News from Lotus : New Lotus Elise Model Year 2011

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
bAAx
Auto: 1.6 elise

Re: News from Lotus : New Lotus Elise Model Year 2011

Bericht door bAAx »

Hans340R schreef:De nieuwe Elise is 200 kilo zwaarder dat is het verschil!
ik heb toch wel al ergens (ohjee) gelezen dat de S1 gewogen was zonder vloeistoffen en rijder, en de volgende reeksen met vloeistoffen, halve tank en een bestuurder van x kg (ik dacht 75kg?)

dit heb ik gevonden voor gewicht van de S1:

"Weight

The original target weight fot he Elise was 550kg. The first brochures list it at 690kg with a 39%/61%, front/rear distribution. Early Elises weighed in around 725kg and various modifications have meant that the standard car now weighs 755kg and the 111S weighs in at 770kg. The Elise Sport 190 is 670kg."

Dus (buiten de sport 190) iets meer dan 120kg verschil? Of hoe zit dat nu eigenlijk, want hij IS zwaarder, maar 200kg lijkt me als absolute surplus wat overdreven.. ??
Obviously, youre not a golfer
Yves
Naam: Yves
Auto: Elise Sprint 220 2019
Contacteer:

Bericht door Yves »

Misschien moet je maar eens een S1 en S2 op de weegbrug plaatsen zo weet je het direct. Vermoed dat er hier wel mensen zitten met een weegbrug voor auto's en/of vrachtwagens ook.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Constructeurs foefelen ALTIJD met gewicht, verbruik en prestaties ;-)

De ene al meer dan de andere, ik heb mijn Elan op een weegbrug gezet bij vrienden en hij is toch iets (~50kg) lichter dan origineel opgegeven.
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

Ik ben over mijn verbruik zeker tevreden ( allé het verbruik van de Elise 1.6 , ik verbruikt te veel wijn !!! ),

min. over 400 km = 6 L
meestal gemiddeld zo'n 7.5 L

Dus dit is echt wel goed, alleen wil ik maar benadrukken hoe goed de MKI wel was én nog steeds is, de MKI is dé echte Elise, licht gewicht en fun !!!
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

bAAx schreef:
Hans340R schreef:De nieuwe Elise is 200 kilo zwaarder dat is het verschil!
ik heb toch wel al ergens (ohjee) gelezen dat de S1 gewogen was zonder vloeistoffen en rijder, en de volgende reeksen met vloeistoffen, halve tank en een bestuurder van x kg (ik dacht 75kg?)

dit heb ik gevonden voor gewicht van de S1:

"Weight

The original target weight fot he Elise was 550kg. The first brochures list it at 690kg with a 39%/61%, front/rear distribution. Early Elises weighed in around 725kg and various modifications have meant that the standard car now weighs 755kg and the 111S weighs in at 770kg. The Elise Sport 190 is 670kg."

Dus (buiten de sport 190) iets meer dan 120kg verschil? Of hoe zit dat nu eigenlijk, want hij IS zwaarder, maar 200kg lijkt me als absolute surplus wat overdreven.. ??
Okee precies 200kilo meer natuurlijk niet, maar zwaarder is hij wel daar gaat het meer om..
bAAx
Auto: 1.6 elise

Bericht door bAAx »

Hans340R schreef: Okee precies 200kilo meer natuurlijk niet, maar zwaarder is hij wel daar gaat het meer om..
Er wordt veel gezeikt over dat gewichtsverschil en ten dele is dat misschien terecht, maar anderzijds heb ik tijdens mijn tijd met de speedster toch moeten vaststellen dat verschillende onderdelen die origineel in alu of in staal met minimale sectie voorzien waren, het gewoon niet uithielden/onbetrouwbaar waren, en dus vervangen werden door items uit staal of met een grotere sectie.. (qua alu naar staal bvb het stuurhuis, qua diameter en bevestiging de rear toe-control rods, die het bij mij eens begeven hebben op de snelweg: no fun)

Je kan met Chapman zwaaien maar als je zo eens leest waar zijn prioriteit lag tussen het overleven van de piloot en het maken van een competitieve wagen, vind ik dat bijna een nefaste opmerking.

Alles is een kwestie van balans imho: graag een lichte en intelligente wagen, uiteraard, maar liefst ook eentje waar ik zonder zorgen de eindmeet haal.
Obviously, youre not a golfer
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

Het ging toch over het feit dat je meer benzine heb verbruikt dan een S1 Elise? ;)

Begrijp me niet verkeerd ik heb liever jou 1,6 Elise mkIII dan een S1 120pk, maar dat is meer omdat ik hem stukken mooier vind! Over de motor kan niks zeggen met beide nog niet gereden..
Plaats reactie