jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
bAAx
Auto: 1.6 elise

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Bericht door bAAx »

jokke_vlo schreef: - een andere stuur, op een of andere manier geeft die een betere demping in mijn handen en stuurt dat gewoon beter. Geen idee hoe dat eigenlijk allemaal komt, maar wel opvallend. Zo een afneembaar stuur is wel een groot gemak in zo een go cart trouwens.
interessant! heeft het niet te maken met de alcantara en de grip die dat doet aanvoelen?
jokke_vlo schreef: - de trilling bij hogere snelheid is volledig weg, eigenlijk straf hoe een beetje gesleutel van een kenner een hemelsbreed verschil kan maken. De auto rijdt nu enorm strak bij hoge snelheid.
Weet je wat eraan veranderd is? geometriesettings?
jokke_vlo schreef: - het veranderde gaspedaal: tip hielen is nu een fluitje van een cent.... een echte to do imho
Good mod! :D.. ik heb sinds mn eerste hothatch mn pedalen veranderd (meestal OMP opschroef plaatjes, met voldoende dikte en stijf genoeg) om rem en gaspedaal korter bij elkaar te krijgen.. ook in de speedster, en de exige, en nu in de 1.6: OMP gaspedaalplaatje, vakkundig geplaatst door Matthieu bij Verhiest.. Die man snapte ook onmiddellijk wat de bedoeling was..
Obviously, youre not a golfer
bAAx

Bericht door bAAx »

jokke_vlo schreef: Het snelheidsgevoel is op één of andere manier zeker niet sterker aanwezig dan bij de P. bijvoorbeeld. Dit itt tot wat nogal wat mensen denken of beweren.
hoe bedoel je juist?
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Dat ik de snelheidssensatie niet echt groter is dan in andere snelle wagens.......
Maw dat je niet echt voelt hoe hard je gaat.
Vb je neemt een bocht zonder naar je kmteller te kijken en merkt plots dat je 110 rijdt, terwijl je dacht dat het 70 was.

Idem bij optrekken, heb niet zo dat weggedrukt gevoel als bij sommige andere wagens. (waarschijnlijk door stabielere vering)
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Gisteren gaan "tracken" in Mettet. Zalig weer, niet te veel volk op de baan en "maar" 2 gekken.

Nadat mijn vertrouwen wat weg was in Zolder, eerste shift rustig gereden met RUIM op voorhand in de remmen gaan.

Wel met de nieuwe rijstijl (remmen op het recht, insturen met de voet al licht op de gas en net voor de apex er al vol op. Tiphielen waarbij je 2 versnellingen in 1x terug neemt.

Amaai wat een verschil ! Echt niet te geloven wat rijtips en een andere rijstijl doen en hoe je op enkele maanden zoveel kan bijleren.
Ik had voor het allereerst het gevoel dat ik de wagen beheerste.

Ook de 3 mods die gebeurden zijn een schot in de roos
-remkoeling: bij deze temperaturen altijd zelfde remkracht
-poelie: beste mod tot nu toe, niet duur en echt groot verschil in de lagere toeren !
-stuurtje: ik kan er niet van over hoe een ander stuurtje het contact met de wagen zo sterk kan verbeteren.
- ben benieuwd naar de koeling.....

Tegen de derde shift reed ik bij de snelsten. Alleen één van mijn maten met een GT3 was iets sneller.
Wat opviel was dat hij op de rechte lijn niet terug kon komen. Hij heeft me echt moeten uitremmen om me in te halen. Even achter hem gereden nog ietsje later beginnen remmen en dan 15 minuten gelijke tred kunnen aanhouden, zeker toen ik bij het uitaccelereren nog eens leerde gebruik maken van de tractiecontrole zodat ik iets in overstuur kon.

Heb trouwens zo goed als geen last van onderstuur bij deze nieuwe aanpak !

Ik ben overtuigd dat het nog sneller kan, vooral dan als ik nog later durf gaan remmen.

1x foutgestuurd (concentratieverlies), maar heel goed de wagen kunnen terugnemen.

Sorry voor mijn enthousiasme :) bij dit schrijven.

Wel kicken om met zo een kleine go cart al die mannen bij te houden.

De laatste shift heb ik 4 ronden in duel gereden met een BMW 3 reeks (330i vermoed ik) die echt heel snel ging en naar mijn mening de wagen en zichzelf over de limiet joeg om toch maar voor te blijven.

Heb mezelf mooi ingehouden en gewoon strak blijven rijden tot ik hem kon inhalen.
Die kerel bleef proberen om te volgen en ja.......na 1 volle ronde ging hij vol den decor in.
Resultaat: wagen perte total.

Toen kwam het nut van dit en het andere forum waar ik op zit toch boven.

Les 1: lees veel, stel veel vragen en leer het te gebruiken
Les 2: Bij de aanschaf van de wagen stelde ik veel vragen en had ik veel twijfels, dankzij de tips toen kocht ik geen BMW M3 vooral omdat er veel mods nodig waren op circuit (jawel de BMW gisteren is door zijn remmen gegaan).
Les 3: ga nooit over de limiet van je kunnen of je wagen want anders krijg je de rekening cash.

Hierbij fotootje van de BMW.

