Tja, dat van die tijdelijke werknemers in Gent hoorde ik daarnet ook.
En de Genkenaars zijn Valencia ook jaren gaan opstarten en fine-tunen.
Misschien niet a-politiek genoeg voor dit forum, maar ik gooi het hier toch maar op het net.
De twee beste artikels / reacties tot nu toe over heel het drama:
Geplaatst op 25 oktober 2012 door Bart Haeck
Ford Genk the day after. Niemands schuld. Geen lessen.
En plotseling zijn er de verbijstering, de woede en het verdriet van onze gezagsdragers. Het is natuurlijk ook schokkend: 3.100 werknemers die er uitgebonjourd worden bij Renault in Vilvoorde. Vooral omdat zoveel jobs in één klap verloren gaan. Maar de desindustrialisering van ons land en de kaalslag in het banenbestand die daarmee gepaard gaat, zijn niet van gisteren.
Zo begon vijftien jaar geleden het edito in De Tijd nadat Michel de Mirville, de rechterhand van Renault-baas Louis Schweitzer in de Brusselse Hilton had aangekondigd dat de fabriek in Vilvoorde dicht ging. In 2010 volgde Opel Antwerpen. Deze week volgde Ford Genk. Wiens schuld was het?
Niet onze schuld, zegt de Vlaamse regering. We hebben tientallen miljoenen subsidies aan Ford Genk gegeven, die we nu overigens graag terug willen. Bovendien nemen we de industrie ernstig. Kijk naar ons plan voor een ‘Nieuw Industrieel Beleid’ en ‘Vlaanderen in Actie.’ Bovendien beslissen wij niet over loonkosten, zegt de Vlaamse regering.
Niet onze schuld, zegt de federale regering. Bovendien is Ford Genk nog niet definitief gesloten, verklaarde onder vice-premier Steven Vanackere (CD&V) woensdag. Dat is het pas officieel als de overlegrituelen uit de wet-Renault zijn uitgevoerd. Bovendien liggen de loonkosten in Genk nipt lager dan in Duitsland, dus dat is het niet. Het is de Ford-directie in Detroit, die haar afspraken niet nakomt.
Niet onze schuld, zegt Stephen Odell, baas van Ford Europe. We hadden in 2010 inderdaad een afspraak met de vakbonden in Genk, maar we zijn het slachtoffer van overmacht. ‘Er was een clausule dat we verdere gesprekken zouden hebben als de economie zou veranderen’, zei Odell woensdag op een persconferentie. ‘De Europese autosector zit op zijn laagste niveau in twintig jaar en de vooruitzichten zijn slecht.’
Niet onze schuld, zegt de Europese consument. De Ford-wagens die in Genk worden gemaakt zijn te duur. Het is crisis en we wachten even met grote aankopen, zeker als het om duurdere wagens gaat. Kan je het ons verwijten dat we voorzichtig zijn, als er jobs sneuvelen met bosjes?
En daar staan we dan, the day after. Het is niemands schuld en er worden geen lessen getrokken. De vakbonden vragen brugpensioen op vijftig jaar. De federale regering doet niets wezenlijks aan de concurrentiekracht want het staat niet in het regeerakkoord. Vakbondsmensen suggereerden dat het Ford-drama had kunnen vermeden worden als de vakbonden meer macht zouden krijgen in de ondernemingsraad, alsof dat de overcapaciteit en de loonlasten doet verdwijnen. En die loonlasten lagen nipt lager dan in Duitsland, dus laat het er ons vooral niet over hebben. Het is nu eenmaal niemands schuld. Dus waarom zouden we lessen trekken.
Vijftien jaar geleden eindigde het edito als volgt: ‘Ondertussen moeten we ons geen illusie maken. Elke actie die nu nog ondernomen wordt, komt te laat voor de duizenden jobs die al verloren zijn. En eer het roer is omgegooid en er echt iets verandert, zijn we weer enkele sluitingen en duizenden ontslagen verder. De vraag is: wie volgt na Renault?’ Het antwoord daarop kennen we ondertussen.
Bart Haeck
http://blogs.tijd.be/bbb/2012/10/ford-g ... loorteaser
En het andere hier :
http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 801188.htm
En uit de uitgezonden debatten vanuit het vlaams parlament gisteren, kan ik alleen maar concluderen dat inderdaad de 'wapens' ontbreken om het gevecht aan te gaan (terechte heel korte - maar afgeblokte - opmerking uit de LDD-hoek) en dat de burgemeester van het kleine Lanaken daadkrachtiger uit de hoek komt dan de 2 Limburgse excellenties, die er maar beteuterd bij zitten en staan.
Alleen maar sociale verontwaardiging uitten en bedrijfsleiders verwijten naar het hoofdslingeren, zoals een andere limburger op de politieke tribune in datzelfde parlement, dat zet geen zoden aan de dijk.
De bestendige deputatie zou berekend hebben dat de effectieve jobs die zullen sneuvelen er een slordige 13.000 zijn.
Daarstraks hoorde ik mondeling een cijfer waaien dat de limburgse privésector in het algemeen een terugval zou oplopen van een 7 % tot 15 % ... (al kan ik daar nog geen berichten van terugvinden die zoiets bevestigen).
Snel de staat ontvetten is belangrijker dan het land te gaan splitsen.
Het zal bij menigeen in het verkeerde keelgat schieten, maar eigenlijk kan het politiek beleid nog iets leren uit de snelle actie van de multinational. Die signaliseren een probleem in zowel productie als in de afzetmarkt (laat het nu officieel de overcapaciteit zijn - maar in realiteit speelt de loonlast zeker mee) en doen er stande pede iets aan. Het probleem dat zich stelt wordt quasi onmiddellijk aangepakt. Kort op de bal spelend. En daarmee het bedrijf reddende trachtten te houden van de problematiek die speelt om toch weer de lippen boven water te houden. Van die beslissingssnelheid kan de politiek en de overheid toch iets leren ? Omlaag met die loonlasten is de enige weg om industriële activiteit aan de gang te houden en op termijn werkgelegenheid te (blijven) creëren.
En dat die loonlast bij de zwaarste in Europa hoorde, werd in de periode 2004-2006 ook al duidelijk onderstreept. Is er in de laatste 6-8 jaar iets aan gedaan ? Daar zit de echte kracht van de verandering om de hoek te wachten !