Negatieve testbank-run 2010 Elise SC

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Re: vermogensbank

Bericht door Erwin »

Frederik,

Je hoeft niet te "poken", ik was al aan het typen ;)

Heren,

Komotec werkt met een SuperFlow testbank, nu ik ben misschien een beetje bevooroordeelt, maar .....

Of er nu in 1ste of 6de versnelling wordt getest maakt weinig uit op voorwaarde dat je deftig je verliezen meet (deceleren in dezelfde versnelling terwijl je blijft meten, het negatieve vermogen is dan gelijk aan de som van de aandrijfverliezen).

In 1ste wordt niet getest omdat de data-acquisitie niet snel genoeg voldoende meetpunten kan verzamelen. Daarom wordt in hogere versnelling getest zodat je acceleratie langer duurt en dus meer data kan opnemen.

De vraag is hoe, welke meetmethode er gebruikt wordt (standaard acceleratietest of gecontroleerde test waar rechtstreeks het koppel gemeten wordt met rekstrookjes). Meestal is het een standaard acceleratietest. Je gaat een rol met gekend gewicht versnellen in de tijd. Hieruit meet je vermogen in de tijd en kan je terugrekenen naar koppel als je het motortoerental kent.

Ik zie op de grafiek een overbrengingsverhouding staan.
Weet je of er bij de test ook een sensor werd aangesloten om je toerental te meten? Anders zou het kunnen zijn dat het toerental een berekende waarde is via de overbrengingsverhouding en kan dit een fout geven.

Heb je de originele bandenmaat liggen???? Anders is je overbrengingsverhouding niet correct! Ook is de vraag of de ingegeven overbrengingsverhouding wel de juiste is die overeenstemd met de gekozen versnelling.

....

Er is zoveel dat kan misgaan.
Zulk groot verschil is wel echt gortig.
Als je motordiagnose-lampje niet brandt, denk ik niet dat het aan de wagen kan liggen om 40pk minder te hebben.

Doe eens een stoplichtsprint met een andere SC naast jou. 40 Pk ga je direct merken in de vergelijking!

En vergeet nooit dat er 3 dingen zijn waarover mannen stoefen :
geld, vrouwen en pk's!
(niet noodzakelijk in die volgorde)

:lol: :mrgreen: :ugeek:
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
zeldzame kanarie
Naam: Tino
Auto: Exige RGB
Locatie: een vergeten dorp waar de tijd heeft stilgestaan en miette de geit mascotte is verklaart

Bericht door zeldzame kanarie »

KevinH schreef:Maandag mijn auto eens op een vermogensbank laten plaatsen.
Tot mijn grote verbazing kwam deze maar uit op een max pk van 180.88.
(terwijl toch 220pk ogegeven is).
Aan de wielen zelfs maar 137...
De test werd uitgevoerd in vijfde versnelling tot aan de begrenzer.
Het aantal NM piekt op 196.4, terwijl 210 is opgegeven.

Ik weet dat die metingen een beetje kunnen afwijken, maar 40pk lijkt mij toch heel veel.
Iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?
Ik voel alvast geen verschil met vroeger...
hangt van veel factoren af!
luchtfilter
slechte benzine
fabrieksfout (niet elke toyota motor wordt even goed in elkaar geschroefd)
ga is langs bij Br performance, die ontwikkeld zijn eigen software.
mijne bmw had zelfs iets meer dan aangegeven stond, 207pk en 452nm normaal 204pk en 430nm. nu stage2 321pk en 620nm. rij nu elke diesel verloren aant rood licht. behalve de audi 4.2 TDI en de 550D M is sneller. enkel koppeling is al naar de haaien op 17000km, gelukkig heb ik er 5jaar garantie bij gekregen nu steek er een sachs koppeling in.
touring pack-sport pack-performance pack-Limited slip differential-moroso race carter-anti surge alloy fuel tank-alloy race radiator- TRD Airbox-Janspeed lotus stage3 exhaust-roadblock film on clamshell.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

zeldzame kanarie schreef:
KevinH schreef:Maandag mijn auto eens op een vermogensbank laten plaatsen.
Tot mijn grote verbazing kwam deze maar uit op een max pk van 180.88.
(terwijl toch 220pk ogegeven is).
Aan de wielen zelfs maar 137...
De test werd uitgevoerd in vijfde versnelling tot aan de begrenzer.
Het aantal NM piekt op 196.4, terwijl 210 is opgegeven.

Ik weet dat die metingen een beetje kunnen afwijken, maar 40pk lijkt mij toch heel veel.
Iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?
Ik voel alvast geen verschil met vroeger...
hangt van veel factoren af!
luchtfilter
slechte benzine
mijne bmw had zelfs iets meer dan aangegeven stond, 207pk en 452nm normaal 204pk en 430nm. nu stage2 321pk en 620nm. rij nu elke diesel verloren aant rood licht. behalve de audi 4.2 TDI en de 550D M is sneller. enkel koppeling is al naar de haaien op 17000km, gelukkig heb ik er 5jaar garantie bij gekregen nu steek er een sachs koppeling in.
BR kan niets doen op de sturing van de Lotus, deze is gecodeerd en nog niet gekraakt, indien niet kon PPE evengoed de Elise gechipped hebben.

