Maak je geen illusies, ook met de verbeterde koppakking blijft dit een zwak punt in de Elise K-serie ...mijn vraag wie heeft al 100000 km gereden met de originele koppakking op de K-SERIE
Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof
- FastEleven
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
Re: Schuim / pasta-vorming reservoir koelvloeistof
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track

-
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Yup! 't zit 'm echt in het ontwerp van de koeling. Bij het opengaan van de thermostaat krijgt 't blok een soort thermoshock met een sloot aan koude koeling. De pakking is het scheidingsvlak tussen 2 metalen met een verschillende uitzettingscoëfficiënt. Daar gaat het dus mis als je te vroeg wat meer gaat belasten. Eigenlijk begint het warm rijden dus pas nadat de thermostaat open is 
Mocht het een troost zijn: mijn koppakking van de M100 begaf het bij de 96.000 km

Mocht het een troost zijn: mijn koppakking van de M100 begaf het bij de 96.000 km

Laatst gewijzigd door HJ2 op 04 feb 2012, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- FastEleven
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
Er bestaat wel een remote thermostaat voor de Elise. Die remote thermostaat moet je zeker plaatsen, maar helemaal oplossen van het probleem gaat nooit. Zoals hierboven gesteld : heel rustig warm rijden, maar dan nog ...

