Pagina 3 van 3
Re: kogel is door de kerk
Geplaatst: 16 sep 2009, 23:10
door Frederik
Dim schreef:Ik meen mij te herinneren dat als je de pk's verhoogt, je uiteraard de verzekering moet aanpassen, maar dat de biv niet aangepast wordt, maar ik kan mis zijn...ik vraag mij trouwens af of de rijtaks aangepast zou moeten worden...
ja en nee ...
Je kan je verzekeringsagent inlichten, maar het blijft illegaal... tenzij je goedkeuring hebt van de constructeur en deze nieuwe papieren uitrijkt. En dan zal de verhoging van het vermogen dan wel invloed hebben op rijtaksen, verzekeringspolis en BIV (je zal dan normaal gezien opnieuw BIV moeten betalen of opleggen).
Re: kogel is door de kerk
Geplaatst: 16 sep 2009, 23:17
door Frederik
myryad schreef:Frederik schreef:Als het illegaal is om de motor te tunen, dan lijkt me alles wat je aan zo'n wagen verandert om iets meer pk te hebben illegaal. Ik vermoed dan toch dat er heel veel illegale Elises en Exiges op de openbare weg rondrijden.
Voor alle duidelijkheid "JA" !!!
(wat niet wil zeggen ik het niet zelf zou doen of doe)
Re: kogel is door de kerk
Geplaatst: 16 sep 2009, 23:31
door Dim
Ok, bedankt voor de info !
Re: kogel is door de kerk
Geplaatst: 17 sep 2009, 09:02
door myryad
Goedemorgen allemaal,
Hierbij enkele linkjes opgevist via Google, maar deze info is misschien al gekend dbij de meeste forumleden.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=115
http://www.how2tune.be/main.php
't zal op termijn dan toch maar een upgrade worden naar een SC, dan heb je de nodige papieren van de constructeur, etc...
of nog even afwachten... op de site (2de linkje) staat bij motortuning dat de mogelijkheden nog worden onderzocht... de vraag is alleen hoe lang gaan ze daarover moeten nadenken...

Re: kogel is door de kerk
Geplaatst: 17 sep 2009, 09:14
door Dim
ik weet niet of het u interesseert, maar ik heb iemand gevonden die de tuning van de R kan doen, softwarematig...dus zonder sc of dergelijke...
+16pk en +24Nm. Met een sportfilter en uitlaat kom je dan snel in de buurt van de max pk en koppel van een standaard sc..maar misschien wat minder lage toeren koppel...
Re: kogel is door de kerk
Geplaatst: 17 sep 2009, 09:20
door Frederik
myryad schreef:of nog even afwachten... op de site (2de linkje) staat bij motortuning dat de mogelijkheden nog worden onderzocht... de vraag is alleen hoe lang gaan ze daarover moeten nadenken...

How2Tune ligt al 3 jaar stil, ook zit er geen leven meer in FBAT nadat TuningActieGroep er ook mee is gestopt.
Deze info is zeer betrouwbaar gezien ikzelf actief was in deze groeperingen.
In België geraken we geen meter verder en berust alles op gissingen en afkijken in het buitenland. Zo hebben ze de wetgeving van het verlagen van voertuigen 99% gecopieerd van de TüV van Oostenrijk. Nadat de invoerders van ophangingsystemen onder leiding van KW Automotive zware druk hebben gelegd op de wethouders, regering, minister van verkeer en Goca.
Motortuning is toen ook aan bod gekomen, maar dat draaide op niets uit, mede ook omdat de keuringscentra (nog) geen testbanken hebben kunnen ze dus de wagens ook niet meten. Optisch zichtbare motortuning onderdelen kunnen ze dus wel dedecteren en de wet is duidelijk "alles wat je doet die de prestaties bevorderen is verboden, dus ook een open lichtfilter".
Zo kwam snel de discussie boven van wagens die op papier meer PK/KW's hebben dan ze werkelijk op de grond zetten (ofte aan het vliegwiel hebben). De groepering "motortuning" (invoerders en specialisten van motortuning) wilde het boekje opendoen en al hun testlogs openbaar maken zodat zou blijken dat enorm veel mensen teveel BIV hebben betaald omdat het werkelijke vermogen van hun wagen een pak onder het opgegeven vermogen lag. Deze (groepering motortuning) dreigden ermee dat "als de wet (en dus de keuring) testbanken zou installeren" ze dan alle data openbaar maken en er uitvoerig de mensen op wijzen dat ze de BIV moeten gaan terugvorderen.
Waarom denk je dat chiptuning zo populair is geworden? Inderdaad het is optisch niet te zien en op de keuring kunnen ze het (nog) niet testen. Een open luchtfilter demonteren voor de keuring is ook nog te doen, maar een turbo en/of compressor elk jaar afvijzen is een ander paar mouwen.
Zo zie je maar, ik lul echt niet uit mijn nek, en wil ook niet zeggen dat ik heiliger ben dan de paus

