TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ovi »

Yep, ge hebt prijs kerel! :(
Als ik uw laatste bevindingen lees bijna zeker dat je de koppakdichting zal moeten vervangen!
Je kan zoals Erwin schrijft nog even een compressietest doen maar ook bij een motor die geen "sjoint cullas" heeft verschilt de compressie soms een beetje dus zegt ook niet alles!
Als ik lees dat je ook blauwe doemp hebt moeten de dichtingen van uw klepjes toch dringend eens vervangen worden dus niet blijven melken en smijt die boel uit elkaar! :mrgreen:
ddez
Naam: Dirk
Auto: Ne witte

Bericht door ddez »

Voor een compressietest heb ik het materiaal niet, maar is een goeie - ik zal een bevriend mecanieker eens moeten aanspreken.

Peilstok, of olievuldop open draaien bij draaiende motor geeft geen rook.

Als de motor even gedraaid heeft en ik kruip eronder zie ik duidelijk een blauw-witte rookpluim rechtsonder aan de uitlaatcollector.

Bij draaiende motor komt de rook daar wat onder druk uit en "spuwt" de motor heet water van onder dezelfde collector.

Op dit moment heb ik iets van het op te geven en naar een revisiebedrijf te stappen. :(
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
ovi

Bericht door ovi »

Doe dat maar want als ik dat hier nu lees twijfel ik niet meer! ;)
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan, maar ik wil je echt aanraden dat als je de koppakking vervangt, je geen std. kopbouten besteld maar ARP studs.

Vervelend zo alles bij elkaar, ipv ff wat vervangen word het een hele klus. Sterkte in de strijd!
ovi

Bericht door ovi »

Emiel schreef:Ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan, maar ik wil je echt aanraden dat als je de koppakking vervangt, je geen std. kopbouten besteld maar ARP studs.

Vervelend zo alles bij elkaar, ipv ff wat vervangen word het een hele klus. Sterkte in de strijd!
Wat is het verschil tussen die std en arp bouten Emiel?
Ik weet wel dat je van zo'n K-motor wel de plastieke bussen v/d cilinderkop moet vervangen door stalen omdat dit één v/d zwakke punten is waar hij vooral bij een MGF voor problemen zorgt!
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

ovi schreef: Wat is het verschil tussen die std en arp bouten Emiel?
Ik weet wel dat je van zo'n K-motor wel de plastieke bussen v/d cilinderkop moet vervangen door stalen omdat dit één v/d zwakke punten is waar hij vooral bij een MGF voor problemen zorgt!
Het is niet mijn vak moet ik eerlijk bekennen, het is pure intresse , beredenatie en praten met wat technische mensen voor wie het "dagelijkse" kost is.

Eigenlijk zou je geen probleem verwachten gezien de uitzettings waardes, hoe warmer het word hoe strakker alles komt te zitten ?
Aluminium: alfa = 0.000023
Staal: alfa = 0.000012

Maar doordat de stalen kopbouten 50cm lang zijn en het door de hotspots en continue temperatuur wisselingen een keer op moeten geven qua kracht/stretch gaat geheid de kop zweven (ipv koppakking falen)

De ARP studs zijn hier stuk minder gevoelig voor, ander voordeel is dat je de pakking mooi kan uitlijnen.

Op de ARP website staat er een stuk technische verklaring.
ovi

Bericht door ovi »

Heb mij vorig jaar ook even verdiept in de problemen met dit motorblok in de MGF en MG TF en weet dat de originele bouten ook gewoon een stukje te lang zouden zijn! :roll: Dit samen met die plastieke busjes om de cilinderkop op zijn plaatst te houden en met vooral bij de MG de slecht geplaatste thermostaat maakt dat deze heel gevoeling zijn aan koppakdichtingsproblemen. :?
Bij onze TF die ik in februari gekocht heb zit er al een thermostaat buiten het blok waardoor het probleem van te koud water op een heet motorblok vermeden wordt! :)
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Bericht door Erwin »

Vergeet ook niet dat de K-serie uitgerust is met natte cilinderbussen. Het kan wel eens een probleem zijn als de cilinderkop eraf gaat, de bussen een klein beetje mee liften zodat je nadien een probleem hebt met de dichting van de bussen onderaan in het blok.

Waarom kijk je niet naar een tweedehands komplete motor?

Ik weet dat je ze bij Van Sten kon krijgen vanaf 750 €.
Is soms goedkoper dan de boel open te gooien.

Vraag eens even rond.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
ovi

Bericht door ovi »

Erwin schreef:Vergeet ook niet dat de K-serie uitgerust is met natte cilinderbussen. Het kan wel eens een probleem zijn als de cilinderkop eraf gaat, de bussen een klein beetje mee liften zodat je nadien een probleem hebt met de dichting van de bussen onderaan in het blok.
Yep, ook bij de Alpine motor is dit het geval en moet je met dikte papiertjes de hoogte v/d cilinderbussen aanpassen voor je de kop er op monteert! :?
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

Breng uw Lotus gewoon naar een dealer, deze zal hem profesionaal herstellen met de nodige garantie!!!
Plaats reactie