Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
vital
Berichten: 342
Lid geworden op: 08 jul 2009, 09:35
Naam: ViTaL
Auto: Evora S IPS Sportsracer
Locatie: Limburg - MSK

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door vital »

Ik heb vlug een berekening gemaakt voor de vraag van Diego.

Nu kopen :
Exige 2006 192 pk : 1362,90 euro BIV

Exige 2006 220 pk : 2726,35 euro BIV

Kopen op 01/01/12 :
Exige 2006 192 pk : 1101,84 euro BIV

Exige 2006 220 pk : 1999,07 euro BIV

Dus het wordt goedkoper vanaf 2012, zeker voor de krachtige Exige. :D
The difference between men and boys is the price of their toys!
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door FKM »

een net ontvangen bericht

Beste leden,



De Vlaamse regering heeft vandaag een definitieve beslissing genomen in verband met de nieuwe BIV.



Wij berichtten hier reeds over op 5 oktober (zie mail hieronder) maar naar aanleiding van het advies van de Raad van State heeft de regering het toepassingsgebied moeten uitbreiden.

Vanaf 1 januari 2012 zullen niet enkel de particulieren maar ook de bedrijven (exclusief bedrijven met een leasing activiteit) onderworpen zijn aan de nieuwe BIV.



Voor het overige is de regelgeving zoals vermeld in de onderstaande mail ongewijzigd gebleven.



In bijlage vindt u het uitgebreide persbericht dat de Vlaamse regering vandaag verspreidde alsook een Powerpoint presentatie met de krachtlijnen van de nieuwe regeling.



Betreffende de federale onderhandelingen informeren we u zodra er een akkoord wordt bereikt.



Met vriendelijke groeten.
vzw FEBIAC asbl




FKM schreef:hierbij de definitieve beslissing over de hervorming van de Vlaamse groene BIV die enkel geldt voor particulieren in Vlaanderen.

Deze beslissing moet wel nog goedgekeurd worden door het Vlaams Parlement, maar wij verwachten hierrond geen probleem.

De nieuwe regeling zal in principe in werking treden vanaf 1 januari 2012.

Mensen die hun auto in december inschrijven en in januari hun aanslag krijgen, zullen nog het oude tarief betalen. Voor wagens die ingeschreven worden vanaf januari geldt de nieuwe regeling.

Voor de berekening van de nieuwe BIV per model zal een rekenmodule beschikbaar worden vanaf 6 oktober op de website van de Vlaamse Belastingdienst : http://belastingen.vlaanderen.be.


********************************************************

Persmededeling
JOKE SCHAUVLIEGE
VLAAMS MINISTER VAN LEEFMILIEU, NATUUR EN CULTUUR
PHILIPPE MUYTERS
VLAAMS MINISTER VAN FINANCIEN, BEGROTING, WERK, RUIMTELIJKE ORDENING EN SPORT
Dinsdag 4 oktober 2011

Nieuwe tarieven voor BIV promoten aankoop
energiezuinige en milieuvriendelijke wagens

Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege en Vlaams minister van Financiën Philippe Muyters keurde de Vlaamse Regering na het inwinnen van het advies bij MORA, SERV en Minaraad de hervorming van de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor nieuw ingeschreven wagens goed. Deze tweede principiële goedkeuring is een belangrijke stap naar een globale vergroende autofiscaliteit.

De Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) wordt geheven bij de inschrijving van aangekochte nieuwe en tweedehandswagens. Het gaat dus niet om de jaarlijkse verkeersbelasting. De BIV-hervorming betreft enkel de wagens van particulieren en moet ingaan vanaf het aanslagjaar 2012. In de nieuwe regeling zal de consument in elk marktsegment de keuze hebben tussen een milieuvriendelijk voertuig met een lagere BIV, en een minder milieuvriendelijk voertuig met een hogere BIV, waarbij het de bedoeling is dat de nieuwe BIV een stimulans geeft naar een meer milieuvriendelijk exemplaar. Na de BIV-hervorming volgen nog een km-heffing voor vrachtwagens en een vergroening van de verkeersbelasting. Daarvoor moet met de andere gewesten een politiek akkoord worden gesloten.

