Batterij op peil houden
- nero
- Auto: Elise MKII SC
Re: Batterij op peil houden
Heeft er iemand ervaring met dit soort starthulp ? Waarschijnlijk enkel te gebruiken als de batterij niet te "plat" is.
"Starthulp BDV030
Met deze kabelloze starthulp van Black & Decker start uw auto ook wanneer de accu leeg is. Op deze manier bent u in geval van een lege accu, noodgevallen en pech altijd optimaal voorbereid. Gewoon op de 12 V-aansluiting in uw auto aansluiten en de accu laadt via deze aansluiting voldoende energie om de auto te kunnen starten."
http://www.blackanddecker.be/nl/automot ... no/BDV030/
"Starthulp BDV030
Met deze kabelloze starthulp van Black & Decker start uw auto ook wanneer de accu leeg is. Op deze manier bent u in geval van een lege accu, noodgevallen en pech altijd optimaal voorbereid. Gewoon op de 12 V-aansluiting in uw auto aansluiten en de accu laadt via deze aansluiting voldoende energie om de auto te kunnen starten."
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Ja, mijn vader heeft zo eentje.nero schreef:Heeft er iemand ervaring met dit soort starthulp ? Waarschijnlijk enkel te gebruiken als de batterij niet te "plat" is.
"Starthulp BDV030
Dit wordt aangeraden bij moderne wagens, moderne wagens kunnen schade oplopen door te starten met startkabels. Dit is de ideale oplossing indien je wagen niet start, maar doet geen dienst als lader. (tenzij er een laadfunctie inzit maar ik denk het niet)
Veel garages hebben dat, vermoedelijk ook met als reden "mogelijke beschadigingen bij het starten met startkabels".
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- thiva
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
@nero: De Optimate 4 heeft een functie om erg platte batterijen weer tot leven te wekken. Misschien is dat het proberen waard en dan heb je meteen ook een lader voor achteraf.
Je woont niet erg ver van mij. Indien je dat wenst mag je de mijne altijd eens komen halen en je batterij er een paar dagen aanhangen. Mijn batterij is momenteel toch ok.
Je woont niet erg ver van mij. Indien je dat wenst mag je de mijne altijd eens komen halen en je batterij er een paar dagen aanhangen. Mijn batterij is momenteel toch ok.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- nero
- Auto: Elise MKII SC
@thiva. Bedankt voor het aanbod. In de week heb ik het te druk, dus zaterdag ga ik de situatie nog eens bekijken. Als het weer meezit probeer ik misschien startkabels. Anders wordt het toch opladen. Als het mag kom ik je lader halen, maar misschien koop ik direct zelf eentje. Ik heb zou het vermoeden dat ik dit nog dikwijls aan de hand ga hebben
ik hou je op de hoogte !

ik hou je op de hoogte !
- thiva
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Als ik met mijn zeiljacht in de haven lig hangt die altijd aan de druppellader! Ook mijn moto hangt gans de winter aan zo'n Optimate en daar wordt dus enkele maanden niet mee gereden en nog geen batterij moeten vervangen. Hij is nu 10 jaar dus zeker voor een motobatterij is dat heel oud!914 schreef:Ik heb zelf de Optimate 3, die is exact hetzelfde als de 4, maar kan helaas maar batterijen aan tot 30Ah (de 4 kan tot max. 50Ah). Hoeveel Ah heeft een Elise batterij? Anders zou dat inderdaad een goed alternatief zijn.
Als je de batterij gewoon heel de winter gewoon loskoppeld mag je er zeker van zijn dat ze na een paar jaar naar de vaantjes is. Je moet ze dan opladen en af en toe eens een lampje enkele uren aanhangen. Dat deed ik vroeger met mijn moto batterij toen ik nog geen druppelladers had.
Druppelladers kosten rond de 50 euro dus dat mag voor jullie toch geen probleem zijn!

Zo'n oplader langs de aansteker is gewoon een klucht hé gasten!

-
- Auto: Elise S1
Gebruik ook die Optimate 4.
Fiche hangt vast aan de batterij, zodat lader eenvoudig af en aan te koppelen is.
De lader hangt er gewoon constant aan, indien ik minstens 2 weken niet ga rijden.
Heb hem ooit eens gekocht bij de locale bandenboer.
Heb ooit eens gehoord dat je, om een batterij volledig vol te krijgen, minimaal 40 km rijden, een kort ritje volstaat blijkbaar niet.
Wim
Fiche hangt vast aan de batterij, zodat lader eenvoudig af en aan te koppelen is.
De lader hangt er gewoon constant aan, indien ik minstens 2 weken niet ga rijden.
Heb hem ooit eens gekocht bij de locale bandenboer.
Heb ooit eens gehoord dat je, om een batterij volledig vol te krijgen, minimaal 40 km rijden, een kort ritje volstaat blijkbaar niet.
Wim
-
- Auto: Elise 1.6 CR
Heb gisteren mijn Optimate 3SP aangesloten, was geen probleem is me verteld, zou alleen wat langer duren om de batterij vol te krijgen.
Hoe leggen jullie de kabels?
Hoe leggen jullie de kabels?
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Een batterij krijg je nooit vol door te rijden!
Als motorhomer is dat iets dat je duidelijk merkt aangezien je hier meterkes hebt waar je continu uw lading van de batterijen kan zien.
Ze zal natuurlijk wel geladen worden maar nooit zo goed als met een druppellader of gewone lader!
Als ik de motorhome aan de 220V hangt worden de batterijen automatisch geladen door de ingebouwde druppellader en als ik daarna naar mijn meterkes kijk is er een duidelijk verschil. Zelfs na 800 km bijna continu rijden geraak ik nooit aan de waarde die ze hebben nadat ze door de druppellader op peil gebracht zijn.
Geen slecht gedacht dus om allemaal een druppelladerke te kopen als je van de winter niet veel denkt te rijden.
Ze staan regelmatig in de Lidll of Aldi te koop maar weet niet of jullie daar binnen komen!
Als motorhomer is dat iets dat je duidelijk merkt aangezien je hier meterkes hebt waar je continu uw lading van de batterijen kan zien.

Ze zal natuurlijk wel geladen worden maar nooit zo goed als met een druppellader of gewone lader!
Als ik de motorhome aan de 220V hangt worden de batterijen automatisch geladen door de ingebouwde druppellader en als ik daarna naar mijn meterkes kijk is er een duidelijk verschil. Zelfs na 800 km bijna continu rijden geraak ik nooit aan de waarde die ze hebben nadat ze door de druppellader op peil gebracht zijn.
Geen slecht gedacht dus om allemaal een druppelladerke te kopen als je van de winter niet veel denkt te rijden.

Ze staan regelmatig in de Lidll of Aldi te koop maar weet niet of jullie daar binnen komen!

-
- Auto: Elise S1
Hoe leggen we de kabels?
De lader geraakt bij de Exige net tot op de grond. De klep laat ik rustig toevallen, maar niet in het slot.
Tussen de kabel en de carroserie leg ik een stoffen doek
om krassen te vermijden.
Dan gaat de pyjama weer over de auto en zo kan hij aan zijn winterslaap beginnen.
Wim
De lader geraakt bij de Exige net tot op de grond. De klep laat ik rustig toevallen, maar niet in het slot.
Tussen de kabel en de carroserie leg ik een stoffen doek

Dan gaat de pyjama weer over de auto en zo kan hij aan zijn winterslaap beginnen.
Wim