Wim,WimC schreef:@ Hugo: waaw, ben onder de indruk van jouw commentaar.
Ik heb nog een vraagje, is er een verschil tss N/A, turbo en compressor motoren?
begrijp wel niet goed wat je wil weten, maar hieronder toch nog wat uitleg, als het niet dat is wat je wil weten hoor ik het wel, of moet je weten hoe nu feitelijk een turbo of compressor werkt?
N/A = Natural Aspired = brandbaar mengsel wordt aangezogen door motor door de atmosferische druk
turbo en compressor= brandbaar mengsel wordt onder druk gebracht door een turbo of compressor en onder druk in de cilinder geblazen
veronderstel dat de inlaatlucht door de turbo of compressor met een druk van 0,5 bar wordt ingeblazen, wat gebeurd er dan met een 1000 cc motor?
we nemen als voorbeeld dus een motor die per 4takt cyclus ( 2 toeren) 1000 cc ( 1 liter) brandbaar mengsel verbruikt, de neergaande zuigers creëren onderdruk( vacuüm) en worden feitelijk door atmosferische druk met mengsel terug opgevuld
brengt men dit mengsel nu op een overdruk van 0,5 bar dan verbruikt de motor per 4takt cyclus 1500 cc ( 1,5 liter) men maakt feitelijk van een 1000 cc een 1500 cc en men zou dus een vermeerdering van het vermogen met de helft mogen verwachten ( in theorie want in de praktijk gaan door allerhande verliezen de helft van deze surplus verloren)
50pk zonder turbo, theoretisch 75 pk met turbo op 0,5 bar, in praktijk echter maar 63 pk,
en met turbo op 1 bar reken zelf maar eens uit

omdat het feitelijk nog altijd maar om een 1000 cc motor gaat kan men op deze wijze zomaar niet ongestraft het vermogen opvoeren, zuigers, drijfstangen en krukas en glijlagers zullen aangepast ( zwaarder of andere legering) moeten uitgevoerd worden ( en uiteraard ook de rest van de aandrijflijn)
het grote probleem is echter de koeling, het blijft nog altijd een 1 literblokje dat nu wel de warmte en energie van een 1,5 liter motor moet verwerken, de radiator zal groter moeten zijn en meestal wordt ook de waterpomp aangepast (meer debiet) en doorgaans ook een oliepomp met groter debiet
in één van bovenstaande berichten heb je al kunnen lezen dat bij een koude motor de cilinderkop het snelste opwarmt, bij gebruik van een turbo wordt er meer mengsel verbrand dan eerst voorzien, dus nog snellere opwarming van cilinderkop
maar voordeel is dan weer dat een turbo pas goed werkt bij hogere toeren, bij lage toeren geeft de turbo nog niet veel druk en kan feitelijk het inrijden en warmrijden hetzelfde gebeuren dan met een atmosferische motor
wel is op te merken dat een compressor wel op alle toeren druk geeft, maar omdat deze veel duurder en ingewikkeld is wordt die nog maar zelden gebruikt
de voordelen van compressor tegenover de turbo wegen niet op tegen de nadelen ervan
een turbo is verhouding een redelijk goedkoop en eenvoudig middel om meer pk te genereren, het is wel een stukje precisiemekaniek en het asje met schoepenwieltjes kan wel tegen 100 000 t/m draaien, dit asje staat op twee kleine lagertjes die gesmeerd worden door de oliedruk van de motor, dus even wachten met afzetten van de motor om de turbo de kans te geven om toerental te verminderen, gaat wel vrij snel, na 10 seconden is het toerental genoeg gezakt, als men de motor en turbo voor het afzetten nog wel stevig heeft gebruikt, laat dan de motor nog even langer draaien om wat af te koelen, vergeet niet dat de turbo in contact is en aangedreven wordt door de uitlaat gassen
bij stilleggen van gloeiendhete turbo kan er geen koele olie meer worden aangevoerd, en kan de olie die zich nog tussen de lagertjes bevinden verbranden door de restwarmte, deze verbranding laat verbrandingskool achter, kool smeert echter niet en en verhindert de loop van het lagertje = nog meer warmte en uiteindelijk slijtage en breuk