Maar PPE zal niet chippen en zal eerst bekijken/verlangen/ondersteunen om eerst de originele pk's terug te vinden.
fastcooki3
Auto: Maisto 340r 1:43

Bericht door fastcooki3 »

Frederik schreef: BR kan niets doen op de sturing van de Lotus, deze is gecodeerd en nog niet gekraakt, indien niet kon PPE evengoed de Elise gechipped hebben.

Maar PPE zal niet chippen en zal eerst bekijken/verlangen/ondersteunen om eerst de originele pk's terug te vinden.
Frederik nu loop je toch zowat 2 jaar achter hoor. ;) Die code is al een hele poos geleden gekraakt, je kan ze laten veranderen in de betere tuning zaak, zoals bijvoorbeeld bij RPM-Power
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

fastcooki3 schreef:
Frederik schreef: BR kan niets doen op de sturing van de Lotus, deze is gecodeerd en nog niet gekraakt, indien niet kon PPE evengoed de Elise gechipped hebben.

Frederik nu loop je toch zowat 2 jaar achter hoor. ;) Die code is al een hele poos geleden gekraakt, je kan ze laten veranderen in de betere tuning zaak, zoals bijvoorbeeld bij RPM-Power
De 2010 Elise SC? Geloof er niet veel van hoor.
Maar durf er mijn communiezieltje niet op verwedden. :)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Re: Negatieve testbank-run 2010 Elise SC

Bericht door Frederik »

Es gaan kijken op de site van Alain ... geen Elise SC in de lijst.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet kan, maar ik dacht echt van niet hoor.
Capitol
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos

Bericht door Capitol »

zeldzame kanarie schreef: hangt van veel factoren af!
luchtfilter
slechte benzine
Toch niet aanraden om bij BR performance te gaan zeker.
Als ik zou moeten kiezen tussen BR en PPE, kies ik toch voor PPE.
M140i & GT3 Touring
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Capitol schreef:
zeldzame kanarie schreef: hangt van veel factoren af!
luchtfilter
slechte benzine
Toch niet aanraden om bij BR performance te gaan zeker.
Als ik zou moeten kiezen tussen BR en PPE, kies ik toch voor PPE.
I rest my case ;)
KevinH
Naam: Kevin
Auto: '10 Elise SC

Bericht door KevinH »

Erwin schreef:Ik zie op de grafiek een overbrengingsverhouding staan.
Weet je of er bij de test ook een sensor werd aangesloten om je toerental te meten? Anders zou het kunnen zijn dat het toerental een berekende waarde is via de overbrengingsverhouding en kan dit een fout geven.

Heb je de originele bandenmaat liggen???? Anders is je overbrengingsverhouding niet correct! Ook is de vraag of de ingegeven overbrengingsverhouding wel de juiste is die overeenstemd met de gekozen versnelling.

....

Er is zoveel dat kan misgaan.
Zulk groot verschil is wel echt gortig.
Als je motordiagnose-lampje niet brandt, denk ik niet dat het aan de wagen kan liggen om 40pk minder te hebben.

Doe eens een stoplichtsprint met een andere SC naast jou. 40 Pk ga je direct merken in de vergelijking!

En vergeet nooit dat er 3 dingen zijn waarover mannen stoefen :
geld, vrouwen en pk's!
(niet noodzakelijk in die volgorde)

:lol: :mrgreen: :ugeek:
Bedankt voor de reacties!

Denk niet dat er een sensor is gebruikt, het toerental zat er zelfs enkele 100den naast. Volgens PPE geen invloed op de meting...
Bandenmaat is origineel.
Stoplichtsprint heb ik gedaan na YLD en dit was nagenoeg gelijk...(tenzij er een probleem is van de laatste weken)

Dus waarschijnlijk zal het niets zijn, maar wil het toch zeker weten. Desnoods met een tweede test...
Zodanig dat ik toch met mijn pk's kan stoefen é... ;)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

KevinH schreef:Dus waarschijnlijk zal het niets zijn, maar wil het toch zeker weten. Desnoods met een tweede test...
Zodanig dat ik toch met mijn pk's kan stoefen é... ;)
Zullen es afspreken met de Elan (ook +-220pk) en een andere Elise of Elise SC samen met onze performancebox es wat testen doen. Een 0-100 test kan ook wel uitsluitsel geven. Heb daarvoor een perfect stuk tarmac in de buurt.

Yves? of zijn er nog andere SC's in de buurt van Waregem-Kortrijk
Plaats reactie