Pagina 3 van 5

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 05 feb 2013, 21:07
door vic
Erwin schreef:Vic,

We hebben het hier wel over auto's hé! :lol: :lol:
Nee, ik heb altijd een zwak gehad voor Esprits en de productiecijfers zijn altijd laag geweest, maar is zie de waarde eigenlijk niet in proportie stijgen. Of zie ik dit verkeerd?
Eh la ba, let op hein :lol:
Deze wagen zijn zo goed, dat iedereen wil ze houden. :mrgreen:
De waarde is derhalve bijna niet schatbaar :lol:
Kunt u een waarde geven aan uw schatteke :?: (zij wel waarschijnlijk :lol: )

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 05 feb 2013, 22:18
door FastEleven
Ik heb verschillende oldtimers gehad, daar veel mee gereden (grote historic regularity rallies, trackdays, clubraces en hillclimbs) en durf zeggen dat ik eigenlijk weinig of nooit verlies heb gedaan op de wederverkoop. Maar ik moet daar onmiddellijk bij bekennen dat die auto's tijdens mijn bezit ook veel geld hebben gekost om ze in dezelfde uitstekende staat te houden. Die centen heb ik natuurlijk nooit teruggezien, maar daar heb ik wel rijplezier voor in de plaats gekregen. Of het altijd een juiste rationele financiele keuze was, is een heel andere vraag .....

Ook op de moderne Lotussen heb ik niet zo veel verloren, al was de tijd tussen aankoop en verkoop hierbij wel beduidend korter. Laat ons stellen dat ze dus redelijk 'waardevast' zijn, op z'n minst voor een auto.

Daarom vind ik het een bijzonder vreemde redenering om 'belegging' en 'auto' in één zin te gebruiken. Als je dat toch doet, dan praat je over verzamelobjecten, en niet over een auto die je daadwerkelijk wil gebruiken. Of over auto's met een palmares en dus echte exoten ....

Ook enkele Lotussen zijn over de jaren heen serieus in prijs gestegen, maar als het echt moest opbrengen praat je over lange termijnen en modellen zoals de Eleven, de Elite, de '60 Elan, ...).
In het recentere assortiment schiet volgens mijn bescheiden mening enkel de Exige S1 en eventueel de 2-11 over. In veel mindere mate misschien nog een Elise S160, maar ook dat is toch eerder relatief.

Het is niet omdat er weinig van een auto geproduceerd is (bv de recente Lotus Europa) en die dus wat exlusiever is, dat die ook in waarde gaat stijgen. Exclusiviteit helpt natuurlijk wel, maar het is niet voldoende om een gat in de markt te ontdekken, er moet ook nog een markt in dat gat zijn ..... 8-) 8-) 8-)

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 05 feb 2013, 23:53
door frankenstijn
993 4S dit is een belegging

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 05 feb 2013, 23:57
door mevistox5
Erwin schreef:Vic,

We hebben het hier wel over auto's hé! :lol: :lol:
Nee, ik heb altijd een zwak gehad voor Esprits en de productiecijfers zijn altijd laag geweest, maar is zie de waarde eigenlijk niet in proportie stijgen. Of zie ik dit verkeerd?

Betreft de 340R, gaat altijd zoals de 2-11 een buitenbeentje blijven dat zeeeer exclusief is en nog exclusiever wordt. Als je plaats (en geld) over hebt, zou ik er zeker 1 van elk aan de kant zetten als investering. Ik denk dat dit een volledig risicoloze investering is tenminste als je 10 tot 15 jaar geduld hebt.
Je gaat toch zo'n auto niet 15 jaar opsluiten in een donkere garage????? En wat ga je doen na die 15 jaar? Verkopen? Een auto is een gebruiksartikel. Voor verplichte mobiliteit of voor de fun. Leef nu. Ennuh over 15 jaar zijn er ook weer leuke auto's

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 06 feb 2013, 08:57
door Erwin
mevistox5 schreef:Je gaat toch zo'n auto niet 15 jaar opsluiten in een donkere garage????? En wat ga je doen na die 15 jaar? Verkopen? Een auto is een gebruiksartikel. Voor verplichte mobiliteit of voor de fun. Leef nu. Ennuh over 15 jaar zijn er ook weer leuke auto's
Als ik kon, ik zette er gewoon eentje in mijn living ... om naar te kijken.

