ovi schreef:
Wat is het verschil tussen die std en arp bouten Emiel?
Ik weet wel dat je van zo'n K-motor wel de plastieke bussen v/d cilinderkop moet vervangen door stalen omdat dit één v/d zwakke punten is waar hij vooral bij een MGF voor problemen zorgt!
Het is niet mijn vak moet ik eerlijk bekennen, het is pure intresse , beredenatie en praten met wat technische mensen voor wie het "dagelijkse" kost is.
Eigenlijk zou je geen probleem verwachten gezien de uitzettings waardes, hoe warmer het word hoe strakker alles komt te zitten ?
Aluminium: alfa = 0.000023
Staal: alfa = 0.000012
Maar doordat de stalen kopbouten 50cm lang zijn en het door de hotspots en continue temperatuur wisselingen een keer op moeten geven qua kracht/stretch gaat geheid de kop zweven (ipv koppakking falen)
De ARP studs zijn hier stuk minder gevoelig voor, ander voordeel is dat je de pakking mooi kan uitlijnen.
Op de ARP website staat er een stuk technische verklaring.