Verschil met de huidige BIV?
De huidige BIV wordt berekend op basis van het vermogen van de motor (uitgedrukt in fiscale PK of in kW). De nieuwe BIV gebruikt als belastbare grondslag de milieukarakteristieken van het voertuig, m.n. de Euronorm en de CO2-uitstoot. Beide staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig. Voor nieuwe wagens zal in functie van het klimaatbeleid vooral de CO2-uitstoot doorwegen; voor oudere dieselwagens weegt de Euronorm, die de luchtkwaliteit in rekening brengt, meer door. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens dat gebaseerd is op het verschil in Euronorm voor beide.

Aankopen uit het verleden willen we niet bestraffen. Daarom wordt een verhoogde leeftijdskorting op de BIV ingevoerd van 10% per jaar, op basis van de leeftijd van de wagen. Om de tweedehandsmarkt de nodige tijd te geven om zich aan te passen aan de hervorming, wordt de nieuwe berekeningswijze voor de BIV voor 2de handswagens ook gradueel ingevoerd over een periode van drie jaar.
In functie van de promotie van nieuwe en schone technologieën wordt de aankoop van elektrische voertuigen, plug-in hybride wagens en wagens op waterstof gestimuleerd door geen BIV voor deze wagens te innen. Verder geeft de Vlaamse Regering een stimulans voor de aankoop van wagens op aardgas en LPG omdat deze merkelijk minder uitstoten.
Bij de berekening van de BIV voor dieselwagens wordt voorts rekening gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter of die nu af-fabriek gemonteerd is zoals bij nieuwe dieselwagens of achteraf geplaatst (retrofit).
De nieuwe BIV-regeling port ook de autoproducenten aan om zo snel als mogelijk met nieuwe energiezuinige en milieuvriendelijke wagens op de markt te komen.

Ongewenste effecten vermijden
De adviesraden wezen op enkele ongewenste effecten van de in juli voorgestelde formule. Daarom werd op voorstel van de ministers Schauvliege en Muyters een aantal parameters in de berekeningswijze aangepast.

Zo wordt het minimumbedrag verlaagd van 61,5 euro naar 40 euro en wordt in dit voorstel een hogere CO2-uitstoot sneller belast aan het maximumbedrag van 10.000 euro. De BIV voor kleine en middenklasse wagens zal hierdoor geen grote wijzigingen ondervinden. Wel zal binnen elk segment duidelijk blijven welke de milieuvriendelijke wagens zijn, en welke de minder milieuvriendelijke.
De wijzigingen houden formeel in dat voor de CO2-factor van de nieuwe BIV voor een curve wordt geopteerd die eerst platter is en daarna steiler. De gele lijn (vierkantjes) van de onderstaande grafieken geeft het huidige voorstel weer, de blauwe lijn (ruitjes) het voorstel zoals in juli werd voorgesteld.



In bovenstaande grafiek wordt de klimaatcomponent van de BIV (euro) uitgezet als functie van de CO2 uitstoot (g/km). Hogere CO2-waarden geven in het nieuwe voorstel dus sneller aanleiding tot een hogere BIV.

Onderstaande grafiek zoomt in op de CO2-uitstoot van de modale gezinswagens die tussen 90 g/km en 160 g/km schommelt. Het is duidelijk dat in de nieuwe formule tot zowat 150 g CO2/km beduidend minder BIV zal moeten betaald worden dan in het eerdere voorstel (zowat 20% minder bij 150 g CO2 /km).


Voor wie?
De nieuwe regeling zal enkel van toepassing zijn voor voertuigen die vanaf 2012 worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon. Voor voertuigen die bij de DIV (Dienst IV) worden ingeschreven onder het KBO-nummer van een onderneming blijft de huidige BIV regeling van toepassing.
De gewesten zijn bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een v.z.w. met leasingactiviteiten is, moeten de gewesten een samenwerkingsakkoord afsluiten met de andere gewesten. Daarom wordt eerst een aangepast systeem voor particuliere wagens ingevoerd. Het blijft de bedoeling om op korte termijn een volledige hervorming, inclusief jaarlijkse verkeersbelastingen en inclusief bedrijfswagens, in te voeren. Hierover werd al een princiepsakkoord bereikt met de andere gewesten.

