TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas?
-
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
Ivo, Dat is nu net het gekke... Ik ervaar geen overdruk aan het expantievat.
De koelvloeistof zakt wel als de motor aan het draaien is, maar dat kan ook lucht zijn die nog in het systeem zit na het vervangen van de waterpomp.
Trouwens waarom zou de koppakking het nu ineens begeven?
Ik zie wel iets druppen aan de linker achterzijde van de motor, maar waar dat juist vandaan komt is niet duidelijk.
Dat blazen aan de achterkant is m.i ook te hoog om aan de koppakking te zitten. Het is boven de uitlaatcollector....
Kan ik waterverlies krijgen via de pakking die aan het kleppenhuis (bovenaan dus nokkenas zijde) zit? Die is eventueel eenvoudig te vervangen...
Dirk
De koelvloeistof zakt wel als de motor aan het draaien is, maar dat kan ook lucht zijn die nog in het systeem zit na het vervangen van de waterpomp.
Trouwens waarom zou de koppakking het nu ineens begeven?
Ik zie wel iets druppen aan de linker achterzijde van de motor, maar waar dat juist vandaan komt is niet duidelijk.
Dat blazen aan de achterkant is m.i ook te hoog om aan de koppakking te zitten. Het is boven de uitlaatcollector....
Kan ik waterverlies krijgen via de pakking die aan het kleppenhuis (bovenaan dus nokkenas zijde) zit? Die is eventueel eenvoudig te vervangen...
Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Nee, aan uw kleppedeksel kan geen water ontsnappen!
Ik heb gelukkig (in onze MG TF zit ook deze motor
)nog geen koppakdichting van een Rover K motor moeten vervangen dus weet ook niet goed waar de waterkanalen lopen.
Als je witte doemp uit uw uitlaat blijft krijgen zou dit in ieder geval moeten samen gaan met verhoogde druk aangezien je dan een lek hebt van een waterkanaal naar de verbrandingskamer. Je krijgt dan stoom omdat bij de ontploffing van uw brandstofmengsel water verdampt maar je krijgt omgekeerd ook druk op uw koelsysteem via dezelfde lek!
Draait de motor mooi op 4 cilinders, ben je er al mee gaan rijden, loopt hij warm?

Ik heb gelukkig (in onze MG TF zit ook deze motor

Als je witte doemp uit uw uitlaat blijft krijgen zou dit in ieder geval moeten samen gaan met verhoogde druk aangezien je dan een lek hebt van een waterkanaal naar de verbrandingskamer. Je krijgt dan stoom omdat bij de ontploffing van uw brandstofmengsel water verdampt maar je krijgt omgekeerd ook druk op uw koelsysteem via dezelfde lek!
Draait de motor mooi op 4 cilinders, ben je er al mee gaan rijden, loopt hij warm?
-
De achterste clam is er nog niet terug opgezet en de auto staat nog op blokken.
De motor draait regelmatig en op alle 4 de cylinders.
Gisteren heb ik de motor laten draaien tot een temperatuur van 88 graden was bereikt. Ik kreeg op een bepaald moment wel de indruk dat er minder rook uitkwam, maar dat kan ook wishful thinking zijn.
Ik blijf het vreemd vinden dat ik geen overdruk krijg in het expansievat. Ik zie ook geen olie in de koelvloeistof en ook geen mayonaise aan de dop.
Ik denk dat ik straks eerst eens een van de bougies (1 of 4) eruit haal en dan eens kijk hoe het daarmee zit. Volgens Seloc zou het ook aan de dichitng van de inlaat kunnen liggen.
Wat een miserie...
De motor draait regelmatig en op alle 4 de cylinders.
Gisteren heb ik de motor laten draaien tot een temperatuur van 88 graden was bereikt. Ik kreeg op een bepaald moment wel de indruk dat er minder rook uitkwam, maar dat kan ook wishful thinking zijn.
Ik blijf het vreemd vinden dat ik geen overdruk krijg in het expansievat. Ik zie ook geen olie in de koelvloeistof en ook geen mayonaise aan de dop.
Ik denk dat ik straks eerst eens een van de bougies (1 of 4) eruit haal en dan eens kijk hoe het daarmee zit. Volgens Seloc zou het ook aan de dichitng van de inlaat kunnen liggen.
Wat een miserie...
-
Zou er water in de benzinetank kunnen zitten (condens/whatever) die dit fenomeen veroorzaakt?
- ovi
Mayonaise aan u dop krijg je door veel kleine stukjes te rijden waardoor de motor heel veel condens krijgt en dit komt dan bij u olie en verdampt zodat het zich in de vorm van die smurrie vastzet aan uw dop! De "would-be" mechaniekers zeggen dan dat je een "sjoint coullas" hebt maar heeft er dus geen bal mee te maken!
Ga er gewoon eens mee rijden zou ik zeggen.

