Alfa Romeo 4C vs Lotus Elise S vs Porsche Cayman

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Re: Alfa Romeo 4C vs Lotus Elise S vs Porsche Cayman

Bericht door Hans340R »

image.jpg
Dit is DE concurrent van de Elise
XLR8R
Auto: Elise 220 Cup

Bericht door XLR8R »

Komt daar nog eens bij dat 4C groter is en lichter...

Afbeelding

Afbeelding
Xena
Auto: Exige S3

Bericht door Xena »

Toegegeven, de spider in Geneve ziet er al wat beter uit. Zeker nu de eventuele puisten naast de koplampen zouden wijzigen. Enkel nog die lelijke snor onderaan verbeteren.
O ja, ik dacht dat de basisprijs voor de auto op ±51000€ zat. Hoe kom je dan aan die 64K?
raven14
Auto: Exige Brit GT SE-997GT3

Bericht door raven14 »

Xena schreef:
O ja, ik dacht dat de basisprijs voor de auto op ±51000€ zat. Hoe kom je dan aan die 64K?
51500. Verder race pack 3500, luxury pack 3500, alarm 1000, kleur van 2500 euro en nog wat prullen.
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Bericht door Erwin »

Gaan er 3 varianten zijn??

- Gesloten
- Targa, zoals de Elise ?
- Cabrio ?

Of zijn dit concept-auto's?
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
raven14

Bericht door raven14 »

Vandaag een lange testrit over zowel bochtige binnenbaantjes, provinciewegen als autosnelweg gedaan met de 4C. Het was dit keer een parelmoerwitte met een 17/18 duims velgen setup. Grotendeels kan ik hetgeen in de verschillende testverslagen wordt gezegd, beamen. De wagen is qua looks echt de max, sexier dan mijn Exige of de Exige V6. Binnenin nogal plastiekerig maar het racedash doet je dat hem vergeven. Ook kan je het binnenin door de optielijst nog wat opleuken door hier en daar wat carbon toe te voegen. Buitenkant is een schot in de roos en nog net niet in de broek. Gewoon Waaaw.

Zithouding en positie van het stuur is voor mezelf makkelijk gevonden, meer ruimte om in- en uit te stappen dan bij de Elise/Exige en dus iets handiger. De stoelen geven voldoende steun voor een straatwagen maar op circuit zullen dezen toch wel wat tekort schieten. Daar wint de Lotus duidelijk met zijn Probax kuipjes, behalve op de looks ervan. En nog een klasse hoger vind je de GT3 kuipen terug. Alle elektrische/electronische functies in de wagen functioneerden, misschien evident voor sommigen maar mijn ervaring is dat lightweight vooral op dat gebied dikwijls negatieve gevolgen heeft.

Motor aan en meteen is duidelijk dat men niet alleen met de looks op emotie probeert te verkopen. De motor is (met optionele sportuitlaat) zeer doordringend aanwezig en je kan je afvragen hoe die zo is gehomologeerd geraakt. Vergeet het met die uitlaat in Zolder te kunnen gaan rijden, en daarenboven zijn de kleppen in die uitlaat niet regelbaar: ze gaan open aan toerental x en that's it. Naargelang de testrit vorderde begon ik het zelfs met raampjes dicht te luid te vinden; nochtans ben ik een en ander qua lawaai gewoon. Het is voor een viercylinder wel een verrassend rauw maar toch 'exotisch' geluid, in eerste instantie fantastisch maar na een tijdje dus vermoeiend. Motorisch had ik het gevoel met een krachtiger beestje onderweg te zijn dan met mijn Lotus, je krijgt echt een serieuze duw in de rug bij 3000rpm, maar de lineariteit zoals bij de 1.8 in mijn Exige miste ik al vrij snel. Het testritje heeft nogmaals bevestigd dat ik geen turbo-man ben, hier dus overwinning op punten voor mijn Engels karretje.

De wagen is qua ophanging/electronica/schakelsnelheid in 4 standen te rijden: winter/comfort/dynamisch/race waarbij in race volgens de verkoper het ESP afstaat maar tractiecontrole nog wel over je rechtervoet heerst. Idd alleen rechtervoet want de 4c is alleen in TCT oftewel dubbelkoppelings versnellingsbak te krijgen. Op de binnenbaantjes vond ik Race modus geschikt omdat de schakelsnelheid en -bruutheid het heel leuk rijden maakte, maar de wagen werd dan wel nogal springerig daar waar de Lotus zelfs met een semi-race ophanging mooi filtert en voor een stuk het wegdek lijkt te absorberen. Datzelfde Race is veel te zenuwachtig tegen hoge snelheid op autoweg, dan moet je naar Comfort of misschien Dynamisch maar dan schakelt de TCT bak frustrerend traag. De problematiek zal alleen maar versterkt worden wanneer je ipv deze velgen, de 18/19 inch combo kiest, wat je eigenlijk om esthetische redenen wel moet doen. Ik vond 'm wel redelijk grippen en bvb ook op een rond punt bij bij uitaccelereren niet echt onderstuurd maar eerder neutraal. Denk wel dat je er mits de juiste setup een goed sturende trackwagen kunt van maken. Het stuur is trouwens een andere punt ter verbetering: de besturing op zich is lekker direkt en niet te zwaar, maar het gevoel van het stuur in je hand is niet echt zoals je je bij een sportwagen inbeeldt.

Al bij al is de Alfa 4C naar sensorische beleving toe een echte mini-supercar, dead-sexy, maar op rijvlak heeft die toch wel een aantal tekortkomingen waar je als Lotus rijder niet aan kan voorbijgaan, en wat die karren net zo uniek maken. Als Knokke cruiser waarnaar je ook in je garage af en toe een begerige blik werpt is hij zeker superieur, maar als rijderswagen voor de fijnzinnige in/output schiet hij wat te kort.

En zo blijf ik na de paar testen met de nieuwe Exige S en nu de 4C een beetje zitten met het gevoel dat ik geen opvolger vind voor mijn huidige Exige. En dat is geen straf.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Mooie review ...

Maar ... beroepsmatig heb ik door de jaren heen al met erg veel sportieve wagens gereden, wat je als Lotusrijder ervaart wat betreft "rijbeleving" is uniek en dat heb ik nog maar zelden bij andere merken teruggevonden.
raven14

Bericht door raven14 »

Tja

Qua beleving zit het wel snor met die 4C, maar bij de Lotus (en ook bij de GT3 trouwens) krijg je het gevoel met een precisie-instrument onderweg te zijn dat exact doet wat je ervan vraagt, tot in de kleinste details, terwijl de Alfa die fijnbesnaardheid niet heeft. Het heeft zeker iets, maar om te Rijden met de grote R verkies ik veruit de Lotus.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Dat bedoelde ik, rijbeleving, 'echt' rijden, scherp rijden ...
Plaats reactie