De Mid Life Update van de Plus2

MKI ('60) & MK2 ('90)
Plaats reactie
Didier
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Ik rij met K&N achtige filters, Hugo.
Qua geluid moet er niets ingeboet worden. Maar is mijn inziens wel veiliger.
1° Stof ... logisch é
2° stel dat je een terugslag (backfire) krijgt in de carburateurs (door ontregelde voorontsteking bvb), is er toch een reëel brandgevaar.
De carburators zitten redelijk dicht bij de polyester.
Om zonder filters te rijden ... is het me allemaal niet waard.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Ik had op m'n Westfield 'Lotus' Eleven een luchtfilter los over die mooie pijpjes van de Weber carburator geschoven (zo van die filtersokken) : ging jaren goed, tot ik bij het starten op een koude winterdag een backfire gehad. Een massa rook onder de voorkap door een vlam die uit de carburator kwam en de luchtfilter in de fik stak. Snel de neus moeten demonteren, om vervolgens met m'n lederen handschoen (het was een koude winterdag hé ;) ) de brandende luchtfilter weg te slagen en te doven. Toch wel een beetje paniek :oops: maar gelukkig snel en juist gehandeld.

Aan de kunststof motorkap was enkel een kleine blaas aan de binnenzijde, de luchtfilter was wel volledig gesmolten en plakte stevig aan het aluminium onderstel.

Of die luchtfilter je kunststof motorkap gaat beschermen wil ik dus ten zeerste betwijfelen, maar voor de motor is het alleszins beter om met luchtfilter te rijden. Je kunt die altijd demonteren als je eens een uurtje circuit wil rijden met de auto ;)
Laatst gewijzigd door FastEleven op 12 mei 2011, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Elise
Auto: Elise MK II - Matra 530

Bericht door Elise »

Vond die socks op de Webers van de Matra niet zo mooi,heb terug mijn luchtfilters op de carburatoren geplaatst
Bijlagen
IMG_0852 (Small).JPG
IMG_0854 (Small).JPG
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Bericht door Hugo »

om nog eens terug te komen op het gebruik van luchtfilters, wat volgens mij geen bescherming is tegen brand door backfire, volgens mij juist het tegenovergestelde, verbeter mij als ik fout ben
hugo

Luchtfilter tegen backfire?

Autobrand als gevolg van backfire?

Backfire kan gebeuren wanneer de inkomende brandbare gassen door de nog niet verwijderde uitlaatgassen terug in de carburateur worden gedreven, dit tijdens de ‘klepoverlap’

Klepoverlap is wanneer de inlaat en uitlaatklep(pen) eventjes gelijktijdig openstaan, om vooral bij hoog toerental voldoende brandbaar gas ( benzine+lucht) in de cylinder te krijgen gaat de INLAATKLEP reeds open VOOR het bovenste dode punt (BDP) van de zuiger ( piston ), de UITLAATKLEP sluit pas volledig NA het bovenste dode punt, het inkomende benzine mengsel drijft als het ware de verbrande gassen mee uit, bij een hoog toerental kan zelfs een gedeelte van het verse mengsel in de uitlaat stromen en geeft daar dan wat lekkere knallen of een mooi vlammetje uit de uitlaat
Backfire is feitelijk het omgekeerde, uitlaat en vlammen door de carburateur

Een C-nokkenas ( die in de 126 PK versie van de TwinCam zit opent zo de inlaatklep op 22 graden voor BDP ( Bovenste Dode Punt), de uitlaat sluit 22 graden na BDP, graden in verhouding met de KRUKAS die bij een volledige omwenteling 360 graden is gedraaid
Een “scherpere” L3 nokkenas ( die 140 pk kan geven) opent de inlaat al op 46 graden voor BDP, en sluit uitlaat op 46 graden na BDP, ook de lifthoogte van de klep is anders maar dat is hier niet van belang,

m.a.w. hoe meer een motor opgedreven wordt, hoe meer klepoverlap nodig om meer toeren en kracht te kunnen maken, het nadeel van een grote klepoverlap is dat zo een motor niet veel kracht heeft op lage toeren, hij zal ook moeilijker starten, ralenti ( stationair toerental) is 1000t/m of meer, en hierdoor veel kans op backfire bij starten of zeer laag toerental