Ga er gewoon eens mee rijden zou ik zeggen.

- X-ian
- Naam: Christian
- Auto: Ik had Elise Type 25
ik voel met je meeddez schreef: Wat een miserie...

- ovi
Nog geen paniek hé!X-ian schreef:ik voel met je meeddez schreef: Wat een miserie...![]()
echt niet leuk

Eerst eens gaan rijden en als je dan met de nodige stoom en dampvorming thuis geraakt kan je u nog beginnen lastig maken!

-
Alles begint toch de verkeerde kant op te wijzen:
Er is duidelijk iets "los" aan de uitlaatcollector, want er komt rook uit langs de flens:
Je ziet ook water druppelen aan de aansluiting tussen de kop en het cylinderhuis:
Bijkomende foto:
Bij de voorgaande werken heb ik die motor behoorlijk zitten omhoog en omlaag gekrikt. En misschien is daarmee (had de collector en de downpipe/flex losgemaakt van de cat) de boel wat gaan zetten en lekt het daardoor.
Theoretisch zou dit betekenen de 10 cylinderbouten aantrekken zou kunnen helpen.
Daarnaast heb ik via de ODB Scanner eea uitgelezen en daar zie ik dat:
a) het toerental wat fluctueert
b) de short time fuel trim geleidelijk omhoog gaat
c) maar voor de rest alles redelijk goed gaat.
De opname is op stationair toerental gemaakt.
Bij het opvoeren van de toeren en wat cyclisch gas geven krijg ik op een gegeven moment een misfire in cylinder 4. Als ik de evolutie van de cijfers bekijk kan ik alleen vaststellen dat af en toe een van de cylinders niet goed ploft. De rook uit de uitlaat blijft en is zelfs wat blauw.
Dit betekend dus: water en olie in de onbranding (vandaar ook short time fuel trim die omhoog gaat om eea te compenseren).
Voorlopige diagnose: probleem met de dichting van de cylinders, maar niet noodzakelijk een echte breuk van de dichting.
Ik denk ook (met mijn beperkt boerenverstand) dat de nieuwe waterpomp/oliepomp meer druk geeft waardoor een eventuele zwakte nog meer naar boven komt.
De vraag is nu: What's next?
Dirk
Er is duidelijk iets "los" aan de uitlaatcollector, want er komt rook uit langs de flens:
Je ziet ook water druppelen aan de aansluiting tussen de kop en het cylinderhuis:
Bijkomende foto:
Bij de voorgaande werken heb ik die motor behoorlijk zitten omhoog en omlaag gekrikt. En misschien is daarmee (had de collector en de downpipe/flex losgemaakt van de cat) de boel wat gaan zetten en lekt het daardoor.
Theoretisch zou dit betekenen de 10 cylinderbouten aantrekken zou kunnen helpen.
Daarnaast heb ik via de ODB Scanner eea uitgelezen en daar zie ik dat:
a) het toerental wat fluctueert
b) de short time fuel trim geleidelijk omhoog gaat
c) maar voor de rest alles redelijk goed gaat.
De opname is op stationair toerental gemaakt.
Bij het opvoeren van de toeren en wat cyclisch gas geven krijg ik op een gegeven moment een misfire in cylinder 4. Als ik de evolutie van de cijfers bekijk kan ik alleen vaststellen dat af en toe een van de cylinders niet goed ploft. De rook uit de uitlaat blijft en is zelfs wat blauw.
Dit betekend dus: water en olie in de onbranding (vandaar ook short time fuel trim die omhoog gaat om eea te compenseren).
Voorlopige diagnose: probleem met de dichting van de cylinders, maar niet noodzakelijk een echte breuk van de dichting.
Ik denk ook (met mijn beperkt boerenverstand) dat de nieuwe waterpomp/oliepomp meer druk geeft waardoor een eventuele zwakte nog meer naar boven komt.
De vraag is nu: What's next?
Dirk
-
- Naam: Peter
- Auto: Elise MK2
Stationair is bij mij ook het toerental niet erg stabiel. Gaat klein beetje op en neer. Heb ook wel (met hulp welliswaar van kammeraad) enkele weken geleden de koppakking vervangen (+ kop laten vlakken) en heb de indruk dat het sindsdien wat erger is. We weten ook niet echt hoe het komt maar verder draait hij perfect. Geen rook ofzo.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
- Erwin
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
Heb je al eens een compressietest gedaan?
Als je de oliepeilstok eruit haalt bij draaiende motor, komt er dan veel rook uit?
Als je de oliepeilstok eruit haalt bij draaiende motor, komt er dan veel rook uit?
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.