Elan versus Esprit

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Elan versus Esprit

Bericht door Frederik »

Ik begin me te catalogeren onder "zeer ervaren chauffeur", heb reeds vele pk's onder mijn kont gehad. Met de TechArt Porsche 996 Turbo GT Street (800pk - 650Nm) begon ik het wat lastiger te krijgen als normaal, maar de meeste wagens weet ik zeer goed te temmen.

Dus eigenlijk heeft een Elan een veel betere baanligging dan de Esprit? Is dat niet deels op te vangen met een goeie Bilstein ophanging? Hoe zit de gewichtsverdeling ... Ik kan me moeilijk inbeelden dat de Esprit zo gevaarlijk is als je laat uitschijnen. Misschien kunnen gewoon niet veel mensen echt met de PK' om. Ik zie toch bepaalde mensen hard gaan in hun Esprit's, dus er is volgens mij echt wel ruimte.

Echter is het wel zo dat de Esprit niet gemaakt is om op circuit te gaan rijden en/of echt hardcore bochtenwerk te gaan doen. GTs worden gebouwd om snel en exclusief honderden kilometers te vreten. Eigenlijk 2 totaal verschillende werelden.

ps. deze thread is al bijna 2 jaar oud! :-)
Bzguy
Naam: Hans
Auto: Noble M12

Bericht door Bzguy »

Wat betreft verbruik : bereken ik op basis van min 40 km ; voor kortere ritten haal ik die niet eens uit ;ik heb nog teveel andere wagens die daarvoor geschikter zijn.

Wat betreft (onderhouds)kosten : 1 regel :

ER BESTAAT GEEN GOEDKOPE ESPRIT !

- Onderdelen kosten soms een arm en een been of zijn nauwelijks nog te vinden.
- Onderhoud (richtprijzen) :
1) A service kost zowat 200 EUR (jaarlijks of volgens onderhoudsschema)
2) B-service rond de 800 EUR meen ik
3) C-service (inclusief distributieriem) kost rond de 1800 EUR (4-5-jaarlijks of elke 40.000 km)

Ik vind het onontbeerlijk dat elk onderhoud gedaan wordt door een Lotus-dealer, om de onderhoudsgeschiedenis compleet te houden. Dergelijke wagen koop je echt niet om zelf wat aan te knoeien of om 'de goeiekoop' zelf onderhoud te gaan uitvoeren. Je wilt vb echt je motor niet opblazen omdat je wat gierig bent geweest op onderhoudswerkzaamheden, want een revisie kost je snel 10.000 EUR !

De enige Esprit-eigenaar waarvan ik weet dat ie zelf degelijk onderhoud kan uitvoeren op zijn Esprit is bosbon ;)

Ik ga ervan uit dat je - in tijden van crisis zoals nu - een DEGELIJKE Esprit kunt vinden voor pakweg 25k EUR, inclusief onderhouds-en eigenaarshistorie.

Probleem blijft : een Esprit vinden is 1 zaak, een goeie vinden is een totaal ander paar mouwen !

Maar een Esprit zal je hoedanook blijven bekoren, hier is het alvast de wagen die NOOIT verkocht zal worden :)

Elan <-> Esprit is zoals Chihuahua <-> Rottweiler
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Bzguy

Bericht door Bzguy »

Frederik schreef: Echter is het wel zo dat de Esprit niet gemaakt is om op circuit te gaan rijden en/of echt hardcore bochtenwerk te gaan doen. GTs worden gebouwd om snel en exclusief honderden kilometers te vreten. Eigenlijk 2 totaal verschillende werelden.
wel : "niet gemaakt voor circuit-werk" : ik denk dat je dergelijk wagen best gewoon niet op circuit zet omwille van hun zeldzaamheid : er zijn er al niet veel, en die wil je heus niet geplooid zien tegen een muur omdat er een of andere onverlaat je de baan afrijdt met z'n AX-ke of zo ... ; voorzichtigheid geboden, als je weet dat n setje voorbumper-voorspoiler-lip-mistlampen je 3000 EUR lichter maakt :mrgreen:
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Roland
Auto: Lotus Esprit Turbo

Bericht door Roland »

Hierboven heb ik nu het en en ander gelezen, die ik even wil nuanceren. Maar eerst vermelden dat ik noch een Elan noch een Elise heb kunnen testen.
Hetgeen dat ik weet van de Esprit:
- Inderdaad een echte GT, die je toelaat om met zware moyennes honderden km's te rijden op vrij hoge tempo (type snelweg)
- Comfort: zeer comfortabele wagen, hoewel ik wel met crampen zit na een volledige dag aan boord (achterkant van de billen). Ik ben wel 1,93m, en de interieur van de Esprit is niet echt op zo'n maat voorzien. Andere "nadeel": ophanging is zodanig hard dat ik om de uur een halte moet inbouwen om te pitstoppen. Zelfs met een droge maagd, zakken alle liquides naar beneden...
-Bochten: ik heb al 90 graden bochten genomen op totaal onverantwoorde snelheden: opvallend: de Esprit rijdt als een trein, je hoort zelfs geen gepiipd van de banden (hoewel de huidige Dunlop 225 achteraan slechter zijn dan de Good Year 245 die ik eerder had). Ik heb woorden gelezen zoals rollercoaster: dit klopt volledig! Aan het stuur krijg je het gevoel dat de wagen alles aan kan. En dat is volgens mij het enige gevaar: dat gevoel zou wel iemand over de limiet kunnen brengen. Ik bekijk een Elan als een gevitamineerde voorwielaandrijving waarmee alles kan, inclusief boven de limiet, zonder echt gevaar (kan echter mis zijn, aangezien ik daar nog nooit mee reed); een Elise bekijk als een kart: spartaans t/m, en heel goeie feedback (kan ook mis zijn). Wat ik weet van de Esprit: centrale motor, dus onvergelijkbare houding, echter tot de limiet. Boven de limiet zou er enkel nog ruimte zijn om af te tellen en bidden. Gelukkig nog niet (echt) meegemaakt.
-Andere nuance: ik rij alleen op droge wegdekken. In het regen: no way! Laat staan sneeuw: de enige keer was na één of andere mosseldiner, en dat was de laatste keer. Aangezien de binaire (0 of 1) houding van de wagen is het gewoon onmogelijk op sneeuw. Punt uit!
-Al bij al, zeldzaamheid en waarschijnlijk mijn leeftijd ondertussen maken dat ik tot hier toe 'à la seconde' bewust ben van hoe ik met mijn auto omga. En dat brengt veel meer resultaten dan de echte limieten van de wagen!
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

Roland....mooi verslag... maar ik meen mij te herinneren dat u verleden jaar een extra extra lange pitstop gemaakt hebt in de buurt van Le Touquet met vele blikken "Soup de Perrard" aan boord :D :D :D zou u dat meschien bedoelen met uw bovenvermelde phrase copy:"dat ik om de uur een halte moet inbouwen om te pitstoppen. Zelfs met een droge maagd," end copy.... of was dat toch iets helemaal anders...... :lol: :lol: :lol:
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Ik heb nog nooit met een Esprit gereden dus weet niet wat gevoel het geeft in bochten maar volgens de meeste is dat een beetje een probleem. ;)
De Elan is een supper gemakkelijke wagen maar op circuit is het toch wel werken om dat ding zeer snel door een bocht te krijgen. Een Elise heb ik wel eens mee gereden en geeft inderdaad het gevoel van een kart dus da moet supper zijn om met zo'n lichtgewicht op circuit te scheuren.
Met mijn Alpine die 900 kg weegt zit ik daar zo'n beetje tussen denk ik. Op circuit heel gevaarlijk om niet te laten uitbreken vanachter wand dan moet je echt wel snel zijn om dat op te vangen maar toch een beetje de luxe v/d Elan en een dus wat degelijker gevoel dan bij een Elise.
In ieder geval wil ik een wagen die ik alle dagen kan gebruiken en die lekker door de bochten gaat. Spijtig dat de remmen op geen kl... trekken wand anders was het de perfecte wagen.
"Elan versus Esprit" vindt ik eigelijk een beetje een verkeerde vergelijking aangezien het 2 totaal verschillende auto's zijn. :roll:
Bzguy

Bericht door Bzguy »

bochten zijn geen probleem, maar het is vrij gemakkelijk te begrijpen dat een lichte wagen sneller door de bochten gaat als een zwaardere.

vb : met een Elise ben je sneller door de bochten als een pakweg Porsche 911, maar op het rechte stuk compenseert die Porsche dat dmv groot koppel/ groot vermogen

Maak van die Elise een Exige 240 (de zgn best of both world : veel vermogen & licht) of zo en het verschil op het rechte stuk wordt al kleiner :)

Onderschat ook het aspect 'grip' niet : zo zal vb een Carrera 4s sneller zijn op circuit dan n moto ZXR, louter door het verschil aan grip : 4 banden tov 2 banden, en dat verschil manifesteert zich dan voornamelijk ook in de bochten.

Om op circuit de snelste te zijn heb je al bij al nog het meeste voordeel van een circuit-training (zie verslag H-J).

Zo rijdt Sabine Schmidt Porsche GT3's naar huis met een Ford Camionette, puur omwille van circuit-kennis en -ervaring !

//edit : wat betreft remmen is de Esprit zeker geen hoogvlieger : de 'Toyota' remmen op SE en vroege S4's trekken op niet veel, de latere Brembo's zijn al beter (en met rembekrachtiging) maar bijlange niet super !

Martin Luther King, Jr.
1963
Blue Darkness
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Contacteer:

Bericht door Blue Darkness »

Het zijn idd 2 totaal verschillende wagens, maar vergelijken is altijd leuk.
Ik zou nooit meer zonder een Esprit willen, maar ook een Elan valt zwaar om te missen als je er ooit eentje gehad hebt.

Met een Elan heb je nog een klein beetje het gevoel van (heel) leuk speelgoed, met een Esprit weet je dat het menens is.

Om misverstanden te vermijden, elke Lotus is een bochtenmachine! Ook een Esprit kan je bij droog weer beestig hard door de bochten jagen.

Ik heb mijn Esprit de voorbije maanden ook in de sneeuw constant gebruikt (wat niet zo evident is) maar het is dus wel mogelijk. Het rijden vraagt dan wel 200% concentratie want anders duurt de rit niet langs.
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

De Elan weegt 1100 kg dacht ik en de motor ligt vanvoor en trekt dan ook nog eens op de voorwielen dus ook niet ideaal en gemakkelijk om daarmee snel door bochten te gaan. ;)
Maar nogmaals het zijn 2 volledig verschillende wagens dus geen vergelijking mogelijk. :?
En ook rijdt ieder op zijn manier en daar is niks mis mee! :lol:
Peter D
Naam: Peter
Auto: Elan M100

Bericht door Peter D »

Droog aan de haak weegt een Elan 890 Kg.
Dat is tenminste de info die ik terugvond bij mijn queeste naar technische info toen ik de mijne heb aangekocht.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Plaats reactie