jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
bAAx
Auto: 1.6 elise

Re: jokke_vlo's Lotus Exige CUP260

Bericht door bAAx »

zoals a_fond reeds zei, maar aanvullend: de P heeft de motor in uitkraging dus die tilt effectief de voortrein op over de achteras.. daar leren ze je dus remmend (maar nog steeds gedoseerd waarschijnlijk, de grip achteraan is ook niet eindeloos?) insturen, gewoon om gewicht (= wrijving = grip) op de voortrein te krijgen én houden, om onderstuur te vermijden. in de rally is dat ook een techniek om de achterzijde te laten pivoteren (effectief zoveel gewicht van de achterkant afnemen dat deze bij het minste richtingsverandering gaat glijden) en de wagen sneller gedraaid te krijgen in de acceleratierichting, kijk maar naar Loeb die dat tot in de perfectie weet te doseren op eender welke ondergrond.

naast degressief remmen (dit natuurlijk na eerst, maar dan wel bliksemsnel, progressief opbouwen natuurlijk: als je meer remktracht vraagt van de voortrein dan er gewicht (= grip) is, blokkeer je gewoon), moet je, nét op het instuurpunt en als je de rem loslaat, tegelijk in een zeer snelle maar vloeiende beweging insturen. Als je een fractie wacht komt de lichte voortrein van de exige al uit de veren = minder gewicht = minder grip = potentieel onderstuur.

Maw dit is voor jouw wagen de techniek die instuurgrip maximaliseert: er is geen motor die de voortrein optilt, integendeel: de wagen heeft een redelijk delicate balans: als je remmend instuurt, maar ook als je je instuursnelheid te hoog genomen hebt en na het insturen plots van de gas afgaat (zelfs als dat maar kort is), verlies je achteraan snel grip, en dan speelt die middenmotor als pendel zijn rol: de achterkant zal snel rondkomen zoals je wel gevoeld hebt.

De gas die je na het instuurpunt moet geven is ook "critical" -> er moet weer gewicht naar de achtertrein na de remfase, want daar heb je het meeste gewicht, én bandoppervlak. Dus na insturen: progressief, maar opnieuw redelijk snel, licht (maar niet te licht!) op de gas, en deze dus constant aanhouden totaan de apex, stuur openen, tegelijk de gas

De truuk is je instuursnelheid tot in de perfectie in te schatten zodat deze op de limiet is van wat de wagen/banden aankunnen voor die radius/camber van bocht, en je dus tussen instuur en apex niet moet versnellen. Dat voelt niet alleen een beetje onhandig / langzaam, dat is het ook.. ;)

In die zin is de exige (of elise) als een moto: bijna exact dezelfde verloop van handelingen.

Je kan natuurlijk ook rallytechnieken gebruiken in de exige, maar dat is dan voor stratencircuits .. kijk maar naar stefano d'aste:

Laatst gewijzigd door bAAx op 02 jun 2010, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Obviously, youre not a golfer
bAAx

Bericht door bAAx »

spectacular action from stefano on track: overstuur kan in je voordeel weken natuurlijk.. als je het maar kan controleren ;-) (en je banden het uithouden ;) )

check vooral turn 1 insturen :shock: op 2:40
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Djeezes christ ziet er uit dat ik nog een paar keer kattenbak voer word voor dat ik dat allemaal onder de "tip en toe" heb.

Zeer interessante lectuur, waar ik iets aan heb. Nu is de vraag hoe aanleren, want dat gaat niet op 1 2 3 gaan.
X-ian
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25

Bericht door X-ian »

Als deze opzet doorgaat:
http://www.lotus-forum.be/viewtopic.php ... 35&start=0

Dan is dat misschien een mogelijkheid om het (gedeeltelijk?) te leren?
Ik zie die cursus wel zitten. Ik heb er hier en daar al wat over gelezen en dat bevalt mij wel.
bAAx

