Pagina 3 van 3

Re: ‘Volkswagen wil Lotus kopen’

Geplaatst: 08 feb 2013, 07:33
door Didier
Wat voor enige tijd een gerucht was, komt weer naar boven ...

From SELOC:
DRB Hicom set to sell 51% share in Proton to VW?
Posted on 8th February, 2013
After being rumoured last year, it is believed that DRB Hicom are set to sell a 51% stake in Lotus owners Proton to Volkswagon.

DRB Hicom already assemble and manufacture Volkswagon cars under license in Malaysia, so the deal would be likely to be based around expanding Volkswagons portfolio of car brands building models based around VW’s existing platforms.

Sources suggest that such a buy-out should not affect Lotus’ developments or manufacturing for 2013, nor it’s plan to increase sales to 3,000 units for the 2013/2014 financial year, but could certainly prove interesting in the longer term.
Hoe ging dat ook weer ... Waar rook is is vuur?

Re: ‘Volkswagen wil Lotus kopen’

Geplaatst: 08 feb 2013, 10:16
door Frederik
hmm ... ik was een klein beetje aan het dromen van Tata.
Klinkt misschien erg vreemd, maar dat heeft Jaguar en Land Rover geen windeieren gelegd.

Re: ‘Volkswagen wil Lotus kopen’

Geplaatst: 08 feb 2013, 10:58
door Luc2000
Ik ben zo bang dat als Lotus in handen komt van Volkswagen, ze 1 platform gaan maken voor meerdere auto's. Bijvoorbeeld een Lambo/Audi onderstel in een Lotus. Beetje dezelfde constructie als met de R8 en de Gallardo.
Als ze nu andersom doen en een kleine Lambo een Lotus onderstel geven, oké. Maar dan wel de Lambo 2x zo zwaar, 2x zo luxe en 2x zo duur.

Re: ‘Volkswagen wil Lotus kopen’

Geplaatst: 08 feb 2013, 11:44
door jokke_vlo
Ik ben eigenlijk fan hiervan. Ze hebben de juiste motoren op het schap liggen voor Lotus alsook versnellingsbakken etc....

Het valt natuurlijk te zien of er geen verlies van eigenheid is maar wel kruisbestuiving.

Bij Porsche blijft de 911 en Boxster een eigen ontwikkeling terwijl de cash cows Cayenne een verbeterde VW is.

Ik zou geen probleem hebben met Lotus op dat vlak. Een wagen voor een breder publiek gestoeld op een herwerkt VW platform die het merk ook populairder maakt, aangevuld met 1 of 2 echte Lotus wagens waar de mekaniek VW wordt ipv Toyota.

Lotus zou op elk vlak een cash cow auto moeten hebben, zowel voor henzelf als voor hun dealers.

En ik zou zeker een koper kunnen zijn van bv een leuke wagen met wat Lotus inbreng, gestoeld op het platform van een Golf, Passat of Audi A4.......

Wat minder op comfort afgesteld maar meer op directheid en sportiviteit. Qua design hebben ze nog een paar zeer mooie tekeningen liggen. Enkele van de 5 modellen van Parijs bv zouden makkelijk kunnen geënt worden op VW platformen.

Als ondernemer zou ik ongelooflijk graag zo een avontuur en beleid mogen voeren, moet een schitterende uitdaging zijn waar ik voor de volle 100% zou in geloven.

Re: ‘Volkswagen wil Lotus kopen’

Geplaatst: 08 feb 2013, 14:19
door claudevdvd
jokke_vlo schreef: Als ondernemer zou ik ongelooflijk graag zo een avontuur en beleid mogen voeren, moet een schitterende uitdaging zijn waar ik voor de volle 100% zou in geloven.

Zou dit niet de oplossing zijn voor alle problemen! :)
Ik heb zo een beetje het gevoel dat wat " vlaams boereverstand" daar niet misplaatst zou zijn.
Zonder daar ook maar iemand mee te beledigen. :oops:

Re: ‘Volkswagen wil Lotus kopen’

Geplaatst: 09 feb 2013, 00:57
door Henri
Ze hebben de juiste motoren op het schap liggen voor Lotus alsook versnellingsbakken etc....
Inderdaad , zowel vier als zescilinders en met DSG bak .

Maar of het beleidsmatig in hun kraam past ?
De nieuwe Esprit zou concurrent zijn voor Lambo .
Een Elise / Exige hebben ze niet bij VW ,wel bij -ongeveer-Porsche (maar minder leuk en minder exclusief)

En hun productie cijfers zouden er amper door stijgen , want dat loopt in de miljoenen per jaar . Dus die paar duizend Lotussen extra ?

Re: ‘Volkswagen wil Lotus kopen’

Geplaatst: 09 feb 2013, 10:30
door HJW
VAG heeft veel concurrentie van zichzelf. Denk bv aan de Audi R8 tov de lamborghini. Maar ook in het segment van de golf hebben ze de Seat Leon en vast ook wel een skoda. En passat/A4/octavia.
En ze hebben merken als skoda en Seat ook opgebouwd van vrijwel niets naar volumemerken.
Lotus zou een mooie aanvulling zijn met de huidige modellen en de esprit kunnen ze mooi onder de lamborghini plaatsen.