Hoe zal de nieuwe BIV berekend worden?
Voor natuurlijke personen (particulieren) zal de BIV berekend worden aan de hand van:
• de brandstofsoort: benzine, diesel, aardgas, LPG, elektriciteit of waterstof
• de Euronorm van de wagen (zie inschrijvingsbewijs van de wagen)
• de CO2-uitstoot van de wagen (zie ook inschrijvingsbewijs van de wagen)
• de aanwezigheid van een roetfilter
• de leeftijd van de wagen

Vanaf wanneer?
In 2011 verandert er aan de BIV niets. De regeling rond de nieuwe BIV moet immers nog goedgekeurd worden door het Vlaams Parlement. De nieuwe regeling zal in principe ingaan vanaf het aanslagjaar 2012. Mensen die hun auto in december inschrijven en in januari hun aanslag krijgen, zullen nog het oude tarief betalen. Voor wagens die ingeschreven worden vanaf januari geldt de nieuwe regeling.

Voor nieuwe wagens geldt onmiddellijk de nieuwe formule. De nieuwe BIV voor tweedehandswagens wordt gefaseerd ingevoerd over een periode van drie jaar. Het eerste jaar zal slechts 33% van de nieuwe berekeningswijze worden doorgerekend en gebeurt 67% op basis van de fiscale pk of het vermogen (huidige regeling), het tweede jaar 67% volgens de nieuwe berekeningswijze en vanaf 2014 zal het volledige nieuwe bedrag worden toegepast.

Intussen stelt de Vlaamse Belastingdienst een webtoepassing op punt waar iedereen zelf makkelijk de BIV kan berekenen wanneer hij of zij van plan is een nieuwe of 2de handswagen aan te kopen en in te schrijven.
De online rekenmodule kan vanaf donderdag 6 oktober geraadpleegd worden op de site van de Vlaamse Belastingdienst: http://belastingen.vlaanderen.be.


Persinfo:
Patrick Verstuyft
Woordvoerder van Vlaams minister Joke Schauvliege
Gsm 0475 51 56 05
persdienst.schauvliege@vlaanderen.be


Thomas Pollet
Woordvoerder van Vlaams minister Philippe Muyters
Gsm 0474 69 56 08
thomas.pollet@vlaanderen.be
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door FKM »

PERSMEDEDELING

JOKE SCHAUVLIEGE
VLAAMS MINISTER VAN LEEFMILIEU, NATUUR EN CULTUUR

PHILIPPE MUYTERS
VLAAMS MINISTER VAN FINANCIEN, BEGROTING, WERK, RUIMTELIJKE ORDENING EN SPORT

Vrijdag 18 november 2011

Vlaamse Regering keurt
vergroening BIV definitief goed

De Vlaamse Regering heeft vandaag de hervorming van de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor particuliere wagens en niet-geleasde bedrijfswagens na advies van de Raad van State definitief goedgekeurd. De definitieve goedkeuring van de BIV kadert in de ambitie van het Vlaams Regeerakkoord om te komen tot een vergroening van de autofiscaliteit en een verduurzaming van de mobiliteit.

De groene hervorming van de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV), een eenmalige belasting bij de inschrijving van een aangekochte nieuwe of tweedehandswagen, zou ingaan vanaf het aanslagjaar 2012.
De Raad van State stelt in zijn advies dat Vlaanderen ook autonoom bevoegd is om zijn BIV voor vennootschappen te hervormen, zolang het gaat om niet-geleasde wagens.

Dat betekent dat de nieuwe BIV-regeling voor voertuigen die vanaf 2012 worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon, wordt uitgebreid naar rechtspersonen (vennootschappen, autonome overheidsbedrijven of vzw´s) voor zover hun wagens niet geleased zijn. Voor de vergroening van BIV van leasingwagens (vennootschappen en vzw’s mét leasingactiviteiten) is volgens de Raad van State wel een samenwerkingsakkoord met de andere Gewesten vereist. Daartoe sloot de Vlaamse Regering overigens al op 21 januari 2011 een politiek akkoord met het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waarin ook afspraken worden gemaakt over de vergroening van de verkeersbelastingen en een kilometerheffing voor vrachtwagen

De nieuwe eenmalige BIV zet dus aan tot de aankoop van milieuvriendelijkere particuliere wagens én niet-geleasde bedrijfswagens. De berekening gebeurt op basis van de brandstofsoort, de leeftijd en het milieuprofiel van het voertuig, m.n. de Euronorm en de CO2-uitstoot (vermeld op het inschrijvingsbewijs) en dus niet langer op het vermogen van de motor (fiscale PK of kW). Voor nieuwe wagens zal in functie van het klimaatbeleid vooral de CO2-uitstoot doorwegen; voor oudere dieselwagens weegt de Euronorm, die de luchtkwaliteit in rekening brengt, meer door. Grote wagens stoten doorgaans wel meer uit maar de consument zal in de nieuwe regeling binnen elk marktsegment kunnen kiezen tussen een milieuvriendelijk voertuig met een lagere BIV, en een minder milieuvriendelijk voertuig met een hogere BIV.

