Column nu: Nederlandse jaloezie
Waarom zijn Nederlanders zo enorm jaloers? We vinden het leuk om naar dure auto’s te kijken, maar zodra de accountant in een dikke BMW voor komt rijden, dan is het een vuile patser. In andere landen is het de normaalste zaak van de wereld om je rijkdom te tonen, in Nederland niet. Zorg er hier vooral voor dat je kop niet boven het maaiveld uitsteekt.
Naar de klant
Je moet het eens wagen om in Nederland met je Porsche naar een klant te gaan. Dat is dan ook meteen de laatste keer dat je met je elfje die parkeerplaats op rijdt. Wanneer je je zo’n auto kunt veroorloven, dan is je tarief waarschijnlijk veel te hoog en het moge duidelijk zijn dat niemand in ons kikkerlandje graag teveel betaalt.
Gevolg is dat je de nodige vooroordelen en openlijke uitingen van jaloezie naar je hoofd geslingerd krijgt. Mensen vragen zich hardop af of je dat kapitaal wel eerlijk verdiend hebt en meer van dat soort onzin.
Duitse mentaliteit
In Duitsland is de mentaliteit heel anders. Daar geniet je van een stukje aanzien als je in zo’n “foute bak” rijdt. Neem bijvoorbeeld een Mercedes-Benz van Brabus. Net iets duurder dan een gewone Mercedes, maar hier al snel geclassificeerd als patserbak. En waarom? Er worden door Brabus op diverse dure modellen wat subtiele spoilers aangebracht, een extra uitlaat gemonteerd en het vermogen wordt wat opgeschroefd. Big deal! En wat is nu het probleem? Dat is een retorische vraag, want het probleem is dat een dergelijke auto niet past in het Nederlandse levensmotto van: “Doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.
Bij de Duitsers heeft het een reden wanneer je in een dure auto rijdt. Wanneer je je zo’n auto kunt veroorloven, dan ben je succesvol en zul je er waarschijnlijk wel hard voor gewerkt hebben. Een Duitser redeneert dat je product of dienst dan ook wel in orde zal zijn. Hopla, nog meer omzet! Onze geliefde oosterburen hebben wat dat betreft een hele andere mentaliteit dan wij, eentje die mij veel meer aanspreekt.
Grijze muizen
Een andere reden is dat de meerderheid van Nederland feitelijk een grijze muis is. Nederlandse ondernemers rijden bijvoorbeeld liever een Volvo want dat valt tenminste niet zo op. Pardon? Je hebt er toch hard voor gewerkt? Mag je daar niet trots op zijn en van genieten? Nee, nee, stel je voor wat de klant daar van zal denken. Pfff. Wees toch eens origineel en koop gewoon met je zuurverdiende centen de auto die je mooi vindt.
Wat is er toch aan de hand? Komt het doordat Nederlanders elkaar niets gunnen? Met als gevolg dat onze ondernemers niet eens in de auto kunnen rijden die ze graag zouden willen. En nog veel erger, onze kinderen groeien op met het besef dat er alleen saaie hokken op Nederlandse wegen rijden.
[ gepubliceerd op nu.nl, 3 januari 2007 ]
Nu snap ik het, het is gewoon jaloezie
