COC niet meer nodig na invoering voertuig

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Bericht door ovi »

En dat zou dus nu aangepast moeten worden maar zoals ik reeds geschreven heb wil ik dat eerst nog wel eens zien voor ik het geloof! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Bericht door ovi »

Vandaag nog maar eens een mailtje gestuurd om te vragen of ze nu de nieuwe wet gaan toepassen zodat we een gewoon ottoke waarvan er hier een hoop rondrijden gewoon kunnen invoeren zonder die; nu NIET meer nodige; COC! :?
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Bericht door Escape »

ovi schreef:Vandaag nog maar eens een mailtje gestuurd om te vragen of ze nu de nieuwe wet gaan toepassen zodat we een gewoon ottoke waarvan er hier een hoop rondrijden gewoon kunnen invoeren zonder die; nu NIET meer nodige; COC! :?
Da wordt zeker toegepast, 2 weken geleden ne Renault Megane uit Italië laten keuren, zonder COC. Ze moesten er wel aan herinnerd worden dat het niet nodig was. En de aanvraag tot inschrijving sleept wat aan, omdat het Italiaanse inschrijvingsbewijs blijkbaar onvolledig was. Geen probleem op de keuring, wel bij de DIV.
Spijtig dat het alleen geldt voor het COC, oudere wagens moeten wel nog een attest van gelijkvormigheid voorleggen.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: COC niet meer nodig na invoering voertuig

Bericht door ovi »

:roll: Ik zie in die wettekst toch niets staan vanaf welk bouwjaar? :?
Bij DIV beantwoorden ze zelfs mijn mail niet meer dus via telefoon krijg je zo'n domme trien die zegt dat je voor zo'n moeilijke vragen moet mailen en als je mailt beantwoorden ze u vraag niet!!!
Weer pure Belgische kafka! :evil:

Wettekst:
6 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen

FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 november 1996, en bij koninklijk besluit van 20 juli 2000;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
Gelet op het advies van de Raadgevende Commissie "Administratie - Nijverheid", gegeven op 3 mei 2013;
Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies 53.364/4 van de Raad van State, gegeven op 10 juni 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een duurzame-ontwikkelingseffectbeoordeling uit te voeren, waaruit blijkt dat een effectbeoordeling niet noodzakelijk is, aangezien dit besluit niet het voorwerp moet uitmaken van overleg in de Ministerraad;
Overwegende het feit dat de betrokken maatregel de uitvoering beoogt van het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (C-150/11) van 6 september 2012.
Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Mobiliteit,Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. In artikel 10, paragraaf 2, punt 10 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 april 2009, wordt een tweede lid toegevoegd, luidende als volgt :
"De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
Art. 2. In artikel 23, paragraaf 7 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 1998 en gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003 en 1 juni 2011, wordt het punt 2° vervangen als volgt :
"2° het <gelijkvormigheidsattest> of het Europees gelijkvormigheidsbewijs : de in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
Art. 3. In artikel 23bis, paragraaf 1, tweede lid van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 1 juni 2011 en gewijzigd door het koninklijk besluit van 15 december 1998, wordt het punt a vervangen als volgt :
"a) de identificatie van het voertuig, waarbij het chassisnummer, het inschrijvingsbewijs en het <gelijkvormigheidsattest> of het Europees gelijkvormigheidsbewijs, indien het certificaat van overeenstemming vereist is als boorddocument overeenkomstig artikel 10, § 2, punt 10, tweede lid, van het voertuig gecontroleerd worden
Art. 4. In artikel 23sexies, paragraaf 4, punt 3° van hetzelfde koninklijk besluit, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003, 26 april 2006, 28 september 2010 en 1 juni 2011 worden het eerste tot het vierde lid vervangen als volgt :
"3° In afwijking van punt 2 en artikel 23bis, paragraaf 4, beperkt de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, zich tot een visuele keuring van de technische staat van het voertuig, indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs overeenkomstig artikel 23decies, paragraaf 1, afgeleverd minder dan twee maanden te rekenen vanaf het ogenblik waarop het voertuig voor deze niet-periodieke keuring wordt aangeboden of, voor een in België ingevoerd voertuig dat eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie was ingeschreven, over een keuringsbewijs afgeleverd door de bevoegde overheden van die Lidstaat dat bewijst dat, minder dan twee maanden vóór de niet-periodieke keuring bedoeld in paragraaf 1, 3°, het voertuig met succes een keuring heeft ondergaan waarbij minstens de bepalingen van Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens in acht zijn genomen.
Wanneer na afloop van deze visuele keuring wordt vastgesteld dat het voertuig noch technische gebreken, noch tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt een document met als titel "Visuele keuring van het voertuig" afgeleverd. Voor wat betreft de diagnosepunten wordt het resultaat van deze keuring gedetailleerd beschreven in een tweedehandsrapport dat samen met "Visuele keuring van het voertuig" wordt afgeleverd.
Indien na afloop van deze visuele keuring het voertuig daarentegen technische gebreken of tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt het voertuig onmiddellijk opnieuw onderworpen aan de keuring volgens bijlage 41.
Het document "Visuele keuring van het voertuig" bedoeld in het tweede lid vermeldt de gegevens opgenomen in artikel 23novies, paragraaf 3, tweede lid, punten 1° tot 9°, uitgezonderd de vervaldatum van het keuringsbewijs. Wanneer dit document wordt aangehecht aan het keuringsbewijs afgeleverd door een andere Lidstaat, herneemt deze de geldigheidsdatum van het buitenlands keuringsbewijs, die echter de maximale Belgische periodiciteit niet mag overschrijden".
Art. 5. De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 6 september 2013.
FILIP
Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken,
Mevr. J. MILQUET
De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
M. WATHELET
Plaats reactie