Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)
Geplaatst: 20 sep 2010, 19:16
electroshock schreef: ... anders zou het nog voor 2014 wel eens Lotus Execution kunnen zijn.





electroshock schreef: ... anders zou het nog voor 2014 wel eens Lotus Execution kunnen zijn.
Daarvoor bestaan discussie fora hébAAx schreef:Sorry Frederik, ik moet het met je oneens zijn: de Exige mag niets met "exclusiviteit" te maken heeft.. het is de coupé versie van de open top Elise, met (veel) sterke(re) nadruk op circuitgebruik: (iets) verder uitgewerkte aero (ergo de coupé vorm), en alle andere voorzieningen die nodig zijn om van de wagen out of the box competent "trackable" te maken.. gezien zijn "donorwagen" hoort daar voor de enthousiast imho een "bereikbaar" prijskaartje bij.. allemaal relatief natuurlijk maar ik denk dat voor zo een specifieke configuratie van wagen (klein, bare bones, trackgeoriënteerd, 2p, laag, weinig creature comforts of bagageruimte) er niet teveel méér bij de prijs van de huidige Exige mag komen..Frederik schreef: maar die zit TE dicht bij de Elise gepositioneerd. De Exige moet weer een stukje exclusiever worden, net zoals bij de Exige S1tjes. Dat hebben ze vermoedelijk wel begrepen. Iemand die zich nu een Elise kan permitteren kan zich evengoed een Exige kopen.
Zeker omdat de Evora een potentieel platform is voor een iets meer "gentleman" gerichte trackwagen..
(De "exclusiviteit" van de S1 Exige komt voor mij trouwens véél meer vanuit zijn compromisloosheid, dan vanuit zijn lage hoeveelheid gebouwde exemplaren of prijs.)
Ik vraag me in die zin trouwens af of ze, gezien de bloedband tussen de twee, geen V6 Elise gaan presenteren ter vervanging van de 1.8/SC. (niet dat ik daar op uit ben -Elise blijft voor mij strikt 4cyl wegens gewicht-, maar naar marktopvulling en als ze de gewichtsverdeling "werkend" gekregen hebben.. )
Dat zijn geen prullen Frederik, dat zijn de essentiële verschillen waarom ik in de tijd een Exige gekocht heb na de speedster, en geen Elise.. Al die dingen standaard zodat ik van het circuit boenk naar de keuring kon rijden, bij wijze van spreken..Cruciaal voor mij, ik wou geen eindeloze wijzigingen meer aanbrengen aan een auto, om dan steeds met een bang hart naar die keuring te trekken.. Trouwens.. dat 'beetje aerotuning' maakt het verschil tussen licht uitbreken op de raidillon of a fond erdoor.. (Tenminste. dathoopte ik, ben er zelfs niet geraakt dat te verifiëren), semislicks net hetzelfde verhaal.. Wezenlijk verschil aan instuursnelheid.. Enz.. Voor sommige mensen is dat geen 'lifestyle' keuze maar een doelbewuste beslissingFrederik schreef: Wat is het verschil tussen een Exige S en een Elise SC op de looks na? Op wat aero-tuning, slicks en wat prullen na niet veel hoor.
Dat is optimistisch denk ikFrederik schreef:Elise SC (ref. Porsche 911 GT3)
Ik bedoelde het niet grappig, die laatste twee icoontjes (Mr.E schreef:
![]()
![]()
![]()
![]()
Een C2 of C4 eventueel zelfs zonder S op het circuit, dat zie je toch niet vaak ?Frederik schreef:(ref. Porsche 911 C2 of 4 aldaniet S...)
Ik heb mij laten vertellen 'door voor mij betrouwbare bron' dat het nieuwe seven-idee in de koelkast is gezet.electroshock schreef:en de Seven look-a-like wordt wegens gebrek aan kopers na korte tijd uit het programma geschrapt.
(Een badge-engineerde Aspid, wie zit nu daarop te wachten ? Ik hoop dat ze voor die badge-engineering Bob Lutz niet te duur betaald hebben voor advies).
Dit kan ik onderschrijven, al mag je een Elise SC niet direct met een GT3 gaan vergelijken, dat is eerder een Cayman S....maar goed dat is maar weer een puntje op de i. Je analyse makes sense to me.....en ja ik zie in die Exige V6 een waardig alternatief voor de GT3 of GT3RS. Maar dat moet ik eerst wel eens ondervinden......Frederik schreef:Mannekes... denk es effe mee ipv de puntjes op de i te zetten ivm de details van het verhaal. Natuurlijk zie je niet veel 911 C2 en C4's op circuit... ook de Elise 120pk is nu niet de meest ideale Lotus voor circuitgebruik. Maar je kan u net als met de instap 911 als de 120pk Elise amuseren op circuit.... 't gaat hem eigenlijk om het principe ... het principe dat ik wil verduidelijken dat de Exige VEEL te dicht op de Elise gepositioneerd zit.
De Porsche lineup is in dit geval de eerste en enige lineup ik me kan voor het hoofd halen op mijn punt te verduidelijken.
Ik maak gewoon de lineup ter vergelijk :
Elise S -> Elise SC -> toekomstige Exige
911 -> 911 GT3 - 911 GT3 RS
Ja, de prijzen komen niet echt overeen, maar het principe wel.
Ja, je kan ook circuitracen met een Elise 120pk maar een R of CS is veel beter.
Ja, je kan ook circuitracen met een 911 maar een GT3 is veel beter en een GT3 RS is het summum.
De Exige is onderhuids zogoed als hetzelfde aan de Elise SC, als ik me niet vergis heeft de SC los van de optische verschillen geen intercooler.
De stap van een Elise SC naar een Exige S is enorm klein, en ik kan best begrijpen dat Lotus daar iets wil aan doen. Op die manier zal de Exige een pak exclusiever worden en de Elise weer populairder.
Als ik de bedenking maak dat ikzelf al minstens 3 mensen ken dewelke de Exige V6 hebben besteld (of hun grote interesse althans hebben getoond) wil dit zeggen dat er weldegelijk markt voor is.
Ik wil hier ZEKER niet de huidige Exige afbreken, welintegendeel maar voor mij is een Elise SC een even goeie optie als betaalbare trackracer ipv de nieuwe dure Exige. Niet alle Porschisten kunnen een GT3 RS veroorloven, althans zijn er massas Porscherijders actief in het trackdaycircuit.
Wetende dat een Elise SC amper de prijs kost van een instap 911 ...
... zolang Lotus ons de Elise S, Elise R en Elise SC en een eventueel Elice CUP blijft brengen, mogen ze van mij andere wagens bouwen van 100.000 - 300.000€ met alle denkbare luxe. Zolang de Elise in ere blijft gehouden worden ben ik een tevreden man.