My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track

- billie
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
het is de verbeterde koppakking samen met de verbeterde kopbouten en de andere samenstelling van de oilrail waar de kopbouten in vastzitten die zorgen voor minder koppakking problemen
het zwakke punt wat overblijft is de rechtervoet van de driver
wanneer je een thermostaat van bv 82 graden in een pannetje op het fornuis doet opwarmen zul je zien dat hij bij 78 graden heel langzaam opengaat en pas bij 82 graden helemaal is geopend ,wanneer je met een infrarood thermometer de temperatuur meet voor de thermostaat dan is het echt geen koud water wat plotseling de cilinderkop ingaat
het zwakke punt wat overblijft is de rechtervoet van de driver
wanneer je een thermostaat van bv 82 graden in een pannetje op het fornuis doet opwarmen zul je zien dat hij bij 78 graden heel langzaam opengaat en pas bij 82 graden helemaal is geopend ,wanneer je met een infrarood thermometer de temperatuur meet voor de thermostaat dan is het echt geen koud water wat plotseling de cilinderkop ingaat
FastEleven schreef:Maak je geen illusies, ook met de verbeterde koppakking blijft dit een zwak punt in de Elise K-serie ...mijn vraag wie heeft al 100000 km gereden met de originele koppakking op de K-SERIE
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
-
- Naam: Emiel
- Auto: Motorsport/Exige S1
Ik ga volledig mee in HJ2 zijn verhaal. Heb dat zelf ook al eens omschreven zo.
In mijn ogen is het vaak ook niet het falen van de koppakking maar het gaan zweven van de kop.
Wat ik zou doen, is ARP head studs gaan gebruiken. Het helpt, het lost de bron van het probleem niet op maar het helpt wel degelijk.
Simpel gezegd, de ARP head studs hebben ook stretch maar door betere warmte bescherming minder gevoelig voor de k-series problematiek.
Voordeel is dat die ook nooit niet meer vervangen hoeven worden, althans niet op een dagelijks gebruikt blokje, wel op volledige race wagens, hoewel men ze daar ook gerust meerdere revisies durft te her gebruiken.
Let op, het gaat om de STUDS.
Turbotechnics gebruikt voor hun supercharger/turbo conversie k-series ook de ARP head studs en het blijft allemaal toch heel.
In mijn ogen is het vaak ook niet het falen van de koppakking maar het gaan zweven van de kop.
Wat ik zou doen, is ARP head studs gaan gebruiken. Het helpt, het lost de bron van het probleem niet op maar het helpt wel degelijk.
Simpel gezegd, de ARP head studs hebben ook stretch maar door betere warmte bescherming minder gevoelig voor de k-series problematiek.
Voordeel is dat die ook nooit niet meer vervangen hoeven worden, althans niet op een dagelijks gebruikt blokje, wel op volledige race wagens, hoewel men ze daar ook gerust meerdere revisies durft te her gebruiken.
Let op, het gaat om de STUDS.
Turbotechnics gebruikt voor hun supercharger/turbo conversie k-series ook de ARP head studs en het blijft allemaal toch heel.
- Witse
- Auto: Elise S2
Ivm warming up en cooling down:
Ik heb in mijn wagen enkele extra meters geplaatst waaronder olietemperatuur en -druk, speciaal om te weten wanneer juist de motor warm is.
Ik rijd altijd rustig (max 3000 tr/min en kalm in toeren gaan) tot wanneer de olietemperatuur +/- 95° is. Daarna ga ik ervan uit dat de motor voldoende warm is om het gas wat dieper in te duwen.
Cooling down voor mij is enkele km's voor ik thuis niet meer hoog in toeren gaan en de motor nog 30 seconden stationair te laten draaien vooraleer hem stil te leggen.
Wat vinden jullie hiervan? Is dit nog te 'wild'? Hoe rijden jullie de wagen warm en hoe doen jullie cooling down?
Thanks!
Ik heb in mijn wagen enkele extra meters geplaatst waaronder olietemperatuur en -druk, speciaal om te weten wanneer juist de motor warm is.
Ik rijd altijd rustig (max 3000 tr/min en kalm in toeren gaan) tot wanneer de olietemperatuur +/- 95° is. Daarna ga ik ervan uit dat de motor voldoende warm is om het gas wat dieper in te duwen.
Cooling down voor mij is enkele km's voor ik thuis niet meer hoog in toeren gaan en de motor nog 30 seconden stationair te laten draaien vooraleer hem stil te leggen.
Wat vinden jullie hiervan? Is dit nog te 'wild'? Hoe rijden jullie de wagen warm en hoe doen jullie cooling down?
Thanks!
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Kan nooit kwaad natuurlijk, al denk ik dat die 30 seconden laten nadraaien enkel maar interessant is bij een turbo.Witse schreef:Ivm warming up en cooling down:
Thanks!
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
Warm rijden voorkomt normaliter een HGF.
Een k-serie blok is gevoelig voor defecte koppakking/zweven van de kop ( streep door naar keuze )
Maar even het gebruikelijke warm word ritueel in een Elise K-serie.
Eerst het dik gedrukte gedeelte lezen, daarna het hele gedeelte. En dan een pint pakken, eens naar de wagen kijken en Maandag een afspraak maken ergens om te laten repareren.
In de wagen klimmen
Eigenaar schrikt van het koude alumunium frame tegen de blote onderarm
Motor starten
Eigenaar rijd de oprit af
Nieuwe eigenaars : Horen een vreemd geluid, wat zou dat zijn ?
Gevorderde eigenaars : Horen een vreemd geluid "Ah als het kraakt/piept/schuurt dan werkt het nog"
Eigenaar geeft geen vol gas en schakelt vlot op
Meestal nog wel ergens wat stop lichten onderweg tijdens het warm rijden
Waar de eigenaar de keuze heeft tussen knipogen naar dat blondje op de fiets of zwaaien naar het 5 jarige menneke welke voor hem in de wagen zit en zijn neus tegen de raam heeft gedrukt.
Koelvloeistof loopt door het korte circuit.
Olie komt langzaam op temperatuur
Eigenaar rijd wat vlotter c.q. rijd wat langere stukken zonder stoplichten , dus wel rij wind
Aluminium blok met stalen kopbouten beginnen zit allemaal te zetten
Wat een geweldige ervaring! dit rijd gelijk als ene kart.
De radiateur vangt veel wind en is de koelvloeistof die NIET rond gepompt word nog aan het koelen.
De olie word warm
De olie begint her en der wat hotspots te koelen en dus nog wat warmer te worden
De thermostaat gaat open
De eigenaar voelt zich in zijn nopjes. De zon schijnt, grappig dat menneke wat zwaaide en wat een lekker blondje was dat. De radio speelt wat gitaar muziek uit de jaren 60/70, nadat de file madam heeft aangekondigd dat er op jou route geen vertraging is.
Koude koelvloeistof perst zich door het blok heen en mengt zich met de warme koelvloeistof
Het aluminium en staal schrikken zich een hoedje. Waarom moet dat toch iedere keer. Ze geven de eigenaar toch ook geen koude douche ? heeft ie niks geleerd van dat ene incident waarbij koelwater over de voorruit spoot ?
Heet aluminium, heet staal, warme olie en koude/lauwe koelvloeistof geven keer op de keer elkaar een uitdaging.
Er komt een keer een moment dat het materiaal zo vaak is geschrokken dat het gewoon genoeg is geweest en het mis gaat.
En dan stel eens voor dat er met de auto word gereden met de huidige buiten temperaturen en rij wind ?
Wat ik zou doen :
ARP kop bouten
druk thermostaat
Ander type koppakking ( welke is genoeg over te vinden of mensen over te raad plegen )
Kijken naar beste olie rail ( welke heeft meeste/minder flex , is recht en wat is nodig )
Misschien :
water to oil koeler , maar dan wel een zo groot mogelijke!
Dit is niet voor koeling maar meer om alles geleidelijk aan op te warmen.
Ik heb het er niet zo op, als ding ooit stuk gaat krijg je lekkere smurrie in je blok. Maar eigenlijk wel verdomd handig.
Als je dit achter de rug hebt kost de Elise een appel en een ei aan onderhoud. Enkel de modificaties (schokdempers, uitlaat, luchtfilter, etc) kosten dan een rib uit het lijf maar dat is en blijft eigen verantwoordelijklheid
Een k-serie blok is gevoelig voor defecte koppakking/zweven van de kop ( streep door naar keuze )
Eerst het dik gedrukte gedeelte lezen, daarna het hele gedeelte. En dan een pint pakken, eens naar de wagen kijken en Maandag een afspraak maken ergens om te laten repareren.
In de wagen klimmen
Motor starten
Nieuwe eigenaars : Horen een vreemd geluid, wat zou dat zijn ?