Het ontwerp van decreet voorziet ook onder meer:
 een verhoogde leeftijdskorting op de BIV van 10% per jaar, op basis van de leeftijd van de wagen;
 voor particuliere wagens een sociale correctie door een graduele invoering van de nieuwe BIV voor tweedehandswagens over drie jaar. Het eerste jaar zal slechts 33% van de nieuwe berekeningswijze worden doorgerekend en 67% op basis van de fiscale pk (het vermogen van de huidige regeling); het tweede jaar 67% volgens de nieuwe berekening en vanaf 2014 het volledige nieuwe bedrag.
 geen BIV bij de aankoop van elektrische voertuigen, plug-in hybride wagens en wagens op waterstof;
 een stimulans voor de aankoop van wagens op aardgas en LPG;
 dat voor dieselwagens rekening wordt gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter of die nu af-fabriek gemonteerd is zoals bij nieuwe dieselwagens of achteraf geplaatst (retrofit);
 een minimumbedrag voor de BIV van 40 euro en een maximum van 10.000 euro.

Deze uitbreiding naar niet-geleasde bedrijfswagens is een onderdeel van een globale aanpak van de Vlaamse Regering van de verduurzaming van de bedrijfsmobiliteit en het woon-werkverkeer, door o.a. het stimuleren van de elektrische auto in het kader van de verdere vergroening van het wagenpark van de Vlaamse overheid, het investeren in openbaar vervoer en de hervorming van de verkeersbelasting (i.s.m. de andere gewesten).

Het ontwerp van decreet gaat nu voor behandeling naar het Vlaams Parlement. Na goedkeuring zal de nieuwe regeling ingaan vanaf het aanslagjaar 2012. Zij die hun auto of bedrijfswagen in december inschrijven en in januari hun aanslag krijgen, zullen nog het oude tarief betalen. Voor inschrijvingen vanaf januari geldt de nieuwe BIV.

Geïnteresseerden kunnen zelf hun nieuwe BIV berekenen op de site van de Vlaamse Belastingdienst: http://belastingen.vlaanderen.be

Als bijlage vindt u de presentatie die deze middag tijdens de persconferentie gebruikt werd.

Persinfo:
Patrick Verstuyft
Woordvoerder van Vlaams minister Joke Schauvliege
Gsm 0475 51 56 05
persdienst.schauvliege@vlaanderen.be

Thomas Pollet
Woordvoerder van Vlaams minister Philippe Muyters
Gsm 0474 69 56 08
thomas.pollet@vlaanderen.be
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door X-ian »

En dan te nadenken dat het vervaardigen van de waterstof, op dit moment, meer CO2 uitstoot oplevert dan diesel of benzine. :roll: Of toch op zijn minst meer energie kost dan de waterstof afgeeft bij verbranding (indien groene energie wordt gebruikt ).
Bon, het zal ooit wel eens beteren zeker? Want op zich is waterstof verbranding wel een goed idee.


Een lotus op waterstof.... hmm...lijkt me wel wat.... :ugeek:
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door Didier »

We krijgen blijkbaar 2 maanden respijt ...
Nieuwe BIV uitgesteld tot 1 maart 2012
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door FKM »

Nieuwe inschrijvingstaks voor auto's van kracht op 1 maart

De hervorming van de belasting op inverkeerstelling (BIV) is goedgekeurd. Vanaf 1 maart wordt die belasting op het inschrijven van een auto anders berekend in Vlaanderen.
De bevoegde parlementscommissie keurde dinsdagnamiddag de hervorming van de belasting op inverkeerstelling (BIV) goed. Niet langer het vermogen van de wagen, maar de milieuvriendelijkheid zal de hoogte van de taks bepalen. De oppositie stemde tegen de hervorming.

Met de hervorming wil de Vlaamse regering mensen stimuleren om bij de aankoop van een wagen voor een minder vervuilend model te kiezen. Het was de bedoeling de hervorming begin dit jaar te laten ingaan, maar dat is niet gelukt.

