Welke banden nemen?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
WimC
Auto: Elise S1

Re: Welke banden nemen?

Bericht door WimC »

mijn banden zijn zo goed al op. 'S morgens bij de Brabo op de E17 mooi 120-130 gereden en geen enkel probleem. Je moet in het nat rustig rijden natuurlijk en vooral bij de R en hogere pk modellen zien dat de Vtec (ik weet het Honda term, maar zelfde principe) niet brutaal aanschiet. Maw schakelen bij 5.000 t/min.
De problemen ontstaan pas bij plassen. Aquaplaning is dan bijna onvermijdelijk.

Wim
Frederik V
Naam: Frederik
Auto: geen meer
Contacteer:

Bericht door Frederik V »

Het valt wel mee met de yokohama A048 in een strortbui.
Een tijdje geleden een ferme stortbui meegemaakt en reed toen maar 80mp/h en had geen aquaplanning maar ik rij dan ook op een andere lijn waar er geen water staat.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

WimC schreef:... dat de Vtec (ik weet het Honda term, maar zelfde principe) niet brutaal aanschiet. ...
VVT-i ;)
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

Op onze Europa S hebben wij momenteel originele door Lotus geleverde Europa SE wielen en banden gemonteerd..ttz voor 195-45R17 81w. en achter 235-40R18 95Y.... deze banden hebben nu een 8000 kms er op zitten.. en ik zou graag iets voor de winter monteren....
Ik heb nog een volledig stel wielen liggen, nl de originele die op de Europa vroeger zaten, ik had ze graag kunnen verkopen aan een vd vele (speedster)gegadigden, maar doordat Lotus het COC attest "niet" wil veranderen/aanpassen , ben ik jammerlijk wel verplicht om ze te houden, daar.. als ik met de wagen naar de automobielinspectie moet, aan 4 jaar of bij verandering van eigenaar, men alléén de oorspronkele wielgegevens zal terugvinden op dit COC attest...en ik anders gewoon een retourke krijg.... nu.. daar ik nu toch deze extra set wielen heb, had ik gedacht om deze dan te voorzien van winterpantoffels...
de maten ervan zijn als volgt--

Voor 175/55 R17 81W 5,5J x17 h2
Achter 225/45 R17 90 W 7,5J x17 h2

De voorbanden zijn zekers nog voor meer dan 50 % ok, de achterste wat minder... ik had gedacht om op deze achterwielen 2 winterbanden te leggen.

maar heb enkele vraagjes...
1/ Wat is er zoal beschikbaar voor deze maten, die.. A/ door de keuring kunnen (snelheid) B/ in Duitsland wel degelijk als winterbanden aanzien worden..(moeten deze dan echt voorzien zijn van het M&S teken ? ) C/ voor de voorwielen vind ik niet direkt een leverancier/fabrikant...enige tip ? D/ wat als ik enkel op de achterwielen winterbanden leg ? ...
BelgianRally
Auto: taxi

Bericht door BelgianRally »

Herman, ik weet dat aardig wat speedster rijders een 185 ipv een 175 vooraan nemen als winterbanden.. juist omdat ze niet in 175 beschikbaar zijn. Misschien zit je met de 185 combinatie nog binnen de toegelaten marges?
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

BelgianRally schreef:Herman, ik weet dat aardig wat speedster rijders een 185 ipv een 175 vooraan nemen als winterbanden.. juist omdat ze niet in 175 beschikbaar zijn. Misschien zit je met de 185 combinatie nog binnen de toegelaten marges?
ja, goed idee...ware het niet dat ik met deze wielen dan ooit later naar de schouwing wil gaan, ik weet nu niet of er daar toleranties in gegeven worden ten opzichte vd maat die op het coc certificaat staat..

ik heb eens rap gekeken op het net en voor achter is er geen probleem om winterbanden te krijgen, alleen zet de ene fabrikant winterbanden en de andere m&s... wat is er eigenlijk wettig ..?
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Bij de eventuele aankoop van een cup of een komo tech 280, denk ik dat ik best een setje velgen neem met regenbanden op.

Ik heb het topic hier even doorgenomen en het gaat vooral over "mix" banden.
Iemand ervaring welke een van de beter regenbanden zijn.

De banden die er standaard opliggen zien er me toch redelijk tricky uit. (Volgens Verhiest goed te doen in de regen?).

Ik hoor links en rechts van Toyo 888 maar geen idee of die er ook zijn voor de Lotus.....
B-Art
Naam: Bart
Auto: Exige S2
Contacteer:

Bericht door B-Art »

Neem eens een kijkje op: http://lotus-cars.eu/modifications/tires

Ik rij persoonlijk met de "Toyo Proxes T1-R", goede band voor zover ik er iets van af weet.

Wel opletten geblazen met de snelheidsindexen!
Yves
Naam: Yves
Auto: Elise Sprint 220 2019
Contacteer:

Bericht door Yves »

Bart, wat is het voordeel van die banden tov de Yokohama's?
Wegligging, verbruik, prijs, slijtage, ...
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

@ jokke_vlo

er bestaan speciale Yokohama's voor in de regen. Deze banden zijn speciaal geselecteerd door Lotus, voor Lotus.
De banden zijn via Lotus Sport verkrijgbaar. Snuister maar eens in de pdf cataloog van 2009 van Lotus Sport.
http://www.grouplotus.com/staticfiles/d ... ochure.pdf
Onder de link vanwaar ik de cataloog heb gedownload:
http://www.grouplotus.com/cars/lotus_sport.html

Zoals je zal zien, zijn ze bij Lotus wel degelijk bezig met Circuit gebruik van hun auto's

veel plezier.

Wim
Plaats reactie