Op een van mijn andere forums kwam dit ook reeds tersprake.
Ik plaats hier een aantal opmerkelijke posts, het is ook niet omdat ik ze post dat ze ook effectief kloppen.
Hopelijk hebben jullie er iets aan...
Motor altijd warm laten komen.
Als je dat respecteert ga je zeer lang geniet hebben van uw motor.
Weet dat het moeilijk inschatten is bij de BMW E90, want daar zit zelfs geen water t° meter meer in, laat staan een oliet° meter.
watertemperatuur ja olietemperatuur NEE nu dit is niet zo belangrijk bij de meeste gewone baan auto's voor auto's op het circuit enz wel
om de nieuwe moderne motoren te roderen moet ge u eigelijk nie veel van aan trekken. gewoon zorgen dat ge fatsoenlijke watertemp hebt, en dan mag je daar gerust normaal mee rijden en regelamtig eens goed door trekken, kan absoluut geen kwaad. (natuurlijk niet constant) het belangrijkste is dat je wisselende toerentallen rijdt zo krijg je een motor die op alle toerentallen goed gaat reageren en fijn gaat rijden. laat u niet wijsmaken dat ge niet over de 3000 toeren moogt gaan. mag je zeker en vast.
de motoren van tegenwoordig zijn zelfs zo fijn bewerkt (heel fijn gehoonde cilinders een idem zuigers.....) dat je bijna niet moet roderen vroeger was dit wel nodig omdat men toen de passingen van de onderdelen iets ruwer nam en ook was alles ruwer van het bewerken waardoor alls zich moest zetten in de motor eer je echt eens op het gas kon gaan
dus conclusie : zoregn dat ge fatsoenlijke waterteperatuur hebt en vanaf dan gewoon door rijden er mee en u niks in uwe kop steken
Roderen heeft eigenlijk nie veel te maken met water of olietemperatuur.
Roderen is de segmenten de tijd geven om zich aan te passen naar de vorm van de cilinders.
Nieuwe segmenten hebben nieuw nooit perfekt dezelfde vorm als de cilinder waar ze in schuiven, dus slijten die nogal in het begin, daardoor krijgen de segmenten abnormaal warm, waardoor ze hardheid kunnen verliezen, en in het slechtste geval kapot springen.
Het is dus belangrijk dat je in het begin je toerental zo laag mogelijk houd, zodat de segmenten voldoende tijd krijgen om zich aan te passen.
De kwaliteit van de segmenten enzo is met de tijd veel verbeterd, ook de cilinders zijn beter uitgefreesd dmv computers enzo, zodanig dat het niet veel meer voorkomt dat er iets foutloopt.
Allez, da's toch hetgene ik altijd heb geweten, niet gelezen ofzo, kheb nogal veel ervaring met bromfietsen en motoren enzo, en roderen is bij iedere motor wel hetzelfde.
Als ge trouwens een nieuwe wagen koopt (bij BMW, weet ni bij andere merken) staat er in het boekje hoe ge uw wagen moet inrijden. Mijn ma heeft juist ne nieuwe Z4 coupé en er stond in: tot 2000km op wisselende toerentallen rijden maar zeker niet boven de 4500t/m en geen kickdown gebruiken, na 2000 km geleidelijk meer en meer opvoeren...
Ik heb gehoord dat je bij een nieuwe wagen niet constant hetzelfde toerental mag aanhouden, anders gaat het nen drinker worden...
Dus veel afwisselen van toerentalm zou beter zijn voor het verbruik...
heb er just ff opgelet
en ben vertrokke met een kouwe motor
mijn olietemperatuur had 75graden na een vijftal minuutjes en na 5 km
en dat op een slakkegangetje van 50km/u achter nen ouwe mens
zonder de pedaal diep in te duwen
dus kdenk na 10 km dat da zeker 100graden moet hebbe
ff ter verduideliking ne motor moogde (gezond) openzette vanaf 75graden olietemperatuur
En nog twee links met info :Ik haal maar 100 graden als 't echt warm is, en ik sportief aan 't rijden ben, of als koud is, en ik ECHT aan 't doorvlammen ben. Van een paar keer doorsleuren zijde nog niet aan 100 graden he.
Ik begin ook altijd te vlammen als den olie 75 graden heeft.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
http://www.mototuneusa.com/future_horsepower.htm