Gevorderde eigenaars : Horen een vreemd geluid "Ah als het kraakt/piept/schuurt dan werkt het nog"
Waar de eigenaar de keuze heeft tussen knipogen naar dat blondje op de fiets of zwaaien naar het 5 jarige menneke welke voor hem in de wagen zit en zijn neus tegen de raam heeft gedrukt.
Eigenaar rijd wat vlotter c.q. rijd wat langere stukken zonder stoplichten , dus wel rij wind
De radiateur vangt veel wind en is de koelvloeistof die NIET rond gepompt word nog aan het koelen.
De olie word warm
De olie begint her en der wat hotspots te koelen en dus nog wat warmer te worden
De thermostaat gaat open
De eigenaar voelt zich in zijn nopjes. De zon schijnt, grappig dat menneke wat zwaaide en wat een lekker blondje was dat. De radio speelt wat gitaar muziek uit de jaren 60/70, nadat de file madam heeft aangekondigd dat er op jou route geen vertraging is.
Koude koelvloeistof perst zich door het blok heen en mengt zich met de warme koelvloeistof
Het aluminium en staal schrikken zich een hoedje. Waarom moet dat toch iedere keer. Ze geven de eigenaar toch ook geen koude douche ? heeft ie niks geleerd van dat ene incident waarbij koelwater over de voorruit spoot ?
Heet aluminium, heet staal, warme olie en koude/lauwe koelvloeistof geven keer op de keer elkaar een uitdaging.
Er komt een keer een moment dat het materiaal zo vaak is geschrokken dat het gewoon genoeg is geweest en het mis gaat.
En dan stel eens voor dat er met de auto word gereden met de huidige buiten temperaturen en rij wind ?
Wat ik zou doen :
ARP kop bouten
druk thermostaat
Ander type koppakking ( welke is genoeg over te vinden of mensen over te raad plegen )
Kijken naar beste olie rail ( welke heeft meeste/minder flex , is recht en wat is nodig )
Misschien :
Ik heb het er niet zo op, als ding ooit stuk gaat krijg je lekkere smurrie in je blok. Maar eigenlijk wel verdomd handig.
Als je dit achter de rug hebt kost de Elise een appel en een ei aan onderhoud. Enkel de modificaties (schokdempers, uitlaat, luchtfilter, etc) kosten dan een rib uit het lijf maar dat is en blijft eigen verantwoordelijklheid

- billie
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
een water naar olie koeler is bij extreem circuit gebruik zinvol,maar gebruik je de elise alleen op de openbare weg dan wil je dat de olie zo snel mogelijk op temperatuur komt en heeft een oliekoeler meer negatief effect dan positief buiten de kosten van de koeler
rustig warm rijden de juiste OAT antivries 50/50 en absoluut geen koelvloeisof is volgens mij het enige wat je kunt doen ,voor de rest is het geluk als je 50-60-70 duizend kilometers haalt met de originele pakking
rustig warm rijden de juiste OAT antivries 50/50 en absoluut geen koelvloeisof is volgens mij het enige wat je kunt doen ,voor de rest is het geluk als je 50-60-70 duizend kilometers haalt met de originele pakking
Emiel schreef:Warm rijden voorkomt normaliter een HGF.
In de wagen klimmen
Motor starten
Nieuwe eigenaars : Horen een vreemd geluid, wat zou dat zijn ?![]()
De olie word warm
De thermostaat gaat open
Wat ik zou doen :
ARP kop bouten
druk thermostaat
Misschien :
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
-
billie schreef:een water naar olie koeler is bij extreem circuit gebruik zinvol,maar gebruik je de elise alleen op de openbare weg dan wil je dat de olie zo snel mogelijk op temperatuur komt en heeft een oliekoeler meer negatief effect dan positief buiten de kosten van de koeler
rustig warm rijden de juiste OAT antivries 50/50 en absoluut geen koelvloeisof is volgens mij het enige wat je kunt doen ,voor de rest is het geluk als je 50-60-70 duizend kilometers haalt met de originele pakkingEmiel schreef:Warm rijden voorkomt normaliter een HGF.
Ik zie de water naar olie koeler juist zinvol op een andere manier.
Ik zie de korte variant overigens ook niet als een olie koeler.
Hoe wil men olie koelen met 80/90 graden koelvloeistof als de olie 90/100 graden is met zo weinig volume....
Normaliter ben ik ook tegen een druk thermostaat tenzij je circuit rijd.
Maar de Elise is nogal een uitzondering.
Als de water naar olie koeler lang genoeg is, dan zal deze tijdens de opwarm fase, de koelvloeistof en de olie gelijkmatiger opwarmen.
Door de drukthermostaat zal er eerder "koude" koelvloeistof erbij komen , de water/olie koeler houd dan gelijkmatiger de olie en de koelvloeistof allemaal op temperatuur.
Door de druk thermostaat is het blok minder warm voor die open gaat en is er minder "koud" golf , zoals ze de huidige winter nu bestempelen

De reden dat ik niet in een korte variant geloof is dat je volume moet hebben om het effectief te maken.