Re: VAA in 2012
Geplaatst: 25 jan 2012, 16:57
25/01/2011 - 14u33
Fiscaal statuut bedrijfswagens voordelig voor CO2-zuinige wagens
Minister van Financiën Steven Vanackere verwacht dat de aanpassing van het fiscaal statuut van bedrijfswagens eerder voordelig kan uitdraaien dan de vroegere situatie voor wie kiest voor de meest CO2-aantrekkelijke voertuigen. Dat verklaarde hij woensdag bij de voorstelling van de fiscale maatregelen uit de programmawet, waarover de ministerraad het dinsdag eens raakte.
Het fiscaal regime voor bedrijfswagens was eind vorig jaar al gewijzigd, maar al snel werd duidelijk dat er een risico op belastingontwijking bestond via constructies waarbij wagens kunstmatig tweedehands worden gemaakt. Vandaar dat de regering nu al een verfijning doorvoerde. Vanackere ontkende meteen dat de aanpassing tot doel heeft nog wat extra geld op te halen. De opbrengst uit de fiscaliteit van bedrijfswagens wordt in het regeerakkoord op 200 miljoen euro geraamd.
Om het voordeel voor bedrijfswagens te berekenen, wordt voortaan uitgegaan van de catalogusprijs, opties en btw incluis, maar zonder kortingen. Aan dat bedrag wordt een percentage toegevoegd gaande van vier tot achttien procent, afhankelijk van de CO2-uitstoot. Nadien vermindert dit belastbaar voordeel elk jaar met zes procent, tot een minimum van zeventig procent.
De CD&V-vicepremier wees erop dat met een percentage van vier procent een bijzonder voordelig tarief wordt gehanteerd ten aanzien van CO2-zuinige wagens. Hij meent ook dat het nieuwe berekeningsmodel eenvoudiger is dan het vroegere systeem, omdat er geen discussie kan bestaan over de facturatieprijs. Vanackere kondigde ook aan dat op de website van de FOD Financiën binnenkort een informatieset zal staan waardoor iedereen zelf kan berekenen op welk belastbaar voordeel hij uitkomt.
Bron : http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/aid1 ... ens-2.aspx
Fiscaal statuut bedrijfswagens voordelig voor CO2-zuinige wagens
Minister van Financiën Steven Vanackere verwacht dat de aanpassing van het fiscaal statuut van bedrijfswagens eerder voordelig kan uitdraaien dan de vroegere situatie voor wie kiest voor de meest CO2-aantrekkelijke voertuigen. Dat verklaarde hij woensdag bij de voorstelling van de fiscale maatregelen uit de programmawet, waarover de ministerraad het dinsdag eens raakte.
Het fiscaal regime voor bedrijfswagens was eind vorig jaar al gewijzigd, maar al snel werd duidelijk dat er een risico op belastingontwijking bestond via constructies waarbij wagens kunstmatig tweedehands worden gemaakt. Vandaar dat de regering nu al een verfijning doorvoerde. Vanackere ontkende meteen dat de aanpassing tot doel heeft nog wat extra geld op te halen. De opbrengst uit de fiscaliteit van bedrijfswagens wordt in het regeerakkoord op 200 miljoen euro geraamd.
Om het voordeel voor bedrijfswagens te berekenen, wordt voortaan uitgegaan van de catalogusprijs, opties en btw incluis, maar zonder kortingen. Aan dat bedrag wordt een percentage toegevoegd gaande van vier tot achttien procent, afhankelijk van de CO2-uitstoot. Nadien vermindert dit belastbaar voordeel elk jaar met zes procent, tot een minimum van zeventig procent.
De CD&V-vicepremier wees erop dat met een percentage van vier procent een bijzonder voordelig tarief wordt gehanteerd ten aanzien van CO2-zuinige wagens. Hij meent ook dat het nieuwe berekeningsmodel eenvoudiger is dan het vroegere systeem, omdat er geen discussie kan bestaan over de facturatieprijs. Vanackere kondigde ook aan dat op de website van de FOD Financiën binnenkort een informatieset zal staan waardoor iedereen zelf kan berekenen op welk belastbaar voordeel hij uitkomt.
Bron : http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/aid1 ... ens-2.aspx