Pagina 23 van 78

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 14 jul 2010, 22:23
door jokke_vlo
@dim: nee dit doet zich nog af en toe voor (zo 1x op 3 ritten).

Deze ochtend snel nog even naar het driftparcours geweest. Spijtig genoeg is enkel het filmpje van het eerste half uur gelukt, bij het tweede deel blijkbaar op het verkeerde knopje gedrukt. Heb even getwijfeld om dit te posten, want echt fier ben je niet als je zowat elke tewee ronden de kant in steekt

Het uitlachen is absoluut toegestaan, zelfs begrijpelijk .

Toch enkele dingen bevestigd gezien en geleerd.

1. Enorm moeilijk wagen om te driften, maar dat is geen nieuws.
2. Je moet itt vele andere wagens al gaan tegensturen VOOR de wagen uitbreekt, wat niet zo evident is omdat je hersnen en reflexen zeggen, hey gij gaat met mij hier de kant in rijden. Met de andere wagens kan je gewoon rustig wachten tot de wagen begint uit te breken en ga je dan over in tegensturen. In het tweede deel had ik deze techniek onder de knie en ging het toch een stuk beter.
3. Eens de auto in drift, op nat, met (semi) slicks is het ENORM moeilijk de drift te controleren. Je hebt alleen een supergevoelige gas, die dan nog is op brede semi's (in dit geval oude banden die afgesleten zijn, dus call it slick) staan.

Midden in het filmpje neemt de instructeur ook even het stuur, ik was al blij dat hij toch ook rond ging .

Pfff soms heb je bij deze kar toch het idee dat je het nooit onder de knie zal krijgen......


Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 14 jul 2010, 22:32
door Frederik
jokke_vlo schreef:Heb even getwijfeld om dit te posten, want echt fier ben je niet als je zowat elke tewee ronden de kant in steekt

Het uitlachen is absoluut toegestaan, zelfs begrijpelijk .
Jokke ... lachen is hier helemaal niet aan de orde, 90% van dit forum heeft nog nooit gedrift laat staan op een driftcircuit gaan oefenen.

Ik ben vroeger slipcursus-instructeur geweest en dat waren een van onze opleidingen (om instructeur te worden). Zo'n zaken moet je aanleren en vooral veel oefenen, oefenen, oefenen ... NIEMAND kan dit op het gevoel zonder oefening. Mocht ik morgen in een wagen stappen om op het drift circuit te gaan spelen dan ben ik zeker dat ik weer moet gewennen en weer de stuurpunten moet aanleren/aanvoelen.
jokke_vlo schreef:Pfff soms heb je bij deze kar toch het idee dat je het nooit onder de knie zal krijgen......
Tochwel ... enkel heb je op de Exige veel meer marge, maar als je die grens overgaat dan bijt ze. ce tout.

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 14 jul 2010, 22:55
door Dim
is de remolie al vervangen geweest op je cup ?
het is hetzelfde circuit als de koppeling, dus als er wat vocht/lucht zit in het systeem, kan dat misschien invloed hebben op de (ont)koppeling ?

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 15 jul 2010, 06:43
door X-E-G
ziet er wel fun uit...zou eigenlijk wel eens een filmke van op de zijlijn willen zien

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 15 jul 2010, 07:35
door Emiel
Mijn respect dat je de wagen gebruikt.

Drift en in elise is moeilijk. Korte wielbasis, middenmotor en korte wieluitslag. Heb ook eens poging gewaagd en valt toch tegen. Ik vang hem te snel op of houd hem 2 seconde vast voor hij terug in juiste houding staat. Word keer middagje oefenen op drift circuit.

Eens even filmpje bekijken zo. Zonder te lachen, tenzij je zelf zit te lachen in de auto ;)

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 15 jul 2010, 08:52
door jokke_vlo
Dim schreef:is de remolie al vervangen geweest op je cup ?
het is hetzelfde circuit als de koppeling, dus als er wat vocht/lucht zit in het systeem, kan dat misschien invloed hebben op de (ont)koppeling ?
De versnellingsbak olie is vervangen geweest, (dus ook rem dan als het hetzelfde circuit is). En het probleem is gelijk gebleven.

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 15 jul 2010, 08:56
door Dim
De versnellingsbak olie is nog iets anders dan de rem- en koppelingsvloeistof.
Mij is verteld geweest dat door "hard" te rijden, er wat vocht/gasvorming kan optreden in het remcircuit ( door hoog oplopende temperaturen van de schijven, dus van de blokken, dus van de remvloeistof). Als je dan remt of ontkoppelt, zal je dat gas wat comprimeren, en zal de hydraulische vloeistof niet perfect meer werken (en ge dus niet 100% meer ontkoppelt als ge de pedaal volledig induwt)...geen idee of dat juist is, maar misschien het proberen waard. Het vervangen van de remvloeistof (misschien best de blauwe erin steken gezien jouw regelmatig circuit gebruik) en ontluchten van het volledige systeem kost geen stukken van mensen...

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 16 jul 2010, 14:38
door jokke_vlo
Paar foto's van Spa vorige week......

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 16 jul 2010, 14:45
door Red Baron
Knappe foto's maar met zo'n model is dan natuurlijk niet moeilijk é :D

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Geplaatst: 16 jul 2010, 15:59
door Ruben
Driftig mannetje die instructeur :lol: Maar er valt dus wel te driften met de auto. Mooi om te zien. Zou je misschien wat minder snelheid in de bochten mee moeten nemen? Ik heb het idee dat dat misschien wat zal helpen. Maar probleem is misschien ook wel het koppel met deze motor, waardoor je hoog in de toeren moet zitten. Zoiets kan ik van mijn eenmalige korte ervaring herinneren.

Heb zelf eind vorig jaar/begin dit jaar ook willen driften. Zelfs speciale wielen en bandenset voor gekocht. Maar door verschillende ongelukkige omstandigheden is het er uiteindelijk niet van gekomen. Erg jammer, want het is een erg mooi spelletje.