TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
ddez
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
Naam: Dirk
Auto: Ne witte
Locatie: Hasselt

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ddez »

Ivo, Dat is nu net het gekke... Ik ervaar geen overdruk aan het expantievat.

De koelvloeistof zakt wel als de motor aan het draaien is, maar dat kan ook lucht zijn die nog in het systeem zit na het vervangen van de waterpomp.

Trouwens waarom zou de koppakking het nu ineens begeven?

Ik zie wel iets druppen aan de linker achterzijde van de motor, maar waar dat juist vandaan komt is niet duidelijk.

Dat blazen aan de achterkant is m.i ook te hoog om aan de koppakking te zitten. Het is boven de uitlaatcollector....

Kan ik waterverlies krijgen via de pakking die aan het kleppenhuis (bovenaan dus nokkenas zijde) zit? Die is eventueel eenvoudig te vervangen...

Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ovi »

Nee, aan uw kleppedeksel kan geen water ontsnappen! :mrgreen:
Ik heb gelukkig (in onze MG TF zit ook deze motor ;) )nog geen koppakdichting van een Rover K motor moeten vervangen dus weet ook niet goed waar de waterkanalen lopen. :?
Als je witte doemp uit uw uitlaat blijft krijgen zou dit in ieder geval moeten samen gaan met verhoogde druk aangezien je dan een lek hebt van een waterkanaal naar de verbrandingskamer. Je krijgt dan stoom omdat bij de ontploffing van uw brandstofmengsel water verdampt maar je krijgt omgekeerd ook druk op uw koelsysteem via dezelfde lek!
Draait de motor mooi op 4 cilinders, ben je er al mee gaan rijden, loopt hij warm?
ddez
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
Naam: Dirk
Auto: Ne witte
Locatie: Hasselt

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ddez »

De achterste clam is er nog niet terug opgezet en de auto staat nog op blokken.

De motor draait regelmatig en op alle 4 de cylinders.

Gisteren heb ik de motor laten draaien tot een temperatuur van 88 graden was bereikt. Ik kreeg op een bepaald moment wel de indruk dat er minder rook uitkwam, maar dat kan ook wishful thinking zijn.

Ik blijf het vreemd vinden dat ik geen overdruk krijg in het expansievat. Ik zie ook geen olie in de koelvloeistof en ook geen mayonaise aan de dop.

Ik denk dat ik straks eerst eens een van de bougies (1 of 4) eruit haal en dan eens kijk hoe het daarmee zit. Volgens Seloc zou het ook aan de dichitng van de inlaat kunnen liggen.

Wat een miserie...
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
ddez
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
Naam: Dirk
Auto: Ne witte
Locatie: Hasselt

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ddez »

Zou er water in de benzinetank kunnen zitten (condens/whatever) die dit fenomeen veroorzaakt?
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ovi »

Mayonaise aan u dop krijg je door veel kleine stukjes te rijden waardoor de motor heel veel condens krijgt en dit komt dan bij u olie en verdampt zodat het zich in de vorm van die smurrie vastzet aan uw dop! De "would-be" mechaniekers zeggen dan dat je een "sjoint coullas" hebt maar heeft er dus geen bal mee te maken! :roll:
Ga er gewoon eens mee rijden zou ik zeggen. ;)
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door X-ian »

ddez schreef: Wat een miserie...
ik voel met je mee :( :( echt niet leuk
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ovi »

X-ian schreef:
ddez schreef: Wat een miserie...
ik voel met je mee :( :( echt niet leuk
Nog geen paniek hé! :roll:
Eerst eens gaan rijden en als je dan met de nodige stoom en dampvorming thuis geraakt kan je u nog beginnen lastig maken! :mrgreen:
ddez
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
Naam: Dirk
Auto: Ne witte
Locatie: Hasselt

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ddez »

Alles begint toch de verkeerde kant op te wijzen:

Er is duidelijk iets "los" aan de uitlaatcollector, want er komt rook uit langs de flens:
Onderkant1.jpg
Je ziet ook water druppelen aan de aansluiting tussen de kop en het cylinderhuis:
Onderkant2.jpg
Bijkomende foto:
Onderkant3.jpg
Bij de voorgaande werken heb ik die motor behoorlijk zitten omhoog en omlaag gekrikt. En misschien is daarmee (had de collector en de downpipe/flex losgemaakt van de cat) de boel wat gaan zetten en lekt het daardoor.

Theoretisch zou dit betekenen de 10 cylinderbouten aantrekken zou kunnen helpen.

Daarnaast heb ik via de ODB Scanner eea uitgelezen en daar zie ik dat:
a) het toerental wat fluctueert
b) de short time fuel trim geleidelijk omhoog gaat
c) maar voor de rest alles redelijk goed gaat.
De opname is op stationair toerental gemaakt.

Bij het opvoeren van de toeren en wat cyclisch gas geven krijg ik op een gegeven moment een misfire in cylinder 4. Als ik de evolutie van de cijfers bekijk kan ik alleen vaststellen dat af en toe een van de cylinders niet goed ploft. De rook uit de uitlaat blijft en is zelfs wat blauw.

Dit betekend dus: water en olie in de onbranding (vandaar ook short time fuel trim die omhoog gaat om eea te compenseren).

Voorlopige diagnose: probleem met de dichting van de cylinders, maar niet noodzakelijk een echte breuk van de dichting.

Ik denk ook (met mijn beperkt boerenverstand) dat de nieuwe waterpomp/oliepomp meer druk geeft waardoor een eventuele zwakte nog meer naar boven komt.

De vraag is nu: What's next?

Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
XRaid
Berichten: 383
Lid geworden op: 09 apr 2009, 19:29
Naam: Peter
Auto: Elise MK2
Locatie: Schoten

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door XRaid »

Stationair is bij mij ook het toerental niet erg stabiel. Gaat klein beetje op en neer. Heb ook wel (met hulp welliswaar van kammeraad) enkele weken geleden de koppakking vervangen (+ kop laten vlakken) en heb de indruk dat het sindsdien wat erger is. We weten ook niet echt hoe het komt maar verder draait hij perfect. Geen rook ofzo.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door Erwin »

Heb je al eens een compressietest gedaan?

Als je de oliepeilstok eruit haalt bij draaiende motor, komt er dan veel rook uit?
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Plaats reactie