Welke olie op Elise ?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Bosbon_be
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE

Re: Vraag.

Bericht door Bosbon_be »

[quote="B-Blue"

synthetische oliën op basis van esters of PAO (poly alpha olefines) mogen gemengd worden met minerale oliën. quote]

Ik heb in 1989 nog meegewerkt aan het ontwerp en de bouw van een PAO-plant voor Neste (in Beringen). Zij maken van deceen (C10H20) synthetische olie die dan verkocht werd aan Olio Fiat, Mobil, Shell,... Dit was de zuivere synthetische olie, (echt goed spul) in Finland reden vrachtwagens rond waarvan de olie nooit ververst werd maar alleen extern gefilterd en bijgevuld. Later (rond 2004) is de naam synthetische olie ook vrijgegeven voor minder synthetische oliën.
:(
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

is er een verschil in kwaliteit tussen de Shell Helix 10w60 en de Castrol 10w60 ?
Gezien dat de mijne een half litertje olie gebruikt heeft op 13.000km...
Ik wil hier geen commercieel item van maken, daarom enkel het volgende : de specificaties van zowel Shell Helix Ultra Racing 10w60 en de Castrol 10w60 liggen behoorlijk dicht bij elkaar en beiden voldoen voor je Lotus Elise. Da's nog niet hetzelfde als beweren dat ze dezelfde kwaliteit hebben ;)

Lotus schrijft een olieversingsinterval van 15.000 km voor een Elise met roverblok (opnieuw volgens mijn onderhoudsboekje). Een verbruik van een halve liter olie op deze afstand is niet abnormal.

The taste of the pudding is in dit geval in the eating, maar of je dezelfde condities kunt creëren om een waardevolle test te doen ... !?
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
B-Blue
Auto: Elise MK1

Bericht door B-Blue »

Bosbon_be schreef:Ik heb in 1989 nog meegewerkt aan het ontwerp en de bouw van een PAO-plant voor Neste (in Beringen). Zij maken van deceen (C10H20) synthetische olie die dan verkocht werd aan Olio Fiat, Mobil, Shell,... Dit was de zuivere synthetische olie, (echt goed spul) in Finland reden vrachtwagens rond waarvan de olie nooit ververst werd maar alleen extern gefilterd en bijgevuld. Later (rond 2004) is de naam synthetische olie ook vrijgegeven voor minder synthetische oliën.
:(
Klopt, van daar dat ik een olie zou verkiezen van een bekend merk zoals Shell, omdat zijn nog steeds met de beste basisolie werken.
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

FastEleven schreef:
Enkel semi-synthetische en vol synthetische moogt ge mengen Erik!
Ivo, zou het kunnen dat de tijd in Keerbergen 40 jaar is blijven stilstaan ? :oops:
Vandaar wellicht je voorkeur voor oldtimers ... :roll:
Als ik dat hier zo allemaal lees zal ik dan ook maar bij mijn oldtimerkes blijven pijns ik! :roll:
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

re: Minerale olie met synthetische olie mengen...
Meschien is dat allemaal ferm geévolueerd en zijn de olién enorm veranderd of zijn er uitzonderingen... ik zit niet in de olie..en heb jammer genoeg géén oliebron...maar.. hebben toch wel een tankstation/garage gehad voor 28 jaartjes.. en van in mijn opleiding auto en vliegtuigtechiek hebben ze mij toch altijd voorgehouden om géén minerale met synthetische olie te mengen. .. maar k' besef wel dat de tijden snel veranderen en de produkten eveneens ...maar "ik" weet van niet beter, en zal het zeker NIET doen...
B-Blue
Auto: Elise MK1

Bericht door B-Blue »

Herman schreef:Meschien is dat allemaal ferm geévolueerd en zijn de olién ferm veranderd of zijn er uitzonderingen... ik zit niet in de olie..en heb geen oliebron...maar heb toch wel een tankstation/garage gehad voor 28 jaartjes.. en van in mijn opleiding auto en vliegtuigtechiek hebben ze mij toch altijd voorgehouden om géén minerale met synthetische olie te mengen. .. maar k' besef wel dat de tijden snel veranderen en de produkten ook ...maar "ik" weet van niet beter, en zal het zeker NIET doen...
Herman, er is inderdaad veel geëvolueerd in de oliebusiness, en niet in het minst de kennis. Je kan niet geloven hoeveel fantastische en ervaren automecaniciens en zelfs ingenieurs er rondlopen die eigenlijk over de olie die ze al 30 jaar gebruiken weinig of niets weten. Er werd dan ook niet veel over onderwezen vroeger zeker, maar tegenwoordig kan je een cursus tribologie volgen en er zelfs een diploma van behalen. Hier leer je alles over wrijving, slijtage en hoe te beperken door een goede smering. En zo ook wat mag en niet mag....
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

in ieder geval, als ik een simpele vraag via google stel, krijg ik NU via tech-wiki dat terug... dus ...er zijn er dan nog vele zoals ik.. :) :)

