Turbo

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Re: Turbo

Bericht door FastEleven »

persoonlijk denk ik dat eenieder doet waar hij zin in heeft.
De reden voor een supercharger hoeft niet enkel de stoplichtspurtjes te zijn (waar het verschil tussen pakweg een 192pk NA toyotus en een 220pk supercharged toyotus opvallend weinig is), maar kan gewoon comfort zijn. Een supercharged rijdt een pak "koppelrijker" in mijn bescheiden ervaring, wat heel wat leuker is in dagelijks verkeer ipv de hoge toeren te gaan zoeken. Dat vermoeit. Als je de wagen enkel als circuittool gebruikt, is dat een andere zaak.
Ja, er zal altijd meer te rapen zijn uit een wagen dan een gewone sterverling eruit haalt. But so what ? Wilt ge meer vermogen zonder een andere wagen te kopen, fine. Do it. Schroef er een zo groot mogelijke supercharger op. Heeft het economisch gezien zin ? Ik denk het niet, maar ik maak de rekening niet in dit geval.
+1
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
fastcooki3
Auto: Maisto 340r 1:43

Bericht door fastcooki3 »

hey psssssst Gieter, come over the dark side...
http://www.sector111.com/products/perfo ... harger.cfm
bAAx
Auto: 1.6 elise

Bericht door bAAx »

Dim schreef:persoonlijk denk ik dat eenieder doet waar hij zin in heeft.
De reden voor een supercharger hoeft niet enkel de stoplichtspurtjes te zijn (waar het verschil tussen pakweg een 192pk NA toyotus en een 220pk supercharged toyotus opvallend weinig is), maar kan gewoon comfort zijn. Een supercharged rijdt een pak "koppelrijker" in mijn bescheiden ervaring, wat heel wat leuker is in dagelijks verkeer ipv de hoge toeren te gaan zoeken. Dat vermoeit. Als je de wagen enkel als circuittool gebruikt, is dat een andere zaak.
Ja, er zal altijd meer te rapen zijn uit een wagen dan een gewone sterverling eruit haalt. But so what ? Wilt ge meer vermogen zonder een andere wagen te kopen, fine. Do it. Schroef er een zo groot mogelijke supercharger op. Heeft het economisch gezien zin ? Ik denk het niet, maar ik maak de rekening niet in dit geval.
Fair enough Dim, iedereen doet natuurlijk wat ie wil, spreekt voor zich.

Nochtans denk ik dat Elises één van de meest scherpe / tactiele wagens wagens zijn op de markt voor eender welke prijs. ...en door middenmotor/korte wielbasis-combo gezegend met één van de meest uitdagende balansen.

De les die de 136pk voor de amateurpiloot in petto heeft is volgens mij in het perfectioneren van behoud van momentum door erg snel in te sturen en die snelheid doorheen de bocht in een vlijmscherpe dans op de rand van die balans te behouden. Dat kan de wagen waanzinnig goed en het is bijzonder opwindend om aan den lijve te ondervinden.

Eén en ander natuurlijk net vanwege dat relatief beperkt vermogen: teveel afremmen en je valt na de bocht (ei zo na..) stil.

Als je in het begin van je Elise-carriëre teveel ‘powerrrr’ onder de voet hebt ga je hoogstwaarschijnlijk lui gaan rijden: gewoon teveel afremmen voor elke bocht, op kousenvoeten door de kurve (want beangstigend veel vermogen) en op het volgende rechte stuk: pedaal op het metaal. Easy. En zo leer je nooit met wat een juweel je rondrijdt.

Vandaar de vraag ..om te kunnen inschatten wat de ervaring is / ambities zijn van de OP. Ik weet ook hoe zoiets klinkt op een forum maar je moet het mss meer zien als een tip: wie weet weet hij niet waartoe de wagen in standaard setup in staat is. Ik wist dat ook niet maar ik ben verdomde blij dat ik dat (een heel klein beetje) geleerd heb. En met die ervaring kan je dan misschien weer wat verder met meer vermogen en behoud van de ‘flow’. ;)
Obviously, youre not a golfer
tibby
Naam: Andre
Auto: speedster powerrrrrrrrr

Bericht door tibby »

Radium turbo kits. 8-)
F.Janssen z20let tuning ;)
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Zal ik dan maar het woord Supercharger plaatsen ?
En daar +100 bij zetten ? liever SC als Turbo :lol:

Zo zien we maar weer, ieder zijn eigen smaak ;)
peter
Naam: Peter
Auto: Elise SC

Bericht door peter »

Na 2 jaar met een NA motor te hebben gereden in een elise, en nu bijna 2 jaar met een comprosser erop, is dit mijn mening : NOOIT nog een elise zonder compressor !
De hernemingen zijn sneller en dit zonder terug te moeten schakelen. Voor de openbare weg is dat leuker rijden (en veiliger) ! Een race-pilot ben ik zeker niet :lol: , maar doe toch maar zo'n compressor. Meer koppel bij een lager toerental kan nooit kwaad.
Is het niet dat Lotus een standaard compressor setje heeft voor de 192 pk elise ? Gewoon (laten) doen !
Ruben
Auto: Geen

Bericht door Ruben »

Plaats reactie