Pagina 2 van 5
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 04 feb 2013, 23:57
door Blue Darkness
Als je zo'n topic iets of wat realistisch wil houden moet je niet rekenen ten opzichte van de aankoopprijs, maar gaan rekenen met alle kosten aan de wagen over de jaren heen....
Een auto kopen van destijds 5000euro en er 30.000euro kosten aan doen om hem weer te kunnen laten rijden en zeggen dat hij een waardevaste wagen is omdat hij 20.000euro waard is....

Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 10:04
door Red Baron
Lotus Eleven
Eigenlijk alle oudere modellen ('50 en '60) stijgen de laatste tijd enorm rap.
Elite, Eleven, Elan,...
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 10:35
door ovi
Gewoon lang genoeg wachten en iets kopen waar er nu al niet veel meer van rondrijden!
Mijn A310 is nu 32 jaar oud en die begint nu eindelijk in waarde te stijgen!
De Elan M100 is ook zoiets waar er niet echt heel veel van zijn dus ook die zal in waarde stijgen maar nog wel een hele tijd wachten.
Eingelijk is het beste voorbeeld de TR7 die vroeger gewoon naar het oud ijzer gedaan werd omdat niemand daar mee wou rijden omdat het zo'n slechte auto's waren! Vriend van mij verkocht zijn TR7 waar hij nog maar eens de motor van gereviseerd had + nog één extra voor onderdelen voor 30.000 bef en nog geen 15 jaar later gaven ze aan een TR7 200.000 bef omdat er gewoon bijna geen meer zijn overgebleven!
Ik had toen een Spitfire maar daar zijn er zo veel van verkocht dat die ook nu nog steeds niet veel waarde hebben al gaan ze de laatste jaren toch ook wat omhoog.
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 15:37
door wimvanbeeck
Als ge nu een 2-11 koopt die ingeschreven kan worden zal dat zeker zeer exclusief worden, wel een voorwaarde is dat ge er nu niet veel mee rijd en hem zo ongeschonden en origineel mogelijk houd.
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 17:33
door Erwin
Ik zie hier niemand een Elise Mk1 vermelden???
In totaal maar 9000 gebouwd. Door de jaren heen zijn er al een hele hoop stukgereden. Enkel God weet hoeveel er nog van bestaan ... en dan nog in goede staat zijn ... en dan nog origineel LHD ....
Vandaag de dag, voor een heel mooi exemplaar, betaal je bijna evenveel als toen ze kosten bij hun lancering, amper 15 jaar geleden.
Ik ben ervan overtuigd dat er heel weinig wagens zijn waarvan je de nieuwwaarde bijna terugkrijgt etrwijl de wagen lang niog geen oldtimer is (buiten de heeeel exclusieve wagens natuurlijk).
T'is nu nie dat ik de Mk1'tjes wil promoten, maar mijn vrouw vindt deze nog steeds het meest sexy eruit zien (tov Mk2, Evora, Exige, ...) ....
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 18:19
door Henri
dus , voorlopig scorebord :
Elite ( type 14 , ziet er wel mooi uit op die foto!)
Exige s1
Elan m100
Elise mk1
en de 340r ? te onpraktisch ? fragiel ? wel zeldzaam ...
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 18:36
door vic
een Esprit GT3 : 196 exemplaren
een Esprit Sport 300 : 64 exemplaren
een Esprit Sport 350 : 48 exemplaren
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 19:47
door Erwin
Vic,
We hebben het hier wel over auto's hé!
Nee, ik heb altijd een zwak gehad voor Esprits en de productiecijfers zijn altijd laag geweest, maar is zie de waarde eigenlijk niet in proportie stijgen. Of zie ik dit verkeerd?
Betreft de 340R, gaat altijd zoals de 2-11 een buitenbeentje blijven dat zeeeer exclusief is en nog exclusiever wordt. Als je plaats (en geld) over hebt, zou ik er zeker 1 van elk aan de kant zetten als investering. Ik denk dat dit een volledig risicoloze investering is tenminste als je 10 tot 15 jaar geduld hebt.
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 20:01
door vasseur
De Esprit s1 is de laatste 2 jaar enorm aan het stijgen.
Is mij wel opgevallen in een andere topic hier op het forum.
Re: welke Lotus was beste belegging ?
Geplaatst: 05 feb 2013, 20:34
door diego
Elan M100 S2 ? Slechts 800 gemaakt waarvan ieder stuk genummerd . Nu nog rijden er ongeveer 600 rond , binnen 3-4 jaar oldtimer mogelijk , en momenteel echt te koop aan bodemprijs

Technisch zeer degelijk en goedkoop in onderhoud , later geen extreem hoge kosten bij een eventuele restauratie.
Ik heb de mijne 2 jaar geleden bewust als investering gekocht , ieder jaar vernieuw/ verbeter ik iets aan de wagen met als bedoeling binnen 10 -12 jaar met een zeer degelijke wagen te zitten met ook weinig kilometers.