Inrijden nieuwe Elise S

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Inrijden nieuwe Elise S

Bericht door Frederik »

Een te langzame rodage kan ook van uw wagen een tamzakske maken...

Op een van mijn andere forums kwam dit ook reeds tersprake.
Ik plaats hier een aantal opmerkelijke posts, het is ook niet omdat ik ze post dat ze ook effectief kloppen.

Hopelijk hebben jullie er iets aan...
Motor altijd warm laten komen.

Als je dat respecteert ga je zeer lang geniet hebben van uw motor.

Weet dat het moeilijk inschatten is bij de BMW E90, want daar zit zelfs geen water t° meter meer in, laat staan een oliet° meter.

watertemperatuur ja olietemperatuur NEE nu dit is niet zo belangrijk bij de meeste gewone baan auto's voor auto's op het circuit enz wel

om de nieuwe moderne motoren te roderen moet ge u eigelijk nie veel van aan trekken. gewoon zorgen dat ge fatsoenlijke watertemp hebt, en dan mag je daar gerust normaal mee rijden en regelamtig eens goed door trekken, kan absoluut geen kwaad. (natuurlijk niet constant) het belangrijkste is dat je wisselende toerentallen rijdt zo krijg je een motor die op alle toerentallen goed gaat reageren en fijn gaat rijden. laat u niet wijsmaken dat ge niet over de 3000 toeren moogt gaan. mag je zeker en vast.

de motoren van tegenwoordig zijn zelfs zo fijn bewerkt (heel fijn gehoonde cilinders een idem zuigers.....) dat je bijna niet moet roderen vroeger was dit wel nodig omdat men toen de passingen van de onderdelen iets ruwer nam en ook was alles ruwer van het bewerken waardoor alls zich moest zetten in de motor eer je echt eens op het gas kon gaan

dus conclusie : zoregn dat ge fatsoenlijke waterteperatuur hebt en vanaf dan gewoon door rijden er mee en u niks in uwe kop steken ;)
Roderen heeft eigenlijk nie veel te maken met water of olietemperatuur.
Roderen is de segmenten de tijd geven om zich aan te passen naar de vorm van de cilinders.
Nieuwe segmenten hebben nieuw nooit perfekt dezelfde vorm als de cilinder waar ze in schuiven, dus slijten die nogal in het begin, daardoor krijgen de segmenten abnormaal warm, waardoor ze hardheid kunnen verliezen, en in het slechtste geval kapot springen.
Het is dus belangrijk dat je in het begin je toerental zo laag mogelijk houd, zodat de segmenten voldoende tijd krijgen om zich aan te passen.
De kwaliteit van de segmenten enzo is met de tijd veel verbeterd, ook de cilinders zijn beter uitgefreesd dmv computers enzo, zodanig dat het niet veel meer voorkomt dat er iets foutloopt.
Allez, da's toch hetgene ik altijd heb geweten, niet gelezen ofzo, kheb nogal veel ervaring met bromfietsen en motoren enzo, en roderen is bij iedere motor wel hetzelfde.
Als ge trouwens een nieuwe wagen koopt (bij BMW, weet ni bij andere merken) staat er in het boekje hoe ge uw wagen moet inrijden. Mijn ma heeft juist ne nieuwe Z4 coupé en er stond in: tot 2000km op wisselende toerentallen rijden maar zeker niet boven de 4500t/m en geen kickdown gebruiken, na 2000 km geleidelijk meer en meer opvoeren...
Ik heb gehoord dat je bij een nieuwe wagen niet constant hetzelfde toerental mag aanhouden, anders gaat het nen drinker worden...
Dus veel afwisselen van toerentalm zou beter zijn voor het verbruik...
heb er just ff opgelet
en ben vertrokke met een kouwe motor
mijn olietemperatuur had 75graden na een vijftal minuutjes en na 5 km
en dat op een slakkegangetje van 50km/u achter nen ouwe mens
zonder de pedaal diep in te duwen
dus kdenk na 10 km dat da zeker 100graden moet hebbe
ff ter verduideliking ne motor moogde (gezond) openzette vanaf 75graden olietemperatuur
Ik haal maar 100 graden als 't echt warm is, en ik sportief aan 't rijden ben, of als koud is, en ik ECHT aan 't doorvlammen ben. Van een paar keer doorsleuren zijde nog niet aan 100 graden he.
Ik begin ook altijd te vlammen als den olie 75 graden heeft.
En nog twee links met info :
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
http://www.mototuneusa.com/future_horsepower.htm
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