Re: kogel is door de kerk
Geplaatst: 17 sep 2009, 09:33
door myryad
Dim schreef:ik weet niet of het u interesseert, maar ik heb iemand gevonden die de tuning van de R kan doen, softwarematig...dus zonder sc of dergelijke...
+16pk en +24Nm. Met een sportfilter en uitlaat kom je dan snel in de buurt van de max pk en koppel van een standaard sc..maar misschien wat minder lage toeren koppel...
Je mag me steeds de info doorgeven. Een mens kan nooit slim genoeg zijn hé
Vermits ik alleen nog maar met een Elise heb proefgereden die die Bemani kit had. kan ik nu nog niet uitmaken hoe de R orgineel zal aanvoelen. Ik lees wel overal dat er inderdaad een gat in het koppel zit bij lage toeren, en dat dat bij de SC voledig weggewerkt is. Dus zal ik vermoedelijk achteraf wel een orginele turbo van Lotus laten plaatsen en het nodige papperassenwerk doen om alles netjes binnen de regels te houden...
Re: Kogel is door de kerk, Elise R besteld...
Geplaatst: 17 sep 2009, 10:26
door Herman
in aansluiting op hetgene wat den Fred juist neerpende over het mistige tuning gebeuren in Belgie wil ik toch maar nog ietskens kleins daar aan toevoegen, ik las namelijk recent op het Porsche forum dat er reeds verschillende wagens (Porsches) op de keuring afgekeurd zouden zijn omdat ze een uitlaat eronder zitten hadden zonder CE nummer of attest....een verwittigd man is er twee waard zegt men weleens...
Re: Kogel is door de kerk, Elise R besteld...
Geplaatst: 17 sep 2009, 10:34
door Frederik
Herman schreef:in aansluiting op hetgene wat den Fred juist neerpende over het mistige tuning gebeuren in Belgie wil ik toch maar nog ietskens kleins daar aan toevoegen, ik las namelijk recent op het Porsche forum dat er reeds verschillende wagens (Porsches) op de keuring afgekeurd zouden zijn omdat ze een uitlaat eronder zitten hadden zonder CE nummer of attest....een verwittigd man is er twee waard zegt men weleens...
Klopt, voor uitlaten heb je ook een attest nodig als je een "niet originele" plaatst. Net zoals bij vervangen van je ophanging, maar dan zonder montageattest.
De wetgeving om en rond tuning/ombouwen spreekt zich hier weliswaar tegen want er bestaat ook nog zoiets als de -
Reglementering Europese verordening 1400/2002 betreffende “originele reserveonderdelen “ en “reserveonderdelen van gelijke kwaliteit” -. Dewelke natuurlijk principieel toelaat uitlaten te monteren zonder CE nummer.
Het grote probleem in België is het ontbreken van duidelijkheid én het gekeur met de natte vinger en altijd met 2/3 (*) maten en gewichten. Ik kan hierover boeken schrijven. Maar eigenlijk zijn we deze thread een beetje aan het highjacken en denk niet dat myryad dat wel 100% apprecieerd
* :
1 Wetgeving - 2 Keuring - 3 Politie
Re: Kogel is door de kerk, Elise R besteld...
Geplaatst: 17 sep 2009, 10:55
door myryad
Geen probleem mannen!
't is allemaal nuttige info hé! Ik heb de tuning vragen toch mee gelanceerd.
Het hangt blijkbaar ook af van het keuringsstation waar je terecht komt. In Antwerpen heb je er 2, Deurne en Hoboken. In Hoboken blijken ze iets meer Elise vriendelijk te zijn dan in Deurne, heb ik van hore zeggen...
De eigenaar van de Gele R met Bemani kit is in Hoboken zonder gedoe door de controle geraakt. Hij heeft enkel 6,00 euro moeten bijbetalen voor de Exige spoiler die er op staat. Ik moet wel zeggen dat voor een leek aan het motorblok weinig te zien is van de tuning. Buiten enkele zelffklevers en logo's is er eigenlijk bijna geen verschil met het orginele blok, en ik vermoed als je aan die jongens vraagt alle vermeldingen weg te laten dat dat ook geen probleem zal zijn...
Verdoeme toch... het gevecht tussen mijn gezond verstand en de speelvogel in mij zal nog wel effkes doorgaan. Benieuwd wie het zal winnen