Ps: ik had mijn cam mee, maar mijn SD card in de computer laten zitten, stupid !
Tip
Bijlagen
BMW_crash_lf.jpg
BMW_crash_lf.jpg (90.97 KiB) 2148 keer bekeken
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

jokke_vlo schreef: Ps: ik had mijn cam mee, maar mijn SD card in de computer laten zitten, stupid !
Tip
Na dit te lezen had ik echt zin in een filmpje. Dat moet toch geweldig zijn om op zo korte tijd die wagen onder controle te krijgen 8-)

Spijtig van de BMW :(
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Dan nog even Jokke zijn stelling ontkracht over het gebrek aan vermogen van zo een Exige. Awel, toch niet op een circuit zoals Mettet! Op een gegeven moment kom ik achter hem en ik denk van "ik ga hier geen toeren doen, ik rijd er wel gewoon langs op het rechte stuk".
Niet dus
Wegrijden deed em ni, ik reed er wel op af, maar het rechte stuk was echt niet lang genoeg om er mij effe naast te zetten en er gewoon op de gas voorbij te bollen. Aan die snelheden merk je dat power EN gewicht serieus samenwerken.
Die gast met zijn bmw E46 was ook gene gewone. Ik hing achter hem en het zelfde verhaal dat ik nogal heb mogen meemaken ontspon zich weer. "Ik zal diene met zijne GT3 hier nekeer laten zien wat ik kan". Met als resultaat een auto die serieus nerveus over de baan ging, op en over de curbs gestuurd werd (met het nodige stof tot gevolg), en maar pushen. Maar den deze kon ik wel voorbij rijden (easy zelfs) op het rechte stuk. Aangezien ik redelijk conservatief remde op het einde daar (was per slot van rekening mijn eerste en tot nu toe enige sessie ooit op die baan) remde hij het gat dicht en kwam direct in mijn kont plakken. 2 bochten verder was em al nimeer te zien
En 3 ronden later stak em in den decor ....
Quote van ander forum, maar geeft nog is weer ..... ben bijna zeker, op Mettet, met de koeling dat hij het geweldig moeilijk gaat hebben ;)
Laatst gewijzigd door Frederik op 07 jun 2010, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
a_fond
Auto: -

Bericht door a_fond »

Je hebt daar een complete wagen:
licht
goede ophanging
goede banden
beetje aero
sperdif
traction control

veel succes verder!
bAAx

Bericht door bAAx »

jokke_vlo schreef: Sorry voor mijn enthousiasme :) bij dit schrijven.
waarom zou je je daarvoor verontschuldigen :D

gelukkig dat die idioot in de BM niet in uw flank zat! hebben ze die gast niet geblackflagged? van wie ging de trackday uit?

ps: je gevecht met de GT3: goes to show.. cup = supercar, not -cart ;)

8-)

Ps: vraagje: heb je in de loop van de dag je instuursnelheid zien evolueren bij oefenen van de 'nieuwe' technieken? Heb je gevoeld dat de voorste A048s 'teen en tander' kunnen verdragen? :-)
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Die BMW kon in idd in mijn flank zitten, reed een 200m achter op dat ogenblik.

Betreft GT3, de andere Porsches allemaal "genomen" (behalve een 968 op slicks) geeft wel fijn gevoel...

Je moet met de A048 wel goed je bandendruk nameten. Ik voelde zo wanneer ze boven de 2.00 bar gingen. Super hoe die wagen communiceert. In totaal is er toch een 500gram bijgekomen vooraan en achteraannog meer en heb ik twee keer lucht moeten aflaten (gestart op 1.8 voor en 1.65 achter).

Ik heb niet echt op de instuursnelheid gewerkt. Wel op latere rempunten. De instuursnelheid zal misschien eerder iets gedaald zijn naar het einde toe, daar ik steeds vroeger op de gas ging en vooral daarop bezig geweest ben.
Behalve dan op de eerste links, binnen curb even rechtkomen en even op de rem (een tipje gewoon) om daarna op de gas het scherpere tweede deel te nemen. Daardoor kon de instuursnelheid in dat eerste deel wel een stuk omhoog.

Banden waren super, eens warm en op juiste druk (bij te veel druk voel je bij het remmen je direct doorglijden).

Heb wel sparend op de wagen gereden, er waren twee bochten waar ik zeker sneller was mocht ik even hoogtoerig terug naar tweede zijn gegaan ipv van op 3500rpm op derder. Dit scheelt toch wat, maar ik vind het zo sleetig voor de boite en de wagen, dat ik daar niet voor koos.

Tuurlijk is Mettet, voor mij, beter dan Zolder waar je hogere snelheden haalt en het gevaar bij het remmen toch een stuk groter is.

Maar soit les geleerd, remmen voor het insturen en de wagen is heel goed handelbaar. Volgens mij de gouden tip voor beginners. (zoals ik er een ben, ondanks het gelul hierboven)
Peter D
Naam: Peter
Auto: Elan M100

Bericht door Peter D »

Al eens geprobeerd of stikstof gevulde banden minder snel opwarmen (en bandendruk dus constanter houdt) ?
Wordt toegepast bij vrachtwagens, vliegtuigen, F1, ...
Anderzijds wordt er ook heel wat 'verkoopspraat' rond verkocht...
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Plaats reactie