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 06 feb 2013, 11:13
door Red Baron
Dat kan je gerust hoor Erwin ! ;)

Afbeelding

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 06 feb 2013, 11:51
door Blue Darkness
Erwin schreef:Ik zie hier niemand een Elise Mk1 vermelden???

In totaal maar 9000 gebouwd. Door de jaren heen zijn er al een hele hoop stukgereden. Enkel God weet hoeveel er nog van bestaan ... en dan nog in goede staat zijn ... en dan nog origineel LHD .... :roll:

Vandaag de dag, voor een heel mooi exemplaar, betaal je bijna evenveel als toen ze kosten bij hun lancering, amper 15 jaar geleden.

Ik ben ervan overtuigd dat er heel weinig wagens zijn waarvan je de nieuwwaarde bijna terugkrijgt etrwijl de wagen lang niog geen oldtimer is (buiten de heeeel exclusieve wagens natuurlijk).

T'is nu nie dat ik de Mk1'tjes wil promoten, maar mijn vrouw vindt deze nog steeds het meest sexy eruit zien (tov Mk2, Evora, Exige, ...) ....

Helemaal akkoord!
En zeker rekening houdend met mijn eerdere opmerking.
Een auto waar je veel geld voor terug krijgt, zonder dat je er eerst een fortuin moet in investeren om hem in orde te hebben...

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 06 feb 2013, 13:42
door triumphtr6
FastEleven schreef: Daarom vind ik het een bijzonder vreemde redenering om 'belegging' en 'auto' in één zin te gebruiken. Als je dat toch doet, dan praat je over verzamelobjecten, en niet over een auto die je daadwerkelijk wil gebruiken. Of over auto's met een palmares en dus echte exoten ....
/b] 8-) 8-) 8-)
Volledig eens.
Ook ik heb een paar (Engelse) oldtimers die ik zeer intensief gebruik (rittensport, vakantie, ...) en da's een lopende rekening.
Ik durf zelfs niet te tellen wat dat kost, maar in return heb ik er ook heel veel plezier aan.

Wil je een indicatie van prijsevolutie van een oldtimer, dan is volgende link interessant:

http://www.hagerty.com/valuationtools/HVT/VehicleSearch

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 06 feb 2013, 13:56
door triumphtr6
Erwin schreef:
mevistox5 schreef:Je gaat toch zo'n auto niet 15 jaar opsluiten in een donkere garage????? En wat ga je doen na die 15 jaar? Verkopen? Een auto is een gebruiksartikel. Voor verplichte mobiliteit of voor de fun. Leef nu. Ennuh over 15 jaar zijn er ook weer leuke auto's
Als ik kon, ik zette er gewoon eentje in mijn living ... om naar te kijken.

Ik doe beide.
Ik rijd er mee en kijk er naar.

Re: welke Lotus was beste belegging ?

Geplaatst: 06 feb 2013, 14:13
door ovi
Erwin schreef:Ik zie hier niemand een Elise Mk1 vermelden???
Als je ziet wat ze daar nog steeds voor vragen ga je lang moeten wachten eer die meer waard gaan worden vrees ik! :?
Ik verwacht dat ze eerst toch een pakje goedkoper gaan worden en dan zal het misschien wel interessant zijn om er één te kopen. ;)

Wat zeker zijn waarde gaat houden is een Super Seven replica die "volledig" correct ingeschreven is vermits het sinds mei 2009 niet meer mogelijk is er één op nummerplaten te krijgen! Vriend van mij had 2 jaar gelden nog een zelfbouwkit van Westfield gekocht en durft er zelfs niet aan beginnen! :(