Heb ergens iets gevonden, mét het Lotus logo erop. Ik typ ze letterlijk over en...ze zijn niet mals hoor!

Running in info:

Brakes & Tyres - 0 - 100 miles - gentle braking & cornering

Engine
0 - 600 miles - no more than 50% throttle and no higher than 4500 revs

600 miles - 1st service -Occasional 100% throttle and no higher than 6000 revs (5000 revs if Europa S or SE)

Note - your warranty may be affected if engine is over-revved before 1st service.

note - motorway or constant driving at a particular speed is not ideal for running in an engine. Try to avoid this and good practice is variation of speed, up & down the gearbox and progressive braking are good.

Dit is ook waar ik me aan ga houden,

Wim
frederikR
Naam: Frederik
Auto: Elise MKII

Bericht door frederikR »

WimC schreef: 600 miles - 1st service -Occasional 100% throttle and no higher than 6000 revs
allez dan mag je al op je 1e onderhoud :-)
GONE IN 6 SECONDS
WimC
Auto: Elise S1

Bericht door WimC »

pff, da's echt bommatempo hoor. op de autostrade van 90 naar 110 en terug.
Op de andere banen met de rest mee. En over het geluid (euh...de stilte dus) nog maar te zwijgen. Ik heb er al 335 km zo opzitten. De regen gooit voorlopig roet in het eten.
Mijn doel is tegen mid mei à 1500 geraken en dan de uitlaat en luchtfilter erop.
...Om dan in volle glorie op de 21ste met de Forumrit te kunnen meerijden.

Wim
X-E-G
Auto: Exige S240
Contacteer:

Bericht door X-E-G »

Ik ben een dagje naar de ardennen geweest...ineens een pak km en ideale baantjes om te roderen.
Ik heb mij ook gehouden aan de voorschriften...bij het 1e onderhoud hangen ze hem aan de comp en kunnen ze direct zien hoeveel toeren je max hebt gedraaid...uitprint wordt blijkbaar opgestuurd naar Lotus (ivm garantie).
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN

WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Een te langzame rodage kan ook van uw wagen een tamzakske maken...

Op een van mijn andere forums kwam dit ook reeds tersprake.
Ik plaats hier een aantal opmerkelijke posts, het is ook niet omdat ik ze post dat ze ook effectief kloppen.

