Jonge bestuurder rijdt pas gekochte sportwagen in de prak

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
electroshock
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Jonge bestuurder rijdt pas gekochte sportwagen in de pra

Bericht door electroshock »

Beste Robert,
Ook van mij een welkom op het forum hier.
Vooreerst tof dat je het er goed vanaf gebracht hebt en zo'n wrak zal nu wel balen zijn. Maar de moed niet laten hangen.
Wat die reacties betreft, het is natuurlijk een spectaculaire entrée die je hier maakt op het forum.
De stap van voorwiel naar achterwielaandrijving vergt altijd een andere 'state of mind'. Als ik de kans krijg op met de MX-5 op stap te gaan, ga ik regelmatig minder hard dan met de FWD tin-top in bepaalde situaties.
Ik veronderstel dat de Elise nog heel wat anders in petto heeft dan zo'n brave miata.
Alvast veel geluk op zoektocht naar een vervanger voor uw Elise of voor een heropbouw, indien mogelijk.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Hé Robert!
Spijtig om zo vlug je droom in stukken te rijden maar gelukkig kom je er goed vanaf en dat blijft toch het belangrijkste! ;)
Ik heb ook altijd met voorwielaangedreven auto's gereden en ook mijn Lotus Elan trekt op de voorwieltjes en dat is toch even anders dan met een auto waar de motor vanachter ligt en ook op de achterwielen aangedreven is!
Mijn Alpine en MG TF zijn dus ook auto's met de motor vanachter en als zo'n auto's eenmaal uitbreken moet je verdomd snel reageren en dat leer je niet van vandaag op morgen. Ik ben met de Alpine veel gaan oefenen als het regende op een parking van een supermarkt of in en industrieterrein en daar leer je toch veel van. We zijn natuurlijk allemaal al eens in de fout gegaan dus niks om je over te schamen en volkomen normaal dat het moeilijk is om je voet in bedwang te houden met zo'n nieuw speeltje dus gewoon dikke pech gehad. :( Vorig jaar ben ik nog op Zolder in de zandbak beland door even niet op te letten maar daar is natuurlijk plaats dus konden we er nog mee lachen. :mrgreen:
Hopelijk kan je hem nog laten herstellen en kan je er wat mee gaan oefenen waar wat plaats is zodat je de volgende keer wat meer kans hebt om hem nog terug op het goede spoor te krijgen.
Dus een Elise of eender welke auto met de motor achterin zijn niet echt gevaarlijk maar gewoon helemaal anders dan wat je gewoon was dus even wat oefenen en dan komt dat wel goed! :P
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Robert, welkom!

Leuk dat je u even voorstelt, in uiteraard minder goede omstandigheden. En geen weinig gehoor aan de reacties op andere sites, daar zitten zeer veel moraalridders én pubers ...

Spijtig om je wagen in die toestand te moeten zien :(

on-topic

Het gevaar is er niet omdat het een Lotus is, maar omdat het een achterwiellaandrijver is (zonder snufjes).
In feite zijn alle achterwieltrekkers, (achterwielduwers eigenlijk ;-)) even gevaarlijk. Alhoewel gevaarlijk een groot woord is ...

Op de gekende Duitse premium merken dewelke ook 95% van de gevallen RWD's zijn, zitten daar al -tig jaren verschillende snufjes op, om de eigenzinnige kontjes (en te sportieve bestuurders) bij glad wegdek zoveel mogelijk bij te sturen indien nodig, met succes.

Jonge bestuurders maakten dit vroeger ook veel mee met oa BMW's.

Dit is overstuur, overstuur (driften - indien uitgelokt) kan je makkelijk uitlokken bij in een bocht gas te geven, als je dan niet anticipeert op die situatie overstuur, dan maak je 9 op de 10 een rondje ... met alle gevolgen van dien indien er niet genoeg ruimte is.

Door een Lotus te kopen heb je de keuze gemaakt om een pure wagen te rijden, een wagen zonder al die (rijhulp) snufjes. Bijgevolg moet je meer stuurmanskunst bezitten om deze wagens in extreme situaties hard te kunnen rijden. Eigenlijk is de regel bij dergelijke wagens (zonder snufjes) ... in een bocht, nooit gas geven (tenzij je zelf een slip wil uitlokken).

Had je omnium?
Robert
Auto: Elise S

Bericht door Robert »

Ik ben niet omnium verzekerd! Helaas! Ik wacht af wat de lotus garage denkt dat het gaat kosten :cry:
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Robert schreef:Ik ben niet omnium verzekerd! Helaas! Ik wacht af wat de lotus garage denkt dat het gaat kosten :cry:
Oei, dat is geen goed nieuws ...

Ik dacht dat de verzekeringen bij een transfernummerplaat altijd omnium bevatte?
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

Robert,

Toch een warm welkom en betere omstandigheden gewenst kerel!
Kijk voor herstellen ook even of je dit met 2e hands stukken kunt doen (ik kan niet in je portefeuille kijken...).

Van Sten Engineering in Den-Haarn (NL) kan wellicht ook wat voor je betekenen.
Houd moed!

HJ2
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Enorm spijtig beste bestuurder.

Als je handig bent, dan zijn er meerdere oplossingen ipv de Lotus garage.

Uiteraard gunnen we allemaal iedereen een belegde boterham maar een jonge knaap welke al zijn spaargeld kwijt is geraakt mag best wel wat extra support krijgen toch ;)

Je kan kijken op Seloc.org of niemand clams aan bied, gebeurd regelmatig. Je kan ook kijken voor GT clams ( erg extreem )
Ik zou op Seloc sowieso even contact op nemen met bijv. Junks
Ook is iemand zjin Elise S2 aan het strippen om er een GT versie van te maken met Audi blok, Greg is zijn naam. Heeft zijn clams te koop staan.
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

Balen van de Elise, nooit gelijk volgas geven in het nat..
Maar kijk even op www.eliseparts.com ik zag daar vd week gebruikte clams staan, kijk bij gebruikte onderdelen. Succes met het herstel.
Sir_Bongiovi
Naam: Andy
Auto: Opel Speedster 2.2
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

Welkom Robert;

zelf rijd ik met een speedster en het blijft oppassen in de regen met dit soort wagens; het is soms snel gebeurd gelijk je zelf kon merken (kheb het ook al meegemaakt op de autostrade en +-6500euro kosten aan gehad). Je moet gewoon ondervinden wat de wagen kan en de limiet leren kennen.

Het beste nog en hopelijk tot snel met een herstelde Lotus
rudi ruby
Naam: Rudi
Auto: lotus Elise MK1

Bericht door rudi ruby »

hey robert

welkom op het lotus forum , toch spijtig van dit vreselijk voorval .maar het belangrijkste is dat jij en je broer er heelhuids van af gekomen zijn.hopelijk komt goed, ik zou zeggen volg de raad van hj2 en kijk uit naar wat tweede hands stukken ,maar vooral de moed niet verliezen
rudi ruby
[color=#BF0000]in en uit stappen bij lotus elise
gaat vlotter dan brief posten[/color]
Plaats reactie