 echt helemaal op is, benieuwd met welke oplossing Lotus zelf voor de dag gaat komen.
Nieuwe banden kopen, het blijft voor de meeste mannen toch een stess momentje
Op welk adres kan ik het beste (lees voordelig) Yokohama's bestellen? Bij v/d Kooi, autobandenmarkt, topbanden, ......? Ik heb besloten dat ze er toch onder moeten als de huidige banden op zijn. Welke yoko's ben ik nog niet helemaal uit. Voorlopig namelijk alleen straatgebruik. Moeten ik uitsluitend voor de yoko's met toevoeging LTS gaan of is dat niet noodzakelijk?
- het is alleen onmogelijk totdat iemand het gedaan heeft -