BACKFIRE onstaat dus bij laag toerental ( bv starten op 200 t/m)en wanneer het benzinemengsel nog niet volledig is verbrand door bv te rijk, te arm, te koud, ontstekingstijdstip niet juist ( het onstekingstijdstip is ook altijd een aantal graden voor BDP, afhankelijk van het toerental ( bv 10 graden bij 1000 t/m en 32 graden bij 6000 t/m)
Het nog bezig met verbranden of verbrande uitlaatgas wordt door de omhoogkomende zuiger door de geopende uitlaatklep uitgedreven ( feitelijk ontsnapt het meeste uitlaatgas vanzelf door de hoge druk) maar voor de zuiger echter boven is gaat reeds de inlaatklep open ( zie uitleg hierboven) bij laag toerental is er dus kans dat er ook uitlaatgas door de inlaatklep wil ontsnappen, het komt echter vers benzinemengsel tegen en blaast dit door de carburator naar buiten, de carburator verneveld echter in het uitstromende uitlaatgas nog eens verse benzine die natuurlijk in het warme uitlaatgas spontaan ontbrand en een mooie steekvlam geeft uit de carburateur.

Nu staat gewoonlijk voor de carburateur een luchtfilter, die luchtfilter bevat dikwijls brandbare elementen zoals papier of mousse en dergelijke, ook bevat een gebruikte luchtfilter een hoeveelheid stof dat ook brandbaar kan zijn, ook kan het luchtfilter verzadigd zijn door benzine(damp) die daar terecht is gekomen omdat de motor slecht start en de zuiger door de geopende inlaatklep onverbrand gas terug heeft gestuurd ( de motor “ speekt” als het ware) wanneer er nu een backfire komt wordt die tegengehouden door het luchtfilter, deze vlam vind in het luchtfilter echter brandbare stoffen ( papier, mousse enz) en zeer brandbare explosieve dampen ( benzine) genoeg om de vlam brandende te houden en de luchtfilterr zelf in brand te steken, en als je dit niet snel kunt doven heel de auto laten uitbranden

Bij geen luchtfilter echter slaat die steekvlam in de motorruimte, zij vindt daar echter normaal geen stoffen die onmiddellijk in brand kunnen vliegen, zelfs polyester of plastiek zal door die steekvlam die maar een fractie van een seconde duurt niet in brand vliegen, hoogstens schroeien, wel mag de motor en motorruimte niet vol olie hangen ( motor en motorruimte zuiver houden kan nooit kwaad)

Volgens mij is het veiliger voor brandgevaar om GEEN luchtfilter te gebruiken, maar dan krijg je al dat stof in de motor en dat is niet goed voor de levensduur hiervan, dus luchtfilter tijdig vervangen of zuiver maken is de boodschap of een luchtfilter met zo weinig mogelijke brandbare stoffen monteren

PS: De huidige moderne snelle motoren hebben nagenoeg geen last van backfire omdat men gebruik maakt van variabele nokkenassen, de klepoverlap en kleptiming worden aan het toerental aangepast, lage toeren weinig klepoverlap, bij hoge toeren veel klepoverlap
Bijkomend is bij turbomotoren de turbo een barrière die de vlam van backfire niet of zeer moeilijk zal kunnen passeren
vasseur
Auto: Elise s1 - Elan+2

Bericht door vasseur »

Het is hier opeens zo kalm.
Didier is druk aan het samen steken zeker?
Met nog2 dagen te gaan tegen YLD. 8-)
Hopelijk is de elan klaar. :?
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Hij draait, maar heeft een probleempje gehad. Didier heeft het 'tijdelijk' kunnen oplappen en zal normaal aan de start geraken. 't is hem geraden! ;)

Details laat ik hem liever zelf vertellen ...
Didier
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Contacteer:

Bericht door Didier »

Pfff ja, zwijg stil :?