Bericht door bAAx »

jokke_vlo schreef: Zeer interessante lectuur, waar ik iets aan heb. Nu is de vraag hoe aanleren, want dat gaat niet op 1 2 3 gaan.
one step at a time eh ;) ik kan dat wel neerschrijven, maar ik ben er ook nog lang niet ;) :D daarbij stefano rijdt (reed?) niet voor niets in WTCC ;)
veel oefenen, analytisch rijden, zien wat de wagen doet, maar de grootste stap neem je als je eens een instructeur meeneemt die jou kan ananlyseren in de wagen bvb privaat lessen nemen bij peugeot, zij hebben zeer goede instructeurs (maar opgepast voor hun dogmatische aanpak van stuurtechnieken :D)

http://www.maitriseautomobile.com/NL/ha ... ophie.html
bAAx

Bericht door bAAx »

X-ian schreef:Als deze opzet doorgaat:
http://www.lotus-forum.be/viewtopic.php ... 35&start=0

Dan is dat misschien een mogelijkheid om het (gedeeltelijk?) te leren?
Ik zie die cursus wel zitten. Ik heb er hier en daar al wat over gelezen en dat bevalt mij wel.
die lijkt me inderdaad ook zeer zeer goed.. Patje van hier op het forum heeft daar ervaring mee..

jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Net tel gedaan met de garage, afwerking van de remkoeling gebeurd samen met plaatsen van de waterkoeling, omdat de neus er dan af moet.

Ook de Noël heeft de waterkoeling besteld heb ik gehoord :)
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Gisteren de nieuwe mods wat aan de tand kunnen voelen. Kleine samenvatting:

Trouwens verschoten van verschillende zaken:

Zo een stomme poelie,hoe dat het gedrag van je motor kan veranderen, vooral in de lage toeren. Echt voelbaar. De "pk's" uit mijn uitlaat voel ik niet, maar de poelie (+riem) is goedkoop en toch heel goed voelbaar. Dat is een van de reden dat ik trouwens wat mods doe, uit interesse en om de verschillen te voelen.

Andere opmerkingen:

- een andere stuur, op een of andere manier geeft die een betere demping in mijn handen en stuurt dat gewoon beter. Geen idee hoe dat eigenlijk allemaal komt, maar wel opvallend. Zo een afneembaar stuur is wel een groot gemak in zo een go cart trouwens.

- de trilling bij hogere snelheid is volledig weg, eigenlijk straf hoe een beetje gesleutel van een kenner een hemelsbreed verschil kan maken. De auto rijdt nu enorm strak bij hoge snelheid.

- Heb nu kort na mekaar met de twee wagens kunnen rijden, en eigenlijk valt het op hoe snel die kleine wagentjes gaan zonder dat je het beseft. Het snelheidsgevoel is op één of andere manier zeker niet sterker aanwezig dan bij de P. bijvoorbeeld. Dit itt tot wat nogal wat mensen denken of beweren.

- verschoten van mezelf, in negatieve zin, ben geen angstbeest, maar sinds dat rondgaan in Zolder heb ik toch een zekere angst om naar de limiet te gaan zoeken.

- het veranderde gaspedaal: tip hielen is nu een fluitje van een cent.... een echte to do imho
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

Remfase best altijd rechtdoor om de wagen zo min mogelijk te desequilibreren.
Gas fase is vaak al ver voor de apex, anders kom je zoals een slak uit de bocht.

Dus: rechtdoor remmen, degressief remmen, insturen met alreeds gedoseerdgas richtend naar apex

zo is de wagen altijd hevig aan krachtwerking en controleer je hem beter.
Heb net de Bronze driver stage bij Lotus achter de rug en dit is exact het allereerste dat ze je leren.
Ik kan je alleen maar aanraden om zsm de Bronze én de Silver te volgen. deze zijn best betaalbaar én je kan ze op een zaterdag en zondag opeenvolgend afleggen.

Waar kan je beter leren rijden met je Lotus dan bij Lotus zelf?

check http://www.lotusdrivingacademy.com/inde ... ge=licence

Wim
jokke_vlo

Bericht door jokke_vlo »

Interessant ! Ben me die stijl aan het aanleren..... ik heb gekozen om het hier in België te doen. Via via heb ik een redelijke goede instructeur gevonden en volg ik 1x per maand een rijvaardigheid, drift sessie.
Plaats reactie