Didier schreef:Nee Alain, ik heb geen Elise
Mare, heb jij het over die lagerschalen die erlangs liggen?
Ik had het over die halve manen op die blok.
Wat is hun nut van dit overigens?
Kan me daarbij iets voorstellen, maar voor ik iets doms zeg ... zwijg ik liever

Didier,
die 2 halve manen zijn de lagers die links en rechts van gewoonlijk de middelste lagerkap zitten,( ze zitten in het blok de lagerkap houd ze beide op hun plaats) en die dienen om de dwarsspeling (axiaal) van de krukas op te vangen, de krukas moet als het ware een beetje vooruit en achteruit kunnen bewegen, zij zijn beschikbaar in verschillende overmaten
niet alle motorconstructeurs gebruiken dit systeem, men heeft soms ook krukaslagers met zijkanten die dan de
axiale speling regelen
zij krijgen het vooral zwaar te verduren als men de koppeling indrukt, de drukgroep trek dan als het ware de krukas naar zich toe, daarom is het aangeraden om niet te lang met ingedrukte koppeling te blijven stilstaan
beste is bij wachten voor rood licht of spoorweg of in file, bij stilstand versnellingsbak in vrij zetten en koppeling loslaten, en pas schakelen als men gaat effectief gaat rijden
capici amigo