Heb problemen gehad met m'n elektriciteit. Er is een kabel verbrand waarom weet ik niet .. nou ja toen wist ik dat niet. Er zat een overbelasting in m'n koplampen / parkeerlichtjes.
'k Heb het tijdig opgemerkt en de massaschakelaar kunnen afzetten. De betreffende kabel is dus gesmolten, maar de andere kabels in de kabelbundel zijn nog intact. 'k Heb daar wel weer ff geluk gehad.
De draad voorlopig overbrugt tot ik wat meer tijd heb om de kabelboom te herstellen.
Draaide dat ding terug (gisterenavond) tot ik deze morgen terug m'n lichten wilde opzette. 't Was terug van dat. Er begon een draad (een andere deze keer) warm te worden. :roll:
'k Heb dus alle kabelage terug volledig terug afgekoppeld en vanaf 0 begonnen. Dashbord weer uitgebouwd en alles opnieuw aangesloten. 'k Heb toch wel wat foutjes ontdekt, zoals slechte verbindingen of kabeltjes die terug losgekomen waren door het op z'n plaats duwen van het dashbord.
Tijdens m'n speurtocht merkte ik dat m'n alternator niet meer werkte. M'n ampèremeter sloeg ook niet meer uit. Metertje uit elkaar gehaald en binnenwerk eens bekeken. De weerstand was om 1 of andere reden losgekomen. Duidelijk zichtbaar waren sporen van vonkvorming. Terug er aan gesoldeerd en uitgemeten. Schijnt in orde te zijn. Deze weer aangekoppeld, maar het ging gepaard met een luide knal. Kortsluiting dus! *zucht* :?
't Zag er naar uit dat de + van de batterij, via de ampèremeter aan de massa kwam. Blijft niet veel meer ... alternator afgekoppeld .... en zie daar ... kortsluiting was weg.
De lichten werkten ook weer naar behoren, zonder kabelsmelting. :)
Conclusie, de alternator ligt in kortsluiting. sh*t!
't Is maandag avond. Tegen woensdag kan ik nooit een alternator op de kop tikken.
'k Zal dus moeten rijden met goed opgeladen batterij zeker? *zucht*
Morgen verder alles terug samenbouwen. De auto ligt terug voor een heel deel uit elkaar. Maar dat komt weer in orde.
De auto zal mss niet helemaal tiptop in orde zijn, maar denk wel (onder voorbehoud) dat ie op de markt in Ieper zal staan donderdag.
Moet nog een oplossing zien te vinden om zonder lading rond te rijden donderdag.

;)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
stubru4ever
Auto: 40th Hethel Lim Edition

Bericht door stubru4ever »

Didier schreef:Pfff ja, zwijg stil :?

Heb problemen gehad met m'n elektriciteit. Er is een kabel verbrand waarom weet ik niet .. nou ja toen wist ik dat niet. Er zat een overbelasting in m'n koplampen / parkeerlichtjes.
'k Heb het tijdig opgemerkt en de massaschakelaar kunnen afzetten. De betreffende kabel is dus gesmolten, maar de andere kabels in de kabelbundel zijn nog intact. 'k Heb daar wel weer ff geluk gehad.
De draad voorlopig overbrugt tot ik wat meer tijd heb om de kabelboom te herstellen.
Draaide dat ding terug (gisterenavond) tot ik deze morgen terug m'n lichten wilde opzette. 't Was terug van dat. Er begon een draad (een andere deze keer) warm te worden. :roll:
'k Heb dus alle kabelage terug volledig terug afgekoppeld en vanaf 0 begonnen. Dashbord weer uitgebouwd en alles opnieuw aangesloten. 'k Heb toch wel wat foutjes ontdekt, zoals slechte verbindingen of kabeltjes die terug losgekomen waren door het op z'n plaats duwen van het dashbord.
Tijdens m'n speurtocht merkte ik dat m'n alternator niet meer werkte. M'n ampèremeter sloeg ook niet meer uit. Metertje uit elkaar gehaald en binnenwerk eens bekeken. De weerstand was om 1 of andere reden losgekomen. Duidelijk zichtbaar waren sporen van vonkvorming. Terug er aan gesoldeerd en uitgemeten. Schijnt in orde te zijn. Deze weer aangekoppeld, maar het ging gepaard met een luide knal. Kortsluiting dus! *zucht* :?
't Zag er naar uit dat de + van de batterij, via de ampèremeter aan de massa kwam. Blijft niet veel meer ... alternator afgekoppeld .... en zie daar ... kortsluiting was weg.
De lichten werkten ook weer naar behoren, zonder kabelsmelting. :)
Conclusie, de alternator ligt in kortsluiting. sh*t!
't Is maandag avond. Tegen woensdag kan ik nooit een alternator op de kop tikken.
Morgen verder alles terug samenbouwen. De auto ligt terug voor een heel deel uit elkaar. Maar dat komt weer in orde.
De auto zal mss niet helemaal tiptop in orde zijn, maar denk wel (onder voorbehoud) dat ie op de markt in Ieper zal staan donderdag.
Moet nog een oplossing zien te vinden om zonder lading rond te rijden donderdag.

;)

Oh bugger :shock:

Good luck
Als't kraakt, moe je stop'n
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Didier schreef:Conclusie, de alternator ligt in kortsluiting. sh*t!

;)
Dagje rijden zonder laden lukt wel ... toch? (als ie goed geladen is)
Anders startkabeltjes meebrengen in-case-off ... is niet de eerste keer we een Lotus in gang lopen op YLD ;-)
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Misschien ergens een reserve opgeladen batterij lenen?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Plaats reactie