Pagina 2 van 3
Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 10:42
door Blue Darkness
alaintje schreef:en tak
oesje!

Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 10:48
door Sir Charles
oei, wat is er gebeurd?
Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 13:07
door HJ2
Beter!
Schobbejakje kunnen lokaliseren?

Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 13:34
door Didier
wel, nu tikt het iig niet meer ...
Is de motor tot op de laatste schroef uiteen halen de enigste optie?
Is die halve maan op de krukaslagerblok (of hoe dat ook heeft) de dader?
Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 14:27
door alaintje
Yup, die zijn het. Ook last van gehad ?
Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 14:39
door X-ian
Ik hou heel erg van een legpuzzel, maar als ik dat zie zinkt de moed me in de schoenen.

Ik bewonder de mensen die dat kunnen toch elke keer weer.

Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 14:56
door Didier
Nee Alain, ik heb geen Elise
Mare, heb jij het over die lagerschalen die erlangs liggen?
Ik had het over die halve manen op die blok.
Wat is hun nut van dit overigens?
Kan me daarbij iets voorstellen, maar voor ik iets doms zeg ... zwijg ik liever

Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 17:42
door Hugo
Didier schreef:Nee Alain, ik heb geen Elise
Mare, heb jij het over die lagerschalen die erlangs liggen?
Ik had het over die halve manen op die blok.
Wat is hun nut van dit overigens?
Kan me daarbij iets voorstellen, maar voor ik iets doms zeg ... zwijg ik liever

Didier,
die 2 halve manen zijn de lagers die links en rechts van gewoonlijk de middelste lagerkap zitten,( ze zitten in het blok de lagerkap houd ze beide op hun plaats) en die dienen om de dwarsspeling (axiaal) van de krukas op te vangen, de krukas moet als het ware een beetje vooruit en achteruit kunnen bewegen, zij zijn beschikbaar in verschillende overmaten
niet alle motorconstructeurs gebruiken dit systeem, men heeft soms ook krukaslagers met zijkanten die dan de
axiale speling regelen
zij krijgen het vooral zwaar te verduren als men de koppeling indrukt, de drukgroep trek dan als het ware de krukas naar zich toe, daarom is het aangeraden om niet te lang met ingedrukte koppeling te blijven stilstaan
beste is bij wachten voor rood licht of spoorweg of in file, bij stilstand versnellingsbak in vrij zetten en koppeling loslaten, en pas schakelen als men gaat effectief gaat rijden
capici amigo

Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 17:50
door alaintje
De glijlagers van de drijfstangen op de krukas zijn beschadigd. 2° hands, altijd een risico. Het probleem stelde zich geleidelijk na een 1000km zelf gereden te hebben. Tja.....
Re: Tik tik enz.........
Geplaatst: 17 sep 2012, 20:18
door Erwin
Als de lagerschalen beschadigd zijn, is er meestal meer aan de hand. Nokkenas nagekeken? Oliepomp geen schade?
Uiteindelijk wordt het een hele rebuild.
Al eens gedacht aan een tweedehands motorblok? Volgens de website heeft Van Sten er liggen vanaf 750 Euro.