Answer

Synthetic and conventional will not "mix" and synthetic creates a barrier on moving parts, that conventional cannot pass. So, too much synthetic, as in a 50/50 blend, will be like running an 8 quart system on 4 quarts, without starving the oil pump. It will break the synthetic oil down quicker... in conclusion: The correct combination will give you no problems and will yield the benefits of both conventional and synthetic. With Engine/Motor Oil, the maximum amount of synthetic recommended is 25%. Foaming will develop if more is used, and the foam will counteract with lubrication. Higher-priced synthetic blends have more synthetic and/or more friction modifiers. Synthetic Blend as mentioned earlier is not as cost efficient as adding your own bottle of full synthetic for every 3 quarts of conventional. Just make sure the weight is the same.
FastEleven
Auto: 2-11 + Cup 250

Re: Welke olie op Elise ?

Bericht door FastEleven »

@Herman/Ivo : Jouw wiki geeft precies hetzelfde antwoord als wat hierboven reeds geschreven stond door B-blue :
... minerale, semi-sythetische en vol synthetische olie "mag" gemengd worden. Let wel, je verliest dan uiteraard de voordelen van een synthetische olie, nl. stabiliteit van de viscositeit (wordt bepaald door viscositeitsindex, en die is het hoogst bij hoge kwaliteits synthetische oliën) en verversingsintervallen (langst bij synthetische olie). ...
Buiten de taal is dat dus precies hetzelfde hé ;) maar gelukkig in meer begrijpbare woorden.

Als je de olie ververst blijft er, zoals jullie weten, ALTIJD een beetje van de oude olie hangen in de motor (tot 15 % !!), maar dankzij de mengbaarheid van de diverse motorolieën is dat gelukkig geen probleem.

@ Schipper : kies dus één, maar vooral de JUISTE motorolie voor de maximale bescherming van je motor : 10w60, ACEA A3 of API SJ. Deze specs zijn ALTIJD volsynthetisch.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
schipper
Naam: Jos
Auto: Elise Type 23

Bericht door schipper »

Hallo lotusrijders .Ik zal dan het best doen van er 10w60 in te doen dan ben ik zeker want ik durf wel eens gas geven zen.Daar dient een lotus toch voor. Groetjes.
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

@ fast eleven.... Eric, ik kan nog altijd ietsken lezen hoor... :D en engels is mijn tweede taal...en ik vraag me stillekens af of u geen advokaat bent.. :D :D . deze verdraaien ook alles zodat ze dan ogenschijnlijk gelijk krijgen... maar lees maar eens correct de 2 eerste lijntjes van de google tekst ... wat "ik" lees en resumeer..is dat het NIET kan, "tenzij" in zeer beperkte mate, en mét negatieve gevolgen voor de dan nog resterende olie... en het kan maar dan nog maar zéér beperkt en in de juiste mengverhouding.... en zoals ik al eerder zegde alléén in een noodgeval..en dan nog... Niet aan te raden .. als ge al wil overstappen van minerale naar andere of vice versa zou ik zeggen verwissel dan zeker eveneens uwen oliefilter meteen, en doe er de eerste keer niet teveel km mee (met die nieuwe soort olie dan) en stick dan bij dezelfde soort...ik heb dat mengen eens eerder gezien, t'wordt gewoon enen schuimboel ... en nu stop ik ermee en ge moogt er voor mijn part slaolie inkappen... :D :D :D

Net efkens rap gekeken in de sectie recommended lubricants blz 137 van mijn Europa S instruction manual.. "na" het inrijden is een fully synthetic zoals vb 5W/40 aangeraden...

van minus 20 tot plus 40 graden celsius raden 10w/30--10w/40-10w/50 met de volgens kwaliteitsstandaards.. API SL/CF, SJ/CF;ACEA A3
Laatst gewijzigd door Herman op 11 dec 2009, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie