Voila, weeral veel paniek voor niks dus!
Gewoon rijden en dat bakie af en toe eens nakijken.
Als er wel degelijk binnen een paar dagen weer koelvloeistof weg is heb je wel degelijk een probleem en kan je aktie ondernemen.
En bij een garagist die u zegt dat zo'n bakje onder de min moet staan omdat het er anders toch uitloopt blijf je best weg!!!
thiva schreef:Bij een S1 is het niet abnormaal dat het koelvloeistofniveau zich onder de min nestelt en dan stabiel blijft.
Waarheid als een koe! Vooral de early Elises kennen dat verschijnsel (96,97), dat zijn degene waarvan de waterbuis nog terug omhoog komt tussen de motorcompartimentscheiding en de motor.
Bij mij gaat het waterpeil ook altijd net op het minimum staan, als ik vul tot max kookt ie het er uit tot min. MAAR daar blijft het ook staan, ik moet echt NOOIT water aanvullen. Dat is zeker al 3 of 4 jaar geleden, als het niet langer is.
ttwan schreef:Net voor de winter is de lotus in de garage gezet voor een winterslaap, ik kan me nog herinneren dat er toen nog maar een laagje koelvloeistof in zat (best ver onder de min). De dealer monteur had toen gezegd dat dat wel goed is, want als hij er meer in deed dan kwam het er boven weer uit.
Onze vriend had het niet over juist onder het minimum hé gasten!
Juist op minimum kan geen kwaad maar met "een laagje koelvloeistof" mogen rondrijden van uw mechanieker heb ik toch mijn bedenkingen bij!
Ik volg Dim en Exploded in hun uitspraak en had 2 x precies dezelfde symptomen als jij toen ik nog met m'n Rover Elise reed : de oorzaak was een minuscule fit in de koppakking, die enkel koelvloeistof doorliet wanneer de paardjes werden aangesproken. De eerste keer heb ik hier behoorlijk lang mee doorgereden en af en toe de koelvloeistof bijgevuld, tot de koppakking op het gegeven moment 'poef' zegt en je vervolgens - hopelijk zonder al te veel schade door oververhitting - aan de kant staat. De tweede keer quasi onmiddellijk gehandeld wegens het herkennen van de symptomen, maar toen heeft de koppakking de rit naar de dealer zelfs niet gehaald voor het uitvoeren van de test. Het is een gekend fenomeen bij Rover blokjes en alle symptomen zijn gekend !
FastEleven zegt : koppakking laten testen door er druk op te laten zetten om mogelijke schade te vermijden. Kleine test vermijdt grote gevolgen !
ovi schreef:Ovi zegt: Als je uw koelvloeistof niet mag vullen tot aan het maximum omdat ze er anders wordt uitgejost moet je zelfs geen druktest meer laten doen!
S1 Cooling System
The Elise coolant system is remarkable effective due to the relatively large radiator, the front mounting position and the good air flow over the radiator, thanks to the large air intake duct and vents in the bonnet. The downside with this layout is that there is a lot of water to be carried around in all the pipework, which weighs a fair bit.
One quirk of the system is that the header tank has a 'min' and 'max' mark for the coolant level. In reality any coolant above the 'min' mark is vented out when the engine reaches operating temperature, making it a pointless exercise to top it up above the 'min' level.
thiva schreef:
One quirk of the system is that the header tank has a 'min' and 'max' mark for the coolant level. In reality any coolant above the 'min' mark is vented out when the engine reaches operating temperature, making it a pointless exercise to top it up above the 'min' level.
Die Engelse hé!
Bij de Toyota blokjes zal je dit toch niet moeten doen hoop ik!