De regeling die de Vlaamse ministers eerst voorstelden kreeg kritiek. Bij bepaalde kleinere wagens zouden vervuilende dieselmodellen te voordelig belast worden in verhouding met benzinewagens. Om dat effect weg te werken hebben de meerderheidspartijen in het Vlaams parlement, CD&V, sp.a en N-VA, nu het regeringsontwerp wat bijgestuurd.

De meerderheid maakt zich sterk dat de hervorming budgetneutraal is. De overheid wordt er dus in principe niet rijker of armer van. Er komt een overgangsregeling van twee maanden voor nieuwe wagens. Voor mensen die in maart of april hun nieuwe wagen inschrijven, zal de Vlaamse overheid de taks berekenen volgens zowel de oorspronkelijke formule van de regering als de nieuwe formule, waarbij aan de inschrijver het laagste van beide berekende tarieven zal worden aangerekend.

Met de goedkeuring in de commissie lijkt de hervorming van de BIV terug op het spoor. Enkel het voltallige Vlaams parlement moet nu nog het licht op groen zetten.

De nieuwe BIV is ook geldig voor bedrijfswagens, tenzij het om leasingwagens gaat. Voor tweedehandswagens is er een overgangsregeling van drie jaar.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120131_211
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door FKM »

Gisteren keurde de verenigde commissie Financiën en Leefmilieu van het Vlaams Parlement het ontwerpdecreet goed tot invoering van de “vergroende BIV” in het Vlaams Gewest.

Er werden echter een aantal wijzigingen doorgevoerd t.o.v. de ontwerptekst zoals deze eind november 2011 door de Vlaamse Regering werd goedgekeurd:

- Gezien de reële NOx-emissies van euro 3 t/m euro 5 dieselwagens merkelijk hoger liggen dan de officieel vastgelegde NOx-limietwaarden van deze euronormen, wordt in het finale BIV-voorstel het gewicht van de NOx-component voor euro 3 t/m euro 5 dieselwagens gelijkgesteld aan deze van euro 2 dieselwagens;

- Gezien dit neerkomt op een belastingverhoging, werd een compensatie doorgevoerd door een mildering van de CO2-component teneinde de budgetneutraliteit te handhaven;

- De nieuwe BIV zal zoals eerder aangekondigd in werking treden op 1 maart 2012. Er is echter een overgangsperiode voorzien van 1 maart tot 30 april 2012, waarin ook het eerdere BIV-voorstel van november 2011 geldt. Gedurende deze periode zal de fiscus ambtshalve het laagste tarief toepassen van beide regelingen.

De Vlaamse fiscale administratie past momenteel de simulatiemodule aan aan de nieuwe berekeningswijze en is momenteel dan ook niet te consulteren (http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?id=382)
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door FKM »

Hierbij delen wij u mee dat het Vlaams Parlement op 15 februari 2012 het decreet heeft goedgekeurd voor de instelling van de nieuwe belasting op de inverkeerstelling (BIV) in Vlaanderen.

Daarmee is de regeling nu definitief goedgekeurd.

Dit decreet zal in voege treden op 1 maart 2012.

Als bijlage sturen wij u de info waar u de volledige regeling in terug vindt.
Bijlagen
Herschaalde kopie van 2012 02 15 - nieuwe BIV - 1.jpg
Herschaalde kopie van 2012 02 15 - nieuwe BIV - 2.jpg
Herschaalde kopie van 2012 02 15 - nieuwe BIV - 3.jpg
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door Red Baron »

En de link naar de simulatietool om simpel uw groene BIV 2012 en verkeersbelasting te berekenen:

https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... sting.html
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen

Bericht door Peter D »

Practische vraag ivm de BIV.
Mijn Elan wordt jaarlijks in september gekeurd.
Stel, ik schrijf hem uit eind november (na mosseldiner :lol: )
Voor 1 april het volgende jaar, wil ik hem opnieuw inschrijven (ongeveer de datum van eerste Lotusrit).
Kan ik dan met mijn geldig keuringsbewijs in het keuringsstation terecht voor een aanvraag tot inschrijving ?
Aansluitend dan langs de verzekering voor de nodige stempels en verzekering natuurlijk, en een nummerplaat (30 Euro :cry: ) aanvragen ?
In principe moet ik niet opnieuw BIV betalen, correct ?
Iemand ervaring mee, of weet van de procedure, of link naar info bij onze FOD... :?:
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Plaats reactie