Hopelijk hebben jullie er iets aan...
De belangrijkste bent ge toch vergeten hoor Fredje! ;)
In het begin niet te veel gas geven wand het is juist hierdoor dat er te veel belasting op de nieuwe in te lopen onderdelen komt!
Een vriend en ik hebben vroeger alletwee tegelijk een Suzuki 750 GSX gekocht en dus ook samen gaan roderen. Ik heb jaren motocross gereden en heb dus wel wat ervaring met roderen. Met 2 takt crossmachien is het gewoon eerst een kwartier kontinu opschakelen met weinig gas en niet te hoog toerental, kwartier koelen terug kwartier rijden en al iets meer tr. en gas , en dit zo dus 4 keer en dan is de boel gerodeerd.
Mijn vriend gaf dus vanaf het begin altijd veel gas en schakelde dan wel mooi aan het toegelaten toerental van 5.000 tr/min. Heb hem daar direkt over aangesproken maar vondt al dat roderen maar bullshit. Ik daarentegen liet de motor rustig naar dit toerental gaan waardoor hij altijd wel een stukje voor mij was. Om een lang verhaal kort te houden heeft zijn moto altijd heel veel olie verbruikt en was ook een stuk langzamer dan de mijne. Ook hebben we gewisseld van moto omdat ik gewoon veel sneller kon schakelen als hij maar zelfs in bv. 5° naast elkaar en gas opendraaien was die van mij altijd sneller. De moto's werden alletwee in dezelfde garage onderhouden en ook daar hebben we dit een keer gevraagd en deze gaven als oorzaak ook het te "wild" roderen!
Dit duidelijk vb. heb ik altijd onthouden. 8-) Zelfs als ik een koppaking vervangen heb zal ik de eerste km een motor nooit vol belasten om eerst alles toch weer de tijd te geven om mooi op elkaar gezet te geraken.
Dus af en toe de motor even laten doorgaan in tr. kan geen kwaad en is inderdaad aangeraden als je maar niet te veel gas geeft.
Laatst gewijzigd door Frederik op 24 mar 2009, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verbeterd ;-) aflsuiten met [/quote]
Marnick
Naam: Marnick
Auto: nog geen Lotus

Bericht door Marnick »

Dus samengevat als ik het zo wat lees:

In het begin, afgerond tot 1000 km weinig gas geven, vb 25% procent ingeduwd en tot maximaal toerental van ongeveer 4500 tr/min. Maar zeer traag aan dat toerental komen. Dus niet volle gas maar wel tot 4500 tr/min blijven. Dat niet. Dus deze statia, is dat dan traag optrekken en op tijd schakelen maar nog niet wisselend gaan rijden?

Op gebied van remmen, ook weer voor de goede werking tot 1000 km, rustig remmen en zeker niet noodstoppen beginnen maken (allez tenzij het echt nodig is)

Dan tussen 1000 km en de 2500 km tempo lichtjes opdrijven. Deze statia wel wisselend rijden. Begin al eens half gas geven en tot 5000 a 6000 toeren gaan. En vanaf 2000 tot 2500 km al eens volle gas en richting de 8500 tr/min gaan.

En dan ooit komt die moment dat je plankgas geeft en eens de maximale toerental van 8500 tr/min kan halen. Na zoveel km rijden is het uiteraard dan ook altijd voor de motor de eerste keer dat die zo hoog in toeren gaat en de pedaal volledig wordt ingeduwd. Uiteraard altijd als motorT bereikt is. dacht olie 75 graden C en water 90 graden C.

Is dit een goede samenvatting? Of mis ik nog iets?

Andere tip, heb ik ergens gelezen en doe ik wel eens: In de winter als het gesneeuwd heeft en men heeft gestrooid. Dan hangt ook al dat zout tussen de remmen. Daarom (niet op een plaats waar het glad is vb op de oprit waar je weet dat het droog is) rem ik na een rit op een gezoute baan eens volle bak bij een stapsgewijze snelheid. Vb 10 km/h. Dacht dan het zout tussen de remmen verbrand wordt zodat je voorkomt dat de remmen te hard worden aangetast door het zout.

Dit laatste, is dit een goede tip of is dit eigenlijk nonsens?
Performance Through Light Weight @ Anthony Colin Bruce Chapman
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

Zout verbranden.... ligt dat niet boven het smeltpunt van staal ? :?
Drogen zal daarentegen wel lukken :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Marnick
Naam: Marnick
Auto: nog geen Lotus

Bericht door Marnick »

Zie het ijzer koolstofdiagram. :idea:
Bijlagen
Phase_diag_Fe_C.PNG
Phase_diag_Fe_C.PNG (2.26 KiB) 2478 keer bekeken
Performance Through Light Weight @ Anthony Colin Bruce Chapman
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

Ah! En keukenzout 802 graden celcius :shock:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie