Wat betreft verbruik : bereken ik op basis van min 40 km ; voor kortere ritten haal ik die niet eens uit ;ik heb nog teveel andere wagens die daarvoor geschikter zijn.
Wat betreft (onderhouds)kosten : 1 regel :
ER BESTAAT GEEN GOEDKOPE ESPRIT !
- Onderdelen kosten soms een arm en een been of zijn nauwelijks nog te vinden.
- Onderhoud (richtprijzen) :
1) A service kost zowat 200 EUR (jaarlijks of volgens onderhoudsschema)
2) B-service rond de 800 EUR meen ik
3) C-service (inclusief distributieriem) kost rond de 1800 EUR (4-5-jaarlijks of elke 40.000 km)
Ik vind het onontbeerlijk dat elk onderhoud gedaan wordt door een Lotus-dealer, om de onderhoudsgeschiedenis compleet te houden. Dergelijke wagen koop je echt niet om zelf wat aan te knoeien of om 'de goeiekoop' zelf onderhoud te gaan uitvoeren. Je wilt vb echt je motor niet opblazen omdat je wat gierig bent geweest op onderhoudswerkzaamheden, want een revisie kost je snel 10.000 EUR !
De enige Esprit-eigenaar waarvan ik weet dat ie zelf degelijk onderhoud kan uitvoeren op zijn Esprit is bosbon
Ik ga ervan uit dat je - in tijden van crisis zoals nu - een DEGELIJKE Esprit kunt vinden voor pakweg 25k EUR, inclusief onderhouds-en eigenaarshistorie.
Probleem blijft : een Esprit vinden is 1 zaak, een goeie vinden is een totaal ander paar mouwen !
Maar een Esprit zal je hoedanook blijven bekoren, hier is het alvast de wagen die NOOIT verkocht zal worden
Elan <-> Esprit is zoals Chihuahua <-> Rottweiler